Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyhmä kysymys: Voinko myydä taloni itse määrittämälläni summalla, esim. eurolla?! :D

Vierailija
07.04.2009 |

Hei :)

Tämä nyt on varmaan ihan typerä kysymys, mutta olen miettinyt seuraavaa...

Jos minulla olisi talo, jonka arvo tontteineen on vaikka 200 000 euroa, voisinko myydä sen lapselleni vaikka 50 000 eurolla? Kuka arvon määrittää? Verottaja? Vai kuka? Ja puututaanko tuollaiseen, sehän on periaatteessa vähän niinkuin lahjan antamista?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se lasketaan lahjaksi josta menee lahjavero.

Vierailija
2/14 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sai hintaan helpotusta, koska on lapsi. Verottajalta kannattaa selvittää mikä myyntihinnan pitäisi olla sinun tapauksessasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotusarvo ratkaiseva. Voit hakea kaupantekoa varten verottajalta ennakkopäätöksen asiaan, eli riippuen kelle myyt, onko siis rintaperillinen tms, määräytyy lahjavero sen mukaan. Eli ensin talo kannattaa arvioittaa esim kiinteistön arviointeja tekevällä taholla, vaikkapa pankki.

Eli voit eurolla myydä, mutta lahjan vastaanottaja joutuu sitten käsittääkseni maksamaan veroa tyyliin 50%:n mukaan lahjan käypästä hinnasta jonka verottaja itse määrittelee.

Vierailija
4/14 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on oma talo.Voithan sä autosikin myydä vaikka satasella, ainut vaan että huonot kaupathan ne on, mutta se on kai jokaisen oma murhe, vai?

Vierailija
5/14 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai jos myyt niin maksat huimat lahjaverot = ei ole kannattavaa.

Pystyt myymään talon lapsellesi hieman halvemmalla ilman, että verottaja puuttuu asiaan eli 70% käyvän hinnasta. Eli tuo 200 000e talon pystyisit myymään 140 000 eurolla lapsellesi ilman, että sitä katsotaan lahjaksi. Nämä kuitenkin kannattaa aika erikseen tarkistaa verottajalta ettei tule ikäviä yllätyksiä.

Vierailija
6/14 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ainut isokenkäinen olisi muuten myynyt miljoona omaisuutensa kakaroille ja kiertänyt verotuksen tätä kautta.

Vierailija
7/14 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin asian ajattelinkin.

Ap

tai jos myyt niin maksat huimat lahjaverot = ei ole kannattavaa.

Pystyt myymään talon lapsellesi hieman halvemmalla ilman, että verottaja puuttuu asiaan eli 70% käyvän hinnasta. Eli tuo 200 000e talon pystyisit myymään 140 000 eurolla lapsellesi ilman, että sitä katsotaan lahjaksi. Nämä kuitenkin kannattaa aika erikseen tarkistaa verottajalta ettei tule ikäviä yllätyksiä.

Vierailija
8/14 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on oma talo.Voithan sä autosikin myydä vaikka satasella, ainut vaan että huonot kaupathan ne on, mutta se on kai jokaisen oma murhe, vai?

Vierailija
9/14 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se verottajaa kiinnostaa? Ehkä mä oon vähän tyhmä....

Vierailija
10/14 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohteen myyntipaikkakunta vaan käyttää melko varmasti etuosto-oikeutta. Jos yrität myydä tosi edullisesti niin kunta/kaupunki ostaa etuosto-oikeudella.

Vierailija
11/14 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsuudenkoti, joka on kesäkäytössä, eli voi kai mökiksi sanoa.

Minä olen luvannut oman osuuteni mökistä sisarilleni, kun vanhemmistamme aika jättää. En siis halua mökistä mitään itselleni, en myöskään niitä kuluja, mitä mökki vie.

Mites verottaja suhtautuu tämmöiseen sitten?

Vierailija
12/14 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

He joutuvat maksamaan siitä lahjaveron.

Vierailija
13/14 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot kai sinäkin kyselijä kuullut, että meidän kaikkien käyttämät tiet, koulut, terveyskeskukset, kirjastot, uimahallit ym. rahoitetaan verovaroilla. Veroja kerätään palkkatulojen lisäksi monesta muustakin paikasta. Asuntokaupat ovat yksi sellainen paikka ja isojen lahjoitusten antaminen toinen - molemmista menee veroa. Käytetyn auton kaupassa ei isoja rahoja liiku, siksi verottaja ei ole kiinnostunut siitä. Paitsi kun tuo auton ulkomailta - tuhansien eurojen vero voi napsahtaa, jos tuo käytetyn auton niinkin kaukaa kuin Ruotsista.

Useimmista ostoksista menee jonkinlaista eroa, jopa jokaisesta leivästä jonka kaupasta ostat.

Vierailija
14/14 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sisaruksesi saavat mökin ja sinä saat saman verran vaikka osakkeita niin verottaja laittaa perintöveron niille osakkeille. Mutta jos luovut perinnöstäsi kokonaan kirjallisesti etkä ota lusikkaakaan niin sitten ei mene veroakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme