~*~* HEINÄHATUT VKO 15 *~*~
Ja heinäkuu on taas yhden viikon lähempänä :)
*Vaunuista* oli ollut jälleen keskustelua. Mehän ostimme jo aikoja sitten pehmeän kantokassin, jota ajattelimme käyttää vauvalla esikoisen kuomurattaissa. Vaan enpä malttanut itseäni ja menin ostamaan Hulluilta päiviltä Britaxin Vigourit vauvalle :) Nyt on sitten rattaita kaksin kappalein... Vaikutti vaan nuo Vigourit niin näppäriltä kolmipyöräisiltä ja tosiaan sen aiemmin hankitun kantokassin saa niihinkin, vaunukoppaa en nyt ostanut.
*Turvakaukalo* olisi vielä hankintalistalla ja nyt kun on nuo Britaxin rattaat, niin ostetaan varmaan myös Britaxin kaukalo, kun nuo Vigourit on sellaiset travel system-rattaat eli kaukalon saa niihin liitettyä. Esikoisella oli Gracon kaukalo, jonka sai liitettyä Gracon matkarattaisiin, jotka meillä silloin oli, ja oli kyllä kätevää, kun ei tarvinnut nukkuvaa vauvaa alkaa kaukalosta nostelemaan. Britaxin jalustalliset kaukalot näytti vaan olevan jonkin verran kalliimpia kuin Gracon vastaavat, ehkä tilataan Saksasta niin saisi edullisemmin.
Omaa napaa: lauantaina alkoi supistelemaan, ei nyt ihan säännöllisesti, mutta useita kertoja kuitenkin. Sama jatkui myös eilen. Hulluinta tässä on se, että supistukset tulivat kun istuin eli olin tekemättä yhtään mitään! Kipeitä supistukset ei olleet, mutta epämiellyttäviltä tuntui kuitenkin, oli siis muutakin kuin pelkkää masun kovettumista. Mietinkin, että onkohan noita supistuksia tullut jo aiemmin, mutten ole kunnolla niitä huomannut, kun olen painanut töissä "sata lasissa", kiire ja stressi on ollut aikamoinen... Tänään on tuntunut vasta yksi supistus. Huomenna on onneksi neuvolalääkäri, niin pääsee puhumaan asiasta ja saa paikat tsekattua. Yhtään en pistäisi pahitteeksi, vaikka saisinkin sairaslomaa, töissä on tosi rankkaa (henkisesti, kiire ja stressi) ja työmotivaatio on aivan hukassa...
Ihanaa kun lumet sulaa ja ainakin vielä eilen sääennusteet näyttivät ihanan keväisiltä! Olisi jo se kesä ja varsinkin heinäkuu täällä :)
Nasqu ja poju rv 25+3 sekä tyttö 06/06
Kommentit (52)
Mulla oli viime torstaina myös lääkäri, siellä kaikki ihan ok. Supisteluja on ollut nyt jo jokusen viikon ja lähes päivittäin, ja nasqun tavoin mulla niitä tulee kans vaikka makaisin vaan sohvalla tai istuisin, eli ei siis millään lalla liity mihinkään fyysiseen suoritukseen:) Lääkäri kysyi että olenko mä ollut niistä huolissani, ja sanoin että en, niin ei kai sit hänkään ollut... sanoi kyllä että voidaan ottaa yksi ylimääräinen lääkärikäynti ennen sitä vikaa, rv 36 paikkeilla olevaa käyntiä. Kohdunkaulaa oli se samat n. 3cm ja kohdunsuu oli kiinni, mutta oli jo muuttunut kiinteästä vähän pehmeeksi. Johtuukohan se noista supisteluista vai onko ihan normaalia kun tokaa lasta odottaa? En tajunnut lääkäriltä kysyä...
Lääkäri ei myöskään tiennyt kuinka päin vauva mahassa on, ja sydänääniä ei meinannut saada millään kuuluviin, runnoi aika kovaa siellä pienellä mikrofonilla mun napaa, ja se sattui ihan järkyttävästi! Meinasin jo sanoa että anna olla, mutta kyllä hän sitten ne äänet löysi... herkempi olisi saattanut jo nostaa tossa hien pintaan, mua ei kyllä huolestuttanut koska olin tuntenut vauvan liikkeitä aamulla.
Sf-mitta oli 22,5cm ja hemppa oli noussut yhden rautatabletin voimalla 105:stä 116:een! Ollaan siis jo yli lähtölukeman!
Mirable oli käynyt jo synnärillä, onneksi kuitenkin kaikki hyvin etkä ihan tositoimiin joutunut;) Ja aika hurjalta kuulostaa tuo Helgan tyräepäily, toivottavasti tulisi joku selvuus pian. Vieläkä vatsa on kovin kipeä?
Ja Weera85:n ultrassa kaikki hyvin, hienoa!
Imetysliiveistä oli ollut juttua, mulla on muutamat vanhat tuolla kaapissa, ja kyllä mä ainakin yhdet tai kahdet ajattelin vielä etukäteen ostaa. Mulla itseasiassa kävi viime kerralla niin, että imetysliivien ympärysmitta jäi aika nopsaan isoksi, eli liivit pyöri mun päällä eikä kupit asettuneet oikeille kohdille. Kai toi rintakehän ympärys palautui synnytyksen jälkeen nopeesti... ja ainakin KappAhlissa oli vielä imetysliivejä, vaikka muita äitiysvaatteita ei enää olekkaan.
Kutiseeko teidän muiden iho? Mulla varsinkin rinnat kutisee, välillä on ihan sietämätöntä kun on kamala kutina! Olisiko vinkata jotain hyvää rasvaa tms?
Pikku2 kyseli hikasta, ja mä olen ainakin ollut tuntevinani nyt muutaman kerran vauvalla hikan, vatsassa tuntuu sellasta hassua tykytystä:)
Hepeliinin tavoin mun esikoinen on syntynyt maaliskussa ja kesävaatteet on kyllä tulevalle vauvalle isoja, eli jotain lyhythihasta bodya täytyy ainakin ostaa. Ja jos tulee tällä kertaa poika, niin ihan senkin puolesta pitää sitten jotain ostaa, esikoisen mekot jää sitten käyttämättä:)
Mä tykkään uudesta äitiyspakkauskesta, ei mulla kyllä koskaan ole ollut pahaa sanottavaa pakkauksista. Eihän niissä useinkaan ne vaatteet sellaisia ole mitä itse ostaisi, mutta en valitakaan. Ihan käyttökelpoisia kaikki kuitenkin. Ja mun mielestä se makuupussi on IHANA!
Voikaa hyvin!
NapNap rv26+5
Olipahan urakka, kun viikonloppuna kestitsin n 30 vierasta, kun juhlistin omia kolmekymppisiä... aivan puhki olin la iltana, kun vieraita oli lapannut koko päivän. Ja olin tietysti jo to ja pe tehnyt kaikenlaisia leipomuksia ja valmisteluja lauantain juhlia varten. Kiva oli juhlia, mutta nyt on vielä kivempaa, kun saa olla pari päivää ihan rauhassa :) vapaata vielä tänään ja huomenna.
Mä kavin torstaina sokerirasituksessa ja pe sitten neuvolassa ja siellä tulikin sitten pommi! Sokerikokeessa oli paastoarvo 5,4 joka olis saanut olla korkeintaan 5,2 . tunnin ja kahden tunnin arvot oli suorastaan loistavat. No mulla on nyt sit ton mukaan raskaus diabetes, joka tuntuu kyllä ihan uskomattomalta P%&¤")=e taisi tulla kirottua neuvolatätillekin, niin otti aivoon, kun jonkun 0,2 takia joutuu seurantaan. Joudun nyt sitten mittailemaan sokereita 2-3 päiväna viikossa 4-5 krt/päivä. Jos sokerit pysyy alle rajojen, niin sit ei sen kummempaa, mutta jos ei niin sit joutuu osastolle vuorokaususeurantaan ja insuliinin tarvearvioon... tai näin ainakin ymmärsin. Sit sain kauheen paasauksen sokerin ja rasvan syönnistä... koko raskauden ajan olen syönyt kyllä super terveellisesti, lukuunottamatta tietenkin joitakin herkutteluhetkiä. Otti kyllä päähän niin kovasti, kun on itse jo yrittänyt olla tarkkana ja sit vielä valitetaan oikeastaan mitättömästä MUR :I No seurataan nyt sitten... ei kai tässä muu auta. Hauskinta tässä on se, että synttäreiden jäljiltä on kaapit pullollaan kakkua, karkkia, suklaata ym hyvää, ja mä en saa niitä sit syödä. Taidan lyödä kaiken surutta roskikseen... tai täytyy pakkosyöttää kaikki jämät tänään miehelle :) Mut sen tiedän, että noi ei voi olla mun näkysällä, kun pitää olla niitä syömättä. Kyllä ärsyttää koko sokeri jupakka!
No ei tossa sokeriruletissa vielä tarpeeksi, vaan sen lisäksi vielä la iltana alkoi hillitön räkätauti jälleen... sainhan tuota edellisen flunssan jälkeen ollakin jo reilut 3 vko terveenä. Nyt sit olen jo niistänyt nenän kipeeks ja pää on täynnä räkää. Tää voi olla tietty pölynuhaakin, kun kai tuolla jo jotain siitepölyjä leijuu. Joten aika tympee fiilis on kaiken kaikkiaan ja neuvolasta sanottiin, että nauti nyt raskaudesta... miten tästä voi nauttia, kun koko ajan on jotain kökköö satamassa niskaan.
Vauvalla ilmeisesti kaikki kuitenkin hyvin, kun liikkuu ja potkuttelee ahkerasti. Joten pitää saada myös oma mieli nyt piristymään jotenkin. Taidankin lähtee viemään kakut ja pullat miehen työpaikalle... saapahan ainakin muita piristettyä, jos itse on vähän siipi maassa :)
Mukavaa viikkoa kaikille!
Mirable ja masuasukki 26+6.
28.6...tanni84..................84/84.....1............................LUS
28.6...Misti.......................74/71......6.(14v-1v4kk).....Tays
29.6.....Aatuliina.................25/33.....2.(06).................Porvoon sairaala
1.7.....Emmi 75...............................2.(04)
1.7.....Frankie..................32/42......3.(2xt05).............Saksa
1.7.....Nanni79................79/79......2.(07)..................Kätilöopisto
1.7.....Kamom1lla...........28/26.....1..........................SATKS
1.7.....Lenni75.................75/78......2..........................Vaasan KS
1.7.....Emmi69................38/39......2.(07)
1.7.....Taateliz..................81/79.....1.
2.7.....Miksuliinu.............32/34......4..........................K-S KS
2.7.....Äiti-76....................32/33......2.(1.yht)..............SAS/TYKS
2.7.....Palle72..................72/65.....3..........................Tays
3.7.....Helga 07...............................2.
3.7.....miina1980............80/75.....3.(t06,t07)..........TYKS
3.7.....amelia_82............25/26.....2.(05)
3.7.....Helga07................32/32.....2.(07)..................SAS
3.7.....liinu75...................75/75.....3.(p04,t05)..........PKKS
3.7.....Amanda81............27/30.....2.(t06).................P-KKS
4.7.....anskur...................84/82.....3.(06, 08)...........VAS
4.7.....Puunukke..............81/79....1...........................PHKS
4.7.....tiituli08...................26/28.....3..........................SatKs
4.7.....Milli76....................76/76.....3.(98,03).............tyks
4.7.....Vatsansisäinen...79/78.....1..........................TYKS
4.7.....tikru85...................85/84.....1...........................LPKS
4.7.....Jeevi......................77/74.....2...........................Sas tai Tyks
4.7.....Mirella_73............................2.
5.7.....Katja.......................27/34....3...........................SatKs
5.7.....Angie83.................25/25.....1..........................Kätilöopisto
5.7.....Suffeliisa...............................4.(1.yht)
6.7.....mp73......................73/72.....3.(91,94)............K-PKS
7.7.....La80ku..................80/83......1..........................K-HKS
7.7.....Mirable.................79/75......1..........................KYS
7-8.7..Jenniliini...............80/76......1..........................KOKS
8.7.....Emppu 74.............................3.
8.7.....näppis84...............84/82.....4.(02,03,06)......TAYS
8.7.....NapNap................27/26......2.(t06).................Kos
8.7...Tatar......................29/28.....1..........................TAYS
8-9.7...Miiza76................................4.
9.7.....Tai.........................79/79......3.(01,02)............Jorvi
9.7.....empunmami.......26/32......2.(03)..................HYKS
10.7...AW_83..................83/79.....1...........................NKL/kättäri
10.7...Ritu79...................29/28.....1...........................TAYS
11.7...Lokamamma......................4.(p97,p99,p02).Naisten klinikka
11.7...satu.......................85/82.....1.
12.7...Munmuru..............78/78.....3..........................Kätilöopisto
12.7...Vivi81.....................83/84.....2.........................Ekks
12.7...vapsula.................................3.........................NKL
13.7...merimus...............80/84.....2.(t06)................Pkks
14.7...Suzan73...............73/75.....1..........................K-S KS
14.7...Hepeliini...............79/78.....2.(07)..................KOS
14.7...e69........................39/42.....3..........................Tays
15.7...Isosmurffi.............83/81.....1..........................Naistenklinikka
15.7...Agnetha................27/26.....2.(p07)................Lohjan sairaala
15.7...Niina.....................74/71.....3.(03,06).............K-S KS
15.7...Athina....................81/80..........3.(01, 03).......NKL
16.7...Nennuski.............79/84......2.........................LKS
16.7...Keiju07.................76/72......2.........................NKL
16.7...upuna...................33/32......3.........................TAYS
16.7...Miinnu...................82/79......3.(t00,p02).......TAYS
16.7...annukka-72.........72/61......4.(p90,p95,p07).TAYS
16.7...Evinia..................27/28.....1....................Kätilöopisto
17.7...Nasqu...................27/29......2.........................Kätilöopisto
17.7...Anita......................33/35......2.(1.yht).............Raahe
18.7...Rosina..................36/31.....3.(1.yht)..............TYKS
18.7...Pulputtaja.............................1........................PHKS
18.7...Weera85..............24/24.....1...........................Oulaskankaan sairaala
19.7...armasäiti.............................2.
19.7...Suska74...............34/42.....2.(07)..................Tyks
19.7...mamu77...............31/31.....2.(07)..................Irlanti/Suomi
19.7...Jonsku85..............23/25.....2.(t07)................Oys
19.7...pikkukakkonenko...............2.(07)..................NKL
19.7...murmelska
19.7...RituRanska..........28/28.....1.
20.7...Jempula................29/31....3...........................Kätilöopisto
20.7...-Veruska83-.........25/26.....2.(07)..................OYS
20.7...Piitu-Miina............29/33.....5...........................Naistenklinikka tai Lohja
21.7...Bejpi......................86/85.....2...........................K-HKS
22.7...nimba...................................3.(t04,t05)
25.7...Elomasu..............76/63......3.(1.yht)
25.7...skriikka.................75/86.....5.(1.yht) ..............Salon sairaala
25.7...Pixelina.................31/32.....6...........................Hyvinkää
26.7...Pötkö....................81/78.....2.(t05)..................Kätilöopisto
27.7...Rachella..............35/34......2.(05)
27.7...vee-lan.................30/32.....1............................Ruotsi
27.7...riitu78...................78/71.....1............................OYS
28.7...Indifani.................77/77.....2.
29.7...Ikonka..................77/71.....3............................KYS
29.7...Misti74.................74/74.....2.(05)....................NKL
29.7...Mariia_09............77/77.....1............................NKL/Kättäri
30.7...astaliini................87/82.....1...........................Seinäjoki
31.7...miranna..................89/86.....1.
Kirsikkasuklaa...............80/76.....2.
Puddin............................................1.
Ainoanis..........................80/82.....1...........................TAYS
Laittakaa vaan päivityksiä, niin tallennellaan =)
Itselle ei mitään uutta, ajattelin että pinnasängyn voisin maalata tässä aikani kuluksi, kun en oikeen mitään saisi tehdä. Lauantaina olin shoppailemassa, niin johan alkoikin sitten huippaamaan parin tunnin kuluttua. No se meni ohi kun meni juomaan vähän smoothieta :P Pesin kyllä sen päälle vielä saunankin :D Muuten kyllä olen totellut lääkäriä ja ollut iisisti. =)
Kelan paperit täyttelin nyt vihdoin ja jos sitä uutta pakkausta ei kuitenkaan saa, niin parempi kai laittaa ne ajoissa menemään että saa päätöksetkin ajallaan.
Pulputtaja! Jos haluat laittaa spostia niin puunukke@hotmail.com, kun kerran täällä samoilla nurkilla odotellaan :)
Aurinkoista viikkoa ja jaksamisia kaikille! :)
Puunukke ja skloddi 27+2
Taitavat olla aika yleisiä nuo supistelut, kun täälläkin niin moni niistä kärsii. Sen kun vain tietäisi onko niistä haittaa, yleensä kai ei, mutta silti sekin mahdollisuus pitäisi varmaan pitää mielessä. Minuakin on supistellut joka raskaudessa, mutta mitää ihmeempiä ei ole koskaan tehnyt, vaikka ovat alkaneet silloin kun liikkeetkin ja olleet aika runsaita ja tuntuviakin.
Emmi69, paljonko sun sf on nyt, kun noin muhkean mahan olet viimeksi kasvattanut? Minulla on nyt jo 29, eikä ole aikaisemmin näin iso ollut, voihan se tosin tuosta vielä tasaantuakin, vauvan pitäisi silti olla samaa luokkaa kuin aiemmatkin :-)
NapNap, kai se kohdunkaula pehmenee jo aikaisin uudelleen synnyttäjillä, ainakin mulla on aina mennyt niin, jopa vähän auennutkin joskus ja silti lapset on olleet yliaikaisia. Minullakin on tosiaan aina supistellut joskin melko harmittomasti, mutta silti on kaikissa kolmessa edellisessä raskaudessa ollut lääkäriseurantoja vähän enemmän, ettei vain pääse mitään tapahtumaan yllättäen. Nyt ei ole kun muutettiin ja on eri käytännöt ja on vähän epävarma olo asian suhteen. No onneksi on ainoa lääkärikäynti viikon päästä. Mutta suosittelen kyllä ihan oman mielenrauhan vuoksi tarkistuskäyntiä =)
Meillä ei vielä hikkailla, mutta aika tärinää vauva välillä pitää ja muutenkin on nyt tosi aktiivinen kausi, taitaa liikkua varastoon ennen kuin käy yksiö ahtaaksi :D Tänä aamuna piti niin kauhean elämän joka puolella, että minulla ei ole hajuakaan montako kierrosta ehti mennä ympäri ja mitenpäin.
Mirablelle kärsivällisyyttä sokereiden kanssa! Minulla on tullut kahdessa raskaudessa sokeria pissaan, rasitukset ihanteelliset, eli johtuu vain munuaisten valskaamisesta (mahdollista raskausaikana). Mutta olen joutunut syömisiäni aina kyttäämään pari päivää ennen neuvolaa, ettei näkyisi testeissä joka kerta, eikä tosiaan ole riittänyt pelkkä sokerin pois jättäminen, vaan perunasta lähtien on pannassa... Vähällä tietysti pääsen oikeasti sokereita seuraaviin verrattuna!
Nyt täytyy lähteä ruuan laittoon ja sitten töihin, evvk.
Miksu 27+4
Täälläkin on supisteltu vähän väliä,mut kun eivät oo kipeitä niin ei sitten viime viikolla lääkärikään kirjoittanut sairaslomaa. Sinällään ärsyttävää,kun teen istumatyötä ja vatsa kovana koko ajan. No,sinällään ei tässä enää ole kuin vajaa pari kuukautta töitä ja sit pääsee laittamaan kotia kuntoon.
Muuten olo suht normaali,mitä nyt jotain ihme kuvotusta välillä. ja alaselkä on välillä kipeä,mut miehen hieronnalla on pysynyt suht hyvänä.
Mirablelle:
Täälläkin narahdettiin viime viikolla sokerista, minulla tosin se ekan tunnin arvo heitti 0.1. Ja minäkin tokasin terkalle,et enää ei kyl sit mukuloita tule enempää jos se on nykyään tällaista. Laittoi mukaan jonkun vihkosen raskausajan diabeteksestä ja keskiviikkona menen nyt sitten tunniksi istumaan sinne ja kuuntelemaan motkotusta. Täälläpäin homma menee ilmeisesti niin,että jos yksi arvo heittää,niin pitäis ihan dieetillä mennä,ettei tarttis missään kontrolleissa ravata.
Marika ja toukka 27+4
eli ei tule juuri kirjoiteltuakaan. Hoituu aika "rutiinilla" nämä kuviot näin kolmannen kohdalla. Mitään hankintojakaan ei tarvita, joskin ajattelin, että tuossa juhannuksen jälkeen voisi jonkun lyhythihaisen bodyn ehkä hommata. Muille kuvioille en ole vielä toistaiseksi uhrannut kauheasti ajatuksia.
Huhtikuun aion sinnitellä töissä vaikka päälleen seisten, sitten jos siltä tuntuu, niin luovutan. Toistaiseksi ei tosin ole mitään erityistä. Välillä supistaa, väsyttää, rauta-arvotkin taitavat olla vähän onnettomat, mutta eipä ihmeempiä. Sokerirasitukseen jouduin minäkin ensi kertaa sitten (siis kahden ekan aikana ei tarvinnut mennä), koska painoindeksi oli sen 25 ja molemmat lapset yli 4 kg syntyessään. Ja olenhan minä yli 25 v. ;-) Mulla on suoraan sanottuna jo valmiiksi asenteena se, että jos joku arvo on koholla esim. 0,1 pykälää, kuten äiti-76 tuossa kertoi, niin saapi olla. Sanon tädille, että antaa dieettiohjeet, mutta en rupea mittailemaan yhtään mitään, enkä rupea dieetille. Oma valinta, kiitos ja näkemiin. Sokereissa ei ole ollut mulla mitään vikaa ikinä esim. työterveyshuollon tarkastuksissa tms., ei ole sukurasitetta tms. niin minä en vain aio nyt tätä viimeistä raskauttani huolehtia tuostakin. Asennevamma, ei voi mitään, mutta kuten sanottu ihan oman päätöksen teen. Katsotaan sitten, jos joku arvo on esim. kokonaisen pykälän koholla, niin voin harkita syömisiäni.
Mua huolettaa sokereita enemmän verenkierrolliset ongelmat, joita on suvussa (ts. verenpainetauti, rytmihäiriöt jne.) ja joista olen esim. esikoista odottaessa kärsinyt. Nyt tosin on tuo RR:kin ollut tosi hyvä. Ja ne viikot ovat 24+5 vissiinkin.
Jee, tänään hain postista!! :)
Sain omien haaveiden mukaan 08 pakkauksen!!
Mukava sitä on pikku kuteita ihailla, vaikka eihön nuo niin kamalan pieniltä kaikki näytä :)
Ja masuasukki eilisen synnärikäynnin ja kolmepäiväisen "panikoinnin" jälkeen aika menokkaalla tuulella :D
Taateliz ja 27+5
Puunukke!
Jos vaan kerkeet, niin lisääthän minutkin listaan:
8.7 Linnea71 38/38 3 TAYS
Mirablella on kyllä ollut melkoinen urakka synttärivieraiden kanssa! Ja harmi että narahdit sokereista, uskon että harmittaa. Ja onnea 30v. johdosta!
Nyt ollaan vissiin tosi tiukkana noiden sokereiden kanssa, lääkäri multakin kysyi että olenko tietoinen uusista suosituksista, vähän jo säikähdin että ei kai se muakin ole sokerirasitukseen laittamassa...
Iltaa vielä ...
Miksuliinu: Olin Nla-lääk. rv-24 ja silloin sf-mitta oli 23cm, aivan sama kuin esikosta noilla viikoilla. Saas nähdä olenko taas valas, kun synnytys lähestyy. Mutta nyt todellakin lääkärin kanssa juttelin ja kerroin, että viimeksi kävin kättärilläkin ennen LA ns. koko arviossa, koska th-oli sitä mieltä, että jättiläinen olisi tulossa :-// Lääkäri sanoi, että sf-mittaan vaikuttaa moni asia kuten esim. lapsivesi, lapsenasento, eteenpäin oleva kohtu ja varmasti myös se liiallinen painonnousu. Mullahan paino nousi 40kg :-(( Katselin juuri vanhaa Nla-korttia, ja synnytyksessä lähti vain 6kg, olin siis 89kg kun lähdimme kättäriltä pois, mutta vain 5 vk myöhemmin lopputark. oli painoa lähtenyt jo 11kg. Mun painohan oli viime elokuussa jo VAIN 60kg, mutta ennen raskautumista jouduin kovalle kortisoni kuurille, mikä lisäsi ruokahalua, ja 7kg lihosin. Nyt paino on noussut 10kg .. ja jos selviän 15-17kg painonnousulla niin hyvä on.
Mullakin työssä oli uhka-ja vaara tilanteita, joten en halua riskeerata itseäni tai lasta, joten saikku jäi ainoaksi vaihtoehdoksi. Jännää, etteivät lääkärit ymmärrä asiaa vaikka kyse kuitenkin hoitoalan työstä. Pitää siis vaatimalla vaatia sairauslomaa, höh.
Josko lähtisi kuluttamaan sohvaa :-)) emmi rv-28
Sf - mitasta, yläkäyrillä on menty ja se kyllä näkyy päällepäinkin, mun maha on todella iso. En usko että se ihan hirveästi enää kasvaakaan, muoto voi vähän muuttua.
Pikku-ukko istuu tönöttää mahassa tunnollisesti, luulen että se on sivuttain oikeassa kyljessä, välillä yrittää ilm. nousta seisomaan, kun tunkee ja punkee tuonne oikealle kylkiluiden alle ja potkut tuntuu ihan alhaalla, välillä oikein kirvelee. saa nähdä kääntyykö, on ollut joka ultrassa alusta lähtien perätilassa ja ihan satunnaisia kertoja on potkuja tullut napaan - harvenevasti.
Mulla on ollut tällasia pikaneuvola käyntejä nyt useampi, mut ei oikeastaan kunnollista, aina katottu vähän jotain mut ei kaikkea kerralla. Seuraava visiitti on vasta kahden viikon päästä, jolloin sitte paneudutaan tohon sokeri hässäkkään.
Minä siis narahdin sokerirasituksessa. Tunnin arvo oli 10.3 kun 10 on raja. Seurauksena 6 päivän seuranta, jota olen tehnyt enemmin tai vähemmin intensiivisesti ......... paastot alle viis, ennen ateriaa siinä 5 kieppeillä, mutta jos pistän YHTÄÄN perunaa, pastaa, riisiä tai puuroa kitusiin niin tunnin arvo pompsahtaa tuonne 8-9 kieppeille ! Raja siinä olisi 7.8 Tänään erittäin runsaan broileri/salaatti/ruisleipä aterian jälkeen 7.4 eli ihan OK. Eli Hiilarit ei vaan sovi mulle noissa olomuodoissa ja tunnenhan minä sen olossakin.
Mihinkään osastolle en aijo, en myöskään mihinkään insuliinin tarve arvioihin. Olen asiaan yrittänyt vähän tutustua ja voisin harkita kokeilla Diforminia + ruokavaliota ....... jolla pysyminen on välillä kyllä vähän hankalaa ......
Työmotivaatio nolla, ens viikolla loma, jonka jälkeen kaks viikkoa töitä ja sitten kesis + suoraan mammalomalle ...... mutta samaa tahtia on kyllä voimatkin hiipuneet - ei millään enää jaksais. Hemppa aika alakantissa ja rautaa on tullut popsittua nyt viikko melko annoksilla.
Parin viikon päästä tosiaan vois laittaa sairaalaan paperit tutustumiskäyntiä varten, menen eri sairaalaan synnyttämään joten ihan kiva käydä kattomassa etukäteen.
Viimeviikolla intouduin shoppailemaan - ostin pehmeän kopan esikoisen vanhoihin teutonioihin, sitterin ja vähän lakanoita. Vielähän sitä saa kaikenlaista pientä muuta hankkia, mutta se ei ole koskaan tuottanut mulle ongelmaa - siis rahoista eroon pääsy ;-)
terkuin
Mirella & Vilperi 27+5 kait ??
Listalle vois päivittää tuon meidän virallisen lasketun ajan eli 1.7
Emmi69 ja Miksullini jutelleet sf-mitasta, pakko oli munkin kaivaa vanha neuvolakortti ja katsoa minkä kokoinen jättimaha silloin esikoisesta olikaan.
Rv 39+1 viimeisen kerran mitattiin ja silloin sf oli 38 cm. Vauva (4kg) syntyi 40+4. Nyt oli rv 20+0 sf tasan 20 cm. Kun tuota vanhaa korttia katsoin, niin silloin kasvu lähtenyt yläkäyrän yläpuolelle vasta rv 34+, muuten meni siinä keski- ja yläkäyrän välissä. Painoa raskaudessa tuli 14 kg, jälkitrakastuksessa olin takas lähtöpainossa.
Minkähän jättiläisvauvan sitä nyt sitten saa kun masu kasvaa näin hurjasti :D Vaikka eihän se sf-mitta tosiaan ole suoraan verrannollinen vauvan kokoon. No, huomenna neuvolassa selviää taas kuinka paljon maha on kasvanut (ja paino noussut....) edelliskerrasta. Ja sitä sairaslomaa aion nyt todellakin vaatia kun töissä oleminen ei tunnu turvalliselta.
Nasqu 25+3
Aamulla oli lääkärineuvola, jossa kaikki ok. Supistelut ei onneksi ollut saanut aikaan mitään kohdunsuulla tai -kaulalla. Vauva oli pää alaspäin, mitä ihmetteln, koska liikkeet tuntuu edelleen tosi alhaalla! Mutta ehkäpä hän sitten nyrkkeilee siellä :) Sf-mitta oli 24, nyt kasvu ei mene enää yläkäyrän yläpuolella, vaan keski- ja yläkäyrien välissä, hyvä niin. Painoa tullut tähän mennessä 3,6 kg, ihmeellisen vähän, itsellä on paljon painavampi olo! Sokerirasituksesta ei ole ollut mitään puhetta missään vaiheessa raskautta... Vaikka eka vauva siis oli sen muutaman gramman yli 4 kiloa ja suvussa on diabetesta.
Puhuin lääkärille mun työn vaarallisuudesta, omasta "burn out"-olosta, järkyttävästä stressistä. Tosi nihkeesti lääkäri suhtautui sairasloman kirjoittamiseen, mutta lopulta suostui kirjoittamaan, kun kerroin , että töissä on jo muutama kollega saanut ihan kunnolla turpaansa ja asiakkaat kyllä varmasti tietävät mun "heikon kohdan", mikäli päälle käyvät. Sain sitten lopulta HUIMAT 3 päivää sairaslomaa... Onneks on pääsiäinen vapaa, niin oon sit käytännössä kuitenkin viikon vapaalla.
lääkärineuvola siis piti olla, mutta olikin jotain aivan muuta tai siis olihan se lääkäri ja olinhan mä neuvolassa, mutta juu..Menin siis myös saikun jatkoa hakemaan ja sitä sainkin eli oon sitten puoli vuotta lomaillu. Tutkimus oli vaan vallan miehinen (niinkuin lääkärikin) eli koko lääkäri osio koostui siitä, että se nosti istualtaan mun molempia jalkoja ilmaan, sit käski makaamaan ja teki saman uudestaan, ei puhunu mitään koko aikana ja sit istu koneelle kirjottamaan eikä kuunnellu yhtään mitä selitin siinä. Koko tutkimuksen ainut kysymys oli, millon sulla alkaa äitiysloma!?
Neuvolatäti mittas ennen tuota verenpaineen ja katto pissan ja kirjotti äitiyskorttiin, että sisätutkimus tehdään tällä kertaa ja sen mieslääkärin nimikirjaimet siihen päivämäärän perään, mutta ei se kyllä mitään sisätutkimuksia ajatellukkaa, varmaan kahvitauko oli enemmän mielessä ku mun piirakan tutkiminen. :) Kuinka usein teille on tehty sisätutkimus? Mulla vaan kerran, helmikuun 3. päivänä eli on siitä jo jonkun aikaa ja seuraava neuvola on vasta kuukauden päästä..jotenkin jäi tosi jännä olo kyllä tuosta käynnistä..
Weera ja babyboy 25+3
En ole jaksanu kirjotella nyt vähään aikaan ku mä oon ollu ihan älyttömän väsyny.
Viime viikolla tais olla ti-ke välisenä yönä mä heräsin aivan jumalattomiin supistuksiin,sillon mä olin jo kahen vaiheilla et lähenkö käymään synnärillä mutkat.Supisteli reilu pari tuntia tosi kipeesti,sillai et ne supistukset oli aaltomaisia ja kipu meni peppuun asti.Ennenhän ne supistelut on tuntunu alaselässä,mut nyt ne meni peppuun asti,ja poltteli niin älyttömästi et mieski jo patisteli sairaalaan.
No mä sit vartosin vähä aikaa niitten kipujen kans,ja sit ne lähti laantumaan parin tunnin jälkeen.ja ilmeisesti loppu jossain vaiheessa kokonaan ku olin nukahtanu=)
Keskiviikkoaamuna sit heti neuvolaan soitto,ja sisätarkastukseen....ja YLLÄTYS YLLÄTYS...ei ollu mitään tapahtunu,siis ei ihan mitään.PAikat oli suljettu ja napakka.ja cx oli 3cm.
No siitä seurauksena kauhea kasa eriverikokeita,ja SUKUPUOLITAUTI TESTEIHIN!!!!!!
Mä olin niin raivoissaan ku kotiin pääsin...ku mieshän teki kusisesti uutenavuonna.....ja ennen mua on ollu parit muijat jotka on nainu 10 eri miestä,joten ihan pieno epäilys on et jos oonki sit saanu jonku taudin ukolta vaik sano et on käyny ite testeissä suhteiden päättymisen jälkeen.
Sen voin käsi raamatun päällä vannoa et jos mulla on tauti,niin se on tasan mieheltä lahjaks saatu,ja sitä en anna anteeks et on valehellu siitäki.
Joops,tänään oli sit sokerirasitus,ja sit samalla otettiin ne kauhee liuta verikokeita ja kaks eri kusitestiä niitä sukupuolitauteja varten.
Nyt mielenkiinnolla ootan tuloksia niin sokerirasituksesta kuin pissakokeista.
Oli 3 muutaki raskaanaolevaa sokerirasituksessa samaan aikaan ku mieki.....tuli vaan siin mietittyä et olikohan ne täältä meidän heinähatuista=) näytti kyl masut olevan meillä samaa kokoa=)
Mut nyt auttaan tota eskarilaista omissa jutuissaa....hän ku on nykyään jo NIIIIN iso tyttö et kaikkee haluaa yrittää itte tehä=)
Johanna & lottaeinari 26+6??? en taaskaan muista tarkkaan noit viikkoja
ku aioin tos edellisessä viestissä jo sanoa et mie ootin et nään minkälainen on 2009 ä.pakkaus.....ja täytyy kyl sanoa et on niin ruma toi uusi,et laitoin samantien meneen hakemuksen et jos vaan viel kerkeisin saamaan viel 2008 pakkauksen.Nyt sitäki saa jännittää pariviikkoa et kumpi pakkaus tulee.
Niin ja painosta tääl on ollu aika paljon puhetta...mie painoin ennen raskautta 66kg ja viime neuvolassa painoin 71.7kg,et on tullu lisää melkein 6 kg.Yritän kyl pitää ton painon nousun mahollisimman pienenä,ku on tota omaa painoa jo ihan mukavasti,niin ei tarttis raskauden aikana enää hirveesti paino lisääntyä.Mie on siis 163cm pitkä,et hiukkasen ylipainoa ollu ennen raskauttakin=)=)
Olikohan mul viel jotain muutakin...on kyl muisti nykyään yhtä pitkä ku kananlento.Eli kaikki pitäis tehä suunnilleen samantien jos meinaa,koska sekunnin päästä sitä ei välttiin enää muista=)=)
No miehän tuun taas tänne kirjotteleen ku muistan jotain ihan älyttömän tärkeetä asiaa=)=)
Johanna& lottismöhkis....(ja viikot meni ihan oikein,eli 26+6) =)
huomasin et masuasukilla on nyt kaks nimee....lottaeinari ja lottismöhkis=)=)
No rakkaalla lapsella on monta nimeä ;)
Moikka taas ! Kävin tuossa viime perjantaina lääkärissä, ja kirjoitti ensin 3pv sairaslomaa ja en suostunut sitä nielemään jA LOPULTA sain hiukka yli 2vk, mitä todellakin aion jatkaa, siis töihin en enää mene. Minä kanssa teen henkisesti sekä fyysisesti rankkaa työtä, ja viime torstaina, kun tulin iltavuorosta kotiin olin niin loppu puhki väsynnyt, etten olisi kyennyt töihin seuraavana pvänä, ja eihän tämä olotila tästä ainakaan paremmaksi muuta, mitä enemmän viikkoja tulee. Mun mielestä on lääkärin velvollisuus kirjoittaa sairaslomaa, jos ja kun sitä pyydetään, koska en nyt todellakaan usko, että tässä olisi mitään epäilyttävää, varsinkin kun tietää työnkuvan. Eli sellaista täällä.
Oma napa kasvaa, mitenköhän suureksi tällä kertaa(?) Mullahan oli sf-mitta ed. raskauden lopussa hiukka yli 40cm, ja kaikki povasivat yli 4kg vauvaa, mutta ei ne mitat aina kerro totuutta. Tyttö oli todella pieni ja siro vain 3200g ja 46cm :-))
Sokerinrasitus mulla on keskiviikko aamuna klo.7.45, inhottaa mennä juomaan sitä kamalaa sokerista juomaa, mutta kun sukurasitteena on diabetes niin onhan sinne ihan hyvä mennä.
Ja vaunuja ollaan mekin jo alettu katselemaan jo sillä silmällä. Mutta hinta ei saisi mennä yli 400e, kauhistuttaa jo tuokin raha. Ja kohtapuolin alan pesemään vauvan vaatteita ja muutenkin laittamaan pikkuisen tavaroita valmiiksi. Ja pian laitan ä-pakkauksen paprut menemään. En kyllä ollut ihastunut tuohon uuteen pakkaukseen, ja toivonkin, että vanha saisi meille tulla, oli kivempi väritykseltään.
Olikos se mirable kenen pieni hauva-vauva oli jäänyt auton alle, todella surullista !!! Kyllä nuo eläimet ovat aivan yhtä ihania ja rakkaita kuin lapset ..
Supisteluja on ollut monilla. Itsellänikin on ollut joitakin ihan mojovia, mutta lähinnä sitä, että vatsa kovettuu ja tulee se epämiellyttävä olo.
nyt tuli puhelu, palataan myöhemmin t. emmi rv 28+0 ja esikko 2v