huolestunut äiti.
minun poika täyttää viikon päästä 3vuotta eikä puhu!joitan sanoja tulee lähinnä sanojen alkua tai loppua.esim:äiti =tii,isä=ti,pummo=mummu..r kirjain pärisee melkolailla:)het kun näkee traktorin niin poikani sanoo grrr:) se kans ottaa omille hermoille kun kysytään että eikö se vieläkään puhu vaikka on jo noin "iso"poika.luen pojalleni kirjojaja kuvista käsken pojan näyttää missä on vaikka ankka ja poika osaa näyttää.onko kellään muilla saman kaltaisia kokemuksia???.
Kommentit (3)
Neuvolassa olen keskustellut asiasta, mutta meillä ainakaan neuvolan th ei ollut vielä niin huolissaan, että olisi heti antanut aikaa puheterapiaan. Sanoi, että odotetaan 4-vuotisneuvolaan asti. Ei muakaan huoleta paljoa. Kyllä se vielä varmasti puhumaan oppii, hitaasti mutta varmasti?!
Alkoi puhua enemmän samalla viikolla kun täytti kolme. Sitä ennen sanoja ~15 ja nekin sinnepäin... Puhetta alkoi tulla tosi nopeeta tahtia, alkuun sanajärjestys saattoi olla väärä ja osa sanoista perusmuodossa, pitkistä sanoista saattoi puuttua yksi tavu tms. 3,5-vuotiaana puhe oli jo ikätasolla ja esim. sanavarasto jopa 4-5 vuotiaan tasolla.
Nyt tuli juuri neljä vuotta täyteen ja puhuu paljon ja hyvin. Käyttää erittäin värikästä, kuvaavaa kieltä.
Meillä tämä on sukuvika, miehellä ja hänen siskollaan aikoinaan sama juttu.
Meilläkin tyttö osasi hyvin näyttää nimettyjä juttuja ja ymmärsi täysin puhetta jo pitkään ennen kuin puhui itse. Osasi mm. kirjoittaa nimensäkin ennen kuin osasi sanoa sen. :D
Muistan kanssa tuon kun kaikki kyseli ja ihan kaupassa tms julkisella paikalla katsottiin pitkään kun "iso tyttö" ei osannut puhua. Koita jaksaa! Toivottavasti poika ei itse huomaa kummasteluja (tätä pelkäsin oman lapsen kohdalla, kun hänellä tosiaan puheen ymmärtäminen oli ihan ikätasolla). Näytä pojallesi että olet ylpeä hänestä etkä huolestunut, itse sanoin reippaasti jotain "vielähän tuota ehtii juttelemaan" tai "ei ole vissiin ollut valittamista vielä kun on hiljaa" ja naureskelin. Joskus vähän huolettikin, vaikka tiesin kyllä sukurasitteesta, mutta en ikinä näyttänyt huoltani lapselle.
mitä neuvolassa sanottu?