Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lopetatte lasten päiväunet niin aikaisin?

Vierailija
09.04.2009 |

Meillä on siis 6lasta ja heistä vanhin lopetti päikkärit itse 1,5v iässä eikä ollut mitenkään kiukkuinen päivisin joten en nähnyt syytä ns. pakottaa lasta päiväunille. Kakkonen ja kolmonen nukkuivat päikkärit tuonne 3v ikään. Nelonen lopetti päikkärinsä itse 2v iässä ja nuorimmat nukkuvat vielä päikkärit, tosin tämä toiseksi nuorin vaan n. 15min. pätkiä ja herää ja taas on jonkin aikaa hereillä ja taas nukkuu noin vartin. Näin on ollut tosi pitkään. Tämä on sinänsä outoa, koska meillä muut lapset ovat nukkuneet pitkiä päikkäreitä esikkoa lukuunottamatta, joka nukkui aika lyhyitä päikkäreitä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut tällä palstalla että useat lopettavat lastensa päiväunille laiton alle 2-vuoden iässä. Mistä tämä johtuu? Onko siinä joku sellainen idea, että lapsi nukkuu aamulla pidempään?

Ja en nyt tarkoita moralisoida kenenkään kasvatustapoja, kunhan kyselen.

Vierailija
2/21 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitä edelsi tasan vuosi, jolloin lapsi makasi 2-3 tuntia sängyssään odottamassa unta, ja joskus vielä nukahtikin sen jälkeen ja nukkui 2-3 tuntia - eihän siihen päivään sitten muuta mahtunutkaan. Mutta kun minulle oli toitotettu, että kaksivuotias vain känkkäilee, eikä sille saa antaa periksi, kyllä se tarvitsee ne unet. Arvaa muuten moneltako klo 15-18 välillä päiväunensa nukkunut lapsi nukahti illalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos nukutti päiväunille, meni nukkumaan vasta lähempänä puolta yötä. Nukuttaminen päiväunille saattoi kestää jopa tunnin. Jos nukkui puolikin tuntia, se vaikutti heti yöunille menoon. Lapsella oli ikää silloi vasta 1v6kk. Juttelimme asiasta lääkärin kanssa, joka oli sitä mieltä, ettei lapsi tarvitse enempää unta. Heräsi siis aamulla jo klo 7. Minä ainakin olisin ollut kovin iloinen, jos olisi nukkunut pidempään päiväunia, että olisi ollut pieni lepohetki päivällä itselläkin, kun olin silloin raskaana. Toinen lapsi nukkui päikkäreitä reilu 2v6kk asti. Että yksilöitä ovat.

Vierailija
4/21 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset lopettivat itse vuoden vanhana päiväunet. Olis kyllä ollut tosi ihanaa kun olisivat nukkuneet pidempään. Päiväunien aikaan sai aina sen oman rauhan hetkeksi..

Nyt nuorempi(3v) aloitti tarhassa ja siellä nukkuu taas päiväunet.

Vierailija
5/21 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta yöunet muuttuivat lopultakin kunnollisiksi kun päikkärit jätettiin pois. Paskan äidin vikaa siis, mutta en vaan jaksanut enää valvoa öitä.

Vierailija
6/21 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aamupäivisin ulkouiltiin ja liikuttiin, niin puolen päivän aikaan lounaan jälkeen kun mentiin lepäämään ja kuuntelemaan satuja, niin uni tuli. Jos oltiin oltu sisällä koko päivä, ei nukuttanut! Illalla mentiin nukkumaan klo 20.

Kaverin 2v. menee illalla nukkumaan klo 22 ja nukkuu klo 10 aamulla, eivätkä yleensä ulkoile, vaan katsovat pari-kolme tuntia leffoja tai Junioria, nyt kaveri valitti, ettei tyttö nuku enää päivällä. No ei kai, kun energiaa ei kulu mihinkään!

On kyllä paljon lapsestakin kiinni, toiset vaan on hyväunisia:)

Vierailija
7/21 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsissa on eroa. Meillä 6v kotihoidossa nukkuu päikkärit JOKA päivä, eskarilainen ei ole nukkunut enää vuosiin. Tää 6v nukahtaa helposti ja herää pirteenä. Toisellä kestää ja kestää nukahtaminen ja herää kiukkuisena, siksi en anna nukkua.

3v nukkuu toisinaan , toisinaan ei.

Vierailija
8/21 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menevät illalla viimeistään yhdeksältä nukkumaan ja aamulla heräävät seiskan ja kahdeksan välillä.

Yhden vuoden olivat päiväkodissa ja siellä oli pakko nukkua päikkärit ja lapset valvoivat yhteentoista lähes joka ilta. Aamulla sai sitten repiä väsyneinä sängyistä. Tyttö itki kotona, kun pk:ssa pakotetaan nukkumaan päiväunet. Puhuessani siitä sanoivat vain, että ´täytyy hänen olla väsynyt kun kuitenkin sitten nukahtaa, kukapa ei nukahtaisil, jos pakotetaan makaamaan hiljaa hämärässä huoneessa 2,5 tuntia!

Vierailija
9/21 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei, itse en ole sellainen äiti, kesällä 5 täyttävä tyttäreni nukkuu päiväunet vielä. Mutta itse olin lapsi joka lopetti päiväunien nukkumisen 2-vuotiaana. Ja kysehän ei ollut siitä että olisi periksi annettu, siihen aikaan päiväkodeissa pakkomakuutettiin eikä silti tullut uni. Olin 5-vuotiaaksi asti päiväkodissa eivätkä edes siellä saaneet minua nukkumaan...

On toki vanhempia jotka valvottavat lasta turhaan mutta voi olla myös kyse siitä että lapsi ei vaan enää niitä unia tarvitse.

Vierailija
10/21 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tässä ikuisuusvastaus: lapset ovat yksilöitä, yllätys yllätys. Mitä ihmeellistä siinä on, jos joku lapsi ei enää nuku päikkäreitä 2-vuotiaana ja toinen nukkuu vielä 4-vuotiaanakin? Yksilöllisiä eroja siis.

Vierailija
11/21 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ja veljensä sekä heidän kaksi serkkuaan ovat lopettaneet noin 1,5-vuotiaana. Syy on ollut kaikilla sama: kun on pari kk yrittänyt nukuttaa päiväunille ja se vie yli tunnin, ja kun päiväunet nukuttuaan lapsi ei sa aunta ennen yhtätoista tuntuu järkevämmältä lopettaa päiväunet.

Sitäpaitsi meillä ainakin lapsi nukkuu enemmän silloin kun ei nuku päiväunia. Silloin yöuni kestää 11-12 h, jos nukkupäiväunet noin 1 h ei yöuni kestä kuin 9 h. Pk:ssa lapsi laitetan päiväunille (en ole viitsinyt kieltää kun se varmaan hankaloittaisi pk:n toimintaa), sielläkin menee se tunti ennen kuin nukahtaa, jos nukahtaa. Jo nukkuu saa unta vasta noin yhdeltätoista, jos ei niin nukahtaa kahdeksan, yhdeksän aikoihin.

Vierailija
12/21 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopetti päiväunensa itse pikkuhiljaa puolen vuoden ikäisenä. Häntä ei saanut nukkumaan kuin max 30 min kerralla vaikka yritimme mitä, jopa autoajeluita.... no reiluu 1 veenä hän ei nukkunut enää edes autossa... Lapsemme on ollut aina ikiliikkuja, joka tarvitsee vain vähän unta. Nukkumaan hän on mennyt 21 aikoihin ja herää aamulla klo 7.00. Ulkoilemme kaksi kertaa päivässä talvella ja kesällä lapset on kokoajan ulkona. Käymme erilaisissa harrastuspaikoissa mm. uimahallit, puistot, metsät ym... Veljensä kyllä nukkui jopa 5 veeksi (huom. isoveli nukkuu mutta pikkusisko ei nuku!)

Vierailija
13/21 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain autossa päiväuni aikaan jos ollaan liikenteessä :)

Vierailija
14/21 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 v nukkuu joka päivä 1,5-2 h.

Vierailija
15/21 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain 2v tietämillä oli vaikeuksia nukahtaa, mutta se meni ohi, kun piti kuitenkin rauhoittua sänkyyn. Pikemminkin huomasin, jos ei nukkunut päikkäreitä, illat meni riekkumiseksi ja yöunikaan ei meinannut tulla. Mun mielestä päiväunien merkitys on suuri, selvästi näkyy lapsen käytöksessä.

Vierailija
16/21 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minä en lopettanut, lapsi lopetti. Sitä edelsi myös vuoden taistelu, ja usein (aluksi, kunnes tajusin) lasta nukutettiin 2 h, ja sitten hän nukkui 0.5 h. Ja illalla myöhään nukkumaan, mutta aamulla aikaisin ylös. Ei tuntunut järkevältä.

Ihanko ap oikeasti luulet, että monetkin vanhemmat eivät anna väsyneen lapsensa nukkua, että tämä nukkuisi aamulla pidempään? No, tietysti niitäkin varmaan on.

Ja edelliselle. Kyllä, toisille lapsille päiväunien merkitys on suuri, toisille ei. Sinun lapsellesi on.

Vierailija
17/21 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy sama kuin monella muullakin: jos yritin nukuttaa niin nukahtaminen kesti kauan ja sitten päiväunilta heräsivät kiukkuisina -> kesti kauan ennen kuin ikäänkuin heräsivät taas -> sitten yöunille nukahtivat vasta 23-24 aikoihin. Ei kiva ollenkaan!

En itsekään pidä päiväunien nukkumisesta, en koskaan nuku niitä ellei ole joku poikkeustapaus. Nukun parhaat uneni yöllä ja sama taitaa päteä lapsiinikin!

Vierailija
18/21 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut tällä palstalla että useat lopettavat lastensa päiväunille laiton alle 2-vuoden iässä. Mistä tämä johtuu? Onko siinä joku sellainen idea, että lapsi nukkuu aamulla pidempään?

Ja en nyt tarkoita moralisoida kenenkään kasvatustapoja, kunhan kyselen.

Esikoisen kohdalla taasen oli ihan hyvä lopettaa ne päikkärit. Sitä ei nimittäin nukuttanut, ei mitään järkeä laittaa toista sänkyyn vaan pyörimään. Ajoissa meni nukkumaan ja heräsi ajoissa, mutta ei liian aikaisin (kukonlaulun aikaan). Tyttö ei kitissyt eikä yksinkertaisesti ollut väsynyt, jaksoi ihan normaalisti puuhastella. Nyt tyttö on 14-vuotias ja edelleen rytmiltään tasainen. Herää kouluun ajoissa, mutta menee ajoissa nukkumaankin, viikonloppuisinkaan ei valvo kovin myöhään tai nuku puoleen päivää tai yli.

Vierailija
19/21 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi on nyt 2 vuotta ollut pk:ssa, ja siellä pistetään nukkumaan. Niinä päivinä kun nukkuu päiväunet nukahtaa yhdeltätoista ja on aamulla kiukkuinen kuin ampiainen (herätys seitsemältä) ja koko aamu on kiukuttellua. Niinä päivinä kun ei nuku päiväunia nukahtaa kahdeksan, yhdeksän aikoihin, herää iloisena ja virkeänä ja aamut sujuu aurinkoisesti. Eikä illat men riekkumiseksi aj riehumiseksi.

Mun mielestä päiväunien merkitys on suuri, selvästi näkyy lapsen käytöksessä.

Vierailija
20/21 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levätä pitää ja ottaa pikku rauhoittumishetki, mutta ei ketään pakoteta nukkumaan väkisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan