Muita, joiden mielestä helsingin murre kuulostaa juntilta ja nololta?
En vain voi tälle mielikuvalle mitään. Teennäistä teinimäistä narinaa täytesanoineen ja kamaline honottavine intonaatioineen. Kuulostaa siltä, kuin puhujat olisivat kyllästymäisillään kuoliaaksi tai yrittäisivät feikata itselleen hienon "vähän hoono soomi" -aksentin.
Kyllä, varmaan jonkun mielestä minunkin murteeni kuulostaa juntilta, mutta se on sentään oikeaa kieltä eikä mitään Finglish-mongerrusta
Kommentit (131)
[/quote]
Otapa alle 30-vuotias helsinkiläinen, ei varmasti ymmärrä puoliakaan
[/quote]
Olen 30-vuotias helsinkiläinen nainen, ja kyllä tuosta listasta iso osa on ihan käytössä olevaa kieltä. Mun muualta muuttanut mutsi ei ymmärtäisi valtaosaa mutta Helsingissä syntyneet siskot kyllä.
Mää puhun leviää Oulun murreeta stadisaki. Siinä saa ihimiset töllätä, jos haluavat. Em määkään puutu heiän puhheeseen. Siinä olokoot ölövinä, ku nii haluavat. Kiire niillä tuntuu aina oleva johonkin. Mikä lie tekkee elämästä nii stressavan. Mummojen ja pappojen kansa oon ruukannu raatata, ja se on ollu suuri iloaihe mun arjesa. Elkää te hesalaiset välittäkö, vaikka jonku mielestä puhutte rumasti. Mukavia ihimisiä näytätte olevan.
Mua lemmitkö viälä oi Kustaa?
Onko rakkautes ruastumaton?
Lauloi stadilainen Brita Koivunen aikoinaan ja toi on yksi harvinaisia suomi-iskelmiä, jossa on käytetty Hesan murretta. Ei siis slangia, vaan tuolloin nupullaan ollutta Hesan murretta, jota nuoret ja aikuiset nykyään pk-seudulla puhuvat enemmän tai vähemmän kaikki.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 13:24"]
Juu, suu auki molottavat niin vituin tarkeenä. lol.
[/quote]
Onneksi esim. tämä kommentti ei ole juntti eikä nolo.
Hassua, etten ole 24 Helsingin vuoden jälkeen huomannut moista ilmiötä. Siis aikuisväestön keskuudessa. Teinit nyt puhuvat miten puhuvat (tosin suurin osa ihan normaalisti), mutta niin se on joka paikassa. Myös siellä pöndellä. Taidat olla itsekin teini?
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 14:42"]
Joo murteita on täällä usempia. Punavuoren pilvipäätä puhuu hyvin esim. madvetureksen kaverit. Itähelsingissä on hieman erilaiset sananparret. Sitten on vielä tosiaan tuo vanhojen konnien stadin slangi. Yleiskieltä täällä kuitenkin eniten puhutaan.
[/quote]
Jokainen murrealue on omasta mielestään yleiskieltä, paitsi ehkä Savo
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 14:34"] [quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 14:09"]
Mitä tarkoittaa "honottaa"?
[/quote]
Mene helsinkiin, siellä ne honottaa suu auki = kamalan kuuloista.
[/quote]
Honottaa ei ole Suomen yleiskielessä sana. Se on jotain pöndeläistä murretta, joka kuulostaa yhtä nololta kuin se, mitä sanan käyttäjä kovasti yrittää väittää helsinkiläisistä (ilmiö tunnetaan myös sanontana "pilkka osuu omaan nilkkaan").
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 14:09"]
Mitä tarkoittaa "honottaa"?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 14:48"]
Mää puhun leviää Oulun murreeta stadisaki. Siinä saa ihimiset töllätä, jos haluavat. Em määkään puutu heiän puhheeseen. Siinä olokoot ölövinä, ku nii haluavat. Kiire niillä tuntuu aina oleva johonkin. Mikä lie tekkee elämästä nii stressavan. Mummojen ja pappojen kansa oon ruukannu raatata, ja se on ollu suuri iloaihe mun arjesa. Elkää te hesalaiset välittäkö, vaikka jonku mielestä puhutte rumasti. Mukavia ihimisiä näytätte olevan.
[/quote]
Pidä tuo!
Oulu on ehdottomasti lempimurteeni.
t: Stadilainen
Ap,
Musta junttia ja noloa on lähinnä se, että koet tarpeelliseksi aloittaa ketjun, jossa haukut Helsingin murretta. Helsingissä puhutaan suomea todella monella tavalla, eikä Helsingin murre (jos sitä termiä haluamme käyttää) ole yhtään sen "juntimpaa" tai "nolompaa" kuin mikään muukaan Suomen murteista.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 14:57"]
Joo murteita on täällä usempia. Punavuoren pilvipäätä puhuu hyvin esim. madvetureksen kaverit. Itähelsingissä on hieman erilaiset sananparret. Sitten on vielä tosiaan tuo vanhojen konnien stadin slangi. Yleiskieltä täällä kuitenkin eniten puhutaan.
[/quote]
[/quote]Joo, ihmiset tulevat 'kuuroiksi' omalle puheelleen. Tuolla edempänä mainittu diftongien vaihtelu on tyypillistä esim. pohjois-Helsingissä (siis kiekko-kiakko, piano-pieno) ja on kyllä melko yleistä, mut helsinkiläisten oma korva ei sitä tunnu aina enää erottavan, 'ne nuaret ne vaa puhuu silleen, ku ne o viäl nii vaikutuksil alttiitt'.
Tamperelaisen kiakon ja hesalaisen kiakon välillä on leveä ia ja suppeampi ia. Lätkää pelaavat kumpainenkin.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 14:58"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 14:34"] [quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 14:09"] Mitä tarkoittaa "honottaa"? [/quote] Mene helsinkiin, siellä ne honottaa suu auki = kamalan kuuloista. [/quote] Honottaa ei ole Suomen yleiskielessä sana. Se on jotain pöndeläistä murretta, joka kuulostaa yhtä nololta kuin se, mitä sanan käyttäjä kovasti yrittää väittää helsinkiläisistä (ilmiö tunnetaan myös sanontana "pilkka osuu omaan nilkkaan").
[/quote]
Kirjoita tuonne hakuun "Honottaa" ja mieti sitten, että kenenkä nilkkaan se pilkka osuikaan.
http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?motportal=80
// Uusi kyseiseen väittelyyn osallistuja :)
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 15:07"]
[/quote]
[/quote]Joo, ihmiset tulevat 'kuuroiksi' omalle puheelleen. Tuolla edempänä mainittu diftongien vaihtelu on tyypillistä esim. pohjois-Helsingissä (siis kiekko-kiakko, piano-pieno) ja on kyllä melko yleistä, mut helsinkiläisten oma korva ei sitä tunnu aina enää erottavan, 'ne nuaret ne vaa puhuu silleen, ku ne o viäl nii vaikutuksil alttiitt'.
Tamperelaisen kiakon ja hesalaisen kiakon välillä on leveä ia ja suppeampi ia. Lätkää pelaavat kumpainenkin.
[/quote]Ei Hesaaas sanooota "vaikutuksil alttiit" niiku meil Turuuus. Turhaan leikit mitään kielitieteilijää, kun et edes Pohjois-Helsinkiä osaa kirjoittaa oikein.
Slangihan tietenkin muuttuu vuosien varrella, mutta kyllä meillä nyt parikymppisillä stadin keskustan kasvateilla ainakin taivaalta tulee snadisti vodaa, dösäzetti on fikas, sporalla pääsee jossei oo zygää ja vantaa on pöndejen skutsi. Skidinä ainaki meinattii spiidaa öögat päästä handelin ees ku ei käyny flaksi ku koitettii lokkaa. Sillo aina dallattiin bollikselle ja jossei oltu himas ennen kybää sai mutsi slaagin.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 15:13"]
[/quote]
[/quote]Ei Hesaaas sanooota "vaikutuksil alttiit" niiku meil Turuuus. Turhaan leikit mitään kielitieteilijää, kun et edes Pohjois-Helsinkiä osaa kirjoittaa oikein.
[/quote]
Joo, koko toi "ne nuaret..." kuulostaa mun helsinkiläiseen korvaan lähinnä länsisuomalaisen anoppini puheelta :D
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 13:11"]
En vain voi tälle mielikuvalle mitään. Teennäistä teinimäistä narinaa täytesanoineen ja kamaline honottavine intonaatioineen. Kuulostaa siltä, kuin puhujat olisivat kyllästymäisillään kuoliaaksi tai yrittäisivät feikata itselleen hienon "vähän hoono soomi" -aksentin.
Kyllä, varmaan jonkun mielestä minunkin murteeni kuulostaa juntilta, mutta se on sentään oikeaa kieltä eikä mitään Finglish-mongerrusta
[/quote]
Stadisa ei puhuta murretta vaan slangia!
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 15:13"]
[/quote]
[/quote]
Ghetto on oikea kirjoituasu.
Pittää vielä sannoo tähä, että sen oon kans huomannu et jos sattuu Helsingissä käyessää puhumaa tuntemattomien paikallisten kans kaupungilla, ni tosi moni heittää aika pian sen "Sun puheest kuuluu et sä oot landelt" (tms.)-kommentin.
En muista sitte taas että olisin koskaan maininnu ite esim kellekkää helsinkiläiselle täällä pohjosemmassa vierailevalle sanovani että sä taijat olla Stadista ku tuolleen puhut.
Onko sillä sitte mittää väliä loppupeleissä? Tai onks se semmonen juttu jolla voi asettaa itteesä mitenkää toista korkeemmalle jalustalle. Musta se on tosi iso rikkaus et Suomessa on näin montaa eri murretta, eikä mikkää oo toista parempi. Pitäs ylpeesti puhuakki aina sitä ommaa murretta eikä ainakkaa koittaa peittää sitä sen pelossa että sitä sais mitenkää hävetä.
;)
- A
Mua nauratti toi, joka yritti matkii stadii oikei korostamal, et joku sanois et on menoSSA ja steissiLLÄ. Ei tasan kukaa tääl puhekieles käytä noit päätteit. Nimenomaa "mihi oot menos?" "mä oon viel metros, koht steissil. nähääks siel?" "oke, vaik elielil vartin pääst?" "jees, nähää. mo."
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 14:13"]
[quote author="Anonyymi nihilisti" time="16.04.2015 klo 13:42"]
Nyt te sekotatte murteen ja slangin keskenää. Slangii puhuu huanosti koulutetut jotka asuu Kontulas, ja jotkut vanhat ihmiset jotka on asunu Helsingis todella pitkää, heidän koulutuksest mä en uskalla alkaa sanoo nyt mitää. Helsingin murre on sellast mitä nyt kirjotan, ja sen puhumisee ei liity tiättyy sosiaalista statusta, vaan kaikki puhuu tälläst Helsingin murretta niistä jotka on asunu Helsingis tarpeeks pitkää. Vitun huutamisel ei myäskää oo mitää tekemistä murteen kans.
[/quote]Se sosiaalinen status on nyt kuvaamallasi Hesan murteella: wt tai vajakki.
Oikeaa stadin slangia puhui työväenluokka, jota ei enää ole, kun se on keskiluokkaistunut.
Hesan murteen erikoisuuksia: kiekko on kiakko, riekko on riakko, mut sitten kun pitäisi sanoa piano, sanoo hesanmurteinen pieno. DDD
Ja kunnon pissiksen murteeseen ei kuulu äätä, eikä oikein öötäkään, ne ovat Hesan pissiksen mielestä juntteja kirjaimia. Niinpä hässäkkä on hasshakka, iskä on iska ja äiskä on vtun aishka. Ja kaikki kimiräikkös-nasaalilla.ö
[/quote]
Mä oon asunu Helsingissä 34 vuotta ja tämä oli uusi tieto minulle!
[/quote]
Uutta tietoa mullekin, vaikka olen asunut Helsingissä yli 40 vuotta - ja siis myös syntynyt täällä.
Se on kummallista, millasia angsteja Helsinki ja helsinkiläisyys joissain suomalaisissa herättää: kotiseuturakkaus on hieno asia, paitsi jos olet helsinkiläinen, murteet/alueelliset puhetavat ovat hienoja, paitsi jos puhut "helsinkiläisittäin".
Kasvakaa Helsingistä/helsinkiläisistä/kehä III:n sisäpuolesta valittajat aikuisiksi. Tai ehkäpä pikemminkin, kasvattakaa itsellenne parempi itsetunto, niin ei täydy aina valittaa siitä, miten kamala paikka täynnä kamalia ihmisiä Helsinki onkaan ;)