Siis oikeastiko ylenkatsotte minua ja muita kaltaisiani ylipainoisia???
Olen 165cm ja elopainoa kertynyt juhlalliset 88kg. Toki tiedän, että en ole jo pitkään vallinneiden kauneusihanteiden mukainen painoni suhteen, mutta pienoinen yllätys silti ollut kuinka tällä palstalla ihmiset lokeroivat kaltaiseni suurinpiirtein luusereiksi, kakkosluokan kansalaisiksi. Tahdonvoimattomiksi, masentuneiksi ihrapalleroiksi, jotka viettävät tuhottomasti aikaa jääkaapin ja ruokakomeron tietämissä:)
Haluaisin kovasti tuuletella pinttyneitä mielikuvianne. Itse koen olevani ja ympäristön palautteidenkin perusteella tiedän näin hyvin pitkälti olevankin: iloinen, energinen, aikaansaava ja ihme kyllä, myös kovin haluttua kaveriseuraa kummankin sukupuolen joukossa. Tahdonvoimaakin riittää oikeastaan kaikella muulla elämän alueella syömäpuolta lukuunottamatta. Se on henkilökohtainen heikko kohtani. Olen kulinaristi ja rakastan leipomista, sekä ruuanlaittoa.
Laihdutin kerran aikalailla ihannepainoiseksini (halusin varmistaa, että ylipainoni ei vaikuta raskaaksitulomahdollisuuksiini ja, että raskaus olisi helpompi. Aiemmissa raskauksissani olin pienikokoisempi), mutta en ollut sen energisempi tai iloisempi. En edes paremmalla itsetunnolla varustettu, kun sellaisen olen tainnut saada jo syntymälahjakseni;) Ympäristökin, niin tutut kuin kaupoissa jne. suhtautuivat aivan samanlaisesti kuin aiemminkin. Toki tuttavat kommentoivat laihtumistani, mutta itse suhteisiin ei ollut minkäänlaista vaikutusta. No, kengännauhat sain vähän nopeammin kiinni vaikkei ne näinkään erikoisempia ponnisteluja vaadi;)
Tuntuu vähän hölmöltä, kun tällä palstalla aina välillä on näitä ylipainoisia mollaavia kirjoituksia. Sokeri aiheuttaa eräänlaista riippuvuutta ja riippuvuuksia taas tuntuu olevan meillä itse kullakin enemmän tai vähemmän. En minäkään ylenkatso teitä, vaikka teillä ylenkatsojilla on todennäköisesti ristinänne jokin yhtälailla riippuvuustekijä esim. saatat olla hoikka, mutta riippuvainen tupakasta tai alkoholista tai huumeista tai peleistä tai shoppauksesta tai sairaalloisesta syömisen tarkkailusta tai pakottavasta tarpeesta harjoittaa liikuntaa tai jostain muusta mikä menee jo riippuvuuden puolelle.
Annetaan kaikkien kukkien kukkia, eikä arvoiteta ihmisiä heidän heikkouksiensa perusteella varsinkin omilta heikkouksita silmät ummistaen, kuvitellen olevansa toista parempi.
T: onnellinen ap, joka tiedostaa terveydelliset syyt miksi kannattaisi laihduttaa, mutta näin varmasti teet myös sinä tupakoitsija, peliaddikti, alkoholisti tai muusta riippuvuudesta kärsiväkin. Tarkoitan tällä kirjoituksella nyt muita kuin terveydellisiä näkökohtia...
Kommentit (44)
me muut kuitenkin maksamme teidän lihavien vuoksi verojakin enemmän, kun kerran tutkitusti kuormitatte elinikäänne nähden enemmän koko terveydenhuoltosysteemiä. Samalla myös olette huonona esimerkkinä (kuten huume-, alkoholi- ja peliriippuvaisetkin) lapsillenne ja muidenkin jälkikasvulle yleensä. Se, että joku ehdoin tahdoin pilaa omaa terveyttään kun ei välitettavasti ole vain ja ainoastaan hänen yksityisasiansa. Me muut osallistumme kuluihin ja joudumme vielä kaupan päälle katselemaan makkaroitanne, joita ette tunnu saavan piiloon oikein mitenkään.
koska kilpaurheilin. lopetin urheilun 22-vuotiaana. ensimmäisen lapsen sain 28v, jonka raskauden aikana lihoin 20kg, vuoden kuluttua ylipainoa oli enää 5kg. Toisen lapsen syntymän jälkeen paino ei enää niin helposti laskenutkaan vaan ylipainoa on tällä hetkellä 15kg.
oman kokemukseni perusteella ihmisten suhtautuminen on erilainen laihaan kuin lihavaan. lihavaa(ylipainoista) pidetään saamattomampana, laiskempana. en kuitenkaan ole sen laiskempi kuin laihanakaan, oikeastaan päinvastoin.
ihmisten mielikuva pullukammasta on kuitenkin sellainen. ja en itse kyllä viihdy tällaisena (en valita muille kiloistani tms) vaan tällä hetkellä olen vahvasti motivoituneena pudottamassa painoani.
kuinka on kiva olla läski vaan. Ei muka mitään haittaa. Hirmuista itsensä huijaamista.
Eikö lääkärinkään puhe mene korvakäytävästä aivoihin asti. Mitä tapahtuu, kun vanhenet, kestääkö polvesi, verisuonesi, sydämesi, jne? Ja me veronmaksajat sitten maksellaan sinunkin sairaalalaskut.
ylipainoinen ja sinut itsensä kanssa kuin joku laiha kuikelo, jolla ei riitä aivokapasiteetti muuhun kuin toisten ihmisten arvosteluun. Kantakaamme siskot ylpeänä omat kilomme - olemme ne totisesti itse suurella vaivalla hankkineet!
sille mitään, mutta ylipainoiset eivät miellytä silmääni sitten yhtään. Näin on aina ollut. Tulee väistämättä mieleen laiska ja saamaton ihminen, vaikkei näin siis välttämättä olisikaan! Työpaikallani on kaksi ylipainoista naista ja hyi että, kun hikoavat niin helposti ja tulevat puuskuttaen kahvihuoneeseen hikikarpalot otsalla. En vain ymmärrä, ei voi olla mukavaa olla tuollaisessa kropassa. Mitkään vaatteet eivät näytä hyvältä ja usein nämä ylipainoiset vielä kynivät hiuksesakin poikatukaksi.
kuormittaa ennemmin tai myöhemmin terveydenhuoltojärjestelmää. Eikä näytä kovin hyvää esimerkkiä jalkikasvulleen tai muidenkaan lapsille.
Tupakka kun pitää mukavasti laihana, korvaa herkut ja kuihduttaa sopivasti. Näitäkin tapauksia on nöhty.
me muut kuitenkin maksamme teidän lihavien vuoksi verojakin enemmän, kun kerran tutkitusti kuormitatte elinikäänne nähden enemmän koko terveydenhuoltosysteemiä. Samalla myös olette huonona esimerkkinä (kuten huume-, alkoholi- ja peliriippuvaisetkin) lapsillenne ja muidenkin jälkikasvulle yleensä. Se, että joku ehdoin tahdoin pilaa omaa terveyttään kun ei välitettavasti ole vain ja ainoastaan hänen yksityisasiansa. Me muut osallistumme kuluihin ja joudumme vielä kaupan päälle katselemaan makkaroitanne, joita ette tunnu saavan piiloon oikein mitenkään.
lihavien, huumeiden käyttäjien ja alkoholistien kanssa.
kuormittaa ennemmin tai myöhemmin terveydenhuoltojärjestelmää. Eikä näytä kovin hyvää esimerkkiä jalkikasvulleen tai muidenkaan lapsille.
Tupakka kun pitää mukavasti laihana, korvaa herkut ja kuihduttaa sopivasti. Näitäkin tapauksia on nöhty.
ei oo varmaan kaikki läskit tyytyväisiä kropassaan, mutta tunnen myös laiheliineja, joilla probleemaa syömisen kanssa ja varsinkin mielenterveyspuolella tähän törmännyt. No kaikki me nämä viinanjuojat, läskit, anorektikot, narkkarit, tupakoitsijat (eikö näissä oma valinta, hih) verorahoilla hoidamme... Ei kun tämä sosiaalidemokratian kehto ja yleinen hyysääminen vaihtoon!!! Jokainen maksakoon sairautensa, oli se sitten trampoliinivamma, urheiluvammat yleensä, diabetes, alzheimer, alkoholismi jne. Sitten ei olisi kellään nokan koputtamista.
että lihavat vetävät näissä keskusteluissa sitten esille vain ja ainoastaan sen toisen ääripään, eli laihat. Ymmärtääkseni me teidän lihavien kritisoijat olemme kuitenkin suurimmaksi osaksi niitä normaalipainoisia, eli emme tosiaan kuulu mihinkään epäterveelliseen ääriryhmään.
Tuo sinun nökemäsi on vain jokin yksittäistapaus tai -poikkeus.
LL Suoma Saarni sai väitöstyössään selville, että nuoruusiän tupakointi enteilee vyötärölihavuutta: sekä miehet että naiset, jotka polttivat nuoruudessa, lihoivat vyötäröstä, naiset lisäksi muutoinkin. Suoma Saaren väikkäri luettavissa täältä: http://ethesis.helsinki.fi/
Näitä tapauksia on tosiaan "nöhty".
Tuo sinun nökemäsi on vain jokin yksittäistapaus tai -poikkeus.
LL Suoma Saarni sai väitöstyössään selville, että nuoruusiän tupakointi enteilee vyötärölihavuutta: sekä miehet että naiset, jotka polttivat nuoruudessa, lihoivat vyötäröstä, naiset lisäksi muutoinkin. Suoma Saaren väikkäri luettavissa täältä: http://ethesis.helsinki.fi/
Karsreinta on, että meidän yhteiskunnassa voidaan nykyään avoimesti syyllistää ihmisiä jostain laillisesta toiminnasta ja RAHAN nimissä puuttua toisten valintoihin. Aivan käsittämätöntä... Raha, raha, raha, se pyhittää kaiken ja oikeuttaa toisten ihmisarvon polkemiseen ja fasismiin.
Otetaan vaikka ap:n ylipaino. Kertokaapa nyt, mitä haittaa siitä on kenellekään? Okei, ap:lla saattaa tulla lonkka-polvi -vikaa keski-iän jälkeen, mutta niin voi tulla monelle muullekin ja hoikallekin. Sehän on osittain perinnöllistä. Sitten vaikka tupakointi. Sen hoito maksaa, mutta periaatteessa tulee halvemmaksi, kun kuolee nuorempana ja maksaa vielä tupakkaverotkin. Onko se sitten halpaa, kun joku elelee eläkkeellä (=tuottamattomana) 30 vuotta ja joka tapauksessa lojuu lopuksi laitoshoidossa? Entä miksi perinnöllisiä sairauksia kantavilla on tarkoituksella oikeus tehdä lapsia ja kuormittaa yhteiskuntaa? Esimerkkinä migreeni: tulee muuten pirun kalliiksi, kun naiset lojuu tuottamattomana pimeässä huoneessa ja periyttää sen vielä tyttärilleen.
Jopas täällä on fiksua porukkaa. Hyvähän se on, että te laihat, ja omasta mielestänne niin kovin kauniit ja täydellise ihmiset, olette meidän lihavien yläpuolella.
Valitettavasti te ette loppujelopuksi ole sen terveempiä kuin ylipainoisetkaan. Montakos kertaa vuodessa käytte esimerkiksi lääkärissä, tai muissa kunnan / valtion verorahoilla ylläpitämissä palveluissa?
Itse olen todella paljon ylipainoinen, bmi on 44. Ja ei, en häpeä itseäni, en ole sairas, enkä ruma. Käytän vaatteita, jotka ovat minulle sopivan kokoisia, mutta en mummovaatteita. Ikää minulla on 25-vuotta, ja näytän ikäiseltäni, ehkä jopa hiukan nuoremmalta. Hiukseni hoidan, ja käyn parturissa. En polta, ja juon harvoin. Olen ollut parisuhteessa mieheni kanssa yli 7 vuotta, ilman ongelmia. Hän rakastaa minua. Nyt odotamme ensimmäistä vauvaa syntyväksi loppukesästä. Raskaus on mennyt todella hyvin. Verenpaine, hb ja esim. sokeriarvot ovat todella hyvät. Jopa neuvolatäti on joka kerta sanonut, että ovat paljon parempia, kuin yleensä keskiverto-odottajilla.
Raskautta lukuunottamatta käytän verorahojen rahoittamia palveluja todella vähän. Lääkärissä olen käynyt viimeksi vuonna 2007, koska ei sen jälkeen ole ollut tarvetta. Eli minä se en ainakaan ole teidän täydellisten, laihojen, verorahoja kuluttamassa. Hammaslääkärissä käyn n. 2krt/vuosi, silloinkin yksityisellä, joten maksan palvelun itse.
Laiskaksi minua ei voi sanoa. Opiskelen ja käyn työssä sen lisäksi, että teen kotona joka päivä ruoan ja pidän kodin siistinä.
Ja voin vannoa, että suuri osa ylipainoisista on samankaltaisissa tilanteissa kanssani, eli ei laiskoja tai sen sairaampia kuin te täydellisetkään.
Tiedostan ärsyttäväni monia mutta ihan sama. Tai oikeastaan hyvä! Ihmisiä joiden elämä on niin puusilmäistä että toisten ihrat jaksaa askarruttaa ovat helppoja ärsytettäviä.
Itseasiassa tuo läskit ja terveysjuttu on pitkälti huuhaata. Runsas ylipaino on tosiaan riski mm. diabetekselle ja sydän- ja verisuonitaudeille mutta lievästi ylipainoiset (jotka näiden tiukkanutturien mukaan ovat toki kaameita läskejä) saavat enemmän terveysriskejä laihduttamisesta kuin kilojensa kantamisesta. Tärkeämpää on se, että kolesteroliarvot ovat kunnossa ja se taas ei korreloi sen mukaan onko superlaiha vai lievästi ylipainoinen.
Tein joskus muinoin testin kun telkkarissa oli se ohjelmassa jossa julkkikset tekivät elämäntaparemontteja. Painoindeksini näytti ylipainoa mutta kas kummaa: laihduttaminen toi elämääni testin mukaan 2kk lisää kun taas stressin vähentäminen 2 vuotta.
Kaikki on suhteellista.
ei oo varmaan kaikki läskit tyytyväisiä kropassaan, mutta tunnen myös laiheliineja, joilla probleemaa syömisen kanssa ja varsinkin mielenterveyspuolella tähän törmännyt. No kaikki me nämä viinanjuojat, läskit, anorektikot, narkkarit, tupakoitsijat (eikö näissä oma valinta, hih) verorahoilla hoidamme... Ei kun tämä sosiaalidemokratian kehto ja yleinen hyysääminen vaihtoon!!! Jokainen maksakoon sairautensa, oli se sitten trampoliinivamma, urheiluvammat yleensä, diabetes, alzheimer, alkoholismi jne. Sitten ei olisi kellään nokan koputtamista.
Komppaan, ei läski-laiha vaan kaikki samalle viivalle keskustelu, myös esim. urheiluvammat, jotka jotenkin niin hyväksyttäviä (kun vaikka kännissä rinteessä toikkaroidaan, muksut harrastaa paracouria ja trampoilee jne.) Eikun laskurit käyntiin, keitä kustannetaan eniten... Siis meidän jokaisen verorahoilla. t. 39% veroja maksava (ystäväpiirissä läskejä, laihoja, urheilevia, vanhuksia, ehkä jopa pari hitaasti alkoholisoituvaakin...), Hohhoijaa...
Mä päästin itseni lihomaan normaalipainon ylärajalle ja olo oli koko ajan kamala; maha roikkui housujen päällä, koko ajan hikoilutti ja tissit kasvo kamalan kokoisiksi. Väsytti ja oli huono olo.
Eikö teitä pelota että saatte sydärin 5-kymppisenä ja lapsenne jäävät ilman toista vanhempaa? Kumma miten monella ylipainoisella on myös jotenkin agressiivinen asenne normaalipainoisia kohtaan; tietty kaikki laihat vetää röökiä tai on jostain muusta aineesta riippuvaisia jne.
Terveyshaittojen vähättelykin on aika kummallista. Ymmärrän hyvin että joku 20kg ylipaino kertyy vuosien mittaan helposti jos ei syömisiään yhtään valvo, mutta esim. 140kg painon ylläpitämiseksikin pitää jo syödä aikalailla, ei sellaista painoa voi ylläpitää tai edes saavuttaa syömällä normaalisti. Minua ei muiden läskit inhota, lähinnä surettaa tai ahdistaa, vaikea kuvitella että kellään oikeasti tosi tosi lihavalla voi olla mukava olla. Ylipainoisten vanhempien lapsetkin ovat vaarassa lihoa vaikka heille terveellistä ruokaa syöttäisikin.
Hieno homma, että terveytesi on tällä hetkellä kunnossa. Mutta odotahan, kunhan ikää rapsahtaa 10 tai 20 vuotta lisää, niin johan tuskailet kilojesi kanssa. Ihan takuulla ylipaino pitkän ajan kuluessa rasittaa sydäntä, verenkiertoa ja niveliä.
Olen 170cm ja 80kg. Olo on ok: jos vaatteet kiristää syy on siinä, että käyttää liian pieniä vaatteita. Olen ollut normaalipainoinen suurimman osan aikuisikääni ja viihdyn parhaiten 65-70 kiloisena. Siksi laihduttelen pikkuhiljaa. Mutta kuntoni on kyllä oikein hyvä ja vointini vetreä.
normaalipainoisia, tikkulaihoja kuin reilusti ylipainoisiakin ja kaikki ovat samalla viivalla ja aivan yhtä tärkeitä. Ei se ulkonäkö mulle kuulu vaan se sisin on tärkeä! Itse olen joskus ollut ylipainoinen, sitten huippukunnossa ja nyt löytyy vään ylimääräistä, josta yrtiän päästä eroon. Joten mä huolehdin omista kiloistani ja muut saavat huolehtia omistansa miten haluavat :)