Muita, joille ei hormonaalinen ehkäisy sovi?
Inhottaa, kun pitkästä aikaa kokeilin hormonaalista ehkäisyä (nuvaring) eikä sekään mulle sovi - masennus paheni aivan kauheaksi ja paniikkituntemukset lisääntyivät. Samoin väsymys, huimaus ja päänsärky.
Onko teillä kellään kokemuksia kierukasta (kupari)?
Joku ehkäisy pitäisi olla, kun olen niin helposti raskautuvaa tyyppiä.
Kommentit (12)
Aiheuttavat mielialamuutoksia lievästä masennuksesta silkkaan raivopäisyyteen asti. Kuparikierukka on ollut ehkäisyistä paras, ei edes lisännyt vuotoja tai kipuja.
Jos se lisää kipuja/vuotoja (muutenkin jo pahat, endometrioosi...), niin sittenpä jää jäljelle kondomi. Onneksi ei sentään lateksiallergiaa ole vielä :D
Ap
Sterilisaatiota odotan... Kuparikierukka ei sopinut tämmöiselle vuotajalle myöskään.
Minulle e-pillerit laukaisivat aikoinaan migreenin. Ei auttanut merkin vaihto, eikä minipillereihin tai nuvaringiin vaihtokaan. Migreeni vain oli ja pysyi. Eikä ollut mitään taukoviikkojen päänsärkyä vaan ihan jokaviikkoista migreenihelvettiä. Kun lopetin hormonaalisen ehkäisyn vuosi sitten, myös migreeni jäi vähitellen kokonaan pois. Eipä tarvitse tulevaisuudessa edes harkita pillereihin tai e-renkaaseen paluuta. Nyt olen raskaana ja tämän jälkeen onkin sitten edessä vaikea päätös, että milläs sitten ehkäistään. Noh, onneksi siihen on vielä aikaa.
Käytin joskus pari vuotta e-pillereita, ei sopinut mulle (eri merkkejä kokeilin). Äitini, siskoni ja mummoni eivät voi käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä, enkä näköjään minäkään.
kortsu on paras.
Kokeilin 5 e-pillerit (tosiaan, 20-vuotiaana sitä ei kerrasta usko), kaikista paheni aurallinen migreeni (oli jopa joka tai joka toinen päivä), kertaalleen kokeilin minipillerit, joista tuli vain auraton päänsärky. Eli minulle ei hormonaalinen ehkäisy sovi ollenkaan. Hyvin on mennyt 10 v kondomilla. Nyt tosin yritän raskautua.
Miten muuten sulla, jolla pillerit laukaisi migreenin, on raskaus sujunut? Onko ollut samaa migreenihelvettiä kuin pillereiden aikana? Mua se vähän pelottaa, jos migreeni äityy helvetilliseksi.
On kokeiltu Diane Novat (finnit lähti, mutta turvotusta tuli monen kilon verran..) ja uudemmat merkit, mutta mikään ei ole sopinut. Kortsut on olleet käytössä jo monta vuotta. Mies haluaisi tämän kolmannen ja viimeisen raskauden jälkeen jo sterilisaatioon...
Pillerit ja rengas aiheuttaa ihan masentuneen mielialan (olin kuukauden pipipääsaikuilla kunnes tajusin, että se rengashan tämän mielialan takana on...) ja hormonikierukasta migreeni menee vallattomaksi. No, nyt on kolmas lapsi tulossa ja sen jälkeen on sitten lopullisten ratkaisujen aika, kun ikääkin on jo sen verran.
monet pillerit, laastari, kapseli jne. kokeiltu. Kaikista aivan järkyttäviä häiriöitä mielenterveyteen. Selvisin niillä apteekista saatavilla emättimeen laitettavilla ehkäisy"puikoilla" mutta en ole ollut muutenkaan kovin helppo raskautumaan... Nyt onneksi kaikki lapset tehty ja sterilisaation ansiosta ei tarvii enää kärvistellä.
yhdistelmäpillereistä sain keuhkoveritulpan ja melkein pääsin hengestäni joten pienempi paha tämä on siihen verrattuna, mutta.....
Vanha ketju , mutta kiva huomata , että en ole ainoa joka oireilee renkaasta näin. Olin käyttänyt 2 viikkoa kun sain paniikkikohtauksen. Pelkäsin ihan kauheasti, mikä minua vaivaa. Mies sanoi heti, että lopeta se renkaan käyttö. Nyt sitten ihan kauhea päänsärky , viikko sitten lopetin ja nyt tyhjennysvuoto
Aikani käytin,kunnes se tuli itsestään pois runsaiden vuotojen takia.
Sitten otinkin jo sterilisaation.