¤-¤-¤-¤-¤-¤JOULULAHJAT vko16 ¤-¤-¤-¤-¤-¤
Kommentit (83)
Nyt on sitten varattu jo eka ultra, toukokuun lopulle. Odotan innolla, että pääsis kurkkaamaan sisälle, onko siellä tosiaan joku. Te jotka olette jo ultrassa käyneet niin millä viikolla olitte ja säkyikö sydän silloin jo?
ON: huonoa oloa edelleen ja huimausta aamuisin. Kovin itkuherkkä olen edelleen ja väsynyt. Iltaisin huono olo helpottaa niin silloin on koko ajan nälkä. Töihin pitäis raahautua hetken päästä mutta kiinnostusta ei ole hiukkaakaan.
Vauva- 10 ja tonttu 5+2
Nyt on sitten varattu jo eka ultra, toukokuun lopulle. Odotan innolla, että pääsis kurkkaamaan sisälle, onko siellä tosiaan joku. Te jotka olette jo ultrassa käyneet niin millä viikolla olitte ja säkyikö sydän silloin jo?
ON: huonoa oloa edelleen ja huimausta aamuisin. Kovin itkuherkkä olen edelleen ja väsynyt. Iltaisin huono olo helpottaa niin silloin on koko ajan nälkä. Töihin pitäis raahautua hetken päästä mutta kiinnostusta ei ole hiukkaakaan.
Vauva- 10 ja tonttu 5+2
Ensimmäistä odotellaan :) Ensimmäinen plussa tuli tiistaina ja varmistin sen vielä keskiviikkona ja tänään oli vielä varmistettava uudelleen, kun menkkojen olisi pitänyt tulla perjantaina (eikä siis tulleet) ja vahva plussa oli :) Hirveen kauan ei meidän tarvinnut ekaa raskautta yrittää, tammikuun alussa jätin pillerit. Nyt vaan sitten toivotaan, että kaikki jatkuu kuten kuuluisi. Keskiviikkona säikähdin, että joko se meni, kun tuli hieman ruskeaa vuotoa, mutta onneksi oli väärä hälytys. Pahoja oireita mulla ei vielä ole ollut, jonkun verran semmosta "menkka"kipua ja kurkku on todella kuiva. Vessassa pitää enemmän käydä, mutta voi olla, että sen takia kun juonkin enemmän kurkun kuivuuden takia. Ja yöllä kerran tai pari on vessaan noustava. Muuta en olekkaan sitten vielä huomannut. Tosin nenäverenvuotoa oli alkuviikosta, mutta johtui todennäköisesti alkavasta flunssasta...tai olikohan se flunssa, kun ei se sitten oikeen alkanutkaan...kurkku vaan on ollut kuiva ja netistä olen lukenut, että nenäverenvuodot ja flunssaisuuden tuntuminen kuuluvat raskauteen. Väsymisestä en oikeen osaa sanoa, kun olen viimekuukausina ollut muutenkin väsynyt kun olen tehnyt kahta työtä. Nyt kun on vain yksi työ, niin en tiedä onko väsymys edelleen väsymystä noista kahdesta työstä vai sitten raskaudesta.
Keskiviikolle on varattu lääkärille aika ja sieltä sitten varmaan seuraavana päivänä verikokeeseen. Poikakaverille annoin tiukat ohjeet, että vielä ei kenellekään kerrota, mutta oma suu ei sitten kuitenkaan pysynyt kiinni, kun pari työkaveria alkoivat suunnittelemaan, että minä sitten seuraavaksi (kun yhdestä on tulossa mummo..). Oli siinä sitten hankala olla sanomatta. Ollaan suunniteltu, et 3kk:n jälkeen kerrottaisiin, mutta saa nähdä pystytäänkö niin kauan odottamaan..no ainakin eka ultra on tehtävä ennen kuin asiasta tulee ihan julkinen.
Lasketuksi ajaksi laskuri antoi 23.12. Lapsi olisikin todella hyvä joululahja :)
Paljon kaikille onnea odotukseen!!!
Katja
[/quote]
tää sivu tuntuu taas olevan ihan sekaisin. Ilmoittaa, että on pois käytöstä ja silti tallentaa tekstin. Ja nut laitto vielä kerran sen tonne toisen tekstin sekaan. Outoa
kaikille pitkästä aikaa ja onnittelut uusille tulokkaille :D
Ensimmäinen neuvolakäynti on takana (oli perjantaina) ja täytyy kyllä sanoa, että on "kehitys" menyt melkoisesti eteenpäin 10 vuodessa. Esikoisen aikana en muista vältelleeni juuri muutakuin maksaruokia, ja nyt sain mukaani ison listan vältettäviä ruokia. Ja puhumattakaan niistä kaikista oppaista, isäkin sai omansa ;) Seuraava aika varattiin vkolle 12, jolloin on samalla kertaa lääkäri ja ultra. En kuitenkaan malta odottaa tuonne NP-ultraan saakka, vaan menen jo ensivkolla alkuraskauden ultraan yksityiselle.
Raskaus oireina ovat edelleenkin väsymys, pahoinvointi ja huimaus. Sain terveydenhoitajalta kehoituksen ottaa rauhallisesti, huolehtia levostani paremmin (päiväunet), ja syödä jotain pientä parin tunnin välein. Huimaus on ollut ajoittain niin voimakasta, että jouduin jo perumaan tulevan viikonlopun reissun kaverieni kanssa. No, ehkä tämä olotila helpottaa, kun pääsen ensin kunnialla tämän ensimmäisen kolmanneksen läpi.
Tsemppiä ja voimia kaikille!
Santtu74 vko7+3
Mie nyt sit kumminkii varasin sen neukun ja se menee toukokuun puolväliin (12.5)
Ois se vaan ollu jos mä oisinkii varannu sen vasta ens viikolla tai loppuviikolla, vissii oottelisin kesäkuuhun asti.
Mutta nyt on mentävä ottaan pika nokoset et jaksan illan töissä..
T: M_K 5+6
Lauantaina pyörähti käyntiin 7. viikko ja eilen alkoi järkky pahoinvointi, ei tiennyt kummasta päästä tulee tavaraa ulos, no sai totaalisen suolityhjennyksen, kun meinannut vähän ummetusta olla. Iltaa kohden olo hieman parani, mut taas tänään aamulla aloin heräilee jo 5 aikoihin ja huono olo,ja taas sama homma, että kummasta päästä tulee... Jääkaapissa muka hais jokin pahalle, ja eikun yökkimään pöntön viereen, mitään ei tosin pihalle tullut. Jotenkin oon työpäivästä selvinnyt. Keskiviikko aamuna pitäis lähtee lentäen Leville, nyt jo pelottaa jos tää olotila jatkuu, kun pitäis ajaa 1,5h sinne kentälle lapsen kaa kaksistaan ja sit vielä 1,5h koneessa. Saa nähä joudunko jo paljastaa mun porukoille tän raskauden, kun niiden kanssa siellä Levillä ollaan.
Neuvolaan en vielä varannut, harmittaa tunti/päivä soittoajat ja ei töissä saa rauhassa soittaa, kun työhuoneessa useampi henkilö. Vois tietty spostiakin yrittää laittaa mut lukeeko ne tädit niitä vai ei, en tiiä...
Mut semmosta tänne...
anzku ja maha rv6+2
Onko teillä ollut verenvuotoa raskauden alussa? Mulla alko tänään pieni vuoto jota tulee paperiin kun pyyhkii. Vatsa ei ole kipeä. Pelottaa, että meneekö kesken.
Onko teillä muilla ollut raskauden alussa verenvuotoa? Mulla menossa rv5+2 ja tänään alko pieni vuoto, tulee paperiin kun pyyhkii. Vatsa ei ole kipeä. Pelottaa, että meneekö kesken. Voiko olla sitä.
Tänään on taas on ollut pikkuisen tuhruvuotoa. Vaaleahkoa onneks, kun km:t alkoi tummanruskealla. Ultran mukaan nyt ois rv7+1 ja km:t oli molemmat rv7+4, piinaavaa.
Pe yritin neuvolaaikaa varata mut siellä ei vastannut kukaan, tänään en muistanut. Täytyy huomenna soitella.
nau
Vauva-10: mulla tuli esikon aikaan ihan kunnon loraus (ja jatkui muutaman tunnin tiputteluna) verta viikolla 7+jotain, tavallaan kun ois toiset menkat pitäny + jälkeen alkaa. Vuoto on kuitenkin aika normaalia jossain vaiheessa, kunhan ei äidy pahaksi. Kaverilla oli useamman päivän vuotoa raskaudessaan ja hän luuli jo, että on saanut km:n ja kävi sit tarkistuttamassa, et onhan kohtu tyhjentyny, niin sielläpä se sydän vahvana sykki (ja tänä päivänä prinsessa on 3v.) epäilivät, kun vuoto niin runsasta, että ois ollu kaksoset ja toinen tullu pois. joten älä vielä heitä pyyhettä kehään!
Voimia myös muille vuototapauksille, toivottavasti menee kuitenkin hyvin kaikki.
itellä on tuntunu muutamana päivänä kevyttä kuvotusta, mut syöminen on auttanu. myös vanha tuttava NÄRÄSTYS on tekemässä paluutaan näköjään!! minua ei ole koskaan ennen närästäny kuin ekaa odottaessa ja olen todella pahoillani tästä kärsivien puolesta.. ei ole mukava vaiva. Muuten lähes oireetonta, pientä väsymystä ja palelua lukuunottamatta. Torstaina ois eka neuvola!
siinäpä tärkeimmät, nyt salkkareita katsomaan..
T6+4
Täällä verenvuoto jatkuu edelleen. Iltapäivällä vasta lääkäri. Tää taitaa olla yks piina päivistä. Katsotaan jos sitten joudun jättämään pinon, mitä lääkäri sitten sanookin. Fiilikset ei oo hyvät.
vauva-10:kerrohan pian kuulumiset.Pidän peukut pystyssä sulle!
Minä täällä kamppailen raivoisaa väsymystä vastaan.Ei jaksais muuta ku nukkua.Joku hormooniko se saa ihmisen näin väsymään vai mikä?
Enkä malttaisi odottaa mahan kasvamista.Muistaakseni aiemmin,vkl15 alkoi pientä masua näkymään,samalla kun tunsin ensimmäisiä liikkeitä.
Näin viikonloppuna mieheni siskoa joka odottaa toista lastaan kuudennella kuulla eikä hänen masunsa ollut mitenkään huikean kokoinen,juuri ja juuri erotti sivuprofiilista.Tahtoisin masun,sellaisen joka kertoisi koko maailmalle että täällä sitä nyt vauvelia odotellaan.Hölmöltä tuntuu olla raskaana ilman mahaa.Ymmärtäisivät ihmisetkin paremmin minua sanaakaan sanomatta kun näkisivät mahani.
äitimaalta masua odotellessa
Tänään taas aloin heräilee kuuden aikoihin pahaanoloon ja mahakipuun, vatta ihan sekaisin. Siitä sitten vessakäynnin jälkeen hipsin keittiöön ja siellä joku haisi mukamas niin hirveälle, että samantien sai rynnätä oksentamaan. Esikoisesta en kertaakaan oksentanut, enkä muista kärsineeni tälläisestä pahoinvoinnista muutenkaan.
Neuvola-ajan sain eilen varattua, se olisi 6.5, ja viikot silloin rv 8+4.
Huomenna pitäis aamulla ajaa lentokentälle ja sitten istua koneessa 1,5h, nyt jo ahistaa, että miten siitä selviän, mietin et pitäiskö käydä apteekista kysyy oisko jotain pahoinvointilääkettä mitä sais ottaa.
Jotenkin nyt yritettävä jaksaa töissä vielä jokunen tunti, vaikka olo ei ookaan mikään kauhean mahtava.
vauva-10: voimia sulle. toivotaan että tuot meille vielä ilouutisia.
äitimaalta: tuosta vauvamahasta. tuntuu että jokaisella on niin kovin yksilöllistä. itselläni ensimmäiselläkin kerralla tuli nopeasti maha esille, ekan ultran jälkeen alkoi jo näkyä pientä kumpua, tokalla ennen ekaa ultraa kaverit jo huomasi, nyt sitten kolmas tulossa, saa nähdä millon pullahtaa esille. varmaankin omaan eteenpäin kallistuneen kohdun... mutta siis kyllä se maha sieltä tulee ja siihen kerkee jo kyllästyäkin :) ihanaa odotusta sinulle!
itse varasin just ekan neuvola-ajan. 6.5. eli sillon viikkoja olis 6+5 tai jotain sinne päin. yllättävän aikaisin antoi ajan, vaikka kolmatta jo odotan.. no mun mielestä on mukava käydä neuvolassa. että hyvä vaan.
onko muilla oireena viluinen olo? mulla on ollu reilun viikon ihan kuumeinen olo, kauhean kylmä koko ajan, eikä kuumetta ollenkaan. kurja olo.
aurinko paistaa, ihanaa.
iita3 rv4+4 (voi miten alussa sitä ollaankaan...)
Sormet varpaat ristissä täällä vauva-10, sinun puolestasi! Toivottavasti saat hyviä uutisia...
Alavatsakivut edelleen ajoittain voimakkaita, väsymys tolkuton ja pientä etomista ja rinnat edelleen turvoksissa ja arat.
Ja iita3; Minäkin palelen ihan hullun lailla! Koko ajan kuljen vilttiin kietoutuneena, värjöttelen takan edessä tai hautaudun kahden peiton alle sänkyyn...
Suurin oire silti taitaa olla tämä räjähdysherkkyys... Aika näyttää meneekö tämäkin raskaus kiukunpuuskien merkeissä loppuun saakka... Ja meneekö raskaus loppuun saakka. :( Niin, edelleen pelkoja, mutta tänään otin itseäni niskasta kiinni ja päätin uskoa tähän vauvaan ja sen hyvinvointiin ja varasin ekan neuvolan. Se on vasta 11.pvä toukokuuta, mutta onpahan sekin etappi edessä ja jotain odotettavaa joka taas konkretisoi tätä odotusta.
Isommat lapset ovat kovin kiinnostuneita masuasukista. Kuopus 4-v on varsin innoissaan siitä että Hänestäkin tulee nyt isosisko! Onkin kovasti kuiskutellut salaisuuksia masulle ja kertoi yksi ilta vauvalle jopa hurjia kummitustarinoita! :D
Nyt tarvitsisi lähteä koko perheellä reissuun ja vähän hirvittää automatka mutkaisilla metsäteillä... Yäh!
Niin ja arvatkaas vaan meneekö enää housut kiiinni?! Ei mene! Toisinsanoen ei ole MITÄÄN päällepantavaa! Oon sitten pitänyt housuja tylysti auki ja pitkää tunikaa päällä... En vaan ihan vielä uskalla mammavatteita hankkia...
Taas töihin pitäs mennä. Inhottaa vaan olla kun tuo kuvotus lisääntyy töissä. keittön ja kahvin haju ei oikein miellytä varsinkii kun ne on yhtäaikaa.
Miun maha kakkosen kohalla ilmesty tosi aikasin, tai silleen et nää läskit sai täytettä.
Jostain syystä mullon nyt kylymä vaikak yleensää oon kuuma kalle. (tarkoittaa sitä että koulussa takki päällä hytisen kun normaalisti hikoilen pelkällä t-paidalla)
Voimavarat meinaa huveta. Onneks vähän helpottaa ensviikolla kun saan tuon fysiikan kurssin suoritettua eikä tarvii sitten mennä koululle kahtena päivänä viikossa. Tietysti kun koko viikon oon aamu vuorossa 7-15 voi se aikanen herätys vähän tökkiä.. No pääseepähän aikasin nukkumaan.
Se tuli sit tänään tasaviikot, vielä 6 viikkoo ensimmäisen raja pyökkiin. ennen sitä en taia uskaltaa kertoo kellekkään tai ostamaan mitään uutta. Toisaalta uutta ei tarvitsisi ostaa ollenkaan kun Minnin ja Akun tavarat on tallessa.Ja eipähän tarvittis pakata ylimääräsiä jos ja kun muutetaan.
Joko on työnimiä ilmssntunut vauvalle?
Meille ei vielä mutta eiköhän se jossain vaiheessa putkaha..
Hauskaa päivää kaikille!
T: M_K RV 6
Onnea kaikille odottajille! :)
Pikku kakkosta täällä odotellaan, laskureiden mukaan LA olisi 21.12.2009 :) eli rv olis 5+1. Esikoisemme täyttää ylihuomenna 8kk, itse olen 21v ja mieheni 22v.
On todella epätodellinen olo vieläkin, vaikka viime viikosta asti olemme tienneet. Se voi johtua siitä, että molemmissa testeissä mitkä tein oli haaleat viivat. Ajattelin tänään hakea vielä kolmannen testin oman mielenrauhani takia :) tosin kuvotus on jo alkanut, ja voisin myös nukkua koko ajan. Haluan nähdä silti tummemman viivan.
Työnimeä ei meilläkään vielä ole, mutta kyllä se sieltä vielä tulee :)
Tekisi mieli kertoa kaikille uudesta vauvasta, mutta pakko vielä pysyä hiljaa. Vaikeaa se tulee olemaan :D
Onnea uusille plussanneille! :)
Voi vauva-10, pidetään peukkuja! Itselläni meni edellinen raskaus kesken joulukuussa. Vuoto ei ekoina päivinä ollut edes järin runsasta, mutta tummaa ja klönttistä kylläkin, siitä osasin jo varautua pahimpaan. Mitään kipuja ei ollut ollenkaan, ja ellei raskaustestiä ois tehnyt viikko sitten, en koskaan olisi edes tiennyt olleeni raskaana. Tai olisinpas, kyllä olo oli sellainen. Mutta ennen vuodon alkua kaikki oireet katosivat, raskaus katosi.
Täällä väsymys on todella ankaraa. Ulkona on mitä kaunein kevät, mutta päivällä pitää nukkua ihan väkisinkin yhdet torkut, ja mennä illalla ajoissa nukkumaan. Pientä kuvotuksenpoikasta on myös ilmassa, mutta sentään kahvi vielä maistuu :) Joku kyseli palelusta. Joo, kyllä palelee! Ekoina viikkoina se oli kamalinta, nyt alkaa helpottamaan. Sisällä on n. 22 astetta, mutta päällä piti olla villatakit, -sukat ja -huopa että tarkeni :D Eikä ollut yhtään liiottelua.
Perjantaina ois eka neuvola. Me ei olla noihin alkuraskauden ultriin menossa, ei myöskään sikiöseulontaan. (Esikoista odottaessa pari vuotta sitten ainoa kunnan tarjoama ultra oli muuten alkuraskaudesta, rv 8!) Jos raskaus on menossa kesken, se menee - ja kyllä se aikanaan selviää. Mua helpottaa ajatella, että prosessissa joku on mennyt tosi pahasti pieleen, jos raskaus keskeytyy, ja silloin on kaikille varmasti parempi, että niin käy. Yhtä odotteluahan tää on, mutta sitä oppii sietämään :) Armeijassa tavattiin sanoa väistämättömistä asioista, joille ei mitään voi: "ei vaikuta aamuihin eikä päivärahoihin". Mitäpä suotta stressaamaan sitä, mille ei mitään voi. Menettää suotta vaan järkensä...
Nyt äkkiä ruokaa laittamaan, että ehditään ajoissa esikoisen kanssa lääkäriin - taas. Mukavaa päivää!
Meidän pieni "tonttumme" lähti tähdeksi taivaalle. Poistun siis porukasta.
Vauva- 10 ja tonttu 5+2