Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuopioon?!

Vierailija
07.04.2009 |

Olemme nelihenkinen perhe, asumme Tampereella. Meillä on ok työpaikat. Minulla olisi tilaisuus hyvään työpaikkaan Kuopiossa, miehellekin luultavasti löytyisi töitä jos asiaan paneudumme. Lapsemme ovat vielä alle kouluikäisiä joten muutto ei vielä häiritsisi koulukuvioita. Asumme nyt ahtaasti, ja kun Etuoven sivuilta katselee Kuopiosta näyttäisi saavan rahalleen ihan erilaista vastinetta kuin täältä...

Mutta iso muutos mietityttää. Emme tunne Kuopiosta ketään, tosin täälläkään ei ole sukulaisverkostoa. Tuttuja ja työtovereita on täällä tietysti. Kuopio on tuttu kesälomareissuilta (mökki lähistöllä) mutta sehän ei kerro arjen realismista mitään. Joten kertokaan te asiasta tietävät millaista siellä on asua? Miten palvelut toimivat? Mitkä asuinalueet ovat mukavia?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiossa ei lapsiperheelle toimi mikään. Päiväkodit täynnä, neuvolaan kolmen kuukauden jonot, puheterapeutille ei pääse ja koulut täynnä tai ainakin kosteusvaurioisia. Me muutettiin Kuopiosta joku vuosi sitten Siilinjärven puolelle, matkaa Kuopioon 13 km ja ihan eri meininki. Kaikki pelaa! Harkitkaa vaihtoehtona jos olette tänne päin muuttamassa. Työmatkaa vartin verran, mutta elämisen laatu ihan eri luokkaa.

Vierailija
2/52 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten julkinen liikenne toimii sielläpäin? Pääsisikö tälläinen autoton töihin kohtuu ajassa?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaten koulupaikka ja hoitopaikka löytyi "naapurista".

Itse muutimme pk-seudulta, jossa oikeasti mikään ei toiminut, joten Kuopio tuntuu luksukselle.

Vierailija
4/52 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi muuttaa naapurikuntaan, yksi asia miksi harkitsemme muuttoa on mahdollisuus lyhyempiin työmatkoihin,

ap

Vierailija
5/52 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa suvustani on sieltä kotoisin. Ainakin minulle ovat kuin alieneita, en ymmärrä lainkaan heidän epäsuoraa mentaliteettiaan.

Vierailija
6/52 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan ihan samanlaisessa tilanteessa kuin teidän perhe! Harkitaan muuttoa Kuopioon Etelä-suomalaisesta pikkukaupungista... Hyvä työpaikka ja halvemmat asunnot houkuttelee myös. Muutto olisi meillekin sikäli helppoa kun meidänkään lapset ei ole vielä koulussa, mutta saapa nähdä mihin ratkaisuun päädytään...

Vierailija
7/52 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettiin tänne 500 kilometrin päästä viime syksynä ja viihdytään tosi hyvin. kuopuksen hoitopaikka 500 metrin päässä, esikoisen koululle 1,5 km. Hineosti harrastusmahdollisuuksia, mukavia ihmisiä. Kotiseudun käpykylä ei houkuttele enää lainkaan... Tervetuloa tänne vaan:)

Vierailija
8/52 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. Kuopiolainen

Vierailija
9/52 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totinen paikka tässä on edessä kun uuteen mahd. työpaikkaan täytyy pian kertoa tulemmeko vai emme. Miehellä ei ole vielä sitä työpaikkaa, näinä aikoina tulee mieleen ylimääräistä varovaisuutta kun ei tiedä miten firmat palkkaavat uutta työvoimaa.

Eniten kuitenkin mietin miten sitä pääsisi kuvioihin mukaan uudella paikkakunnalla. Nuorempana sitä muutti työn perässä sinne sun tänne mutta nyt täytyy miettiä muidenkin sopeutumista.

Eikö kukaan uskalla ottaa kantaa niihin hyviin asuinalueisiin?

ap

Vierailija
10/52 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muutettais jonnekin muualle Kuopiossa se olis Rönö tai Niirala (molemmat ihan keskustan tuntumassa) Mä inhoan autoilua ja haluan liikkua jalan tai fillarilla aina kun vaan pystyn. Muista alueista en valitettavasti osaa sanoa, tuore kuopiolainen kun olen.

Jynkässä on ainakin mukavan oloinen koulu ja toimiva vanhempainyhdistys.

t.10

Vierailija
11/52 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siis sieltähän minä olen kotoisin.

Todella sisäsiittoista, meiniki on niinkuin siinä mainoksessa,suattaahan tuo olla vuan suattaahan tuo olla olemattakii.

Mua ärsyttää kun tuntemattomat ihmiset tulevat lätisemään omia asioitaan, tai kaupan kassallakin kestää 100 vuotta se asioiminen. Ja kunnon savon viäntäminen saa oksennusrefleksin välittömästi aikaseksi.

Totta on että asuminen on halpaa, mutta muuten elämä on köyhää.

Ihan kauhistuttaa taas mennä mummolaan kesällä....

Joukkoliikenne on syvältä, tosi kallista ja sunnuntaisin vielä kalliimpaa. Parkkipaikkoja keskustossa on mutta taitaa ne kaikki olla maksullisia. Kouluista en osaa enää sanoa, itse kun ne kävin kauan aikaa sitten.

Itse en tule koskaan muuttamaan sinne takaisin, ennemmin asun veneen alla..

Vierailija
12/52 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli Kuopio olisi ihan viimeisiä paikkoja minne haluaisin muuttaa vaikka entisenö savolaisena osaan kyllä kieroilun ja viäntelyn oikein mainiosti. Ällöttää vaan ajatuskin siitä, että lapset joutuisi kasvamaan savolaisten keskellä.

Vierailija
13/52 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoden asumisen jälkeen enemmän kuin mitä saimme pk-seudulla kymmenessä vuodessa.

Hyvät ulkoilu ja harrastus mahdollisuudet ja kaunis kaupunki.

Saa olla sitä mitä on, eikä "esittää" niin kuin pk-seudulla.

Niiralassa asumme.

Vierailija
14/52 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse KUOPIOLAISISTA on muodostunut hyvin kyseenalainen mielikuva...

Mielestäni 14 ja 15 sanovat osuvasti, itsellekin on tullut käsitys, että ovat KIEROJA kuin korkkiruuvit ja juuri sellaista raivostuttavan sisäsiittoista sakkia. Avoukkoni siis on alunperin Kuopiosta (asunut yli 10 v. etelässä, mutta se sama kiero ja sisäsiittoinen mentaliteetti ei näköjään noista lähde aikojenkaan saatossa...) ja hänen lähisukunsa asuu siellä. Ja ovat koko porukka samanlaisia HUH...

14 vertasi osuvasti siihen mainokseen ("..suattaapahan tuo ollakkii..."), kerran kun ko. mainos tuli tv:stä, sanoinkin ukolleni, että olet ihan samanlainen, kuin tuo mainoksen viäräleuka kieroilija...

Onneksi asutaan etelässä, niin on toivoa vielä, ettei lapsemme ainakaan omaksu isältäänkään tuollaista junttimentaliteettia!

Vierailija
15/52 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki siellä on mukaviakin ihmisiä ja ei kaikki ole umpikieroja.

Mutta se mainos kuvaa aika pitkälti sitä menttaliteettia. Ensimmäinen bussimatka kaupungissa oli mieleenpainuva, kuski oli todellinen viäntäjä ja hidaspuheinen.

Tuosta matkasta on aikaa jo parikymmentä vuotta joten en enää muista sanatarkasti keskustelun kulkua. Matkustin Puijonlaaksosta tavoitteena rautatieasema jonne siis bussin piti mennä kun sitä kysyin.

Bussi pysähtyi kuitenkin torinlaidalle ja minä ihmeissäni että ehdinkö junaan. Kysyin eikö tämä menekään rautatieasemalle. Kuski on hiljaa piiiiiiiiiitkän tovin ja toteaa ee oo vielä lähtöaeka. Sillä linjalla oli joku tietty lähtöaika torilta edelleen ja eipä valistanut siitä silloin kun nousin bussiin. Lisäksi ehdin kysyä asiaa pari kertaa ennen kuin sain sen vastauksen.

Ajattelin mielessäni että juoksen asemalle ja ehkä ehdin mutta lopulta pääsinkin asemalle ja kaikki ok. Levveetä savvoo jouttuu kuuntelemmaan ihan kyllästymisseen asti.

Vierailija
16/52 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että opiskeluryhmässä oli yksi kaveri Tampereelta ja hän kertoi parin vuoden jälkeen että ei alkuun ymmärtänyt mitä osa ihmisistä puhui vaan nyökytteli ja oli ymmärtävinään. Opiskelijoista valtaosa oli Kuopiosta tai lähiseudulta.

Kuopiossa opiskellut

Vierailija
17/52 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse KUOPIOLAISISTA on muodostunut hyvin kyseenalainen mielikuva...

Mielestäni 14 ja 15 sanovat osuvasti, itsellekin on tullut käsitys, että ovat KIEROJA kuin korkkiruuvit ja juuri sellaista raivostuttavan sisäsiittoista sakkia. Avoukkoni siis on alunperin Kuopiosta (asunut yli 10 v. etelässä, mutta se sama kiero ja sisäsiittoinen mentaliteetti ei näköjään noista lähde aikojenkaan saatossa...) ja hänen lähisukunsa asuu siellä. Ja ovat koko porukka samanlaisia HUH...

14 vertasi osuvasti siihen mainokseen ("..suattaapahan tuo ollakkii..."), kerran kun ko. mainos tuli tv:stä, sanoinkin ukolleni, että olet ihan samanlainen, kuin tuo mainoksen viäräleuka kieroilija...

Onneksi asutaan etelässä, niin on toivoa vielä, ettei lapsemme ainakaan omaksu isältäänkään tuollaista junttimentaliteettia!

Vierailija
18/52 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskaan enää mitään maalaismeininkiä. Ja jessus sitä hidastelua. EIkä mua kiinnosta jokaisen vastaantulevan mummon jutut, eikö asioita nyt vain voi hoitaa ilman turhia lätinöitä. Enkä halua tuntea joka toista vastaantulijaa jne.jne.

Kummasti sitä mieli muuttuu kun äidiksi tulee. Nyt tuntuisi lasten kannalta niin kotoisalta ja lämpöiseltä että mummut ne huomaisivat eikä citymummot killaisi hatut täristen joka paikassa. Entäs sitten kun lapset tulevat murrosikään? Maailman houkutukset ja pahuus olisivat edes hitusen kauempana kuin täällä isossa kaupungissa.

En tiedä sitten onko kuvaamanne sisäänpäinlämpiävyys savolaisten erilaista tapaa ilmaista itseään (=meidän muiden väärintulkitsemaa) vai epäluuloisuutta muualta tulleita kohtaan(todellista nurkkakuntaisuutta, huonolla tavalla maalaisuutta)? Joka paikassa on tietysti kaikenlaisia ihmisiä ja uskon että löytäisimme ystäviä mutta paikan yleisellä mentaliteetilla on merkitystä viihtymiseen.

ap

Vierailija
19/52 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa muka on savolaisessa jutustelussa? Sehän on suorastaan "small talkia" parhaimmillaan. Miksi se muka pitäisi ottaa jonain henkilökohtaisena vinoiluna?

Kuopio on kaupunkina ihana, sopivan kokoinen ja oikeasti luonnonläheinen. Maaliskuussa voi lähteä keskustan asunnostakin Kallaveden jäälle hiihtämään. Puijo on myös kiva, tosin lenkkimaastoja riittää muutenkin. Kaikki mahdolliset harrastusmahdollisuudet löytyy lapsille ja kouluja on monenlaisia, mistä valita, jos jotain erikoisempaa haluaa.

Rönö on erittäin hyvä alue, mutta jo vähän liiankin kallis. Tosin onhan se hienoa, voida asua kaupungin keskustassa omassa saaressa. Uusi hyvä alue on Saaristokaupunki, sieltä löytyy vielä hyvin taloja ja tontteja.

Vierailija
20/52 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiossa ei lapsiperheelle toimi mikään. Päiväkodit täynnä, neuvolaan kolmen kuukauden jonot, puheterapeutille ei pääse ja koulut täynnä tai ainakin kosteusvaurioisia. Me muutettiin Kuopiosta joku vuosi sitten Siilinjärven puolelle, matkaa Kuopioon 13 km ja ihan eri meininki. Kaikki pelaa! Harkitkaa vaihtoehtona jos olette tänne päin muuttamassa. Työmatkaa vartin verran, mutta elämisen laatu ihan eri luokkaa.

Jokaisessa kaupungissa ja kunnassa on tänä päivänä omat vaikeutensa, niin Kuopiossa kuin Siilinjärvelläkin. Ja Tampereella... valtio kyykyttää ihan kaikkia kuntia ja joka paikassa raha on tiukalla. Uskoisin että Kuopiosta löytyy kaikki palvelut ihan mainiosti. Itse en asu Kuoopiossa mutta lähellä kuitenkin, jotta tiedän... Savon Sanomia tulee luettua joka päivä.

Voisi muuten olla hyvä idea tilata uuden alueen lehti jotta tietäisi alueen tapahtumista... Toki netistäkin löytyy hyvin...

Tosin ulkopaikkakuntalaisena ei voi tietää kaikkien juttujen taustoja niin hyvin kuin paikkakuntalainen, saisi kuitenkin vähän vihiä mitä tapahtuu.

Olisi taatusti luotettavampi tietolähde kuin netin keskustelupalstat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän