Kelan tuet
Voisiko joku hieman valaista minua näissä kelan tuki asioissa. Sain juuri tietää, että olen raskaana (7 raskaus/vko) ja elämä menee ihan uusiksi :) Haluaisin apua siihen, että mitä tukia mun kannattaa hakea ja millon? Soitin kelalle ja kyselin kaikkea, mutta en tajunnu yhtään mitä se täti selitti. Olin vuoden alusta vähän aikaa työtön ja nyt teen keikka hommaa, mutta olen ravintola-alalla niin epäilen, että niitä hommia en kauaa jaksa tehdä :p Niin, että jos jätän ne keikka hommat pois niin saanko mitään rahaa odotusaikana? Katselin netistä niitä kelan tuki lomakkeita niin siellä oli vaikka minkälaista, niin kannattaako mun vaan laittaa kaikki lomakkeet menemään ja katsoa mitä sieltä vastataan vai häh? :) Kiitos kaikille jo etukäteen :x
Kommentit (2)
1. olet töissä ravintola-alalla niin pitkään kuin jaksat, jos tuntuu ettet jaksa et vaihda työpaikkaa vaan kävelet lääkärin juttususille, joka kirjoittaa sulle sairaslomaa.
toimitat todistuksen vaan työnantajallesi ja joko sinä tai työnantaja hakee sitä sairaslomakorvausta kelasta riippuu tesisstäsi.
2. voit laittaa seuraavat raskauteesi liittyvät hakemukset vaikka heti sisään:
- äitiyspäiväraha, vanhempainraha, lapsilisä, isyysvapaa, äitiysavustus (se vaate paketti). lisätietoja kohtaan vaan kirjoitat, että todistus raskauden kestosta sekä 6kkn palkkatodistus työnantajaltasi toimitetaan myöhemmin.
Neuvolasta sitten kun raskauttasi on kulut tarpeeksi saat todistuksen äitiyspäivärahahakemuksen liitteksi, jolla neuvola todistaa sen että olet raskaana. Työnantajaltasi kannattaa noin.2,5-3 kk ennen laskettua aikaa pyytää palkkatodistus äitiyspäivärahahakemusta varten, niiden on kirjoitettava todistus joko 1kkn tai 6kkn tulojen mukaan, kumpi sinulle parempi vaihtoehto.
Jos ko. tulot ovat korkeammat kuin viimeisin vahvistettu verotuksesi vuosi tulo niin silloin kannattaa pvrahat hakea viimeisimpien tulojen mukaan muutoin vahvistetun verotuksen vuosituloilla.
No ihan ekana haet sairaslomaa ja Kelan sairaspäivärahaa, ellet jaksa olla töissä. Äitiyslomalla saat äitiys- ja vanhempainpäivärahaa.