Muita, joiden mielestä helsingin murre kuulostaa juntilta ja nololta?
En vain voi tälle mielikuvalle mitään. Teennäistä teinimäistä narinaa täytesanoineen ja kamaline honottavine intonaatioineen. Kuulostaa siltä, kuin puhujat olisivat kyllästymäisillään kuoliaaksi tai yrittäisivät feikata itselleen hienon "vähän hoono soomi" -aksentin.
Kyllä, varmaan jonkun mielestä minunkin murteeni kuulostaa juntilta, mutta se on sentään oikeaa kieltä eikä mitään Finglish-mongerrusta
Kommentit (131)
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 19:37"]
Vittuukaa kiinnosta mitä joku pönde ajattelee tavastani puhua :-). T. Helsingistä
[/quote]
mamu mee kotiis
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 22:01"]Mä olen asunut ikäni Helsingissä kunnes muutin viime vuonna miehen kotipaikkakunnalle Pohjanmaalle. Huvittavaa on että moni luuli minua esim. kaupassa ulkomaalaiseksi ja yritti vaihtaa kieltä englantiin. Ilmeisesti murteeni kuulosti huonolta suomelta, ja yhdistettynä siihen että olen tumma, tuli oletus että ahaa, ulkomaalainen jonka on vaikea puhua suomea :D
[/quote]
Onpa jännä. Osaisiko joku joka ei puhu Helsingin murretta sanoa mistä tämä voisi johtua?
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 15:10"] [quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 14:58"] [quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 14:34"] [quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 14:09"] Mitä tarkoittaa "honottaa"? [/quote] Mene helsinkiin, siellä ne honottaa suu auki = kamalan kuuloista. [/quote] Honottaa ei ole Suomen yleiskielessä sana. Se on jotain pöndeläistä murretta, joka kuulostaa yhtä nololta kuin se, mitä sanan käyttäjä kovasti yrittää väittää helsinkiläisistä (ilmiö tunnetaan myös sanontana "pilkka osuu omaan nilkkaan"). [/quote]
Kirjoita tuonne hakuun "Honottaa" ja mieti sitten, että kenenkä nilkkaan se pilkka osuikaan.
http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?motportal=80
// Uusi kyseiseen väittelyyn osallistuja :) [/quote] Jep jep. Näin tein. Huomasitko, että sieltä löytyy esimerkiksi myös sana "snadi"? Se on yhtälailla slangi- tai murresana kuin "honottaa". Jos osaat lukea niin ehkä huomasit, että puhe oli yleiskielestä. Ootkohan vähän yksinkertainen?
[/quote]
Hei lopeta nyt se päteminen, kun et selvästikään itse tajua. "Honottaa" on yleiskieltä, "snadi" ei. Kielitoimiston sanakirjassa kyllä mainitaan, jos sana on slangia tai vaikka epämuodollisempaa arkikieltä. Sinä olet yksinkertainen, kun et tajua lopettaa, vaikka sinulle on jo näytetty, että olet väärässä. "Yhtä lailla" kirjoitetaan muuten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen asunut ikäni Helsingissä kunnes muutin viime vuonna miehen kotipaikkakunnalle Pohjanmaalle. Huvittavaa on että moni luuli minua esim. kaupassa ulkomaalaiseksi ja yritti vaihtaa kieltä englantiin. Ilmeisesti murteeni kuulosti huonolta suomelta, ja yhdistettynä siihen että olen tumma, tuli oletus että ahaa, ulkomaalainen jonka on vaikea puhua suomea :D
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2e7c0721-c42f-4977-89bc-13433eaa1fb5
Ei ole ainutlaatuinen tapaus
Puhut nyt nuorista ja nuorista aikuisista. Oikeesti aikuiset stadilaiset eivät puhu noin.
Enemmän nolottaa Turun ja Tampereen murre.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 13:15"]
Älä yleistä. - Helsinkiläinen
Olen minäkin nykyisin helsinkiläinen. Toivon vain, ettei puhetyyli tartu. En halua antaa epäkohteliasta ja kouluttamatonta vaikutelmaa puhetyylilläni. -ap
No mitä sä tänne tunget
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 13:15"]
Älä yleistä. - Helsinkiläinen
Olen minäkin nykyisin helsinkiläinen. Toivon vain, ettei puhetyyli tartu. En halua antaa epäkohteliasta ja kouluttamatonta vaikutelmaa puhetyylilläni. -ap
No men hejsan då
[quote]Höpö höpö. Stadin slangia ei todellakaan puhu kuin ihan muutamat vanhat papat Kallion pubeissa, ei useimmat helsinkiläiset sitä edes ymmärrä.[/quote]
Iso osa helsinkiläisistähän on nykyään alun perin maalaisia. Syntyperäiset kyllä ymmärtävät slangia.
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama sinun mielipiteistäsi. Minkäs voi kun ei snaijaa hyvän päälle. t. stadilainen
"Snaijaa"? Kuka sanoo enää "snaijaa". Taidat olla 50- luvulta
Juntti suu kiinni.