Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko miehelläni mielestänne alkoholi-ongelma?

Vierailija
03.04.2009 |

Hän joi todella paljon, ennen seurusteluamme. 2-3päivää viikossa vähintään ja usein niin humalassa, ettei muistanut mitään. Kertoi, että kun meni "yhelle" niin vähintään lärvit veti, vaikka ois työpäivä ollut seuraavana aamuna.

Suhteemme alkupuolella kävimme muutaman kerran yhdessä juhlimassa. Mieheni oli aina niin kauheassa kunnossa jo muutaman oluen jälkeen, ettei pysynyt pystyssä ja sopersi sekavia. Lopulta aloimme käydä erikseen ravintoloissa. Jossain vaiheessa tilanne meni sitten siihen, että mies lähti käymään jossain (esim kaupassa tai isällään tms)ja tuli kotiin takaisin kännissä. Pikkuhiljaa oltiin tilanteessa, jossa mies tulee lastemme kanssa (silloin 1v ja 3v )kotiin kaatokännissä! Olivat olleet kyläilemässä. Tällöin romahdin ihan täysin ja sainkin kuulla usealta taholta, että ovat usein nähneet mieheni juovan vaikka lapset ovat hänen vastuullaan olleet. Ryyppykerrat lisääntyi ja lopulta saattoi parikin päivää olla pois kotoa ryypiskelemässä ja puhelin pois päältä, etten saa yhteyttä. Joskus tuli jopa töistä iltavuorosta kännissä.

Pistin sitten kova kovaa vastaan ja käskin valita joko meidät tai viina. Valitsi meidät. Meni noin puoli vuotta, ettei juonut pisaraakaan. Sitten taas repesi ja joi kaksi päivää. Pyyteli anteeksi ja lupasi, ettei toistu. Taas meni muutama kk ja taas repesi. Näin ollaan tässä nyt elelty pari vuotta. Tilanne on nyt taas mennyt pahemmaksi ja monta kertaa olen huomannut miehen juoneen, kun tulee jostain kotiin. Väittää, ettei ole juonut, mutta en mä nyt ihan tyhmäkään ole. Tänään viimeksi tilanne, että väitti ettei ole juonut, vaikka poikamme sanoi:" isi joi enolla olutta" ja mäkin huomasin, että horjuvaa oli kävely ja katse hakevaa. Soitin enolle ja olihan se isä siellä juonut. Siitä sitten erolla uhkaili ja lähti tapansa mukaan menemään.

Huolettaa jo sekin, että miten aikamies voi olla esim neljästä keskioluesta kaatokännissä???

Mitähän tässä tekis :(

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa juominen kokonaan!

On tyypillistä, että alkoholistin maksa ei enää osaa polttaa alkoholia

kunnolla, joten jo pari, kolme olutta aiheuttaa kaatokännin.

Apua kannattaa hakea, sillä hän tuskin pystyy siihen yksin tai

edes sinun avullasi, vaikka tahtoa olisi. Netistä: http://www.aa.fi/

Tsemppiä teille!

Vierailija
2/17 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mieheni mielestä hänellä ei ole minkäänlaista alkoholiongelmaa, että ongelma olen minä kyttäämisilläni ja sillä, etten luota häneen. On aika vaikea sitä luottamusta joka kerta uudestaan koittaa saada toimimaan, kun aina romutetaan. Ja voin sanoa, että ainakin 90% syyttelyistäni (juomisesta) on osunut oikeaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

LÄhde menemään, menee sitten hoitoon jos tosissaan haluaa olla kuivilla. Nollatoleranssi tuommosen kanssa. Kännää lasten kanssa, yäk!!

Vierailija
4/17 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mäkin olen miettinyt, että alkaako maksa sanoa riksrakspoks.. :(

Halu lähteä tästä on näinä hetkinä niiiin kova! Mutta kun selvä kausi menee, niin ei mitään hätää. (tosin takaraivossa kokoajan pelko, että koska taas romahtaa)

Ap

Vierailija
5/17 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies pystyy olemaan juomatta esim. vuoden harkitsisin suhteen jatkamista. Mutta muuten en alkoholisti isän lapsena haluaisi yhtään lasta tuohon tilanteeseen päästää. Traumat jäävät.

Vierailija
6/17 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei alkoholi kertakaikkiaan sovi, ts. pienikin määrä saa ihmisen muuttumaan ihan toisenlaiseksi kuin selvinpäin.

Vaikuttaa, että miehelläsi on ongelma alkoholin kanssa. Se, että juo salaa, kertoo jo siitä että ongelma on olemassa. Tyypillisesti alkoholisti lupaa olla juomatta; kykeneekin siihen ehkä jonkin aikaa, mutta sitten taas riippuvuus ottaa valtaansa, eli ei itse pysty hallitsemaan juomistaan taikka olemaan juomatta. Ja se, että on luvannut huolehtia lapsista, mutta siitä huolimatta juo, kertoo siitä että juominen on hallitsematonta, eli siis on ongelma.

Sinä et siihen pysty vaikuttamaan millään tavalla, juoko miehesi vai onko juomatta; miehesi riippuvuus alkoholista tekee sen puolestasi. kun ihminen on alkoholisti, hän on sitä myös silloin kun on menossa juomaton kausi. Mutta se ei tarkoita sitä että riiippuvuus olisi parantunut,. Riippuvuussairauksille on luonteenomaista se, että kaudet vaihtelevat ja riski ratketa on olemassa. Mitä lähempänä edellinen retkahtaminen on, sitä vaikeampaa juomattomuus/juomisen hallitseminen on. Ja mikääli miehesi ei itse tunnista ongelmaansa, ei läheisetkään siihen voi vaikuttaa. joskus se, että vaimo pakkaa kimpsut kampsut ja kakarat ja lähtee, saa miehen näkemään ongelmansa ja hakemaan apua ja edes yrittää päästä riippuvuudestaan selvemmille vesille. Joskus sekään ei auta.

On sinun valintasi, miten vietät elämäsi. jos olet valmis elämään alituisessa epävarmuudessa, siis varautumaan milloin tahansa tuleviin juomakausiin, ok. Mutta jos et, niin keskustele miehesi kanssa vakavasti, yritä saada hänet huomaamaan ongelmansa ja hakemaan apua. Siinäkin tapauksessa on edessä mutkainen taival taka-askelineen, mutta tilanne voi muuttua paremmaksi. Tai sitten on se vaihtoehto, että todellakin keräät kamppeet ja kakarat ja laitat miehesti todellakin vastuuseen itsestään!!! Joskus on nimittäin niinkin, että läheiset omalla uhrautumisellaan ikäänkuuin edesauttavat läheisensä riippuvuuden ylläpitämistä...

miettimisen paikka on sinulla, toivotan jaksamista ja jonkinlaista ratkaisua tilanteeseesi.

Voisin kirjoittaa pitkät pätkät perheen sisäisen vuorovaikutuksen häiriintymisestä päihdeperheessä ja sen vakutuksista lapsiin, mutta ehkä nyt tyydyn vain toteamaan, ettei tilanteenne nyt eikä pitkällä tähtäimellä ole hyväksi kasvaville lapsillenne eikä sinulle itsellesikään.

Vierailija
7/17 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tarvitsee ulkopuolista apua. Retkahdukset raittiudesta juomiseen tulevat yhä tiheämpään - eivät ole edes retkahduksia enää, vaan on palaamassa entiseen. Mies ei tietenkään itse tiedosta tilaansa vaan syyttelee sinua, siksi avun hakeminen on vaikeaa ellei mahdotonta.

Jos jäät hänen rinnalleen ja vuoronperään nalkutat ja annat anteeksi sinusta tulee AA-terminologiaa käyttääkseni mahdollistaja (enabler). Se on kauheaa elämää, olet ansainnut parempaa kuin että miehesi juominen hallitsee sinun ja lastesi elämää. Ja sen se tekee, usko vaan, kokemusta on.

Sosiologi Klaus Weckroth esitti aikoinaan sellaisen teorian, että juoppo ei juo koska on itsetunto-ongelmia tai vaikea lapsuus tms. Juoppo juo koska hän juo, se on hänen elämänsä päämäärä ja tarkoitus, joka menee kaiken muun edelle. Juominen loppuu kun päämääräksi tulee joku muu. Perheen onni ei useinkaan ole riittävän voimakas päämääräksi, mutta uskoontulo voi olla. Siksi kai AA:n 12 askeleen ohjelmassakin on niin paljon uskontoa muistuttavia piirteitä. Exäni on alkoholisti (meillä ei lapsia, onneksi), samoin isäni oli. Sinun kannattaa vakavasti harkita pelastautumista. Lämpimät terveiset.

Vierailija
8/17 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Yön tuossa mietin ja tulin siihen tulokseen, että nyt on miehellä viimeinen mahdollisuus. Jos ei ole viikon sisällä hakenut minkäänlaista hoitoa ongelmaansa (toki ensin pitää myöntää se) me lähdemme. En todellakaan jaksa enää tälläistä helvettiä ja jatkuvaa epävarmuutta. Itse en uskaltaudu lapsia enää edes jättämään miehen vastuulle, mennäkseni itse esim viettämään iltaa tai leffaan tms. Kerran tulinkin yllättäen alkuillasta kotiin, niin mies oli kaatokännissä täällä ja oluttölkkejä piilossa keittiön yläkaapissa.

Puhuin tänään tilanteesta sisarieni kanssa ja he kuulemma tukevat minua 200% jos aion tästä lähteä.

Maksan ns.palaessa loppuun, alkoholi nousee päähän samantien, koska maksa ei jaksa enää suodattaa sitä. Maksa-arvoja voi käydä mittauttamassa terveyskeskuksessa.

Ap

Vierailija
9/17 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

al-anon, se on kaikille, joilla alkoholisti läheinen. Ryhmät kokoontuu kerran viikossa, kaikki on luottamuksellista, pääset purkamaan tuntojasi, ja olosi helpottaa varmasti. Älä jää yksin tän jutun kanssa. Käy kattomassa AA:n sivuilta, mistä saat apua itsellesi.

Vierailija
10/17 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voin todellakin sano tuon ammattilaisen silmin ja alkoholistin lapsena. Ja mikäli yhtään ajattelet lapsiasi (kuten aivan varmasti teet, kukapa ei tekis?) niin lähde pois ja nopeesti! Et ole ainoa joka tilanteesta kärsii. Valitettavasti myös lapsesi näkevät liikaa ja kokevat aivan liikaa tuollaisessa ympäristössä.

Oikein paljon voimia sinulle ja yritä päästä pois liitostasi mahdollisimman nopeasti, se on sinun omalle elämällesikin oikeutettu teko. Sinä olet vastuussa omasta ja lastesi onnesta!

Vierailija
11/17 |
20.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja avioeropaperit laitan piakkoin menemään. Viime viikolla tilanne kärjistyi, kun mies oli lasten kanssa kyläilemässä äidillään ja tuli sieltä ihan humalassa kotiin lasten kanssa. Heitin pihalle samantien ja sen jälkeen onkin dokannut kokoajan. Tänään ilmoitti saaneensa asunnon. Ohi on.

Ap

Vierailija
12/17 |
20.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikkea hyvää lapsillesi myös. Teit oikean ratkaisun. Alkoholistia ei valitettavasti voi kukaan pelastaa, jos ei alkoholisti itse halua pelastua. Olen nähnyt tämän läheltä pariin otteeseen. Suvussani useampi kuollut viinaan, se on rankka paikka läheisille, mutta sun on pidettävä huoli itsestäsi ja lapsistasi. Miehellä ei ole väliä, et voi häntä enempää auttaa jos ei omaa tilaansa tajua. Surullistahan se on.

Vierailija
13/17 |
20.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit oikean ratkaisun, ja huomaat sen varmasti pian itsekin. Kun itse erosin alkoholistista, huomasin heti seuraavana päivänä, miten ihanaa oli taas saada elämän langat omiin käsiin, eikä tarvinnut koko ajan PELÄTÄ, että milloin toinen retkahtaa. Se pelkääminen ja varuillaan olo vei ihan hurjasti energiaa!

Äläkä anna miehen puhua tietään takaisin kotiin kauniilla lupauksilla. Sillä hetkellä, kun otat hänet takaisin, kaikki lupaukset unohtuu... :( Toivottavasti miehesi löytää tien pois alkoholismista, koska sinä et voi sitä hänen puolestaan tehdä!

Vierailija
14/17 |
20.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toista voi pitää pinnalla, jos ei toinen itse ymmärrä ongelmaansa. Jokainen meistä elää loppuviimein omaa valitsemaansa tietä. Surullsita vaan, kun viina vie voiton perheestä :(

Tsemppiä tulevaisuuteen sulle ja lapsille!

Vierailija
15/17 |
20.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehesi kuulostaa kyllä pahasti alkoholisoituneelta, sinun ja lasten elämä tästä rauhoittuu, miehen varmasti ei, mutta eihän ole sinun asiasi yrittää pelastaa miestäsi suosta, kyllä jokaisen on kannettava vastuu itsestään ja tekemisistään.

Vierailija
16/17 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei ole muuta mahdollista kuin täysiraitius ei yhtään tippaa alkoholia. joko juo tai täysin raitis. Kokemmuksta on muu ei tepsi. Rauhallista kesänodotusta sinne vaan onnea.Alkoholisti.

Vierailija
17/17 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki tarvii muutakin hoitoa, mutta ei tollasella pakkoraittiudella ole oikeastaan merkitystä, jos ihminen ei ole itse vielä omaa pohjaansa löytänyt. Tai siis se ei ole raittiutta vaan väkisin kuivilla oloa. Siinä kuitenkin huomaa, millaista elämä olisi selvinpäin.