Osallistutko pk:n tai koulun vanhempainyhdistyksen toimintaan?
Kommentit (15)
joiden rahankeruulla mahdollistetaan se, että kunnan ei tarvitse maksaa kouluun urheiluvälineitä, av-välineitä, karttoja eikä kuljetuksia mihinkään kulttuurikohteeseen...
mutta olen samaa mieltä kakkosen kanssa. Osallistun toimintaan siksi, etten halua näiden puhuvan MEISTÄ takanapäin...
vanhempainyhdistykset voisivat käyttää aikansa paremmin esim vaatimalla kunnalta kouluihin avustajia - ja noita välineitä ja kuljetuksia jne. TÄmmöinen puuhastelu on oikeasti vain asioita pahentavaa kosmetiikkaa.
Totta kai pidän tätä tärkeänä ja niin pitää 80 % koululaistemme perheistä, sillä maksavat vapaaehtoisen kannatusmaksun.
Vanhempainyhdistys kerää rahaa sellaisiin kohteisiin, joihin kaupungilta ei tule koskaan herumaan rahaa.
Se yksi väärässä kohdassa sanottu "no joo".
Kokoukset kestää siinä pari tuntia ja asiaa ehkä puhutaan 20 min. Kaikki muut tuntevat toisensa entuudestaan, vaikka kyseessä on 1. luokka. Kiva kuunnella niiden inside-juttuja , kun puhuvat minulle ihan ventovieraista ihmisistä, jotka eivät kuulu käsillä olevaan asiaan mitenkään. Ja kotiäidit selittävät siinä vielä Emmi-Amandan(5kk)a Kaino-Vienon(6kk) ja Ville-Sammelin(7kk) vatsan toiminnat ja unirytmit.
Niin että toiminnan arvo ei ole minulle ainakaan vielä auennut. Ajan hukkaa, sanon minä.
että mitä paremmin lasten vanhemmat tuntevat toisensa, sitä vähemmän koulussa on koulukiusaamista.
ja asutaan varmaan jossain outolassa kun yhdessäkään kokouksessa ei olla puhuttu omista eikä poissaoleven lapsista tai vanhemmista??
täysin sietämättömiä tapauksia. Ne valitaan vuosi toisensa jälkeen, koska kukaan ei uskalla vastustaa niitä.
Yhdistyksen yksi tärkeimmistä tavoitteista on, että vanhemmat tutustuisivat toisiinsa, että voitaisiin vaikuttaa pk:n toimintaperiaatteisiin, varhaiskasvatussuunnitelmaan jne. Rahankeräys on toisarvoista ja harvemmin mitään rahankeruutoimintaa järjestetäänkään.
Eikä siellä poissaolevista puhuta, eikä juuri omista lapsistakaan. Puheenaiheet liikkuu yleisellä tasolla. Ja on siellä muuten isiäkin paikalla, ei pelkästään äitejä.
Päiväkodissa kerättin rahaa tapahtumilla ja saatiin hankittua sinne kaikkea kivaa lapsia ilahduttamaan. Joskus järkättiin teemailta esim. kiusaamisesta.
Kouluikäisten kohdalla on ollut mahtavaa tutustua toisiin vanhempiin. Osa oli tuttuja jo ennestään, mutta paljon myös uusia.
Murkkuikäisten vanhempina saa hyviä ideoita noissa tapaamisissa.
Ja kuulee mm. ettei toistenkaan lapset huitele myöhään ulkona (vaikka omat joskus protestoi, miksi meidän pitää tulla kotiin kello x, kun KAIKKI muut saa olla pidempään)
Ja esim. leirikoulua puuhatessa oli hyvä, kun kaikki vanhemmat tunsivat toisensa. Tuli loistavia ideoita ja löytyi yllättävää osaamista, kaikkea ei tarvinnut ostaa valmiina.
Suosittelen kyllä osallistumista, mukaan vain. Ja sanokaa suoraan, jos touhu kuulostaa liian sisäpiiriläiseltä.
Ei meilläkään kokouksessa poissaolijoista puhuta, mutta jokunen puhuu kyllä omista lapsistaan. Kokouksissa on kiva käydä kun on muutakin kuin "virallista" asiaa. Siellä tutustuu alueen muihin aikuisiin ja lasten kavereiden vanhempiin. Yhteisöllisessä paikassa on varmasti helpompi ottaa asioita esille ja vanhemmat tietävät paremmin missä mennään. Eli luulisi vähentävän kiusaamista.
Valitettavasti siihen rahankeruuseenkin meillä joskus keskitytään. Tosin silloin muistutellaan usein myös mieleen että tarkoituksena on järjestää tapahtumia missä opitaan tutustumaan ja on kivaa, eikä tehdä niin paljon rahaa. Raha on mennyt esim. koululaisten välituntileluihin, luokkaretkiin yms. Tarkoituksella ei ole annettu koulun kautta tulleille pyynnöille kustantaa aapisia tai karttakirjoja.
Itse rakastan kuitenkin asia-aiheita ja enemmän tuota vanhempainyhdistystä vaikutuskanavana. Mutta kun itse otan asioita esille, niin kyllä niitäkin on käsitelty. Esim. Joulujuhlien pitoproblematiikkaa, koulun lopetusta, kokouksessa ollut opetuslautakunnan puheenjohta, paikallisen asukasyhdistyksen kanssa pyydetty kaupungilta tiedotustilaisuutta ja tehty kansalaisaloite uudesta koulusta.
Järjestämme lapsille toimintaa, keräämme rahaa suksiin, luistimiin, muihin urheiluvälineisiin ja stipendeihin. Joskus johonkin muuhunkin. Pidän kaikkia näitä asioita tärkeinä koulussa oleville lapsille etenkin, kun kunta ei niihin rahaa anna, eli jäisivät ilman, jos vanhempainyhdistys ei rahoittaisi.
Minä tykkään toimia muidenkin kuin omien lapsieni hyväksi, pidän siis siitä, että tästä toiminnasta hyötyy isompi määrä lapsia.
Olen jopa ollut musiikkiluokkien oman yhdistyksen sihteeri monta vuotta.
Täytyy sanoa ettei siellä ole juoruiltu poissaolevista eikä kenestäkään.
Lisäksi kuulun vanhempaintoimikuntaan toisessa koulussa.
Aikanaan valittiin yhdistyksen hallitukseen aikaisemman työkokemukseni perusteella ja mielestäni sain paljon hyvää aikaan kyseisessä yhdistyksessä.
Hain ulkopuolista rahoitusta musiikkiluokkatoimintaan sekä osallistuin konsertti järjestelyihin.
Koen vanhempien kiinnostuksen lasten koulusta ja koulunkäynnistä tärkeäksi ja ainakin meidän vanhempainyhdistyksemme tekee mielestäni tärkeää työtä esimerkiksi järjestämällä discoja, joita muuten ei meillä järjestettäisi. Koen myös vanhempainyhdistyksen hyvänä tapana tutustua koulun oppilaisiin ja heidän vanhempiinsa.
Musta nämä ovat - ainakin täällä meidän alueella; alue, jolla asuvat mielellään sanoisivat tätä varakkaiden ihmisten asuinalueeksi ja onhan tää joo kalliita omakoteja isossa kaupungissa mutta aika lailla toi kertoo myös asenteesta - pääasiassa wanna-bee-tärkeiden ihmisten juorukerhoja, joissa haukutaan kaikkea poikkeavaa (esim vammaisia lapsia) ja joiden rahankeruulla mahdollistetaan se, että kunnan ei tarvitse maksaa kouluun urheiluvälineitä, av-välineitä, karttoja eikä kuljetuksia mihinkään kulttuurikohteeseen...