Osmosal. Oksennustautinen lapsi ei suostu juomaan sitä kulaustakaan. Mitä tehdä?
Lapsi 5 vee, oksentanut aamusta( klo 10) alkaen.
Osmosalia ei ota, eikä mehua, eikä mitään muutakaan.
Vettä ottaa mutta tulee melkein heti ylös.
MItä tehdä, vaiko sairaalaan pitäisi lähteä?
Ärhäkkä virus. Toisella lapsella meni yhdessä yössä ohi mutta tällä lapsella näyttää olevan rajumpi tauti.
Kaikki neuvot nyt kehiin, kiitos
Niin ja kuumetta ei ole, eikä ripulia.
Kommentit (52)
olla joku muu, kun väittää ihan täyttä skeidaa! ota asioista selvää ennenkun annat typeriä ohjeitas!
tippaa laiteta todellakaan ekana vaan vasta jos aivan aivan pakko. nm-letku siis meillekin laitettiin.
samassa huoneessa 10 kk ikäinen jolla ei pysynyt mikään sisällä yhtään ja sille laitettiin ekaks nm-letku ja vasta sitten parin päivän päästä kun paino vaan laski nin sitten tippa, päähän.
minä vielä meidän tytölle pyysin sitä tippaa kun ajattelin että se nm-letku on kauheampi ja mitä auttaa kun tyttö oksentaa, mutta kylläs e vaan parempi oli. sieltä tippui hitaasti, tytön nukkuessa osmoa.
Ihan kokemuksesta puhun, oma lapseni oli rajun vatsataudin takia sairaalassa. NENÄ-MAHALETKULLA nesteytettiin. Että kyllä ne nyt prkl sen letkun laittaa eikä aina tippaa ja tämä on tuoretta tietoa, sairaalassa oltiin kuukausi sitten. Tippa on tarpeen kun kuivuminen on jo todella paha. Ja ihan terveydenhuollon ammattilaisilta olen nämä ohjeet kuullut, eli mehua ja vichyä. Jos lapsi osoittaa kuivumisen merkkejä, eli silmät kuopalla, yleiskunto heikko, ei jaksa tehdä mitään, voi olla syytä huolestua. Varma merkki kuivumisesta on myös se että kyyneleitä ei itkiessä tule, silloin kannattaa lähteä viipymättä sairaalaan. En kuitenkaan usko että ihan niin huonosti on ap:n lapsella vielä asiat noin lyhyen sairastelun jälkeen. Tosin kuivuminen on aina tapauskohtaista, ja jos jokainen äiti tuntee itse lapsensa parhaiten ja tietää milloin kannattaa huolestua. Coca-cola on muuten tosiaan myös hyvä juoma oksennustautiselle, kuten joku jo mainitsikin! Koita Ap jaksaa, sairaan lapsen kanssa on aina raskasta!
Itse kokeilin kerran ja varma yrjö tuli pelkästä mausta.
vuosi sitten kun sinne meidän 11kk poika joutui rotaviruksen takia.
Minä on antanut osmosalia 3v ripulitaudissa pipetillä/ruutalla suoraan suuhun (oikein sinne taakse että on pakko niellä). Kerro ja vakuuta että sillä tulee parempi olo.
Mulla oli tosi ärhäkkä tauti tässä kanssa ja mummo sanoi että juopa puolikkaan sitruunan mehu niin kyllä auttaa. Ja auttoihan se. Oksensin ne mehut tietenkin ulos kun mikään ei pysynyt sisällä, muuta siitä puolen tunnin kuluttua tuli aivan loistava fiilis ja oksentaminen jäi. Tiedä oliko sattumaa, mutta kannattaa ainakin kokeilla.
Käytännöt vaihtelevat tuon tippa/letku-asian kanssa ja siihen kumpi laitetaan vaikuttaa sekä lapsen ikä että kunto. Mutta edelleen siis painotan että tuo letku on ihan yleisesti käytössä ja huolimatta siitä etteivät monet sitä tunnu ymmärtävän, siitä menee nestettä hyvin hitaasti ja imeytyy siten lähes samantien eikä se niin ollen täytä vatsaa ja aiheuta oksennusreaktiota :) jepsis. tulikohan tää tippa/letku asia nyt selväksi...
Jugurtti ja hedelmäsose on myös nestettä. Jos saa niitä syömään, niin hyvä.
Suolaiseen käy mikä tahansa suolainen. Salmiakki, meetwursti, suolakurkku, sipsit. Suola sitoo nestettä, siksi sitä pitäisi saada.
Mehujää on myös hyvä vinkki, kokemuksesta voi suositella.
seuraavan kerran kun sulla on oksennustauti, niin tuun ilolla tunkemaan sun kurkkuun osmosalia ruiskulla.ehkä ymmärrät miksi siitä saattaa kieltäytyä
Kyllä nyt saatana viisivuotias juo mitä käsketään kun on terveyden takia pakko!
Itekin oon lastenpolilla katellu näitä "voi kultamussukka ottaisit nyt pikku hörpyn, jooko" -sössöttäjiä. Omalleni vain sanon että nyt on pakko ja kun lapsella on rajat kunnossa niin ymmärtää, että on pakko. Mukavampi vaihtoehto se juominen on kuin nenä-mahaletku
Meillä 5v oli päivän juomatta, kun joka tippa sai oksentamaan. Illasta otti lusikallisia juomaa ja pysyivät sisällä.
Punnitkaa lapsi taudin alkaessa ja seuratkaa painoa ja yleiskuntoa. Ei 5v yhdessä päivässä kuivu. Meillä ainakin oksentaminen loppui aamupäivän aikana ihan siitä syystä, että maha oli tyhjä.
Kyllä nyt saatana viisivuotias juo mitä käsketään kun on terveyden takia pakko!
Itekin oon lastenpolilla katellu näitä "voi kultamussukka ottaisit nyt pikku hörpyn, jooko" -sössöttäjiä. Omalleni vain sanon että nyt on pakko ja kun lapsella on rajat kunnossa niin ymmärtää, että on pakko. Mukavampi vaihtoehto se juominen on kuin nenä-mahaletku
Ollaan kai jotenkin kummallisia! :D Kivempi se oksennuksen maku on suusta laimentaa..
No mutta taas asiaan. Viikonloppuna oltiin 3 kuisen vauvan kanssa nenä-mahaletkussa ottamassa Osmosalia. Ei juo tuttipullosta kunnolla ja oksensi sitä vähää minkä joi pullosta, letku oli ikävä laittaa mutta pakko.
Nenä-mahaletku toimi mukavasti ja oksentelu loppui meillä siihen.
Mitä pienempi sitä aikasemmin kannattaa hakea hoitoa, ettei mene kovin pitkälle sairastuminen!
Osmosalia on kaapissa ja sielä ohjeissa puhutaan ettei mehuja kannata juottaa, mutta me on annettu mehuja jonkun verran, enempi vettä, joskus mehujädeä ja limsaa. Punanen on ollu omassa lapsuudessakin mahatautijuomaa..
Jogurttia olen saattanut antaa mutta joskus maitotuotteet sekottaa lisää mahaa. Kiisselit on ollu aika hyviä, pari kulausta sillon tällön ihan jees!
Ehkä lapsen saa juomaan jos käyt ostaan sille vaikka jonkun mageen HÄMÄHÄKKIMIES- retkipullon tai muun jännän? Vähän lahjontaa.. ;)
Itse oon antanut maitohappojakin mahatautisille, vaikka relatippoja jos ei veteen liuotettavat mene alas.
Ja ollaan mietitty yhdessä että sitä PARANEE kun juo ja pöpöt lähtee mahasta kun oksentaa tai ripuloi. Kun noi Olipa kerran ihminen on katsottu niin ne poliisit hoitaa pahikset pois tuntuu olevan meijän 5- vuotiaalle kova sana.
Ja itse voi syödä tai juoda kaverina jos se auttaa! Katsotte vaikka telkkaria yhdessä syöden mehujäätä tai tee maja pojalle jossa voi lukea kirjaa ja juoda hämähäkkimukista? Mielikuvitusta mukaan?
kun ei huolissaan lainkaan, niitäkin näkyy täällä(kin) olevan!