Onko aina pitänyt osata kertolaskuja jo 2. luokalla?
Tämä on ihan kamalaa! Tokaluokkalaisen pitäisi osata 1, 2, 5 ja 10 kertotaulut ulkoa ja joka jumalan ilta menee monta tuntia siihen että yritän opettaa. Ei vaan millään mene jakeluun edes kertolaskujen idea vaikka kuinka jankkaisi asiaa hänelle. Joka ilta päättyy riitaan ja ovien paiskomiseen. Onko muilla näin vaikeaa vai onko lapseni jotenkin kehitysvammainen vai mitä hemmettiä?
Kommentit (48)
Ei tokaluokkalainen kykene keskittymään montaa tuntia illassa kertolaskujen opiskelemiseen. Puhu opettajan kanssa tilanteesta. Olet oikeassa siinä, että lapsi ei ymmärrä perusideaa - silloin mikään ulkoaopettelu ei toimi, vaan on kauhea stressi.
Ainakin 2006 vuodesta
Löytyisikö jokin video tai peli, jolla hahmottaa ideaa?
Osaako plus laskut? Ihan 1 ja 2 kertotaululla kannattaa opettaa idea ja sitten plus laskuja harjoitella eli 2+2+2 on sama kuin 3x2.
Kyllä on ollut 2. Luokalla kertolaskut.
Vanhin lapseni on syntynyt 1994, ja kyllä jo hänellä kertolasku tuli 2. luokalla. Leikkaa kartongista palloja tai kukkia ja harjoitelkaa niiden avulla kertolaskun ideaa. (Esim. 3 * 2: teette kolme kahden pallon ryhmää ja laskette, paljonko niissä om yhteensä palloja). Aloittakaa ensin kahden kertotaululla ja siirtykää seuraavaan vasta, kun sen idea on hallussa.
Joo. Olin vain eka- ja tokaluokan eräässä puisessa kansakoulussa ja muistan, kun yksi adhd-tyttö lunttasi, kun kysyttiin kertotauluja.
Eli tapahtui tokaluokalla vuonna 1971.
Miten ihmiset ei muista omaa kouluaikaa? Olen vm - 79 ja kyllä oli kertotaulu toisella luokalla.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Olin vain eka- ja tokaluokan eräässä puisessa kansakoulussa ja muistan, kun yksi adhd-tyttö lunttasi, kun kysyttiin kertotauluja.
Eli tapahtui tokaluokalla vuonna 1971.
Lisään tähän, että kertotaulut kyllä opin, mutta minulle oli vaikeaa oppia ulkoläksyjä. Sellaisia oli aika paljon. Esim virsiä, joiden sanasto oli kuvainnollista ja vierasta. Kyse ei ollut mistään tutuista virsistä eikä ainakaan lastenvirsistä.
Itkin ja opettelin tunteja ulkoläksyjä.
Kyllä ja siinä ei ole mitään ylivoimaista. Pelit pois hetkeksi. Asiat vaikeutuu nopeasti, jollei nyt alamtehdä vähän töitä. Ei ole elämä pelkkää löllöttwlyä.
Ei, meillä Porissa kertotaulu opetettiin vasta yläasteen vikalla luokalla.
Jouluun mennessä täytyy olla hallinnassa. Näin ollut aina.
Kun opetat, kannattaa myös kääntää lasku toisin päin, moni oivaltaa paremmin.
Olen menny ekalle 1982 ja tokalla oli just nuo kertotaulut. Ja niin pitkään piti tehdä, että kaikki meni oikein. Kolmannella loput. Kannattaa opetella, ja vanhempien tukea niiden opettelussa. Niitä opeteltavia asioita tulee vielä paljon peruskoulun aikana, joissa tarvii kotona tukea.
Ainakin vuonna 1976 piti toisella luokalla oppia kertotaulut.
Ei kait 1 ja 10 kertotaulua tarvitse?
Lisäät vain nollan perään kympin kertotaulussa.
Kuulostaa tutulta, ainakin 2000-luvun alussa.
Kaikki kertotaulut piti osata 2. luokan loppuun mennessä. 2. luokan jouluun mennessä piti vähintään 2, 3, 5 ja 10 kertotaulut osata.
2. luokan keväällä jo ensimmäisiä jakolaskuja opeteltiin.
t. 1969 syntynyt
P.S. Nykyisin peruskoulun päättävien matematiikan osaamisen taso on keskimäärin sama kuin meidän nuoruudessa oli keskiverto 5. luokkalaisen taso.
Minä osasin korottaa ykkösen potenssiin kaksi ja ottaa koko komeudesta vielä neliöjuurenkin.
Vasta kolmannella luokalla tuli meillä.
Vm90