Turhauttaako ketään muuta tämä ainainen siivoaminen?
Ja pakko sanoa, että se vaan pahenee ap :(
Mulla lapset 7v, 5v ja vauva 11kk. Koululainen ja päiväkotilainen ovat päivisin muutaman tunnin poissa mutta tuovat sitten tullessaan mukanaan kilokaupalla hiekkaa eteiseen ja sekä kasan likavaatetta pyykkikoriin joka päivä. Vauva on vaiheessa, että haluaa syödä itse, joten sotkee useamman vaatekerran päivässä ja lisäksi ruokapöydän alunen on hänen jäljiltään Aivan Kamalassa Kunnossa jokaisen syömisen jälkeen: murusia, möhnää, tahmaa...
Heilun imurin kanssa joka päivä, pyykkikone pyörii joka päivä, tiskirätti on kasvanut kiinni käteen, kuljeskellessani kotona on aina toisessa kädessä joku tavara joka on kantautunut olkkariin ja vien sitä paikoilleen, jatkuvaa jatkuvaa turhauttavaa pakkopullaa...
Kommentit (26)
Kuka teillä niitä pöytiä ja tasoja sotkee? Ei varmaan lapsi ainakaan. Tee keittiöhommat niin että laitat kaiken pois heti kun olet käyttänyt niin ei tarvitse ikinä siivota. Laita leivän alle aina lautanen, älä murustele ympäriinsä...
Kai YHDEN viisivuotiaan ehtii ottaa sisälle niin, että hiekat jäävät pihalle? Eriasia on, jos kolme-neljä lasta laukkaa itsekseen edestakaisin. Luulisin, että yksi viisivuotias ei ulkoile itsekseen, eli vanhempi on aina mukana sisääntulossa.
Paikka kaikelle ja kaikki paikalleen, siitä se lähtee.
MINÄ MINÄ MINÄ tiedän kyllä miten tehdään. Ei MINULLA ole mitään ongelmia pitää huushollia puhtaana, ehei!!
Olen nyt äitiyslomalla, vauva 6kk ja olen jo ihan kypsä tähän! Rakastan lapsen kanssa olemista ja voisinkin olla kotiäitinä ainakin siihen asti, kun lapsi on 3-vuotias, mutta nämä ainaiset kotityöt sapettavat!
Minä ennen pidin siivoamisesta, imuiroiminen ja pyykkääminen oli kivaa. Nyt vihaan kaikkea. JOKAPÄIVÄ samat jutut, pedit, tiskit, pyykit, lelut, pöytien pyyhkiminen ja imurointia vähän harvemmin. Teen nuo kaikki aamusta ja illalla täällä on samannäköistä taas. Sitten aamulla taas sama rumba, todella turhauttavaa!
Tätä tämä nyt sitten varmaan on...
Meillä on kaksi lasta ja ihana sotku aina, mutta niin kuuluu lapsiperheessä ollakin. VAstenmielisiä ovat siistit lapsiperhekodit - näyttää, että siellä asuu ahdistunut kontrollifriikki (ap?)
"A Clean house is a sign of a wasted life". Tietysti astiat heitetään koneeseen ja pyykkä pestään, mutta lelut, lehdet, murut jne... saavat olla.
on nyt kotiäitinä ollessa pakko siivota jonkin verran jokaikinen päivä, muuten kaaos kaatuu niskaan. Silloin kun olen käynyt töissä on viikkosiivoukset riittäneet, mutta kotona ollessa 5 lapsen kanssa sotkua tulee käsittämättömän paljon.
joka on muutamia päiviä viikossa päiväkodissa. Hän on ihan tajuton sotkemaan, siis syö kuin 2-vuotiaat! Melkein aina saa vaihtaa paidan, usein myös housutkin syömisen jälkeen ja luututa ruokapaikan metrin säteeltä! Lisäksi hiekka, kura ja pikkukivet eteisessä, lelut lattioilla, pyykkivuori, kymmenet piirrustukset, mitä tulee päivittäin jne. Ja siitä nyt ei tarvitse edes aloittaa paljonko ½-vuotiaalta tulee pyykkiä, muuta hän ei sitten tosin sotkekaan, VIELÄ.
Pedit täytyy pedata joka aamu. Ettekö te petaa? En ole mielestäni mikään kontrollifriikki ja jos kävisit meillä, niin varmasti sen itsekin huomaisit! Täällä on hyvin harvoin niin siistiä kuin haluaisin täällä olevan. Ärsyttää vain niin paljon aamuisin pyyhkiä noita keittiötasoja ja laittaa tiskejä, pedata petejä ja pyykätä, kerätä leluja ja roskia, kun tietää, että ei mene montaa tuntia, kun tämä asunto on täysin samassa jamassa ja saan tehdä kaiken alusta!
Huoh.. No kiva, että on edes kohtalotovereita! :)
Ap
Tuossa vaiheessahan on koko ajan siistiä ja elämässä vielä luppoaikaakin!
Ja en petaa petejä koskaan. Meillä on sängyt makkareissa, joten ei tarvitse pedata edes silloin kun on vieraita. Ja sitä paitsi suositus on, että sängyt jätetään "avoimiksi", jotta petivaatteet tuulettuvat paremmin. Siis miksi ihmeessä pitäisi sängyt pedata? Kannattaa myös hankkia kunnon iso kuramatto. Se kerää pikkukivet - eikä todellakaan tarvitse imuroida kovin usein.
Mulla on muksut 9v., 5v. ja 1 v.........ja todellakin on just tollasta. AINAISTA siivoamista!!! meillä neiti 1 v. vielä rakastaa tavaroiden kiikuttamista paikasta toiseen...vispilöitä löytyy sängyn alta jne. Ja lempipuuhaa on se, että jos wc:n ovi on jääny esim. 5 v:ltä auki, niin tää pikkuneiti ryntää sinne pesemään wc-pönttöä harjalla!! Arrrgghhhh....
Kaappeihin lapsilukot tai tavarat korkeammalle ettei tuon ikäiset saa niitä itse käsiinsä. Isommat tuo sitä kuraa ja hiekkaa sisälle tauotta, mutta osaan asioista voi kylläkin itse vaikuttaa. Ja makkarin ovi vaan kiinni, kuka niitä petaamattomia sänkyjä siellä päivisin katselee.
Minulla on kaksi lasta, 5-vuotias ja ½-vuotias.
En petaa petejä heti, kun heräämme. Annan pedin olla auki jonkin aikaa, yleensä reilun tunnin, ennenkuin petaan ne. Ja minun mielestäni täällä on todella epäsiistin näköistä, jos petiä ei ole pedattu.
Lapsi syö siististi silloin, kun jaksaa keskittyä, eli aika harvoin siis. On muutenkin erittäin vilkas ja levoton lapsi, mutta siihen on nyt turha mennä, se ei liity tähän.
Ainoastaan AV:lla voin saada kasvatusneuvoja, kun sanon, että siivoaminen kyllästyttää! :D Kiva, jos joku on niin rento, että ei petaa petejä ja siivoaa kerran viikossa! Jos minä siivoaisin ainoastaan kerran viikossa täällä olisi todella kamalan näköistä, meillä se ei siis onnistuisi. :)
Ap
Ja toisekseen, jos et kestä petaamattomia petejä (ilmeisesti makuuhuoneessa?) ja sotkuista kotia, niin sitten siivoat ja olet turhautunut ja kiukkuinen. Ehkä lapsesi on levoton juuri siksi, että äiti on koko ajan vihainen.
Pidän siististä kodista, haluan, että siellä on puhdasta ja tavarat suunnilleen paikallaan. Meillä on VAIN 1 lapsi, ja silti saa tehdä töitä, että koti pysyy kunnossa. Ja en todellakaan viihtyisi kodissa, jossa sänkyjä ei ole pedattu, vaikka ei vieraat sitä näkisikään. Helpoimmalla pääsee, kun joka päivä käyttää siivoamiseen pienen hetken, välttyy suurilta siivouksilta. Imuroin eteisen ja keittiön pöydän alusen harva sen päivä, ennen kuin roskat ja murut kulkeutuu muualle. Pyyhin myös lattiat aika usein, jottei pöly pääse kerääntymään.
Asumme pienessä kaksiossa, lapsi, mies ja minä. Neliöitä on vajaa 60, silti koko ajan saisi olla jotain putsaamassa. Tosin siivous ei juuri onnistu muulloin kuin lapsen päiväuniaikaan. On sen verran takiainen, enkä saa mitään tehtyä kun toinen roikkuu lahkeessa. No pyykinpesu sentään onnistuu, mutta muuten pitää koko ajan leikkiä ja viihdyttää lasta. Ja nyt hänellä on vielä vähän lämpöä joten unet on max. puoli tuntisia. Siinä saa justiinsa astiat koneesta ja likaset koneeseen, tasot putsattua, petit petattua, kämpän kuntoon, niin syöttöhommat ja purkamiset alkaa taas. Ja ruokakin jossain välissä tulelle.. Oma aika nollissa.. Mies pitkiä päiviä töissä.
Lapsi purkaa lipaston laatikot, keittiön, makuuhuoneen ja eteisen kaapit sitä mukaa kun saan ne korjattua.. Kaappeja kun ei saa mitenkään "lukittua" naruilla tms kun on sellaiset vetimet..
Ruokailun jäljiltä syöttötuoli, pöytä ja pöydän alunen on aivan järkyttävässä kunnossa. Sotkut pitää siivota heti, mutta yleensä ei ehdi kun pitää viihdyttää lasta.
Nyt lapsi on jotenkin saanut käsiinsä pari laatikkoa jossa valokuvia ja kortteja. :/ Onpahan hetkeksi tekemistä niiden kimpussa. Huoh. :(
Tekeepä hyvää valittaa. Tuttavapiirissäni kun en voi valittaa, muilla on useampi lapsi, eivätkä hekään tunnu valittavan koskaan mistään. Ehkä helpompaa kun lapset leikkii keskenään niin jää aikaa muuhunkin?
niitä pystyy kyllä laittamaan kaappeihin JOS haluaa. Nuo valokuvat ja kortitkin on nyt levällään sen takia, että niitä ei ole laitettu minnekään lapsen ulottumattomiin.
Kaksi lasta, 4-vuotias ja vajaan vuoden ikäinen, ja kaikki on koko ajan levällään. Esikoinen kantaa leluja yläkerrasta, vaatteita hujan hajan, hiekkaa ja leivänmuruja lattialla, astioita, pyykkiä... Koko ajan saa olla siivoamassa jälkiä ja imuria saa käyttää ihan joka päivä, rätistä nyt puhumattakaan.
Jotenkin se tavara vain seilaa ympäri kämppää. En kestä kovin kauaa hirveää kaaosta, joten sitten nurisen ja siivoan :D.
joten monilapsisetkin ovat eläneet tuon vaiheen.
Montako kertaa päivässä käytte ulkona? Aamulla 2 - 3 tuntia ja iltapäivällä pari, niin lapsi ei pengo niitä laatikoita niin kamalasti.
Ja kyllä ne vetimellisetkin saa torpattua.
Meillä on yksi lapsi, kohta 3v tyttö. Imuroin kolme kertaa viikossa, isompi siivous kerran viikossa. Joka päivä järjestelen paikat että tavarat ovat paikoillaan. Meillä tyttö siivoaa itse lelunsa paikoilleen päivän päätteeksi, nykyään ei halua edes että autetaan, on itse todella tarkka että lelut ovat omilla paikoillaan.
Olen itse tarkka ja haluan että on siistiä. Inhoan siivoamista mutta enemmän inhoan sotkua, eli siis siivoan. Ja aamuisin kun sängyt ovat ensin "tuulettuneet" niin petaan sen verran että täkit asettelen, päiväpeittoa meillä ei jakseta käyttää, tyttö ei sängyssään saa hypellä, sänkyyn mennään vain silloin kun nukutaan niin pysyypä puhtaana.
Sitten vaan pahimpia raivaa, että mahtuu kulkemaan.
Ja lumetkin voi talloa poluksi. Sulaahan ne keväällä, ja lapsetkin kasvaa.
Ne voi opettaa itse korjaamaan jälkensä, viemään lautaset ruoan jälkeen tiskikoneeseen, laittamaan roskat roskiin itse, ja viemään vaatteensa itse omille paikoilleen (huom, lapsiystävälliset astiat ja naulakot ja vaatesäilytykset)