Onko 6v tyttö läski? 26kg ja 118cm
Tai siis tiedän kysymättäkin, että on. Mutta mitä pitäis tehdä, että paino tippuu? Tai ei ainakaan nouse enää?
Meillä on muitakin lapsia ja kaikki ovat olleet alipainoisia, joten tämä on ihan uusi tilanne. Minä itse eli äiti olen normaalipainoinen tai BMI on 23 eli ilmeisesti ylipainoa on minullakin :(
Voi pientä tyttöä, ettei tule läski teini :(
Kommentit (25)
herkkuja vähemmälle ja ulkoilemaan.
Meillä poika 6v. 130cm / 36kg. Ikinä ei ole neuvolassa sanottu painosta mitään!
Keskity mieluummin vahvistamaan lapsen itsetuntoa, kuin tuijottamaan painokäyriä.
Ei oo mistään kohti pullea! Kylkiluut vaan paistaa eikä mahasta saa sormien väliin mitään muuta kuin nahkaa. Peppu on silti pyöreä (esim kaikki kaupan kapeimmat housut ei mene jalkaan) eli vartalon mallista näkee jo nyt, että suomalainen päärynä :)
Hän on 120 cm pitkä ja painaa 25 kiloa. Tyttö on isokokoinen, mutta niin ollaan oltu me kaikki muutkin suvussa tuossa iässä, nyt ollaan tällaisia kukkakeppejä :) Pitkiä ja laihoja. Perheessämme on terveelliset ruokailutottumukset neuvolankin mukaan, eli tyttömme suuri koko ei ainakaan vääränlaisesta ravitsemuksesta johdu. Epäilin jo hormoonihäiriötäkin, kun tyttö hikoilee paljon, muta neuvolassa vakuuttivat kaiken olevan kunnossa.
Ei oo mistään kohti pullea! Kylkiluut vaan paistaa eikä mahasta saa sormien väliin mitään muuta kuin nahkaa. Peppu on silti pyöreä (esim kaikki kaupan kapeimmat housut ei mene jalkaan) eli vartalon mallista näkee jo nyt, että suomalainen päärynä :)
Terveydenhoitaja käski liikkua enemmän ja jättää herkut pois. Mun mielestä tyttö ei ole yhtään lihava vaan normaali. Hän harrastaa tanssia ja ratsastusta ja liikkuu muutenkin melko paljon. Karkkipäivä on kerran viikossa, limua ja sipsejä saa vaan synttäreillä. Muita herkkuja (esim. jätskiä tai vanukasta) saa pari kertaa viikossa. Ei ole edes kova syömään. On vaan ollut aina iso, syntyessään 53 cm ja 4,5 kg. On siis muutenkin isokokoinen, ei ole mitään pömppömasua tms.
Itse olen paljon enemmän huolissaan isoveljestä joka on 10 v ja 148 cm ja 30 kg. Laiha kuin mikä, ihan hirvittää. Hän syö pieniä annoksia, koulussa ei omien sanojensa mukaan saata syödä mitään kun on niin pahaa ruokaa. Tästä taas ei terkka ollut ollenkaan huolestunut.
kuulla että jollain muulla ihan samankokoinen tyttö eli 130cm 30 kg meillä ja tosiaan neuvolan mielestä just sopiva, 6 v meilläkin tosin ihan just 7.
Terveydenhoitaja käski liikkua enemmän ja jättää herkut pois. Mun mielestä tyttö ei ole yhtään lihava vaan normaali. Hän harrastaa tanssia ja ratsastusta ja liikkuu muutenkin melko paljon. Karkkipäivä on kerran viikossa, limua ja sipsejä saa vaan synttäreillä. Muita herkkuja (esim. jätskiä tai vanukasta) saa pari kertaa viikossa. Ei ole edes kova syömään. On vaan ollut aina iso, syntyessään 53 cm ja 4,5 kg. On siis muutenkin isokokoinen, ei ole mitään pömppömasua tms.
Itse olen paljon enemmän huolissaan isoveljestä joka on 10 v ja 148 cm ja 30 kg. Laiha kuin mikä, ihan hirvittää. Hän syö pieniä annoksia, koulussa ei omien sanojensa mukaan saata syödä mitään kun on niin pahaa ruokaa. Tästä taas ei terkka ollut ollenkaan huolestunut.
Ei kai kukaan äiti sano lapseaan läskiksi.
Ylipainoinen tyttösi kyllä on joten kannattaisi tarkistaa ruokavalio ja lisätä liikuntaa.
Meidän 6v on 112.5cm ja 19kg.
Mulla samanpituinen ja samanikäinen tyttö, painaa 18 kg eikä ole mitenkään laiha.
Ja ruumiinrakenteeltaan hän on... iso... ei siis ole mitään riippuvia läskejä eikä höllyvää mahaa.
Joo, pitänee yrittää lisätä liikuntaa.
-ap
Mutta kun teini-ikä alkoi, tuli pituutta lisää ja painoa taas ei. Ja nyt aikuisena on hoikka.
Eli jos lapsella on normaalit ja terveet elintavat, niin ei tuo 6v paino välttämättä tarkoita sitä, että on ylipainoinen koko lopun elämansa.
Lihava lapsi on hyvin todennäköisesti lihava aikuinen!!!
Jos lapsella olisi normaalit ja terveet ruokailu- ja elintavat niin hän EI OLISI lihava, ei kukaan liho ilman syytä!
Mutta kun teini-ikä alkoi, tuli pituutta lisää ja painoa taas ei. Ja nyt aikuisena on hoikka.
Eli jos lapsella on normaalit ja terveet elintavat, niin ei tuo 6v paino välttämättä tarkoita sitä, että on ylipainoinen koko lopun elämansa.
Eikö eskarissanne käy terveyterroristia ahdistamassa oppilaita kohti anoreksiaa. Täällä meillä palvelu pelaa ja pikkukoululaisetkin ovat terveydenhoitajan ruokapuheiden ansiosta dieetillä painoindeksiin katsomatta.
Leväperäistä kouluterveydenhoitoa teillä siellä, tee ilmoidus lastensuojeluun
Mitäs nyt odottaisit vaikka kesän yli, että jos ja kun nykäisee tollasen 7-8cm lisää pituutta niin mikä se tilanne sitten on. Enemmänkin epäilisin, että on kerännyt pituuskasvupyrähdyksen energiat kasaan ja kohta lähtee.
Suurempi ongelma mun mielestä on, että nyt vauhkootte siitä hänen painostaan ja sitten tyttö viettää loppuelämänsä kuvitellen olevansa läski jollain BMI 19:sta. Jos syksylläkään ei parannusta asiaan näy, sitten vaan mehut & karkit & sipsit pois sekä muu napostelu, kovat rasvat niin vähiin kuin mahdollista ja joku hauska liikuntaharrastus peliin. Ja sitten mietitte, mistä tyttö itse tykkää ja missä pärjää, niin siitä hän myös itse sitten innostuu. Ja muu perhe mukaan harrastamaan, vaikka uimaan 2x viikossa.
Tyttö on siis just täyttänyt 6. Eli menee syksyllä vasta eskariin.
Tarharyhmäläisiin kun vertaan, niin ainakaan silmämääräisesti katsottuna ei näytä mitenkään jättiläiseltä, vaan samankokoisia siellä on pari muutakin. On siellä toki myös hyvin pieniä ja siroja tyttöjä.
Ja painosta vielä - 8v jalkapalloa harrastava liikunnallinen veli painaa 31kg ja on todella LAIHA! Vaikka käyrät ja taulukot sanoo, että on ISO. Ja oikeesti pojalla ei pysy housut jalassa ja teini-ikäiset sisarukset on kateellisia six-packistä :)
Että en tiedä... pitäiskö olla huolissaan vai odotella vaan lisää pituutta...
-ap
Ylipainoa on jos BMI on 25 tai enemmän. BMI23 on aivan normaalipainoisen painoindeksi.
Voisit tietojesi lisäksi tarksitaa myös kielenkäyttöäsi. Läskiksi nimittely ei ole kovin korrektia, etenkään lapsesta puhuttaessa.
Lihava lapsi on hyvin todennäköisesti lihava aikuinen!!!
Jos lapsella olisi normaalit ja terveet ruokailu- ja elintavat niin hän EI OLISI lihava, ei kukaan liho ilman syytä!
Minulle ainakin tulee mieleen sanasta LIHAVA, että on hyllyvä maha ja iso kaksoisleuka. Reidet hankaa toisiaan.
Mutta jos on "vaan" isokokoinen tai lihaksikas (voihan lapsikin olla lihaksikas), niin ei se tarkoita lihavaa aikuista!
Ja sitä paitsi, lapset kasvaa niin eri tahtia!
Meilla on 5 v tytto samaa kokoluokaa.
Elamantavat on normaalin terveelliset. Lapsi harrastaa liikuntaa (uintia) ja leikkipuistossa juostaan ja liikutaan saannollisesti usan kerran joka viikko.
Itseanikin lapsen koko valilla huolettaa , silla han on ikaisekseen pitka ja painava. Nain on ollut vauvasta saakka.
Muutama kuukausi sitten kaytiin laakarilla ja laakari totesi, etta tytto on tosiaan isokokoinen, MUTTA jos elamantavat on ok tama ei todellakaan tarkoita sita etta lapsesta automaattisesti tulisi ylipainoinen.
Silti asia aina vailla minua huolettaa ... joten ymmarran ap:ta oikein hyvin.
toivon, että tasaantuu. Aina ollut niin sopiva, kasvupyrähdystä odotellessa.