Suomalaisen päivähoidon tila huolestuttaa asiantuntijoita ja lasten kanssa työskenteleviä.
Kommentit (14)
Ja silti monet haluavat tuoda lapsensa "virikehoitoon" ollessaan itse kotona. Ei kyllä auta asiaa yhtään.
Olen ollut pk:ssa töissä nyt 9 vuotta ja kokoa ajan mennään huonompaan suuntaan; ryhmäkoot suurenee ja hoitajat vähenee.. sijaisia ei saa helposti kun rahat on vähissä, yms.yms.
tämänpäivän vanhemmuuden tila:
" Kahden lapsen äidin kohdalla aktiivisuuteen herättivät omat kokemukset.
4,5-vuotias poikani oli laitettu kahden samanikäisen pojan kanssa arestiin päiväkodin johtajan huoneeseen valvomatta. Pojat keksivät laittaa toimiston tietokoneet uuteen järjestykseen: näytöt oli kaadettu ja johdot revitty irti. Meitä vanhempia puhuteltiin asiasta, vaikka virhe oli tapahtunut tarhassa. Eihän lapsia saisi jäädä valvomatta."
tässä on selkeästi päiväkodin virhe, ei vanhempien. Lapset on vilkkaita, tehneet hölmöä päiväkodissa, mutta ei lapsia laiteta yksin huoneeseen valvomatta. Tulee tunne että lapset on haluttu vain hetkeksi pois silmistä. Kaksi vilkasta lasta samaan aikaan ovi kiinni huoneeseen ??!! vai oliko ovi lukossa?
Entäs jos pojat olisi loukanneet itsensä, vaikka sähköisku?? Kenen vastuu? Vanhempien, vai?
Ja silti monet haluavat tuoda lapsensa "virikehoitoon" ollessaan itse kotona. Ei kyllä auta asiaa yhtään.
Olen ollut pk:ssa töissä nyt 9 vuotta ja kokoa ajan mennään huonompaan suuntaan; ryhmäkoot suurenee ja hoitajat vähenee.. sijaisia ei saa helposti kun rahat on vähissä, yms.yms.
tiedossa päiväkotien huono tilanne. Ihmettelen suuresti, miksi joku vanhempi ei ota selvää asioiden todellisesta tilasta/tunnusta julkisuudessakin esitettyjä tosiasioita vaan laittaa lapsensa virikehoitoon. Ei se ole niin laadukasta kun paperilla annetaan ymmärtää. Ai niin se subjektiivinen päivähoito-oikeus.... ja perheen oma asia ja ja ja ....
Mikä hiivatin VIRIKEHOITO???
Missä hoidossa työssäkäyvien perheiden lapset on? Jos nää lapset ei saa virikkeitä, onko he säilytettävinä?? Että vanhemmat ajattelee: hitsi, mun on pakko mennä töihin ja lapsi on pakko laittaa säilöön päiväkotiin.
ja kotiäidit ajattelee: ihanaa että lapsi saa virikkeitä
HAHA!
Eikö ne kaikki lapset saa samanarvoisen kohttelun päiväkodissa? Ilmeisesti ei.
Toinen kummallisuus on, että MINKÄ IKÄISISTÄ LAPSISTA NYT PUHUTAAN? Puhautaanko 4-5 vuotiaista vai 2 vuotiaista?? Siellä virikehoidossa olevista siis.
tietokoneenäyttöjä ja revitä johtoja? No kyllä minä ainakin vaadin ja jos oma lapsi tekisi moista olisin HÄPEISSÄNI enkä kaatamassa koko juttua päiväkodin niskaan. Toki päiväkotikin teki väärin, mutta on tässä nyt asioissa korjaamista molemmissa päissä.
Kupla. Niinhän se on.
Ja silti sinne halutaan työntää lapset.
Raha valitettavaksi ratkaisee niin monissa perheissä. Äidin on mentävä töihin,
jotta elintaso ei vain pääsee laskemaan.
Ota nyt ihan rauhallisesti.
Se "virikehoito" -on nyt vaan sana niiden lasten hoitopäivien tarkoitukselle.. Eli äidit/isät haluavat tuoda lapsensa päiväkotiin koska siellä tapaa kavereita, saa touhuta, askarrella, retkeillä jne.
Totta kai kaikki lapset saavat samat "virikkeet", mutta työssäkäyvien vanhempien lapset tarvitsevat välttämättömämmin (sanahirviö..) hoitoa, kun vanhemmat eivät ole kotona vaan työssä. Ymmärrät varmaan itsekin tämän..?
Monet (koti)vanhemmat pystyisivät itsekin tarjoamaan lapsilleen tekemistä päivisin, jos vain viitsisivät, jaksaisivat. Ja älkää nyt alkako saarnaamaan masentuneista tai päihde/mielenterv. äideistä, jotka on taas asia IHAN erikseen.
Jos puhutaan 4-5v lapsista on aivan eri tavalla ymmärrettävä lapsen tarve päivähoitoon, ja "virikkeisiin" joita pk tarjoaa, kuin jos puhuisimme 1-3v lapsista.
Monesti vaan tuntuu että vanhemmat sulkevat silmänsä näiltä todellisilta ongelmilta mitä päiväkodeilla on, ja he voisivat auttaa asiassa jos itsekin hieman miettisivät..
ainakin minun työpaikallani pk:ssa pääsi tapahtumaan yhtä ja toista pikku viikarien toimesta. Huoneita oli kolme eikä kukaan olisi uskonut, että viimeisessä huoneessa, jossa leikittiin junilla, kaksi lasta keksisi esim. ottaa esim. Cd-levyn soittimesta vesihanan alle, poikkasta taululiidut taulun alla olevasta säiliöstä, muutama mainitakseni. Lapset saivat vuoroon mennä, kaksi-kolme kerrallaan jotain kivaa rauhaan leikkimään, jossa aikuinen välillä viereisestä tilasta kurkkasi. Ovia ei ollut kiinni, tila tuntui yhtenäiseltä, koska huoneet olivat peräkkäin. Näin vaan ehtii käymään, tavallaan lapset olivat yksin, 5-vuotiaat.
Kupla. Niinhän se on.
Ja silti sinne halutaan työntää lapset.
Raha valitettavaksi ratkaisee niin monissa perheissä. Äidin on mentävä töihin,
jotta elintaso ei vain pääsee laskemaan.
ovat hoidossa. Tietenkin ovat, missäs muualla. Mutta se ei mene mun järkeen, että tuonne "kuplaan" sysätään lapset, joiden ei siellä olisi pakko olla, eli lapset joilla toinen vanhemmista on kotona. Se on käsittämätöntä toimintaa. Ei siellä enää saa kenenkään lapset mitään ihme virikkeitä. Se on hoitopaikka, jossa lasten tarpeet saadaan nippanappa hoidetuksi. Ei juurikaan muuta.
kiinnosta :(
Tästä tulee vielä iso lasku tulevaisuudessa. Pitää taas harkita uudestaan tuota pk-paikkaa. Jos vaikka vielä olisi kotona vaikka nuorin täyttää sen maagisen 3 vuotta syksyllä. Onneksi meidän kaupunki järjestää aivan loistavaa kerhotoimintaa myös 4-6 vuotiaille.
Me jonotettiin vuosi paikkaa hyvään päiväkotiin - ja se todellakin on loistava päiväkoti!
Minua mietityttää mitä minä vanhempana voisin tehdä asian eteen? Ei auta meillä ainakaan varhaiskasvatuspäällikölle viestiminen, olisiko oikea osoite opetuslautakunta (saman lautakunnan alla on myös varhaiskasvatus)? Kunnalla on rahat loppu, joten nyt kun säästetään tuskin ryhmäkokoja ainakaan pienennetään.
Lehtien palstoille voi kirjoittaa, mutta voisiko valtakunnan tasolla joku tehdä adressin ryhmäkokojen määräämisestä laissa ja niille tietenkin aikuisten määrästä? Allekirjoittaisin tälläisen ilomielin ja laittaisin kavereille kiertämään.
Tuntuu kyllä että nykyään turhan moni vanhempi "kieltää" asian kehumalla oman lapsensa päiväkotia ja pitämällä sitä jotenkin erityisenä. Toinen asia on että vanhemmat eivät oikeasti tiedä missä päiväkodeissa mennään koska eivät vietä päiviä siellä. Hakutilanteissa tsempataan ja eivät osu yleensä keskelle ruokailua, nukkumista tai muuta rutiinitoimintoa. Päiväkodeissakaan eivät työntekijät voi kertoa vanhemmille oikeaa laitaa ja valittaa.
ettei yksinkertaisesti huoli huonoa palvelua.
14
tämänpäivän vanhemmuuden tila:
" Kahden lapsen äidin kohdalla aktiivisuuteen herättivät omat kokemukset.
4,5-vuotias poikani oli laitettu kahden samanikäisen pojan kanssa arestiin päiväkodin johtajan huoneeseen valvomatta. Pojat keksivät laittaa toimiston tietokoneet uuteen järjestykseen: näytöt oli kaadettu ja johdot revitty irti. Meitä vanhempia puhuteltiin asiasta, vaikka virhe oli tapahtunut tarhassa. Eihän lapsia saisi jäädä valvomatta."