Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

naurattaa vapun yo-lakkiset kulkijat. ei se ole mikään suursaavutus, siitä vasta

Vierailija
18.04.2009 |

alkaa ammattiin opiskelu. (paitsi ammattilukio) en ylpeile mokomalla valkolakilla.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
29.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..miksi ostaa ylioppilaslakki, jos se joutaa heti roskiin. Halveksuttavaa rahan haaskausta sanon minä!

Vierailija
2/41 |
29.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miks jotku yo tyypit sit kulkee ne hatut päässä:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yo-lakki päässä.

Se nyt vaan on perinne,

ihanaa kun ei yhtenä päivänä vuodessa tartte laittaa tukkaa.;)

Huomaa, että ap on vielä kovin nuori.

Vierailija
4/41 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kuulin että kaverin "hulluhko" äitikin on ylioppilas, on vissiin lukio ollut vähän erilainen niinä aikoina...

Vierailija
5/41 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen väitellytkin sen jälkeen, mutta sitä mustaa hattua käytän vain akateemisissa kökkäjäisissä. Ylioppilastutkinto oli mielestäni kiva aikuistumisriitti ja yliopistolla tuli sitä lakkia käytettyä erilaisissa tilaisuuksissa. Tapaamme Ulliksella opiskelukavereitten (ja nykyään lasten) kanssa edelleen ja kaikilla on lakit. Onhan se ihan älytöntä pitää rumaa lakkia, mutta toisaalta, siitä on tosi paljon ihania muistoja. Etenkin siitä yhdestä tupsulakista, jonka tupsun naru konkreettisesti sotkettiin vappukukkaani toistakymmentä vuotta sitten (terveisiä tutuille...) ja jonka kuvottavasta, kellanruskeasta pinnasta tulee mieleen ihania asioita. Lapsetkin tietävät, että äidin ja isän tarinaan liittyy jotenkin tuo tupsu. (sitä he eivät tiedä, että join kuohuviiniä tupsun kautta - hyi helv...)

Vierailija
6/41 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole mullistava saavutus, vaan etappi elämässä. Aikuistumisriitti tavallaan.

Elämä oli siihen aikaan huoletonta, jännää, kaikki oli mahdollista. Ystävien kanssa remuttiin monet kemut ja nautittiin elämästä. Siksi iloisena kannan valkolakkiani joka vappu ja ilolla tervehdin muita jotka niin tekee. Tulee iloisia muistoja mieleen. Ja tottakai elämästä nautin vielä tänä päivänäkin, kannattaisi useamman Vauva-palstalaisenkin niin tehdä ;)

Valkolakkia eivät kanna ne joille se on jäänyt viimeiseksi noloksi saavutukseksi ja sen jälkeen elämä on ehkä mennyt alamäkeä väärien valintojen takia, sori vaan.

Hyvää Vappua ja kesän odotusta kaikille, lakillisille ja lakittomille!!!

Vierailija
7/41 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai harvalle se merkitsee mitään suursaavutusta elämässä. Ei minulle ainakaan. Silti ei tulisi mieleenkään lähteä Ullikselle ilman lakkia. Lakilla on suuri kulttuurillinen merkitys akateemisille opiskelijoille. Sääli, etteivät kaikki sitä ymmärrä. Tosin en minäkään ymmärrä mitä hienoa on korostaa sitä, että halveksii akateemisia perinteitä =)

Vierailija
8/41 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun se saakutti on numeron liian iso. Liekö kaikki lukion tieto kaikonnut päästä ylppärijuhlien jälkeen ja polla pienentynyt ;)

Vierailija
9/41 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lakin eteen on kuitenkin tehty 2,5-4 vuotta töitä, että antaa ihmisten olla ylpeitä. Kyllä ylioppilaatkin tietävät, että tutkinto ei johda ammattiin, mutta miksi eivät saisi nauttia tästä välietapista? Tohtorinhatussako sitten on ok kulkea?

On taas niin yltiösuomalainen asenne.

Ihan muut syyt oli lukio käydä... Hattua en ole lakkiaisten jälkeen pitänyt

Vierailija
10/41 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän se on perinne, ja joskus sitä on kiva pitää kun on niin hassun näköinen kapistus :D Yliopistossa tuli pidettyä sitä erinäisissä tapahtumissa, itse olen aina ottanut lakin käytön huumorilla, samoin kaverini. Yksi mm. käytti sitä yhdellä monen viikon kenttäkurssilla retroilumielessä (nähtiin vanhoja kuvia samasta kenttäkurssista kymmeniä vuosia sitten ja kaikille lakit päässä :)

Vierailija
11/41 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vappuhan on työvaen juhla niin miks jotku yo tyypit sit kulkee ne hatut päässä:D

Vierailija
12/41 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten lakkiperinnettä kritisoivat ne, joilla itsellään ei päähinettä ole. Ja ettekö urpot tiedä, että vappu oli ENSIN opiskelijoiden juhla, vasta myöhemmin vakiintui työn juhlaksi.

Vierailija
13/41 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kun maisteritkaan eivät saa lakkia. Itse olen tohtori, mutten ole viitsinyt hankkia tohtorinhattua. Pitäisikö minun hankkia se monen tonnin hattu ihan vain vappua varten?

Vierailija
14/41 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on jotenkin niin säälittävää...... eri asia on 50-60 vuotiaat, joiden aikana laakin saaminen oli ihan oikeasti jonkinlainen saavutus

niin ja koulutukseltani olen Kauppatieteiden maisteri, joten "kateudesta" ei ole kyse

Vierailija
15/41 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka pitävät jotain "merkonomilätsiä" valkolakin/aidon tupsulakin puutteessa.

Vierailija
16/41 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuden ällän yo, joka ei ole koskaan pitänyt lakkia vappuisin. Lakki oli pakko hommata päättäjäisiin (ja onhan se yo-kuvassakin ihan kiva olla) , ja jossain vaiheessa vuosien kuluttua heitin sen pois varastosta kuljeksimasta. Muistaakseni muuten vanhempani ostivat sen aikanaan ihan mielellään, eivätkä velvoittaneet käyttämään kerran vuodessa.

Itse lukion käymisestä on ollut hyötyä, ja olen tosi iloinen että se tuli kunnialla suoritettua. Vappuperinteeseeni se ei kuitenkaan vaikuta mitenkään, ja mulle on ihan sama käyttävätkö ihmiset lakkia vai eivät.

Vierailija
17/41 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadotin lakkini jo vuosia sitten ja olen kuitenkin lukion jälkeen suorittanut maisterintutkinnon. Miestäni (tohtori) aina vappuisin hävettää kun olen porukan ainoa jolla ei ole yo-lakkia. Pelkää, että minua luullaan ammattikoulun käyneeksi. Viime vuonna ostin vappuhatun, jossa oli komea propelli, mutta ei kuulemma auttanut yhtään. Joo, mieheni on elitistinen ja pinnallinen. Tullut äitiinsä.

"Valkolakkia eivät kanna ne joille se on jäänyt viimeiseksi noloksi saavutukseksi ja sen jälkeen elämä on ehkä mennyt alamäkeä väärien valintojen takia, sori vaan."

Hyvää Vappua ja kesän odotusta kaikille, lakillisille ja lakittomille!!!

[/quote]

Vierailija
18/41 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille raahataan myös joka joulu kuusi sisälle, vaikka eihän siinä ole mitään järkeä.. se on vain perinne ja tapa, joka kuuluu kyseiseen juhlaan.

Vierailija
19/41 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitähän ap ei kateudeltaan pysty ymmärtämään.

Vierailija
20/41 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tämä yo-lakki päässä kulkeminen vappuna on yksi näistä. Aiemmin lakin saivat paremmista perheistä tulevat, ja sellaisille piireille on aina ollut selvää pitää perinteistä kiinni. Ehkä vielä jotain 60-luvulla lakki päässä kulki vappuna varmaan suurin osa ylioppilaista.

Nykyisin taas suurin osa ylioppilaista tulee ihan tavallisista perheistä, joissa taas ei tapojen ja perinteiden noudattamisen kanssa oli niin nöpönuukaa. Siellä on ehkä jopa opetettu, että ei saa herättää huomiota, pitää olla näkymätön jne.