Siis oikeastiko ylenkatsotte minua ja muita kaltaisiani ylipainoisia???
Olen 165cm ja elopainoa kertynyt juhlalliset 88kg. Toki tiedän, että en ole jo pitkään vallinneiden kauneusihanteiden mukainen painoni suhteen, mutta pienoinen yllätys silti ollut kuinka tällä palstalla ihmiset lokeroivat kaltaiseni suurinpiirtein luusereiksi, kakkosluokan kansalaisiksi. Tahdonvoimattomiksi, masentuneiksi ihrapalleroiksi, jotka viettävät tuhottomasti aikaa jääkaapin ja ruokakomeron tietämissä:)
Haluaisin kovasti tuuletella pinttyneitä mielikuvianne. Itse koen olevani ja ympäristön palautteidenkin perusteella tiedän näin hyvin pitkälti olevankin: iloinen, energinen, aikaansaava ja ihme kyllä, myös kovin haluttua kaveriseuraa kummankin sukupuolen joukossa. Tahdonvoimaakin riittää oikeastaan kaikella muulla elämän alueella syömäpuolta lukuunottamatta. Se on henkilökohtainen heikko kohtani. Olen kulinaristi ja rakastan leipomista, sekä ruuanlaittoa.
Laihdutin kerran aikalailla ihannepainoiseksini (halusin varmistaa, että ylipainoni ei vaikuta raskaaksitulomahdollisuuksiini ja, että raskaus olisi helpompi. Aiemmissa raskauksissani olin pienikokoisempi), mutta en ollut sen energisempi tai iloisempi. En edes paremmalla itsetunnolla varustettu, kun sellaisen olen tainnut saada jo syntymälahjakseni;) Ympäristökin, niin tutut kuin kaupoissa jne. suhtautuivat aivan samanlaisesti kuin aiemminkin. Toki tuttavat kommentoivat laihtumistani, mutta itse suhteisiin ei ollut minkäänlaista vaikutusta. No, kengännauhat sain vähän nopeammin kiinni vaikkei ne näinkään erikoisempia ponnisteluja vaadi;)
Tuntuu vähän hölmöltä, kun tällä palstalla aina välillä on näitä ylipainoisia mollaavia kirjoituksia. Sokeri aiheuttaa eräänlaista riippuvuutta ja riippuvuuksia taas tuntuu olevan meillä itse kullakin enemmän tai vähemmän. En minäkään ylenkatso teitä, vaikka teillä ylenkatsojilla on todennäköisesti ristinänne jokin yhtälailla riippuvuustekijä esim. saatat olla hoikka, mutta riippuvainen tupakasta tai alkoholista tai huumeista tai peleistä tai shoppauksesta tai sairaalloisesta syömisen tarkkailusta tai pakottavasta tarpeesta harjoittaa liikuntaa tai jostain muusta mikä menee jo riippuvuuden puolelle.
Annetaan kaikkien kukkien kukkia, eikä arvoiteta ihmisiä heidän heikkouksiensa perusteella varsinkin omilta heikkouksita silmät ummistaen, kuvitellen olevansa toista parempi.
T: onnellinen ap, joka tiedostaa terveydelliset syyt miksi kannattaisi laihduttaa, mutta näin varmasti teet myös sinä tupakoitsija, peliaddikti, alkoholisti tai muusta riippuvuudesta kärsiväkin. Tarkoitan tällä kirjoituksella nyt muita kuin terveydellisiä näkökohtia...
Kommentit (44)
mä luulen että ihmiset suhtautuu ylipainoisiin agressiivisesti koska pelkäävät itse lihovansa. Kuten jo aiemmin sanoin, se 20kg:n ylipaino kertyy vuosien mittaan jopa ihan huomaamatta, ei tarvi olla mikään himomättäjä että sillä tavalla vaivihkaa lihoo. Mysökin se, että ylipaino aihettaa terveysongelmia (mikä ei kuulemma pidä paikkaansa...) on pelottavaa.
Minun on pakko myöntää että kun näen lihavan ihmisen niin tulee kyllä mieleen että onko elämänhallinnassa puutetta, tai onko kyseessä masentunut ihminen, enkä ikinä haluaisi itse sellaisessa tilanteessa olla. On myös ahdistavaa nähdä kun lihavat ihmiset ostavat lapsilleen epäterveellistä ruokaa (tiedän, ei muiden ostokset kuulu mulle, eikä edes voi olettaa että lapsi syö niitä sipsejä mitä siinä kärryssä on, mutta se on se eka ajatus!) ja aiheuttavat ns. lihavuuden kierteen.
Joskus ahdistaa myös kun näkee lihavia isiä lastensa kanssa kaupassa eikä psyty olemaan ajattelematta että ei oo välttämättä lapsilla isää 10v päästä kun pumppu pettää.
Ja edellen, minun on hyvin vaikea uskoa että joku jonka painoindeksi on yli 40 voi olla täysipainoisen onnellinen ja se paino ei haittaa normaalia elämää...
Olen vähän neuroottinen oman painoni ja ulkonäön suhteen, mutten välitä miltä muut näyttävät. Ystävissäni on ylipainoisia, ja he ovat todella rakkaita ja ihania, riippumatta siitä minkä kokoisia ovat. En yhdistä lihavuutta laiskuuteen, enkä tyhmyyteen enkä muuhunkaan negatiiviseen, sillä tiedän äärimmäisen energisiä ja paljon ahkerampia lihavia ihmisiä kuin itse olen.
Lihavuus ei esteettisesti miellytä minua, mutta ei ihmetytä, jos joku toinen tykkää pulskemmasta tai ei kerrassaan välitä kiloista.
Hieno homma, että terveytesi on tällä hetkellä kunnossa. Mutta odotahan, kunhan ikää rapsahtaa 10 tai 20 vuotta lisää, niin johan tuskailet kilojesi kanssa. Ihan takuulla ylipaino pitkän ajan kuluessa rasittaa sydäntä, verenkiertoa ja niveliä.
Voi olla. Mutta pidän kuitenkin itsestäni huolta. Ja mistä voit tietää, vaikka sinulla tulevaisuudessa olisi jokin mainitsemistasi sairauksista, vaikka et ylipainoinen olisikaan? -Niimpä. Nehän voivat tulla kenelle tahansa!
Ainakin minä olen todella tyytyväinen elämääni, ja olen onnellinen ja oma itseni, juuri tälläisenä kuin olen. Se, mitä muut minusta sanovat tai näkevät, on valitettavasta täysin heidän ongelmansa, ei minun.
Syön terveellisesti, en todellakaan herkuttele päivittäin, en edes viikottain. Karkkeja ja leivoksia syön todella harvon, makea ei minulle maistu. Jos jotain kuitenkin mieleni tekee, minulle riittää pala suklaata tai pari palaa lakritsia. En siis ahmi kerralla koko pakkausta. Rasvaisia grilli- yms. ruokia, (pizzaa, kebabia, hampurilaisia, tms.) syön korkeintaan kerran kuussa. Vaaleaa leipää, riisiä ja makaroneja meillä ei käytetä, ne on monta vuotta sitten korvattu tummalla. Rasvana on leivänpäälle Minilätta, eli kevytvaihtoehto. Juusto on vähärasvaista, maito rasvatonta ja ruokakermat, yms. aina vähiten rasvainen vaihtoehto. Meillä ei siis elimistöä hukuteta epäterveelliseen ja rasvaiseen.
Ja ei, en hikoile tai hengästy sen enempää, kuin normaalipainoiset ja laihatkaan.
Mitään epäterveellistä ei syödä, mutta sitä normaalia ruokaa sitten muidenkin edestä. Olettaen että reilusti ylipainoisen normaalikulutus lähentelee 3000kcal päivässä...
[/quote]
Mitään epäterveellistä ei syödä, mutta sitä normaalia ruokaa sitten muidenkin edestä. Olettaen että reilusti ylipainoisen normaalikulutus lähentelee 3000kcal päivässä...
[/quote]
Valitettavasti et ole oikeassa siinäkään asiassa. Syän huomattavasti vähemmän, kuin useimmat hoikat tai normaalipainoiset ystäväni. Annoskokoni eivät ole suuria. Yleensä jopa pienempiä kuin "suositellaan". Miten ihmeessä voit tuollaisia sanoa, tuntematta tai tietämättä miten syön??
Valitettavasti et ole oikeassa siinäkään asiassa. Syän huomattavasti vähemmän, kuin useimmat hoikat tai normaalipainoiset ystäväni. Annoskokoni eivät ole suuria. Yleensä jopa pienempiä kuin "suositellaan". Miten ihmeessä voit tuollaisia sanoa, tuntematta tai tietämättä miten syön??
mistä sinun ylipainosi sitten johtuu/koostuu?
joka väitti täällä kuluttavansa enemmän kuin syö ja olevansa silti lihava :)
Tietenkin jos sinulla on jokin aineenvaihdunnallinen sairaus, niin olisit siitä voinut mainita jo aiemmin.
ja tietenkin kiinnostaa miten vähän ja terveellisesti syövä voi olla erittäin ylipainoinen!
joka väitti täällä kuluttavansa enemmän kuin syö ja olevansa silti lihava :)
Tietenkin jos sinulla on jokin aineenvaihdunnallinen sairaus, niin olisit siitä voinut mainita jo aiemmin.
Niin, no taas tiedät paremmin kuin minä itse. Onnea, sinun on pakko olla todella viisas!
En ole tänne koskaan ennen kirjoittanut, eikä taatusti ole siihen tarvettakaan tämän jälkeen, ihmiset täällä kun tuntuu olevan täysiä idiootteja.
Ja ei, minulla ei ole sairauksia, kuten jo aikaisemminkin kirjoitin.
Mun mielestä pitää olla jotenkin henkisesti sairas, jos inhoaa lihavia ihmisiä. Sama jos inhoaa anorektikkoja, juoppoja, tupakoitsijoita, työstä stressaantuneita, huumeveikkoja, autolla kaahaajia, vammaisia, vanhuksia, henkisesti sairaita, vähä-älyisiä,urheilijoita, koti-äitejä,opiskelijoita jne.jne. Eiköhän nämäkin kaikki ihmiset voi kuluttaa niitä teidän kalliita verorahojanne aika lailla. Jos läski on niin kamalaa katsottavaa, niin puhko silmät ja pääset siitä ongelmasta eroon!
tällä on vaan niin isot ja painavat luut...
Ai, sitäkö sinä et sitten enää tiedäkään? :D Tähän asti olet tiennyt kaikki asiani, tai ainakin luullut tietäväsi. Voi sinua.
Se, mistä ylipainoni koostuu, ei valitettavasti ole sinun asiasi. Enkö saa olla juuri sellainen kuin olen, ilman, että minun pitää sitä sinulle kertoa sen kummemmin?
Ja keskustelussa ei varmaankaan ollut tarkoitus keskustella minusta, vaan ylipäätään ylipainoisten arvostuksesta, johon ajattelin oman osuuteni kirjoittaa. Mutta kas kummaa, yksi sellainen, joiden arvostelusta ja hyväksymättömyydestä juuri puhuttiin, hyökkäsikin minun kimppuuni...
mutta vituttaa kuunnella niitä juttuja, että en minä syö liika, enkä roskaruokaa vaan syön tosi vähän ja terveellisesti jne. Kun sanoisivat suoraan, että tykkään ruoasta ja syön liikaa eikä liikunta nappaa pätkääkään. Vaikka kaikki näkee, että painoa on kaksikymmentä kiloa liikaa. (tästä poislukien aineenvaihdunna häiriöistä kärsivät) Sellainen sievistely ja valehtelu ärsyttää.
Ai, sitäkö sinä et sitten enää tiedäkään? :D Tähän asti olet tiennyt kaikki asiani, tai ainakin luullut tietäväsi. Voi sinua.
Se, mistä ylipainoni koostuu, ei valitettavasti ole sinun asiasi. Enkö saa olla juuri sellainen kuin olen, ilman, että minun pitää sitä sinulle kertoa sen kummemmin?
Ja keskustelussa ei varmaankaan ollut tarkoitus keskustella minusta, vaan ylipäätään ylipainoisten arvostuksesta, johon ajattelin oman osuuteni kirjoittaa.
Mutta kas kummaa, yksi sellainen, joiden arvostelusta ja hyväksymättömyydestä juuri puhuttiin, hyökkäsikin minun kimppuuni...
sä vaan jauhat kakkaa ja vääristät totuutta, koska sopivasti tai vähän syömällä ei itseään saa lihavaksi. Mulle on ihan sama paljonko painat, mutta tuollainen höpöttely on sietämätöntä, kun kaikki tiedämme, ettei kukaan liho ellei syö liikaa.
miten on sitten mahdollista jos syöt terveellisesti ja annoskokosi ovat pieniä etkä kuitenkaan laihdu?
[/quote]
sä vaan jauhat kakkaa ja vääristät totuutta, koska sopivasti tai vähän syömällä ei itseään saa lihavaksi. Mulle on ihan sama paljonko painat, mutta tuollainen höpöttely on sietämätöntä, kun kaikki tiedämme, ettei kukaan liho ellei syö liikaa.
[/quote]
Jaha, vai niin. Voi sinua.
Missään kohtaa en ole valitettavasti jauhanut kakkaa tai vääristänyt totuutta.
Mutta sanoinko esimerkiksi jossain kohtaa, että liikkuisin paljon? -Niin, kas, empä sanonutkaan.
etkä liikkuisi juuri ollenkaan on peruskulutuksesi varmasti lähempänä 3000kcal päivässä, eli sun on saatava vähintään toi määrä energiaa ja väität että syöt vähän ja terveellisesti...
Olen minäkin yllättynyt täällä olevista kirjoituksista, joissa pilkataan ylipainoisia esim. tänään näin lihavan ostoskärryssä sitä ja tätä.. Käsittämätöntä, että aikuiset ihmiset jaksavat tuollaista jauhaa!
Uskon, että ylipainoisella on yhtä mukava elämä kuin hoikallakin.. joillakin siis on ja joillakin ei. Jotkut varmasti ovat onnettomia, jos ei jaksa painonsa takia liikkua kunnolla. Mutta eivät kaikki laihatkaan onnellisia ole..
t. yksi mamma, joka ei pienistä niuhota.. (ja ihan normaalipainonen olen, jos se pitää ilmoittaa)
hieno aloitus. Itse olen kyllä norkkupainoinen (jos tosiaan merkitsee...), mutta tuo ylipainoisten "kriminalisointi" on tosiaan aika lapsellista ja säälittävää. Mulla ystävinäni ylipainoisia, toinen ihan itseään läskiksi kutsuu, ihania, sympaattisia ihmisiä. Kyllä on oma elämä aika hukassa, jos saa jotain tyydytystä toisten ylipainoa tai ruokaostoksia seuraamalla. Jokainenhan me tiedetään riskit jne... Ja joo tunnen myös laihoja ihmisiä, joiden hoitoa tässä meidän verorahoista kustannetaan ja en heitäkään roviolle heitä. Kaikkea hyvää ap!
eivätkä he ylenkatso ketään. Ne, jotka täällä vouhkavat ja haukkuvat ylipainoisia todella rumasti, ovat oikeasti aika ongelmaisia ja huonon itsetunnon omaavia. Terveellä ihmisellä ei ole tarve morkata ketään maanrakoon jonkun yhden ominaisuuden takia.
Joten nauti elämästäsi, äläkä vaivaa päätäsi av:n jutuilla.
liikkumisen takia, mutta kuten kirjoitin on minulle henkilökohtaisesti todella vaikea elää tältä osin toisin vaikka muissa toimissani olen hyvinkin kurinalainen.
Joku kirjoitti, että eikö ylipainoisen olokin jo ole ikävän tukala. Itselläni ei suuremmin ole, vaikka noita kiloja on reilunlaisesti. Itseasiassa oloni on aikalailla sama kuin ihannepainoisena. Kummassakin kilomäärässä on oloni normaalipäivinä hyvä, energinen, ei raskas, mutta jos on jotain ylimääräistä herkuttelua; juhlat, kavereilla nyyttärit tai vaikkapa ollaan pizzalla tms tilanne, jossa tulee syötyä itsensä täyteen niin aivan sama järkky ähky olo on ihan kummillakin kiloluvuilla.
Ihannepainoisena ruoka jopa hallitsi elämääni enemmän kuin näin ylipainoisena. Ajattelin itse syömistä ja kaloreita (vaikken niitä laskenut sentään) pitkin päivää ja jos tosiaan tuli herkuteltua liikaa niin olo oli yhtä ähky kuin näilläkin lukemilla, mutta lisäksi tulin pahoinvoivaksi jopa siinä määrin, että pari kertaa oksensinkin. En varmaan osannut ottaa huomioon pienentynyttä vatsalaukkuani vaan herkuttelin samaan tahtiin hoikkien ystävieni kanssa.
Mutta alkuperäiseen ylipainoisten väheksymiseen palatakseni vielä; täällä on näkynyt mm. sellaisia aloituksia, että säälittekö hoikkaa miestä, jos näette tällä lihavan vaimon? Oikeastiko joku miettii tällaisia??? Onko se nainen silloin todellakin jotenkin arvottomampi kuin se mies? Ihan vain sen lihavuuden takia? Ja joku, vieläpä tuntematon, vaivaa päätänsä esim.jossain ostoskeskuksessa tällaisella?
Eiköhän meillä kaikilla ole omat heikkoutemme ja riippakivemme. Jos vaikka yrittäisimme silti arvostaa toisiamme:)
ap