Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä, kun isovanhemmat pilaavat joulun ostamalla lapsille liikaa lahjoja?

Vierailija
13.12.2008 |

Haluaisimme opettaa lapsille, että joulun ajatus on jotain ihan muuta kuin järjetön pakettiläjä. Lisäksi haluaisimme muutenkin välttää turhaa kulutusta (lapsilla on jo nyt ihan liikaa tavaraa). Itse olemme ostaneet korkeintaan yhden lahjan per lapsi, vaikka mukava olisi toki tehdä hankintoja omilleenkin... Tänä vuonna emme taida hankkia itse yhtään, kun lahjoja tulee muutenkin liikaa.

Ongelma tosiaan on, että isovanhemmat eivät usko millään, ettei lapsille saa ostaa kuin yhden lahjan. Viime joulu meni tyystin pilalle, kun anoppi oli ostanut melkein kymmenen lahjaa ja siihen päälle vielä kummien sun muiden paketit. Lapsikaan ei jaksanut avata kaikkia ja itse asiassa yksi lahjoista on vieläkin kaapissa avaamatta. Anoppia olen nyt asiasta kuulettanut pitkin vuotta ja hän lopulta uskoi. Mutta nyt ongelma on minun äitini, joka viime vuonna pysyi aisoissa, ja jota en sen takia ole katsonut tarpeelliseksi asiasta enää muistutella (mainitsin vain samalla, kun kerroin, mitä lapset toivovat). Viime viikolla kuitenkin kuulin anopilta äitini ostaneen lapsillemme ties kuinka monta lahjaa. :(

Eli kertokaas nyt, mitä tehdä. Pitääkö meidän alkaa viettää joulut omalla porukalla, etteivät isovanhemmat pääse tunnelmaa pilaamaan, vai mikä neuvoksi? Jo kolmena vuonna olen asiasta muistutellut, mutta kertaakaan ei ole vielä vältytty lahjavuorelta...

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
14.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen miettinyt samaa kuin ap ja moni muukin täällä. Ei ole hyvä kun tulee liikaa lahjoja.

Toisaalta tiedän, että olen hirveän onnekas kun voin pitää tällaista asiaa ongelmana.

Vierailija
62/69 |
14.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, tunnustan olevani juuri erään kirjoittajan mainitsema hirviöäiti. Häälahjalistakin oli Stockalla. =D

Tosin poikkean siltä osin tästä kuvauksesta, että perheessäni lapset ja mieheni saavat myös päättää asioista. Appivanhemmilla tai mun vanhemmilla ei sen sijaan ole MITÄÄN määräysvaltaa meidän perheen asioista. Ja näin sen pitääkin olla, elämme aivan omaa elämää emmekä heidän.

Onneksi täällä tuntuu kuitenkin olevan joukossa täyspäisiä ihmisiä, jotka ymmärtävät että yli 10 lahjaa yhdeltä antajalta ei ole normaali määrä. Eikä sellaista määrää lahjoja saa ostettua ilman että joukkoon eksyy paljon turhaa, ellei sitten satu olemaan todella hyvätuloinen. Mielestäni tässä asiassa laatu korvaa määrän, mutta näköjään, ja kaikkien kauppiaiden onneksi, tätä koulukuntaa edustavat tuntuvat olevan vähemmistössä.

Juu, annetaan kaikkien kukkien kukkia ja olenkin päättänyt antaa anopin ostaa juuri niin monta lahjaa kuin haluaa. Lapset ovat kuitenkin käytöksellään osoittaneet, että yksi lahja on yleensä ylitse muiden ja sillä he sitten leikkivät, ainakin jouluaaton ajan.

Tuleeko kenellekään yllätyksenä, kun kerron että tämä kaikken eniten ilahduttanut lahja ei ole koskaan ollut anopin ostama.... ;)

Joulurauhaa kaikille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
14.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kuvastaa avuttommuden huippua, ostakoon anopit ja kumminkaimat liikaa lahjoja tai krääsää, ei ole minun tehtäväni niitä kasvattaa vaan minun vastuulla on lapseni. Eli meillä homma toimii niin että tsekkaamme mieheni kanssa pukin kontin sisällön etukäteen, katsomme ja kurkimme paketteihin, laskemme ne ja arvioimme että lapset saavat mahdollisimman tasapuolisesti paketteja. Jos paketteja on liikaa niin niitä laitetaan kätköön muita juhlapäiviä tai tilanteita varten ja pari pientä ilmestyy yllättäin kuusen alle aattoaamuksi.

Eihän tämä maailma toimi niin että huudetaan ja voivotellaan muille että tämä (= ei liikaa lahjoja) on periaatteeni ja toimikaa sen mukaan. Sinä päätät miten sinun kodissasi toimitaan, ja kyllä se on mielikuvituksen puutetta mikäli anopin lahjavuori pilaa joulusi.

Vierailija
64/69 |
14.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisikin helppoa, jos voisin säännöstellä anopin antamia lahjoja. Aattona se onnistuisi kun ollaan kotona, muta joulupäivänä mennään anoppilaan ja anoppi vastaa lahjojen antamisesta. Siitä vasta sota syntyisikin, jos pyytäisin saada katsoa lahjat läpi ennen kuin hän ne antaa lapsille.

Vierailija
65/69 |
14.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä mieltä että liika on liikaa, vaikka miten rakkaudesta annettaisiinkin. No, tuskin se joulu silti piloille menee, mutta kuitenkin, voisi aikuiset ihmiset vähän tykönänsä miettiä, tarviiko oikeasti jokaista muovinpalasesta väsättyä tavaraa, joka aikanaan päätyy kaatopaikalle kuormittamaan maapallon rajallisia mahdollisuuksia selviytyä kaikesta siitä kamasta mitä esim. lapsityövoima kehitysmaissa nälkäpalkalla meidän hyvinvoivile tenaville valmistaa...

Vierailija
66/69 |
14.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten nämä jotka sanovat, että heidän lapsensa avaa helposti sen 30 pakettia!! Ei lapsi tarvitse 30:ntä pakettia, eikä 20:ntä, eikä edes 10:ntä. 2-5 pakettia riittäisi vallan mainiosti ja niistäkin osan pitäisi jo olla vaatetta tms. Ei lapsi millään pysty keskittymään kymmeniin leluihin yhden illan aikana, saati sitten että oikeasti nauttisi niistä. Avaaminenkin käy kuin transsissa: 1)paketti käteen, 2)revitään paperit ja nauhat päältä, 3)viskataan lahja sivuun...1)uusi paketti käteen jne.

Ei kai se nyt olekaan tarkoitus että heti alkaisivat kaikilla leluilla leikkiä tai tutustumaan tarkemmin kaikkeen??? Kuten jossain muussa ketjussa kirjoitin niin jouluna saavat yleensä melkein koko vuoden tarpeensa tyydytettyä! Eli saavat vaikka sitten 3 peliä, 5 palapeliä, 5 lelua jne. Sitten onkin tekemistä moneksi kuukaudeksi!

Teiltä on nyt mennyt kyllä ihan pointti ohi. Ei kai tosiaan ole tarkoitus että kaikilla leluilla edes jouluaattona leikkisi. Kunhan on kiva availla ja katsoa mitä paketissa on:).

Vierailija
67/69 |
14.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon lahjoja jouluna. Itse sain säkilliset lapsena ja se kuului jouluun. Nykyisin ostan, mitä tarvitsee (paitsi jouluna törsään lapsiini ja lähimpiin), mutta muulloin vältän turhaa....Ystäväni, jotka saivat sen yhden/kaksi lahjaa jouluna ovat nyt aikuisena niitä materialisteja. Ostavat kaiken/heti...kun eivät lapsena mitään saaneet. Että sillai....

- Mä sain jouluna aina tosi vähän paketteja enkä ikinä sitä mitä halusin. Se on tehnyt musta aika materialistisen tyypin enkä todellakaan halua että lapseni kokevat saman jouluna!!!! En muutenkaan saanut koskaan mitään tavaraa kun äiti piti sitä "hömpötyksenä". Mä en ole yhtään samaa mieltä, mun mielestä tavarakin voi antaa tiettyä tyydytystä, esim. mä nautin suunnattomasti kun saan ostaa jotain kaunista kotiini ja saan katsella sitä sitten kotonani. Samaten toivoin tänä vuonna saavani kotiin jotain kaunista, kun muutamme uuteen kotiin heti uuden vuoden jälikeen.

Mun lapset saavat ainakni 25 pakettia per nuppi. Jouluna PITÄÄ saada lahjoja. Niitä on sitten kiva katsella kuukausia joulun jälkeenkin.

Vierailija
68/69 |
14.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

>Mun lapset saavat ainakni 25 pakettia per nuppi. Jouluna PITÄÄ saada lahjoja. >Niitä on sitten kiva katsella kuukausia joulun jälkeenkin

Olen samaa mieltä että jouluna pitää saada lahjoja ja niitä ostetaan, mutta ei paljon. Meillä lapset on aina olleet tosi fiksuja, ovat sanoneet että toivon joulupukilta vain 3-5 lahjaa, koska jos toivon 25 niin joulupukki ei kuitenkaan tiedä mitä kaikkein eniten toivon. Sisko sitten opetti tämän pikkuveljellekin, koska huomasi että hänen toivelista on aina täytetty, mutta kaverit ei saaneetkaan kuin jotain siitä listaltaan.

Meillä sitten ostetaan käytännössä nuo kaikki toivotut lahjat. Mutta lapsi ihan oikeasti ahdistuu saadessaan 15-20 pakettia ja repii papereita odottaessaan niitä toivomiaan tavaroita. Sukulaisillekin yritetään vinkata noista toiveista, mutta ne on just anopin mielestä jotain ihmeellisiä ja kauheita jne.

Meillä tehdäänkin nykyään sitten niin että joulupukin ekassa säkissä on ne toivelahjat ja käytännössä ne ylimääräiset paketit jääkin sitten avaamatta. Mutta anoppi muistaa kylklä kysyä jo viimeistään joulupäivänä ,mitä hänen lahjastaan pidettiin... Juu tykkäsi lapsi, vaikka pakettia ei ole edes avattu:)

Vierailija
69/69 |
24.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuroottinen äiti lienee vahingollisempi kuin runsaat lahjat? Kyllä se lapsi vielä oppii itse ajattelemaan, kun sen aika tulee.

Ota vaikka yks pami ennen pukkia nii saa lapseski hymyillä häpeilemättä.

Ja isovanhemmat iloita, lahjathan on vain osoitus välittämisestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi