Voiko odottaja syödä / juoda näitä?
- kotisima tai kaupan sima? ( alkoholia)
- basilika,rucola, tilli, persilja ( yrttejä)
- raejuusto ( pehmeä juusto)
- kamomilla, ruusunmarja tms tee? ( yrttivalmiste)
- leipä, jossa on pellavansiemenrouhekoristelua
Missä menee järjevän vastuullisuuden ja hysteerisyyden raja? Missä olette itse vetäneet rajan?
Kommentit (6)
- raejuustoa, koska on pastöroitua. Mun neuvolaohjeissa ei ainakaan kielletä muuta kuin pastöroimattomat juustot.
Sitten noista muista:
- en joisi simaa, en usko, että siinä nyt niin alkoholia on, että haittas, mutta aika sokeripitoista
- olen ymmärtänyt, että pitää välttää ns. yrttivalmisteita eli kaikkea luonnontuotejuttuja, kyllä kai nyt yritti-mausteita voi syödä, kuten basilikaa yms. Nehän kuuluvat perusruokienkin mausteeksi? Itse olen ainakin syönyt. Mutta ns. vihreät teet ja luonnonvalmisteiset yrittipuristeet yms. kiertäisin kaukaa.
- leivässä on todella vähän pellavansiemeniä, mutta en ole silti syönyt. Muutaman kerran olen syönyt, kun en ole tajunnut sitä leivässä olevan, mutta en todellakaan ole asiaa sen kummemmin miettinyt. Välttelen siis kaikkea missä on pellavansiemeniä, mutta jos vahingossa syön, maailma ei kaadu:)
t. rv 30+0
Raja kannattaa mielestäni vetää paitsi suositusten, niin myös sen mukaan, mikä itsessä aiheuttaa ahdistusta... Jos esim. tuo pellavansiemenrouhe aiheuttaa sen, että yöunet menee, niin sitten se kannattaa jättää syömättä. Sama se, onko se hysteriaa vai ei.
eli simassa on alkoholia (sekä koti että kaupan simassa) mutta niin vähän, että jos sitä nyt lasin tai kaksi juo, sillä ei ole väliä. Eri asia, jos juo koko ämpärillisen. Silloin tulee alkoholin lisäksi jo sokerin määrästä ongelmia...
Samoin persilja on abortiivinen, (basilika, rucola ja tille eivät ole) mutta sitä pitäisi kanssa syödä parikin ämpärillistä kerralla, että sillä olisi mitään vaikutusta. Basilikalla on aineenvaihduntaa kiihdyttävä vaikutus ja rucolassa on aika paljon nitraatteja, mutta edelleen niitä pitäisi syödä ämpäreittäin kerralla, että sillä olisi väliä.
Raujuusto tehdään pastoroidusta maidosta, joten siinä ei ole vaaraa. Eri juttu, jos itse tuotat juustoa omassa navetassa omien lehmien maidosta.
Kamomilla ja ruusunmarja ovat miedosti rauhoittavia. Niillä ei ole väliä esim aineenvaihdunnan kannalta. Edelleen normaaleina annoksina eli mukilinen tai kaksi päivässä ei vaikuta mitään. Eri juttu, jos juot saaveittain tai hauduttamisen sijasta alat oikein uuttaa niitä.
Koristelussa on pellavansiemeniä myös tosi vähän. Aineenvaihdunnan kannalta ihan yhtä tyhjän kanssa, raskasmetallien kanssa samoin. Kuumennettuna niissä ei enää ole mitään salmonellojakaan.
Mutta unikonsiemenillä koristellut sämpyulät minä aikanani jätin kauppaan. Todennäköisesti turhaan, se ajatus vaan tuntui niin pahalta.
jättäisin muuten yrtit pois, mutta käyttäisin kyllä yrttimausteita. Simaa joisin vain vähän, raejuustoa en söisi, pellavansiemenillä koristeltua leipää välttäisin myös. Jos vahingossa noita söisin, niin ei tulis paniikkia.
on minun mottoni. No, noita yrttiteevalmisteita ei ole tapana juoda, mutta kaikki muu menee.
Varmasti saat toisenlaisiakin vastauksia...