Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko olla uskottavaa rakentaa omakotitalo 1000 euron neliöhintaan?

Vierailija
13.04.2009 |

.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaiken tarvi olla merkkituotteita. tavalliset kalusteet ja tapetit sauna normaali.Hullua maksaa esim. saunan lauteista 2500€.kaikessa muusssakin järki käteen ja jäitä hattuuun.

Vierailija
2/14 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne reunaehdot:

- Ilmainen tontti tai tontin hinta ei kuulu summaan

- Ilmainen työvoima lähes kaikkeen, eli lähes joka alan ammattilaisia pitää löytyä ilmaiseksi töihin, ei riitä, että tekee itse mitä osaa

- Puut omasta metsästä

- Suhteita, joilla saa materiaalit puoli-ilmaiseksi tai sitten pitää kerätä vuositolkulla rakennuksilta ylijäämäeriä, kierrättää, tms.

- Yksinkertaiset suunnitelmat ilman erikoisuuksia ja hienouksia

Tai sitten voi yksinkertaisesti unohtaa puolet menoeristä kehuskellessaan rakentamisen hinnalla. Rakentamisen kustannukset tulevat miljoonista "pikkueristä" joista kovin harva jaksaa pitää lukua. Me pidimme tarkkaa exel-taulukkoa kaikesta mahdollisesta, eli sieltä löytyy joka ikinen ruuvi, hanska, sähkölasku ja vuokratyökalu. Jos laskee vain suurimmat menoerät yhteen ja unohtaa "pikkujutut", niin talon hinta "putoaa" helposti kymmeniä prosentteja. Kyllä meilläkin on näitä tuttuja ollut, jotka ovat laskeneet vain suurimpien urakoiden ja toimitusten hinnat yhteen ja sitten kehuskelleet sillä summalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 120 neliöinen talo, joka on rakennutettu Avaimet käteen-tyylillä. Hinta oli muistaakseni 135 000 e. Eli itse rakentaen täytyy saada halvemmalla ja meilläkin neliöhinta jäi alhaiseksi. Koska tontti oli halpa ja helppo rakentaa ei kokonaiskustannukset nousseet kuin n. 165 000 e asti.

Vierailija
4/14 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saimme talomme valmiiksi 12/06 neliöitä 130 ja hinnaksi tuli 85000 euroa. Sisältää aivan kaiken huonekalut ostimme siihen samaan rahaan kaikki uutena sekä kodinkoneet. Tontti oli meidän oma jo ennestään. lainaa emme tarvinneet ollenkaan. Itse teimme tosi paljon.

Vierailija
5/14 |
11.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei itse rakenna. Kuivatilat kyllä saa teetettynä valmiiksi tonnilla neliö, mutta kun märkätilat ja putkityöt tulevat mukaan, ei enää selviä tonnilla neliö.

Meillä tehtiin okt:oon lisäsiipi, kaksi huonetta avaimet käteen -tilauksella. Remppafirma teki, tänä vuonna valmistui. Neliöitä yhteensä 30m2 ja hintaa tuli karvaa vaille 30 000 euroa. Tässä siis kaikki työt ihan puutarhan puiden kaadosta perustuksiin ja huoneiden tapetteihin ja maaleihin.

Ja silti tuo melkein tonni neliö. Jos olisi ollut vesiputkia, olisi tullut kalliimmaksi.

Vaikea kuvitella että koko taloa saisi tonnila neliö, jollei sitten itse rakenna. Mutta valmiina tuo tonni on ihan kuivatilan hinta, meillä siis kaksi makuuhuonetta.

Vierailija
6/14 |
13.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siis jos tontti maksaa pajon niin ei ole

Vierailija
7/14 |
13.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tontti tosin pitää olla tosi halpa ja tehdä paljon paljon itse. Materiaalissa ei saa turhaa pröystäillä.

Meillä on 200m2 rinnetalo, 1700m2 tontti. Autokatos kahdelle autolle ja lämmintä varastotilaa katoksen toisessa päässä 35m2. Rahaa koko höskän valmiiksi saattamiseen menee 250tuhatta euroa. Tällä hetkellä valmiina n.90prosenttia koko hommasta, joten nyt jo osaa sanoa että tämä budjetti pitää meillä paikkansa.

Vierailija
8/14 |
13.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehden ja tarjouksia hyödyntäen saatiin 200 neliötä. On parkettilattiat, takka, merkkikeittiö ja kodinkoneet, seinät tapetoitu, katot paneloitu.

Vierailija
9/14 |
13.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksei olisi, jos jopa Kastellin saa 1100 euroa neliö muuttovalmiina.

Vierailija
10/14 |
13.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei just appiukko satu olemaan maanrakennusurakoitsija ja oma isä putkari + aviomieskin sähkäri ja timpuri.

Tuolla 1000 euroa/m2 ei tosiaan kannata lähteä rakentamaan, ellei ole ammattilainen ja varma budjetissa pysymisestä. (ja ammattilainen tuskin kyselee täällä) Keskineliöhinta uusissa taloissa on tällä hetkellä 1700 Euroa/m2 ja siihenkin saa pikkutöitä tehdä ihan tarpeeksi. Oman työn arvoa ei voi kauhean korkeaksi kuitenkaan laskea, kun harva työn ohessa pystyy tekemään oikeasti niin paljoa ja jokainen rakennuttaja saa kyllä vapaa-aikansa menemään kätevästi kaikissa välitöissä, työmaasiivouksissa jne.

Kuka kirjoitti, että Kastellin avaimet käteen saa 1100 Euroa/m2. Näin voi olla, mutta eihän se talo sillä valmis ole vaan päälle menee vielä pitkä penni. Ainakin sen 400 Euroa/m2 saa varata tuon päälle ja tosiaan nuo avaimet käteen -paketit on oikeasti tosi edullisia. Moni on kuvitellut tekevänsä halvemmalla itse ja loppujen lopuksi oma työ on jäänyt arvottamaksi, kun talo tuli kalliimmaksi kuin se avaimet käteen tarjous ja päälle sai tehdä vuoden töitä kaiken vapaa-ajan.

Vierailija
11/14 |
13.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-90 luvun lopulla.... silloin meidänkin talo (itse tehtynä) maksoi 1000€/m2. ei oikein voi verrata tähän päivään enää. Tietty jos suvulla on hiekkamonttu, ilmainen tontti, metsää ja talkooporukkaa niin voi ainakin teoriassa olla mahdollista. Mutta jos talopaketista rakentaa niin esim 110m2 paketti on n 45000, liittymät, luvat, yms paperit n 20000 (ainakin eteläsuomessa), maatyöt min 5000€ - näistä tulee jo yli 600€/m2 eikä vielä ole kuin ulkoseinät pystyssä.... siihen LVIS n 15000€ halvinta mahdollista, sähkölämpö pattereilla tai pelkkä ilp on jo n 150€ lisää neliölle. 250€/m2 ei sisäseiniä rakenneta, takkaa, portaita, kaapistoja, laatoituksia yms asenneta.

Sori, faktaa 2 talon kokemuksella

Vierailija
12/14 |
13.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei just appiukko satu olemaan maanrakennusurakoitsija ja oma isä putkari + aviomieskin sähkäri ja timpuri.

Vierailija
13/14 |
13.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

numero neljä rakensi vuonna 2008. Hintaan ei kuulu tontin arvo, koska en pidä sitä rakentamiseen kuuluvana. Tonttiinhan saa parista tonnista satoihin tuhansiin euroihin asti rahaa upotettua.

Eipä tätä kaikki aina halua uskoa, mutta näin on asia. Meillä on todella hyödynnetty tarjoukset, poistoerät ym. Mielestäni mitään rumaa tai huonolaatuista ei olla laitettu minnekään. Jonkin verran oli talkoita ja muuta ilmaisapua, ja itse tehtiin kaikki mikä voitiin ja jaksettiin.

Kokemusta siis vain tästä yhdestä talosta.

Vierailija
14/14 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan