Mitä mieltä: Jeesus sairasti kaksisuuntaista mielialahäiriötä eli maanis-depressiivisyyttä.
Kommentit (30)
Olen eri mieltä. tuo sama perustehan periaatteessa kävisi Vicent van Goghiinkin. että hänen luovuutensa kumpuaa silkasta mielenterveysongelmasta. en näe mitään syytä siihen etteikö Jeesuskin olisi voinut "kärsiä" yleisinhimillisistä sairauksista, vaikka todella OLISIKIN ollut Jumalan poika. Hänhän kuitenkin oli ihan tavallinen ihminen, ihmisestä syntynyt. minusta olisi jollain tavoin helpompi ymmärtää että Jeesus olisi ollut aivan tavallinen tallari heikkouksine kaikkineen, eikä mikään kaiken normaalin yläpuoelle nostettava Suurempi Hahmo.
Siis että piti väen vängällä vetää asioita lapsellisuuksiin asti. Jos naapurin Kalle vetää päänsä sekaisin lsd:llä ja näkee vaaleanpunaisen elefantin, aika harva selvä ihminen jaksaa kovin pitkiä aikoja pohtia kyseisen vaaleanpunaisen elefantin syvempää olemusta. Vähän sama periaate tässä. Joo, onhan se mahdollista että Jumala halusi lähettää maanpäälle Jeesuksen ja sairastuttaa hänet mielisairauteen, jotta Jeesus voisi sitten harhaisena villitä ihmisjoukkoja. Tämmösellä asialla spekulointi on vaan just sitä rippikoulumeininkiä.
t. ateisti.
No mikäs vika rippikoulumeiningissä on?.
Ikäkäsite taas on vaikea päätellä. Millainen ihmisen tulisi olla tietyn ikäisenä?
Ihminen voi tuntea vanhentuvansa ruumiillisesti, mieli ajatukset pysyvät pirteänä kuin teinillä. "ikuisesti nuori"
Miksi vanhus ei voisi miettiä Jeesuksen sairauksia? Miksi hän ei voisi asettaa samoja kysymyksiä kuin ap?
tai eivät halua kuulla faktaa?
on esitetty jotain faktaa? Jo siitä tunnistaa pelkän suunsoiton ja kettuilun että ainoa "peruste" mitä on esitetty hypoteesin tueksi on se että maanis-depressiivinen kuvittelee olevansa jumalasta seuraava. Noh, en ole maanisdepressiivisyyden asiantuntija, mutta käsittääkseni maanisdepressiivinen on silti realiteeteissä eikä kuvittele olevansa esim. Jumalan poika, vaikka hänellä maniavaiheessa lujaa meneekin. Sellainen on jo selvästi psykoottisuuden puolella, joten skitsofrenia olisi todennäköisempi diagnoosi.
Miksi vanhus ei voisi miettiä Jeesuksen sairauksia? Miksi hän ei voisi asettaa samoja kysymyksiä kuin ap?
milläkin voi saavuttaa ja sen pohjalta harkita mitä päästelee suustaan. Toisin sanoen kasvetaan ulos kapinaa kapinan vuoksi -asenteesta ja päädytään toiset huomioon ottaviksi aikuisiksi. Tai ainakin jotkut päätyy.
Tietysti on niin, että on asioita joista ei koskaa eikä misään saa puhua ääneen.
Netti on taas aika rajaton kaiken"karvaisille" keskusteluille.
Tosi uskovainen ei pillahda itkuun av:n jutuista.
Jos maailmasta puuttuisi kapina ei olisi kehitystäkään.
Jos maailmasta puuttuisi kapina ei olisi kehitystäkään.
kun nykykapinan tarkoitus on vaan aiheuttaa toiselle pahaa mieltä. Tässäkin tapauksessa asista, josta ei loppujen lopuksi voi sanoa juuta eikä jaata tai päätyä yhtään mihinkään lopputulokseen. Eikä tässäkään kapinassa ole edes näön vuoksi yritetty etsiä mitään oikeita perusteita tai syvennytty asiaan.
Itse sairastan depressiota enkä vielä koskaan ole kuvitellut olevani kukaan muu kuin minä itse. Tunnen myös muutaman maanis-depressiivisen ihmisen, jotka kyllä maanisessa vaiheessa voivat tehdä todella hurjia juttuja ja puhua sellaisista aikomuksistaan, joihin eivät todellisuudessa pysty mutta nämä aikomukset he omassa maanisessa mielessään aikovat toteuttaa _omana itsenään_.Maanis- depressiivisyyden laatuun ei kuulu se, että ihminen kuvittelee tai selittää olevansa joku muu kuin on, vaan se, että kokee OMAN PERSOONANSA erilaisia aspekteja todeksi: Esim. vakavassa depressiossa voi kuvitella että kaikki ajattelevat minusta pahaa, mutta en luule enkä kerro muille olevani joku muu kuin olen. Samon maaninen voi vaikka kuvitella alkavansa presidentiksi seuraavalla vaalikaudella, mutta ei kuvittele olevansa halonen eikä selitä ihmisille olevansa jo presidentti.
Harhat, joissa ihminen kuvittelee olevansa joku muu, kuuluvat skitsofreniaan ja psykooseihin. Näiden faktojen valossa Jeesus ei mitä todennäköisimmin ollut ainakaan maanis-depressiivinen. Jos hän olisi ollut psykoottinen tai skitsofreeni, olisi hänen käyttäytymisensä ollut sen verran sekavaa etten millään voi kuvitella, että sadat ja tuhannet ihmiset olisivat ottaneet hänen juttunsa tosissaan.
Niin ja itse olen kristitty, mutta en kyllä koe uskoani tai itseäni loukatuksi, jos joku omassa mielessään miettii Jeesuksen mielenterveyden tilaa ja haluaa pohtia sitä täällä :)
toki Adam ja Eevakin olivat ennen syntiinlankeemusta.
tai eivät halua kuulla faktaa?