Millainen esikoistaan odottava ei ota äityspakkausta?
Olin ihan hämmästynyt, kun puolituttu kertoi, ettei ota äippäpakkausta, vaikka perheeseen odotetaan esikoista. Kun totesin, että olet siis saanut paljon vaatteita jo tutuilta ja sukulaisilta, hän naurahti ja sanoi, ettei ole saanut. Ei ole kuulemma pikkulapsia lähiperheissä lainkaan. En sitten enää kehdannut kysyä, että onko pakkaus sinusta sitten joku köyhäinapu, vai mikset sitä halua.
Minulla itselläni on kolme lasta ja otin pakkauksen vielä toisestakin, mutta kolmannesta tyydyin jo rahaan. Joillain kai on varaa ronklata?
Kommentit (63)
äitiyspakkaus on suurimmalle osalle ottajista vain yhteisön painostuksesta johtuva tapa ja ne teiniäidit, jotka mielestäsi ovat taloudellisesti pakkauksen tarpeessa ovat kyllä yleensä lapsen saadessaan yhteiskunnan turvaverkkojen piirissä.
Eli ei tule suurta vahinko vaikka pakkaus poistuisi (se ei edes työllistä suomalaisia enää) ja avustus annettaisiin rahana. Teinivanhemmat ja muut uusavuttomat voivat sitten käydä ostamassa vauvalle tarpeelliset kamat vaikka niin että ensikodin sossu pitää kädestä kiinni ja opastaa. Ja opiskelijavanhemmat ovat jo valmiiksi oppineet tulemaan vähällä toimeen, ei ole iso ongelma soveltaa samoja kikkoja myös vauvakamahankinnossa.
Eli ihan tekopyhää paskaa se että pakkauksen sisältöä ei saisi arvostella.
Minusta on ihan uskomatonta, että äitejä syyllistetään krantuiksi ja nirppanokiksi jos he eivät satu pitämään sen mahtavan äitiyspakkauksen vaatteista!! Keneltä se on pois jos osa haluaa ottaa pakkauksen rahana eikä tavarana jolle ei koskaan tulisi käyttöä?
Sillä rahalla sain kaupasta paljon enemmän ihania uusia ja paljon laadukkaampia vaatteita. Esim. Kappalh ja lindex sekä h&m myyvät puolet pois alehinnasta ym. lastenvaatteita ja vauvakokoja on runsaasti tarjolla ja paljon paremman näköisiä kuin ne pakkausen vaatteet.
Reiman talvihaalarin ostin -50% hintaan alle 20€. Vauva peiton tarjouksesta 10€. Ne olivat ne kalleimmat ostokset ja muista maksoin 1-5€. Joten tavaraa sain sillä rahalla paljon enemmän kuin pakkauksen ottamalla olisin saanut. Käytettyjä en ole myöskään saanut yhtään.
Toivottavasti tämä keskustelu ei vaan leviä yhteiskuntaan yleisemminkin. Kyllä on paljon nuoria äitejä, jotka ihan oikeesti tarvitsevat sen pakkauksen nimenomaan tavarana.
Minä olen nyt 35 vuotias kolmen lapsen äiti. Minulla on nyt yliopistokoulutus ja me molemmat miehen kanssa olemme töissä. Mutta silloin kun esikoinen syntyi, kun olimme parikymppisia opiskelijoita, niin todellakin olin hyvin kiitollinen ja onnellinen suomalaisesta äitiyspakkauksesta. Otin sen myös kakkoselle. Kolmoselle en sitten enää ottanut. Ja olen tarkka väreistä, kuoseista ja mietin mitä lapseni käyttävät... Olen aina ollut, myös silloin esikoisen kohdalla. Mutta niitä pakkauksen vaatteita saattoi yhdistää itse hankittuihin/tehtyihin tai saatuihin vaatteisiin.Älkää viitsikö nirppanokkaisuudellanne murentaa suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan yhtä ripettä, äityispakkausta. Kiitos.
oletko tietoinen muiden maiden tavoista tukea / palkita uuden kansalaisen tekemisestä? Kuule, Suomi saa tosiaan jalkoihin. Jos tietäisit, et hehkuttaisi
`"suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan yhtä ripettä, äityispakkausta"
Huvittavaa!
olisin ajoissa tajunnut että kirppareilla myydään lähes käyttämätöntä ÄP-tavaraa :makuupussit, peitot jne. !
Juuri 60-70 cm vaatteita saatiin lahjaksi niiiiin paljon, smaa kokoa mitä pakkauksessa oli että käyttämättä jäivät.
Meillä tarpeellisin vuodevaatteet, makuupussi, toppapuku hanskoineen, huppupyyhe, kynsisakset, laatikossa nukutin esikoista.
Muta samat kamat olisi saanut paljon edullisemmin, puoli-ilmaiseksi kirpparilta! Ja juuri pienten kokojen vauvanvaatteita saa alennusmyynneistä tosi halvalla Lindexiltä, Hennes& Mauritxilta, KappAhlista, nettikaupoista...!
sain yhteensä kolmen pakkauksen vaatteet ja lisäksi pari jätesäkillistä muita vaatteita ja tarvikkeita. Ainoa pakkauksen tavaroista mitä en saanut oli kynsisakset ja kertakäyttöset tavarat. Sillä 140€lla sai hyvin ostettuu ne kynsisakset, vaipat ja kortsut. Opuksia sai ihan tarpeeks neuvolasta. En usko että olisin ottanu pakkausta vaikka en vaatteita sukulaisilta olisikaan saanut.
Sain valtavat määrät vaatteita ja tarvikkeita sisareltani, jonka esikoinen ja ainoa lapsi on 2 vuotta esikoistamme vanhempi.
Toiselle lapsellemme otimme äitiyspakkaksen, mutta emme enää muille - sillä rahalla, jonka pakkauksen tilalle saa, voi ostaa täysin oman tarpeensa ja mielensä mukaisia vaatteita kirpputoreilta pilvin pimein.
Yhdellekään kolmesta lapsestani en ole ottanut pakkausta, vaan ostanut KAUNIITA, oman makuni mukaisia vaatteita silläkin rahalla. En myöskään ole koskaan saanut vauvanvaatteita mistään, enkä edes haluaisi. Ei niitä rieputa tarvita sadoittain, pesukone toimii. Pakkauksen rätit rumaa tusinatavaraa, muksun vuosikerran näkee heti kansalaishaalarin kuosista.
Itse olen ottanut aikoinani esikoiselle ja myös nyt nuoremmalle. Pidin aikaisemminkin pakkausta ihan hyvänä, tosin silloinen jätti toppapuku ja hirvee toppa hattu :) jäivät käyttämättä. Toista odottaessa mulle sanottiin, että ethän vaan ota ja olin itsekin vähän, että no otanko vai en mutta onneksi otin!! Olen ollut ihan hirmu tyytyväinen -08 pakkaukseen ja toppahaalarikin oli aivan ihana. )
On se kumma kun tällainenkin asia kuin äitiyspakkauksen ottaminen tai ottamatta jättäminen määrittää ja lokeroi äitiä. Siis ainakin jos tällä palstalla asiasta kysytään. :D
Eli jos otat pakkauksen olet kunnon kansalainen, joka puolustaa vanhaa hyvää äitiyspakkausperinnettä Suomessa. Toisten mielestä taas olet virran mukana kulkija, joka paineen alla pukee lapsosensa niihin rumiin rätteihin ja ottaa pahimmassa tapauksessa laatikollisen turhaa rojua nurkkiinsa pyörimään.
Jos et ota pakkausta olet ronkeli-elitisti, joka romuttaa hyvinvointivaltiomme tärkeimmän tukipilarin, äitiyspakkauksen! Toisaalta taas olet järkevä ja taloudellinenkin mamma, jos haalit samat tavarat kirppiksiltä ja kaupoista niillä rahoilla mitä saat laatikon sijasta.
Ei täällä voi voittaa! Teet niin tai näin, aina väärinpäin! :D
Peace sisters! :)
Yksi ystäväni ei ottanut myöskään, koska sai siskoltansa paljon tarvikkeita.
Meilläkin kaikki vaatteet eivät ole olleet täydellä käytöllä, mutta koin kyllä monet tarvikkeet (täkki, liinavaatteet, pyyhe, sideharsot, makuupussi jne.) hyvin käyttökelposiksi.
Ei meilläkään mitenkään rahasta ollut kiinni, katsoin jopa hieman velvollisuudeksi ottaa äitiyspakkauksen, koska meillä on monikulttuurinen perhe ja se on niin hieno perinne. Anoppi vieläkin ihmettelee millaisen määrän tarvikkeita saimme. Toisaalta heidän maassaan saa kai jokainen syntyvä lapsi liki 600 euroa rahaa heti synnyttyään.
Ja mun mielestä on hieno perinne nukuttaa vastasyntynyttä äitiyspakkauksen laatikossa.
toiset käyttää vain merkkivaatteita tms...tai sitten syy voi olla siinä että ei pidä vaatteiden väristä tai saa vaikka jotain kautta halvalla hankittua lapselle tarvikkeet ja vaatteet. Saahan sen sitten rahana jos ei pakkausta halua vaikkei se raha paljon ole. Itse otin esikoiselle pakkauksen mutta toiselle en varmaankaan aijo ottaa.
kaikki alkoi heti äimistelemään: MITÄ IHMETTÄ; TOTTAKAI OTAT; MUUTEN KADUT!
Lopulta mieskin liittyi tuohon joukkoon ja otin sit sen pakkauksen sille ekalle...
Kalliiksi tuli: Siellä oli käyttökelpoista tasan: peitto ja makuupussi. Haalaria tuli vähän käytettyä mutta ilmankin olis tullu toimeen.
Että niin nyvä pakkaus.
Olin saanut kavereilta paljon ja ne pakkauksen vaatteet nyt vaan yksinkertaisesti on rumia ja epäkäytännöllisiä, varsinkin kestovaippailijalle ;)
Että en tod ottanut muille pakkausta kun peitto ja makuupussi jo on :D
sukulaisilta saatiin sen verran vaatetta, ettei ees ehtinyt kaikkia käyttää. Myös toppapukuja ja makuupusseja saatiin useampi. Sillä rahalla minkä sai, pystyi kyllä kynsisakset ym ostaan. Jos olis ollut tosi mieleisiä ne vaatteet, oisin saattanut ottaa pakkauksen, vaikkei siinä mitään järkee ois ollutkaan.
Jos ne vaatteet ei oo oman maun mukaisia, miks kannattais ottaa? Kirppikseltä saa halvalla ja jos rahaa on niin kaupasta saa mieleisiä. En mä usko että kukaan sen takia jättää ottamatta, että köyhäinapuna pitäis.
mutta ainoastaan peitto ja kynsisakset olivat käytössä. No muutama vaatekin kotikäytössä oli,olivat silloin (2003) NIIN rumia,anteeksi vain ;)
Nykyisin on jo paaaaljon kauniimpia ja kuopukselle olen ostanutkin muutaman äp-pakkaus vaatteen ihan tarkoituksella.
Mutta esikoisella olis voinut olla ottamatta.
Pakkauksen vaatteet eivät miellytä kaikkia ja onhan siinä varmaan kaikille jotain turhaa. Rahakin on aika iso eli sillä ostaa jo vaikka mitä.
ja on erityisesti siksi niin ihana. Nytkin uudessa paketissa on samanlainen makuupussi kuin missä minä aikoinani köllin. Ja vanhoista valokuvista näkee vielä mitä silloin on ollut. :)
paketin , kun se "kuuluu" ottaa. Vikatikki... Ainoat mitä käytin oli toppapuku hätäpyykkivarana ja makuupussi. Eli kalliiksi tuli. 140 egellä olisi saanut hienon puvun putiikista tai jonkun kauniin vaunujen kuosiin sopivan pussin. Ok, olen ronkeli :D Mutta jos rahasta ei ole niin väliä niin en tosiaankaan halua lapsiani pukea niihin perusrätteihin vaan juoksen mieluummin putiikkiin hakemaan pojille tyylikkäät muodin mukaiset vaatteet.
Kahdelle seuraavalle lapselle otin paketin rahana. Kuopukselle ostin sillä rahalla (+pikkuisen laitoin omaa lisää) auton sisustukseen sopivan kaukalon :D
Minun kaltaisteni vuoksi sitten sinne kirpparillekin riittää "hyvää merkkikamaa halvalla".
onko sinulla ja vauvalla sellainen tilkkutäkki makuupussi? ;)
Toivottavasti tämä keskustelu ei vaan leviä yhteiskuntaan yleisemminkin. Kyllä on paljon nuoria äitejä, jotka ihan oikeesti tarvitsevat sen pakkauksen nimenomaan tavarana.
Minä olen nyt 35 vuotias kolmen lapsen äiti. Minulla on nyt yliopistokoulutus ja me molemmat miehen kanssa olemme töissä. Mutta silloin kun esikoinen syntyi, kun olimme parikymppisia opiskelijoita, niin todellakin olin hyvin kiitollinen ja onnellinen suomalaisesta äitiyspakkauksesta. Otin sen myös kakkoselle. Kolmoselle en sitten enää ottanut. Ja olen tarkka väreistä, kuoseista ja mietin mitä lapseni käyttävät... Olen aina ollut, myös silloin esikoisen kohdalla. Mutta niitä pakkauksen vaatteita saattoi yhdistää itse hankittuihin/tehtyihin tai saatuihin vaatteisiin.
Älkää viitsikö nirppanokkaisuudellanne murentaa suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan yhtä ripettä, äityispakkausta. Kiitos.