Puriko punkki?
Ihmettelin pientä mustaa möykkyä iholla, koskin siihen jolloin se irtosi...huomasin, että sehän on elävä, punkki. Ihoon jäi ehkä 2mm kokoinen (ehkä pienempikin, en osaa arvioida) jälki, siis sellanen hyvin hyvin vaaleanpunainen, melkeen ihonvärinen, mutta ei kuitenkaan. iho ei ole rikki tai mitään. Ehtikö punkki puremaan??? Jos punkki puree, tai kun se puree, jääkö ihoon millainen jälki???
Kommentit (5)
vaarallista jos puri? juuri irroitin pihdeillä lapsen mahasta punkin. iljettävä eikä meinannu millään irrota. täytyykin tehdä vielä itselle tarkastus...
ok. mun veikkaus on että tämä ehti olla iholla max. pari tuntia... siis todennäköisesti paljon vähemmän, tunnin...ehkä vieläkin vähemmän. pari tuntia "altistumisesta" tuon huomasin.
voi aiheuttaa borrelioosin (antibiooteilla hoidettava) tai aivokuumeen johon ei ole lääkitystä, vain rokote mut sehän ei nyt tähän hetkeen suojaa.
kuka tietää aivokuumeesta? voiko sitä olla satunnaisesti "siellä sun täällä" vai onko sitä vaan ahvenanmaa, turun saaristo jne...
itse asun hyvinkäällä
jos on vain hetken kiinni ja saadaan hyvin irti
mutta mulla oli punkki ollut ilmeisesti kiinni ihossa jonkin aikaa (ei useita tunteja kuitenkaan).