Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko lapsena saatu kortisoni vaikuttaa pituuskasvuun? Kyseessä 17v nuori mies

Vierailija
17.04.2009 |

joka sairastanut erittäin pahan rs-viruksen ja saanut kortisonia spiran kautta vuosina 1992-1994.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta noin periatteessa voi vaikuttaa ja yleensä vaikuttaakin, jos käyttö on ollut säännöllistä ja annoskoot vähintäänkin kohtuullisia.

Vierailija
2/12 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ainakaan kuullut tällaisesta tutkimustuloksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija - 17.4.2009 10:13 (ID 1686397)

No hei, astmaatikot saa kortisonia koko ikänsä! Onko he jotenki poikkeavan pituisia?

En ole ainakaan kuullut tällaisesta tutkimustuloksesta.

Vierailija
4/12 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sisko, joka sai koko "pienen ikänsä" kortisonia" ja kyllä, hän on huomatavasti lyhyempi kuin esim. me kaikki muut sisarukset, jotka siis emme tuota kortisonia ole saaneet!

Ja kyseessä ei siis ole mikään "vamma" tai muu ihmisen kasvuun vaikuttava "sairaus", josta tuo "pienikasvuisuus" johtuisi...

Jopa lääkäri on todennut että tuo siskoni "lyhykäisyys" johtuu mitä ilmeisemmin juuri kortisonihoidoista!!

Vierailija
5/12 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 sentin päässä neuvolan kasvuennusteesta.

Tosin voihan hän kasvaa vielä.

Vierailija
6/12 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortosonin vaikutus on tuolloin hyvin paikallinen. Eri asia on sitten pitkäaikaiset tablettimuotoiset kortisonikuurit. Niillä valitettavasti on vaikutusta lapsen pituuskasvuun.

t. lastensh

Vierailija
7/12 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan lukeneeni tutkimuksesta, jonka mukaan myös tablettikuurien vaikutukset yleensä tasaantuvat käytön loputtua. Ts. lapsille tulee kasvuspurtti kun kortisoni poistuu elimistöstä.

Meillä 10-vuotias astmaatikko, joka saanut inhaloitavaa kortisonia 1,5-vuotiaasta asti. Lapsi on ikäisekseen hyvin lyhyt, mutta kasvanut koko ikänsä tasaisella käyrällä (joka vastaa myös vanhempien mukaan laskettua arviota) , joten kortisonin ei uskota pituuteen vaikuttaneen. Näin meille siis vakuuttaneet Lastenklinikan erikoislääkärit.

Vierailija
8/12 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä meillä lastenlääkärit ja neuvola ihan avoimesti kertoivat, että kortisonin käyttö ottaa pituudesta senttejä pois -meidän 1v10kk poika on nyt käyttänyt reilu puoli vuotta säännöllisesti inhaloitavaa kortisonia astmaan ja kasvukäyrä ei paljoa ylöspäin kyllä mene. Kortisonilääkitykseen saakka kasvoi normaalisti omalla käyrällään, mutta nyt käyrä putoaa alaspäin vaikka mitä syöttäis lapselle. Nyt kokeillaan kortisonittomia lääkkeitä koska tuo laps ei kerta kaikkiaan kasva tällä lääkityksellä. Lääkäri myös varoitti ennen lääkityksen aloittamista, että kortisonin pitkäaikainen käyttö varhaislapsuudessa näkyy sitten aikuisena lopullisessa pituuskasvussa.

Vierailija
9/12 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi riitaisen perheen ikuinen silmätikku ja kaikkeen syyllinen syntipukki sekä koulukiusattu. Lapsuutta muistellessa edelleen alkaa koskea mahaan ja puristaa rinnasta sekä kämmenet hikoavat. Luultavasti jonkinlainen pitkittynyt stressitila vallinnut lähes koko lapsuuden pieniä suvantohetkiä lukuunottamatta. Jäin muita noin 10cm lyhyemmäksi. Minulla on myös sellainen erikoinen piirre  että raajani ovat lyhyet. Olen siksi hassun näköinen, mäyräkoiraa muistuttava  niinssnotusti persjalkainen. Muilla raajojen pituus on normaali. Perheen kuningatarenkeli ja pahin sortaja on erityisen pitkä ja pitkäjalkainen. En tiedä onko todellisuudessa mitään yhteyttä pituuden ja jatkuvan nöyryyttämisekdi tulemisen sekä hirmuisen alati jatkuvan perheriidan kuuntelemisen välillä. Riitoihin liittyi myös väkivaltaa äitiäni kohtaan. Pelkäsin isää ja usein paettiin metsään, mutta ei hän koskaan oikeasti meidän päälle hyökännyt. Veljeäni tosin kerran oli lyödä tosi pahan näköisesti päähän krokettimailalla, mutta onneksi tajusi mitä oli tekemässä  kun huusin  että jos sen teet  minä lähden enkä tule ikinä takaisin. Äiti kyllä vihspäissäön löi veljeäni vyöllä solkipää edellä. Hän oli silloin kyllä tehnytkin jotain pahaa, mutten muista mitä. Muistan vain sen lyömisen.Oli ihan hirveää katsoa sitä edes vierestä  vaikkei minua koskaan lyöty. Toisaalta veljeni oli vanhempieni silmäterä. Itse olin näkyvä vain silloin  jos johonkin tarvittiin syypää tai oli tarve muutoin purkaa kiukkua. Olin oppinut, että out of sight, out of mind. Lyhyyden lisäksi minusta tuli sosiaalisesti syrjäytynyt ja yksinäinen, mutta ammatillisessa mielessä ja taloudellisesti kuulun ns hyväosaisiin eli työssäkäyviin ihmisiin. Sydän- ja verisuonisairautta tuli poikkeavan nuorena ja syöpäkin. Tuskin lapsuus noiden ilmaantumiseen vaikutti  sillä onhan elämässä ehtinyt tapahtua muutakin. Lyhyyttäni ja hassun lyhyitä raajojani olen miettinyt. Voisiko johtua kasvuiän stressistä ja sen aiheuttamasta kortisoni erityksestä. Ai niin  kuukautiset alkoivat vasta kun muutin pois kotoa. Niiden puuttumista tutkittiinkin syytä löytämättä. Jälkikäteen olen miettinyt  olisiko johtunut raskaasta fyysisestä työstä kotitilalla, sillä olen lukenut, että liian kova fyysinen harjoittelu urheilijatytöillä voi johtaa samaan. Nuorimpana minulta edellytettiin samaa suoritusta ja samaa jaksamista ponnisteluissa kuin vanhrmmiltakin sisaruksilta eikä siinä auttanut se  että olin vuosia nuorempi ja siksi pienempikin. Jo siitäkin syystä olin muita 'laiskempi' ja senkin takia kaikkien vihan kohde.

Vierailija
10/12 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärilehden artikkelin mukaan inhaloitavan glukokortikoidin käyttö ennen murrosikää haittaa pituuskasvua, todetaan NEJM:ssä julkaistussa tutkimuksessa. Budesonidia käyttäneiden aikuispituus jäi keskimäärin 1,2 cm lyhyemmäksi kuin lumelääkettä saaneiden. Ero aikuispituudessa vastasi kahden ensimmäiset hoitovuoden jälkeistä tilannetta. Mitä suurempi budesonidiannos potilaalla oli käytössä, sitä enemmän pituuskasvu hidastui (0,1 cm/g/kg).

Että vaikutusta sillä kyllä on.

Vierailija
11/12 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa kannattaa kuitenkin muistaa, että paljon enemmän vaikutusta esim. pituuskasvuun, elämänlaatuun ja ennusteeseen on sillä, jos esim. astma jätetään "kortisonikammon" takia hoitamatta. 

Eli älkää missään nimessä jättäkö sitä hoitavaa astmalääkettä käyttämättä. 

Vierailija
12/12 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joihinkin sairauksiin ei vielä kortisonia parempaa lääkitystä ole keksitty. Kyllähän sillä on luuta heikentävä vaikutus pitkäaikaisessa käytössä. Riippuu annostuksestakin.