Miten vastata murkulle, joka huutaa ja tiuskii kaikki sanomisensa?
että toivot että hän puhuisi sinulle ja muille ystävällisesti ja että sinulle tulee paha mieli kun joudut kuuntelemaan ikuista tiuskimista.
Muistan itse että äitini valitti jokunen vuosi sitten että tiuskin KOKO ajan, mutta en omasta mielestäni ollut mitenkään epäkohtelias, ei sitä taida teininä tajuta.
Luulen että tehokkain keino saada huuto loppumaan on puhua teinille kuin toiselle aikuiselle, keskustellen ja pyytäen (ei komentaen) että ihan yleisen rauhan ja käytöstapojen vuoksi voisi kiinnittää huomiota omaan volyymiinsa. Voit myös muistuttaa että ystävällinen käytös on ihmistenvälisen kunnioituksen edelletys ja jos hän haluaa tulla kohdelluksi kuin nuori aikuinen niin on paras myös käyttäytyä aikuismaisesti.
Mitään ei sano normaalisti, eikä mitään voi kysyä ilman, että vastaa nokkavasti. Tänään sanoin tytölle tiukasti, että mulle ei puhuta tuohon sävyyn, siivoa suusi. Tyttö kyllä aina uskoo kun sanon noin, ja pyytää anteeksi, mutta parin päivän päästä nokkavasti vastailu jatkuu. En ole menettänyt hermojani kertaakaan, en huutanut, uhkaillut tms. Mutta kai mulla on vanhempana oikeus vaatia asiallista puhetta?