Hoitaako kenenkään muun taloudessa nainen raha-asiat?
Meillä on vähän niin kuin vuoroteltu. kun asioidenhoitaja alkaa uupua ja laskut jäävät maksamatta niin ollaan vaihdettu vuoroja. Nyt mulla olis se tilanne, mutta ei taida tosta miehestäkään nyt olla... ja toisaalta on hyvä pitää rahoja ja tilejä käsissään että voi käyttää rahaa helpommin omiin tarkoituksiin eikä kukaan kyttää...
Kommentit (28)
Mies on ihan ok raha-asioissa, mutta silti ne on vähän vahingossa tullut minun huoliehdittavaksi.
Eli mies maksaa asuntolainan ja minä hoidan kaikki muut laskut. Samoin minä kerään vararahastoa esim. matkoja varten.
Näin varmistetaan, että asunto tulee maksetuksi (ja mies hoitaa osansa perheen elättämisestä), mutta rahaa jää myös muuhunkin :)
Hoidan kaikki raha-asiat, maksan laskut, huolehdin että tilillä on lainanlyhennyksiin tarpeeksi rahaa, tarkastan kk-budjetin, suunnittelen eri elämäntilanteiden rahankäytön jne...
Kaikenkaikkiaan suunnittelen täysin perheemme rahankäytön, se on musta kivaa :) Mulle tämä taloudenpito on helppoa ja luontaista, pidän siitä, mieskin osaisi, mutta mä vielä paremmin. Ammattinikin liittyy talouspuoleen ;D
Isä on ihan onneton rahan kanssa.
Meillä mä hoidin ennen kuin sairastuin. Nyt, vaik olen jo aika lailla normaalin kirjoissa, en edelleenkään jaksa setviä rahajuttuja. En vaikka yritän.
Minä hoidan meidän perheen laskujen maksut yhteiseltä tililtä. Isot rahaan liittyvät asiat suunnitellaan yhdessä (sijoitukset, lainan viitekoron vaihto yms.).
Miehen tililtä menee suoraveloituksena lainan lyhennys tilipäivänä, minä maksan muut laskut. Ruokaa ostaa se, jolla on rahaa.
Mä haluankin pitää langat käsissäni näissä asioissa.
varsinaisesti rassaa vaan se, ettei voi luottaa että asiat hoituisivat jos itse ei koko ajan olisi kärryllä. Uuvuttaa se, että kaikki on mun vastuulla. Ja tietty olisihan se itseltä pois, jos toinen huolehtisi puolet arjen asioista...
ap
varsinaisesti rassaa vaan se, ettei voi luottaa että asiat hoituisivat jos itse ei koko ajan olisi kärryllä.
Juuri tuon vuoksi minä maksan laskut. Minusta on uuvuttavampaa muistutella miehelle että "sulla on sit se lasku maksettavana" kuin itse maksaa kaikki laskut pari kertaa kuussa.
Minä hoidan meillä raha-asiat, mieskin kyllä osaisi, mutta haluan maksaa laskut itse. Musta ei ole ollenkaan vaivalloista maksaa laskut kerran tai pari kuussa.
Meillä minä hoidan. Inhoan kaikkea rahaan liittyvää ja mieheni hoiti aiemmin raha-asiat. Viime vuonna hän kuitenkin kertoi olevansa peliriippuvainen ja tuhlanneensa kaikki rahamme. Eli 2 euroo oli kukkarossa jäljellä. Ja koko kuukausi elettävänä. Aika karmea tilanne. Sen jälkeen minun on täytynyt vahtia rahoja kuin haukka, vaikka se on inhottavaa!
Meilläkin mies on surkea rahan kanssa ja on onnistunut keräämään itselleen kasan kulutusluottoja, joiden kanssa on nyt vaikeuksissa. Asumme minun omistamassani asunnossa ja maksan tietenkin yksin asuntolainaa. Myös auto on minun, onneksi velaton. Aikoinaan sovittiin että laskut ja menot pistetään puoliksi ja se on joten kuten toiminut, mutta minä huolehdin aina siitä että laskut hoidetaan ajallaan. Mies maksaa tätä nykyä oman osuutensa silloin kun jaksaa eli yleensä riitojen ja jatkuvan muistuttelun jälkeen. Ja kyllä, ero on ollut viime aikoina jatkuvasti mielessä, mutta yhteisen lapsen takia yritän jatkaa ja totta kai niitä tunteitakin vielä on. Mutta kyllä toisen vastuuttomuus raha-asioissa kalvaa suhdetta, varsinkin kun tilanne on ajan myötä pahentunut, ei suinkaan kohentunut. Ja voi olla että kuulostan tosi laskelmoivalta, mutta mietin sitäkin että mitä uusi avoliiton omaisuudenjakoa koskeva lakiehdotus toteutuessaan merkitsisi meillä. Voisiko mies eron sattuessa vaatia minulta osuutta asunnostani, vaikka olen sen yksin maksanut?
etkö miettisi vaihtoa, jos mies olisi ehtinyt pistää palkan tuulemaan turhuuteen, ennen kuin kerkiää laskut maksaa. Ei miettisi yhtään, mistä rahat riittävät välttämättömiin menoihin ja millä eletään loppu kuukausi? Olisi siis aivan holhottava raha-asioissa.
ap
Meillä on alusta asti ollut asiat juuri näin, eli minä hoidan raha-asiat. Mulla on miehen verkkopankkitunnukset jne. Ehkä se johtuu siitä että mulla on rahoitusalan koulutus ja tykkään raha-asioiden hoitamisesta ja talouselämän seuraamisesta. Hoidan meidän sijoitukset, vakuutukset, lainat, päivittäiset raha-asiat, kauppa-asiat jne. Ja minusta tää on kivaa näin, ja mieskin tykkää ettei tarvitse huolehtia noista asioista.
Jos mietin lähintä kaveripiiriä, niin valta menee naisille. Yhtään passiivista naista en rahan suhteen tunne eli jossain määrin osallistuu kaikki, vaikka mies pääosin olisikin talouspäällikkö. Sitten taas miehiä kyllä tiedän, joilta jää laskutkin maksamatta, jos nainen ei pidä jöötä ja ulosmittaa osaa palkasta laskuihin ja talousmenoihin.
Itse olen kahdessa parisuhteessa ollut se pääasiallinen vastuullinen. Samoin äitini on aina pomottanut isää rahan kanssa. Isä maksaa kyllä ja itsekin osaisi, mutta äiti rakastaa rahaa, joten haluaa sen kanssa säheltää.
taloushallinnon ammattilainen, joten on luontevaa, että hoidan kotonakin raha-asiat.
Minä hoidan meidän taloudessa kaikki raha-asiat, meillä on yhteinen tili ja aina palkan tulessa maksan kaikki laskut pois jotta ei tarvitse kuukauteen miettiä minne rahaa vielä menee vaan saamme kuluttaa pois sen mitä on jäljellä. Tosin tämä järjestely johtuu juurikin siitä että avopuolisoni on maksuhäiriöinen ja haluaa itsekkin että pidän ohjat käsissäni. Vaikka mielestäni on kyllä hieman rasittavaa ettö mieheni soittaa päivisin töistä muutamia kertoja viikossa että saako ostaa askin pastilleja.. Olen sanonut että rahaa ei kuulu käyttää jokaiseen euron maksavaan ostokseen mutta rajansa kaikella :)
Tämä järjestely toimii meillä sillä pian on miehen velat maksettu ja sitten voi elää niin sanotusti "normaalisti". Jatkossakin aion pitää raha-asioiden hoitamisen oikeuden itselläni jotta saamme kannettua ruokaa tulevalle esikoisellemme pöytään :)
nim. vahingosta viisastunut
maksan aina laskut, tiedän yleensä paljonko kummankin tilillä on rahaa jne.
Mies usein kysyy paljonko hänellä on rahaa :0
aloituksen olisi pitänyt olla: Hoitaako kenelläkään mies raha-asiat?
Mies ei edes tiedä mitä saa nettona palkkaa ellen mä kerro:) Samoin olen hoitanut 2 okt-rakennusbudjetit tässä vuosien mittaan, kaikkinensa n 700k€ on valunut niihin mun käsieni kautta.
Meillä tuo on ihan käytännön sanelema juttu, mulla on paremmin aikaa miettiä raha-asioita ja olen myös se vähemmän tuhlaava osapuoli. En kestäisi hetkeäkään ellen tietäisi missä meidän huushollin rahat menee...
ja mielelläni teen. Olemme molemmat kyllä rahan käytössä järkeviä, eli miehen holtittoman rahankäytön takia tämä järjestely ei ole.
Meidän perheen rahojen lisäksi hoidan äitini yrityksen (jossa olen ollut töissä jo mooonta vuotta) raha-asiat ja siinä sivussa vanhempienikin raha-asiat. Vanhemmillanikaan ei mitään rahankäyttöongelmia, mutta luottavat minuun ja tykkäävät olla huolettomia noista raha-asioista ;) Eikä tämä järjestely minua stressaa yhtään.
Nuorena tyttönä halusin miehen, joka hoitaa raha-asiat. Ei yksinään elätä, mutta hoitaa ne kuitenkin niin ettei itsellä tarttisi kaikkea handlata muun ohessa. Toisin sitten kävi. Mies aivan ONNETON rahan kanssa. Pistää kaiken haisemaan ja varmasti laskutkin jättäisi maksamatta, jollen minä niitä huolehtisi. Vaikka kuinka ajattelee, ettei se raha rakkautta korvaa, niin kyllä silti joskus rassaa niin että mietin tosissani jättäväni sen. Mutta liekö tuo vaihtamalla sitten paranee..