ENSKAT HUHTIKUUSSA
Hei kaikille ja ihanan aurinkoista huhtikuun alkua!
Edellinen kuukausi löytyy täältä:
[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Möyrille tervetuloa mukaan keskustelemaan :)
Pariisittarelle kiitokset kauniista sanoista myös. Hali! Ja mitenkäs siellä voidaan?
Ja kiitokset Maisille tästä päivästä, oli oikein mukava saada teidät kylään ja kiva oli nähdä Nuppukin hereillä :) Suloinen tyttö teillä. Ja hauska nähdä kuinka erilaisia lapset ovat... Aada vaikutti vähän adhd:lta Nuppuun verrattuna ;) Toinen kun jaksoi keskittyä leluunsa ja oli muutenkin levollisempi.
Aada ei oo onneksi kokeillut toista kertaa hampaidensa tehoa. Tosin aika tarkkaan katson nyt itsekin, että millä mielellä neiti on... Jos ei vaikuta enää nälkäiseltä, tissi menee jo ennaltaehkäisevästi piiloon. Toisesta ylähampaasta on kulma tullut läpi kans, joten toivoa voi, ettei haukkaa sitten, kun kummallakin puolella on hampaat... Neljäs kiinteä ateria aloitettiin myös muutama päivä sitten eli lisättiin aamupuuro.
Käytiin myös ekaa kertaa ns. pihaleikeissä tänään eli n. 20 min keinuteltiin ulkona. Ensin vauvakeinussa ja sitten rengaskeinussa mun sylissä. Näytti ihan tykkäävän :) Ihanat ilmat on kyllä nyt ollutkin, on ollut ihana vaunutella ulkona!
Mitepäs muiden enskojen huhtikuuhun?
Korka ja Aada (viikon päästä 6kk)
Kommentit (35)
Kiitti Korka enskaryhmän perustamisesta! Täytyy aktivoitua nyt sinne kanssa! Tosi kiva "nähdä" sit teitä ja vauvoja! Ja piti tulla sulle heti kommentoimaan, et ootko kuullut et voisit kokeilla rintamaitotippoja niihin Aadan silmiin? Ihan neuvolasta saatu ohje täällä meillä päin, myös yhdessä imetyspaneelissa tuli esille. Pari kaveria saanut pieniltään pyörtämään tulehduksen sillä konstilla. Kuulostaa uskomattomalta, mutta toimii. Voimia teille hei kans öihin!!
Kiitti Sadeorkidea, me kans ostettiin tuollanen Gracon istuin. Joku cosmic comfort taisi olla, oisko ollu peräti ihan samanlainen (en saanu sitä kuvaa auki). On tosi hyvän olonen ollu ja sain sen jopa ite asennettua :) 300e siitä piti köyhtyä.
Norppikselle jaksuhali ja voimia työn ja perheen yhteensovittamiseen! Uskon et sun on Masaa kova ikävä töissä! Mut jospa se pikku hiljaa siitä sitte helpottaa kun te kaikki totutte. Ja kyllä äiti on silti aina äiti, ei sitä mikään muuksi muuta Masan mielessä vaikka nyt voi vähän sitä tuntua.
Pariisitarelle vilkutukset ja terveiset!! Kiva et teidänkin rintareppuilu oli kivaa :) Ne ekat yksinolot vauvan kans on aina vähä turhan jännittäviä, ainakin mun mielestä on ollu. Onneksi säkin oot saanut apua, kun tosiaan on niitä muitakin liikkuvia osia huollettavina, kuten koiruuksia.. Meillähän noita kurakinttuja on kaks, mutta en voi valittaa et niitten hoito pahemmin rasittais, kun ne voi päästää ovesta ulos päinsä ulkoilemaan. Pysyvät pihassa ja täälä korvessa meilä on tätä lääniä ympärillä ihan hyvin. Ainut mikä nyt rasittaa on tää KURA, jota on kaikkialla! Koko ajan saa olla pesemässä.
Maisi, oliko teillä kivaa keilailua? Tod näk :)
Ja ostin muuten itelle uudet aurinkolasit specsaversiltä, niin siellä oli ainakin noita pienten laseja ja varmaan muissakin optiikkoliikkeis on.
Me oltiin taas sit tänään lääkäris kun Urholle tuli vl uudestaan nuha ja yskä. Ei kuumetta mut keuhkois vähän rohinoita taas tai edelleen, joten uuden kuurin sai. On ihan reipas poika nyt ollu, ei yhtään niin sairaan olonen mut hyvä et mentiin lääkäriin vaik mä sitä vähän emminkin. Eipähän päässy pahemmaksi. Ruokahalu tosin taas meni, onneksi tuos välillä oli viikon jo ihan hyväkin. Ja pari yötä on menny vähän itkeskelles, mut ei ny mitään aivan kauheeta. Kovasti Urho juttelee omiaan, anna anna on vakio kun jotain haluaa :)
No nyt öitä!!
Onpas ollut ihanan aurinkoinen päivä. Mekin saatiin tänään ostettua Nupulle aurinkolasit ja heti tuli tarpeeseen. Olen koko alkuviikon etsinyt hyviä ulkoiluvaatteita tytölle, kiertänyt kaikki paikat, mutta ei vain tahdo löytyä mitään etsimääni. On kyllä niin vaikeaa. Ostin reiman välikausihaalarin, mutta ei se olekaan hyvän tuntuinen, joten taidan palauttaa sen, ostin myö takin, no sekin istuu tosi huonosti, sen taidan vaihtaa toiseen malliin. Paljon olen shoppaillut ja tehnyt huonoja ostoksia..
Norppikselle myös täältä jaksuja, toivottavasti sulla on pitkä viikonloppuvapaa nyt pääsiäisenä.
Pariisitar, meillä Nuppu kääntyi 4kk synttäreiden tienoilla. Ja toivottavasti aika tosiaan kultaa muistot alkuaikojen hankaluuksista. Mulle aika on jo auttanut, mutta miehellä taitaa viedä pidemmän aikaa (hän on nyt sitä mieltä, että meille sopiva lapsiluku on yksi) Meillä nuo yöt taitaa olla se kynnyskysymys, kun nukkuminen on ollut niin huonoa ja se on ollut tietysti raskasta niin minulle, kuin miehellekin.
Fiiu, kyllä oli kiva käydä keilailemassa ja Nupulla ja mummilla oli mennyt oikein hyvin. Vähän pelkäsi toista, kun Nuppu vierastaa välillä tosi paljon. Ja tervetuloa Fb:n enskaryhmään! Niin, ja toivottavasti Urho on terveenä!
Korkalle kiitos ryhmän perustamisesta!
Meidän yöt on parantunut! Nuppu nukkuu omassa sängyssä ja syö yhden kerran yössä!! Lisäksi muutama kerta tassuttelua, niin hyvin on nyt mennyt. Mitään ihme konsteja ei tarvittu, päättäväisyyttä vain ja kyllähän Nuppukin omaan sänkyyn suostui nukkumaan ja yöllä kun heräilee, niin osaa nukahtaa myös itsekseen takaisin uneen :) Nyt pitäisi vielä minunkin oppia nukkumaan, on päässyt taito ruostumaan tässä seitsemän kuukauden aikana...
Kaikille muillekin enskoille vilkutuksia ja tervetuloa facebookin ryhmään :)
Nyt päätän tämän sekavan kirjoittelun (olen hyppinyt yhtenään muissa puuhissa ja syöttänyt nupunkin tässä välissä)
maisi ja nuppu 7kk
Mutta ekana Maisi, niin kiva kuulla et teillä on yöt olleet parempia! Kyllä se uni vielä sullekin varmasti löytää! Meilläkin se nukahtaminen rupes sujumaan tosi äkkiä kans, ku vaan oltiin päättäväisempiä.Urho huomas äkkiä et omas sängys on ihan turvallista olla ja nykyään osaa ite yölläkin sen tutin laittaa suuhunsa. Kolme viimeistä yötä on menny niin hyvin et mä oon ihan ihmeissäni, ei kertaakaan oo tarvinnut ees tuttia tosiaan laittaa. Ehkä jonkun kerran on inahtanut, mut rauhoittunut sitten.
Mut pitää ny avautua ku tänään oltiin kolmatta kertaa kolmes viikos lääkäris Urhon kanssa. Meille tuli molemmille tiistaina mahatauti ja Urholla on se nyt kolmatta päivää, itsellä meni päivässä. On onneksi pirteämpi nyt, mutta ei riittävästi ota nestettä kyllä. Saatiin lähete ihan sairaalaan asti ja verikokeetkin otettiin, mut katsoivat et Urho on kotikuntoinen. Tänään ripuloinut kolmesti mutta ei enää oksentanut onneksi.Tuossa leikkii ja on tänään kummiskin syönyt melko kohtuullisesti. Tosin pääasias jotain herkkusoseita mutta mitä väliä jos nyt jotain syö. Osmosalia on ottanut hulppeat 80 ml.. En haluaisi enää näitä sairasteluja!!!! On niin paha mieli pienen puolesta ja kova huoli. Sitte vielä ukko ei käsitä mitään vaan lähtee omiin menoihinsa "kun Hän ei koskaan pääse mihinkään" ??????? No niinpä niin. Itsehän tässä onkin niin paljon päässyt yrjöpyykin pyykkäämisen lomassa virkistäytymään. Kiva viettää nyt iltaa saraan lapsen kanssa kahdestaan......
AAArgh!!!
Voi Fiiu, jaksamista ja halauksia! Oman rakkaimman sairastamista on niin kovin vaikea katsoa... Kun ei voi edes itse mitään, se on niin turhauttavaa! Sitä on niin huolissaan ja tekis mitä vain toisen eteen. Tosi kurjaa, että teillä on ollut nyt tollanen vatsatauti :( Onneksi kuitenkin nyt paranemaan päin jo. Ja on nuo ukotkin välillä melkosia jästipäitä, eivät kyllä aina ihan tajua! Sä joudut nyt siellä huolehtimaan ihan yksin :( Onneksi pääsit kuitenkin johonkin purkautumaan, kunnon vertaistukirutistus täältä vielä!
Meille ei edellistä kirjoitusta kummempia... Aada kovasti heiluu konttausasennossa ja heittelee takapäätä siitä ilmaan myös. Pääsiäinen vietetään kerrankin ihan kotona löhöten. Hyvää pääsiäistä kaikille enskoille ja enskapenskoille ja toivottavasti Fiiunkin pääsiäinen paranee!!
Korka ja Aada 6kk
...että hienoa että ovat yöt parantuneet ! Sitä on ihminen paljon enemmän järjissään kun saa nukkua edes yhden pidemmän pätkän (: Niinkuin me kaikki tiedämme....
Hello !
Korka, juu mun moka varmaankin :D Tää kotiäitiys on mulla vaikuttanut siihen että kaikki päivät on samanarvoisia ja kuukausia joutuu todella miettimään....
Facebook-yhteisö oli tosi kiva juttu ! Kiva oli miltä kirjoituskaverit ja vauvat näyttää ! (:
Pariisittarelle huiskutuksia , arskat ostettiin lastentarvikeliikkeestä.
Fiiu, juu hienoa että mun vinkistä oli hyötyä, samanmallinen meillä taitaa olla ! Ja voi harmi sun fiiliksiä, tiedän kyllä miltä tuntuu se että ukko menee menojaan... Meillä on samaa, ja varmaan kaikilla muillakin. Ukko ei käsitä sitä et jos hän on 8 tuntia koulussa / töissä ja mä olen saman ajan vauvan kans, ei ole ihan oikein et hän lähtee vielä neljäksi tunniksi harrastuksiin. Useampana iltana viikosta.....Onneks meidän ukko ei käy viihteellä juurikaan, mut sit kaikkia muita menoja on. Musiikki vie häneltä ison osan ajasta , mikä on toisaalta ihanaa ja toisaalta taas....
Meillä nyt sit opittiin jokeltamaan... Ollaan repeilty ihan kympillä kun tytsy huutaa aina BÄ BÄ BÄ ! Ja joskus louskuttaa suutaan , mut ääntä ei tule :D Ihanan kuuloista kun toinen niin tomerana komentaa.
Meillä pääsiäinen menee sukuloidessa ja ihan kotona ollessa. Onneksi kaikki sukulaiset asuu melkein tässä samalla paikkakunnalla, pisin matka mikä matkustetaan on 20min. Sunnuntaina päästään katsomaan aivan uudenuutukaista Mintun pikkuserkkua (: Hän kuukauden vanha taisi olla. Elokuussa syntyy jo toinen pikkuserkku !
Sadeorkidea ja Minsku 5,5kk
Meitsillä on näköjään aikaa roikkua täällä kaiken aikaa :)
Kiitos Korka ja Sadeorkidea ihanaiset teille vertaistuesta!!! Varmaan on tätä samaa välillä kaikilla ja se vaan on niin. Ei meilläkään onneks baarissa hyppää mut mitä muita menoja nyt milloinkin ja kun tuo tilannetaju ei kuulu niihin vahvimpiin puoliin. Ei näe että mä hypin täälä seinille kun on pakko olla koko ajan kotona, koko ajan sisällä ties monettako päivää. Toisaalta, mitä mä valitan, meillä vois olla vaikka kolme lasta ja ne kaikki yhtä aikaa oksentelisivat. Nyt ei oo kun yks jonka tähtäys ei oo vielä oikein tarkka..
Laitoin Korka muuten sulle sähköpostia. Aadakin sielä varmaan kohta lähtee liikkeelle kun niin jo heiluu. Meillähän tuo konttausasento on täysin tuntematon käsite. En tiä oppiiko koskaan mutta en näe miten osaisi seisomaankaan itse nousta ilman konttausasennossa oloa.. Toivottavasti luonto tikanpojan puuhun ajaa. Nyt jo sentään välillä hetken aikaa viettää mahallaankin.
Maisi, oon kans tuskas metsästänyt välikausivaatetta pojalle.. Talvella on ollut Hupan ihana haalari, oon tykännyt ihan hirmusti siitä. Ajattelin, et ostaisko sellaisen nytkin. 50e hujakoilla oli talvihaalari, en tiedä kosteudenkestoista et onko nyt ihan vedenpitävä mutta en meinaa Urhoa vielä tänä keväänä tuonne kurakkoon laittaakkaan kun ei osaa vielä oikein liikkuakkaan. Ja kurikset päälle syksyllä. Mut toisaalta olis kiva ostaa housut ja takki, mut Reiman oli ainakin niin kallis et en tiä maltanko. Ehkä ostan kumminki ton Hupan haalarin ja sit vaikka jonkun tikkitakin "hienompiin tilaisuuksiin". Miten te muut ootte tehny?? Ja Urholla on nyt 74 niin oon miettiny et pitäskö olla 86 et menis viä syksylläkin?? Tää on ensikertalaiselle aika vaikeeeta nyt..
Meillä ois huomenna kutsu kavereille saunomaan, syömään ja kokkoa polttamaan (pohjanmaalla on ihan omat pääsiäisjutut) mut saa nähä päästäänkö, yrjötauti eteni tuohon siippaan tänään. Urhokin oksentanut vielä pai kertaa tänään vaikka on jo syönyt ja ollut muuten melko normaali. Olis kyllä melko ihana mennä.. Alunperin aiottiin viedä Urho ekaa kertaa mummolaan yöksi ilman meitä, mut sen ajatuksen oon jo hylännyt. Mut kyllä tää pääsiäinen vielä tästä iloksi varmaan muuttuu! On vielä monta ihanaa lomapäivää edessä ja huomiselle luvattu +15!! Saa nähä!
F.
Moikka kaikille:) Miten Enskoilla ja Pikku-Enskoilla on Pääsiäinen mennyt? Täällä massu täynnä suklaata ja kummankin perheiden luona ollaan vierailtu. Eilen käytiin katsomassa aurinkolasejakin neitoselle, muttei näin pienelle kyllä valikoimaa ollut:S
Fiiulla ymmärrettävästi ollut hermo kireällä, kun miehus lähtenyt omiin menoihinsa ja äiti ollut ihan uupis Urhon massutaudin keskellä. Itsekin oisin samassa tilanteessa kyllä varmasti saanut kohtauksen (kun saan jo pienemmistäkin asioista)! Nuo miehuksen tosiaan välillä ovat hiukan tilanne tajuttomia, mutta onneksi meillä kaikilla taitaa olla sellaiset miehukset, että asioista voi puhua! Toivon kuitenkin, että pääsette kavereiden tykö ja vietätte kivan illan:) Ja Urhon ja miehuksen tauti lähtisi jo pääsiäisen viettoon muualle! *jaksuja*
Noista haalareista: joo, sama juttu, täälläkin on arvottu tuota välikausipukeutumista...nyt meillä on ei mikään merkki- välikausihaalari (oli pakko hankkia, kun uusi kevyt vanuhaalari alkoi jo hiostaa), mutta ensi syksystä lähtien haalarit on reimaa. Ihan sen takia, että ulkoillaan paljon ja tarttetaan jokasään kunnon haalari (ai joo meinasi unohtua, Fiiu, tuo kuran ja hiekan määrä on kyllä käsittämätön näiden koiruuksien kanssa...*huokaus* mutta teillä on kyllä ihana juttu, että koirat saa vaan suoraan ovesta ulos...meillä on havahduttu siihen, että koira ja pikkuvauva ei ole maailman paras kombinaatio, vaan paikoin aika raskas, asutaan siis pienessä kerrostalossa. Mutta uskon, että on koira kivakin lapselle sekä allergoiden todennäköisyys pienenee...ja tuleepahan ulkoiltua paljon ja ostettua kunnon ulkovaatteita, hih) ja ystävän kautta ostan heidän vähänkäytetyt pieneksi jääneet reimat meille. ja myyn taasen eteenpäin tämän samaisen ystävän siskolle. Reimat on kyllä kalliita, mutta toisaalta jälleenmyyntiarvokin on hyvä, kts, esim huutonet. Ehkä siksi se sijoitus ei ole niin suuri...koot on niissä myös aika isoja, eli voisikohan 80cm:kin riittää Urholle ensi syksyksi? reiman lisäksi meillä on talveksi varattu myös kyläilyyn ja autoiluun sellainen ihana lindexin kevyempi söpöstelyhaalari:)
Mites Korkalla ja Aadalla nyt sujunee? vieläkö hampit kiusaa pientä? Naamiksen mukaan siellä on ainakin vietetty kivaa aikaa perheen ja ystien kesken, kuulostaa hyvältä:)
Maisi ja Nuppu me tavataankin pian yhteistreffeillä meillä:) Kivaa! Ihana kuulla, että siellä nukutaan jo paremmin- ja eiköhän se äitikin pian saa unenlahjat takaisin:) Pakko muuten kommentoida vielä, että noissa fb:n kuvissa neitosenne söpöyden lisäksi kiinnitti huomioita Sun mahtavan paksun näköiset hiukset:) Nim. itseltä lähtee hirveesti hiuksia, kohta olen kalju, kuten tuo ukkokultani:)
Sadeorkidean ja Mintun sukulaiset asuvat lähellä- ihanaa! itsekin koen sen rikkautena, että suku (tai kummankin porukat) asuvat lähellä ja luovat heti tiiviin suhteen lapsenlapseensa. Ja saa tarvittaessa hoitoapuakin kätsysti, sekin on luksusta. ja mummit on intopinkeenä, kun Ronja on tulossa käymään tai hoitoon (ne pari kertaa, mitkä on ollut siis hoidossa) :)
Omassa navassa ei ihmeempiä: huomaa kyllä, että maaginen kolme kk on ohitettu, ja tytön kanssa elo on paljon helpottanut, koliikille voi todeta hyvästit. Ei enää itketä niin paljon ja pikku hiljaa kahvettakin olen uskaltautunut siemailemaan:) Ronja on ihana, kun juttelee niin paljon ja hymyjä tulee koko ajan:) Ja nauttii ihan hurjasti, kun ollaan tällä viikolla tehty jo neljä lenkkiä babybjörnin repulla ja nautittu ihanista ilmoista:)
Mutta nyt suihkuun ja sukuloimaan:) voikaapas hyvin kaikki<3
pariisitar&ronja (3,5kk)
Miten pääsiäinen on mennyt?
Maisi kertoili aiemmin onnistuneista öistä - IHANAA. Oon tosi iloinen teidän puolesta! Meillä mennään nykyään kolmella imetyksellä (mitä terkkari paheksui ja sanoi, että pitää ruveta lopettelemaan...) ja se on paljon parempi kuin se entinen 6-7 kertaa... Enkä ennen sitä Italian matkaa aiokaan asialle enempää tehdä. Ja Aada pääsee nykyään taas aamuyöstä meidän sänkyyn. Se on ollut jotenkin levottomampi, hampaita varmaan.
Sadeorkidean pääsiäissuunnitelmat kuulostivat kivoilta :) Samoin tuo jokeltaminen! Vaikka tiedän kyllä, että öitä se varmasti vaikeuttaa... Nuo uudet taidot on kyllä hankalia!
Fiiu, vastasin sun sähköpostiin. En tosiaan löytänyt sua naamakirjasta, mut jos lisäät mut kaveriksi, niin kutsun sut ryhmään. Mekin ollaan useana vuotena oltu Pohjanmaalla pääsiäiskokolla, mutta nyt oltiin ihan kotona ja jäi kokot väliin :) Ja onhan se tosiaan niin, että ei sitä ite pääse menemään ihan samallai ku miehet ja sitä tilannetta niiden on varmasti välillä vaikea hahmottaa. Meillä mies käy baarissa välillä, mutta mua se ei ole haitannut, kun se lähtee vasta niihin aikoihin, kun Aada menee nukkumaan ja nukuttaminen ei oo nykyään ongelmallista. Sitä paitsi oon ite niin väsynyt iltaisin, että meen usein yhdeksän jälkeen itekin nukkumaan... Ja sitä unta kaipaankin enemmän kuin menoja! Ajatella, joskus sitä ajatteli, että jos heräs yhden kerran yön aikana, oli nukkunut huonosti...
Pariisitar, niin ihanaa, että teillä helpottaa! Tosi onnellinen oon sunkin puolesta... Vaikken uskokaan, että tällaiset asiat ansaitaan, niin sinä jos kuka olet ansainnut :) Rankka tie ollut teillä. Et oo Manducaa käyttänyt ulkoiluun? Mä oon käyttänyt sitä kauppareissuihin välillä, kun Aada viihtyy selässä (ei kasvot muhun päin yhtään). Mut en oikein saa sitä kunnolla siihen yksin eli miehen apua tarviin. Samoiten oon imuroinut välillä Aada selässä. Mutta minnekään pitemmille ulkoiluille en maastoon oo uskaltautunut, kun Aada pitkästyy niin helposti... Jos ei tapahdu eikä pääse itse liikkumaan. Mutta Italiassa varmaan tulee käytettyä sitte enemmänkin.
Meillä on tosiaan yöt olleet taas välillä huonoja. Yhden yön lauloin melkein läpi yön - se oli ainoa, mikä hiljensi huudon. Ja voi että oli aamulla kurkku kipeä ja ääni maassa! Muuten on ollut oikein kiva pääsiäisloma. Pe meillä oli miehen puolelta lähisukua sekä kummit kylässä, tehtiin 6kk kakku :) La käytiin syömässä yhden perheen luona, jonka äitiin ja vauvaan oon tutustunut tuolla vauvakerhossa. Eilen oltiin ihan vain kotona ja tänään Aada menee mummille vähäksi aikaa - pitäis keksiä vielä, että mitä me tehtäis. Aika paljon on katottu sarjoja, kun on päiväuniajat saanut kerrankin viettää yhdessä. Muutaman lasillisen oon nauttinut myös viiniä ja herkutellut tietysti :)
Tulkaapas muutkin kirjoittelemaan ja vointeja!
Korka ja Aada
Huonoja öitä tuntuu olevan taas liikkeellä, niin myös täällä :( Kiitos kaikille tsemppauksesta noiden öiden kanssa! Onkin ollut todella virkistävää, kun parannusta on tullut. Nyt pari yötä on ollut vaan taas aika hankalaa, epäilen, että hampaat vaivaa, kun purulelut (erityisesti viilennetyt sellaiset) maistuu ja kuolaa valuu norona. No, puhkeaisi pian, että päästäisiin taas nauttimaan paremmista öistä. Ja samaa toivon kaikille pienille yökukkujille ja vanhemmille! Meillä hammassaldo on kolme alahammasta :)
Fiiu, ymmärrän niin hyvin tuon tunteen, kun mies menee menoissaan ja itse on 24/7 vastuussa pienestä. Meilläkin tuolla miehellä harrastuksia riittää, toki hän on vähentänyt, mutta silti. Minä olen muutenkin meistä enempi koti-ihminen ja perhekeskeinen ja mies on enempi tuollainen suorittaja, aina monta rautaa tulessa. Minulla ei ole mitään suurta tarvetta päästä omiin menoihin, mutta olisi kiva, jos oltaisiin enempi koko perhe yhdessä. Luulen, että miehillekin on helpompi olla ja touhuta noiden pienten kanssa viimeistään sitten siinä vaiheessa, kun pikkuiset on vähän kasvaneet ja heidän kanssaan voi eri tavalla puuhailla kaikkea. Minusta ainakin välillä tuntuu, että tuosta miehestä on vähän tylsää lorutella ja möyriä tuolla lattialla (no, miehet on erilaisia, ei pidä yleistää, mutta näin siis uskon olevan meillä).
Pariisitar, mullakin on ollut kauhea hiustenlähtö, joten kiva kuulla, että se ei näy kuvista :) Pahin hiustenlähtö taitaa olla nyt ohi, mutta kyllä sitä on lähtenytkin, oikein kauhistutti aina hiustenpesun ja kampauksen/harjauksen yhteydessä. Ja ainahan voi lohduttautua sillä, että ne kasvaa kyllä takaisin.
Mukavavia pääsiäiskuulumisia korkalla, sadeorkidealla ja pariisittarella (naamiksen mukaan) Toivottavasti Fiiukin pääsi pääsiäiskokolle :)
Mitäs kuuluu Weeralle, joko Aino on hampaita ruvennut tekemään? Entä Norppikselle, onko sulla ollut nyt vapaata töistä ja miten on Masalla mennyt iskän kanssa kotosalla? Onko Möyrillä yöt olleet hyviä? Mites Santulla on vauva-arki lähtenyt sujumaan? Ja muutkin, tulkaahan kertomaan kuulumisia :)
Meillä pääsiäinen on mennyt mukavasti, mutta toisaalta on kiva kun arki koittaa, on näistä rytmeistä taas lipsuttu aika pahasti.
On muuten ollut tosi kiva tutustua teihin myös tuon fb:n kautta, tunnutte jo ihan "oikeilta" kavereilta :)
Maisi ja Nuppu 7kk
Korka: jaksuja sinne! onneksi olette päässeet muuten viettämään ihanaa laatuaikaa sekä perheen kesken että tänään vielä miehuksen kanssa kaksin! Mitä kivaa keksitte? Kysyit, ettenkö manducaa käytä ulkoillessa; käyttäisin muuten, mutta neiti ottaa pultit, kun ei saa kantaa, kun kasvot minuun päin:S Seuraavassa kantoasennossa on painoraja 6kg, jota me ei kyllä vielä täytetä toviin...eli BB-repun kanssa nyt mennään, ja eihän se niin ergonominen ole kummallekaan, mutta jos nyt väliaikaisesti menisi...eihän ennen manducaa ollutkaan ja kaikkia vauvoja kannettiin BB-repussa.
Ai, sitä pitikin kysyä, kun Korka kerroit nautiskelleesi lasin viiniä: miten olette uskaltaneet imettää, jos otatte viiniä? virallinen kantahan on, että alkoholi ei juuri imeydy äidinmaitoon! Itse olen uskaltanut ihan max kaksi annosta ottaa, yleensä (siis harvoin kun otan) vain yhden. Me tykätään kanssa laittaa ruokaa ja ottaa ruoan kanssa joskus lasi hyvää viiniä. Meitin terkka sai tästäkin jo slaagin (ihan kuin en terveydenhuollon ammattilaisena tietäisi,minkä verran on yksi alkoholiannos ja imetystukiliittokin sanoo, että pienen määrän voi ottaa. jossain vauvalehdessä luki naistentautien erikoislääkärin mielipide, että jopa 5 annosta voisi ottaa, mikä itsestä tuntuu jo aika hurjalta, koska vaikuttaahan se määrä jo vauvan käsittelyynkin), on mielipiteinensä kuin suoraan 20-luvulta joskus:S Enivei, pointti oli, että oletteko pumpanneet maidon pois, jos otatte lasin viiniä? Itse en ole pumpannut vielä tuolla määrällä.
Maisilla ja Nuppusella hampikiusaa siellä:( puhkeaisivat nyt pian, että pääsisitte mokomasta ja saisitte nukuttua koko poppoo:) Ja kiva kuulla, että hiustenlähtö ei kestä ikuisesti; miehus onneksi lupasi rakastaa miua kaljunakin, jos kaikki hiukset putoaa...hih:)
Me käytiin Ronjan kanssa tänään vanhassa työpaikassa, oli ihana nähdä kollegoita. Toivoisin hiukan, että voisin palata kso. työpaikkaan sitten joskus kuin töihin palaan...kiva päästä vauvan kanssa liikkeelle ja tavata ihmisiä:)
Hyvänen aika, unohdin muuten kertoa viimeksi, että keskiviikkona 8.4 Ronja sitten kääntyi ekaa kertaa, niisk! Massulta selälleen mennä vaan pyörähti ja 3kk ja 1,5 vkon iässä...niin, ne pienet kasvaa...
Nyt muihin puuhiin! Kaunista alkanutta viikkoa kaikille:D
pariisitar&ronja
Mä olen kanssa kuullut, että maidossa on alkoholia saman verran kuin veressä eli vaikka jois itsensä promillen humalaan, niin maidossa ei ois juurikaan alkoholia. Tai sen promillen verran vaan... Että suurempi riski juomisessa on se, miten äiti sitten käyttäytyy. Lapselle voi tulla turvaton ja otteet voi olla huonot jne. Siksipä oon kans jättänyt juomisen siihen kahteen lasilleseen (jotka oon, silloin harvoin kun edes juon mitään, juonut yleensä Aadan nukkumaanmenon jälkeen), joka ei vielä aiheuta muutoksia, ja oon ihan imettänyt sen jälkeen kyllä. Lisäksi oon kuullut, että alkoholi palaa maidosta ihan samoin kuin verestä eli jos haluaa olla imettämättä ja rinnat vaan kestää, niin pumpata ei siltikään tarvis.
Omistuista, että joku ammattilainen on noin tiukkis... Kysehän ei kuitenkaan todellakaan oo mistään humalasta, jos juo lasillisen tai kaksi!
Korka ja Aada
kiitos Korkalle alkoholikommentista; ihan samoilla linjoilla ollaan tuon asian suhteen. meitin th vaan julistaisi meidät kategoriaan " maailman huonoin äiti "- jos moisen "yhden viinilasin harvoin sekä vastuullisesti ja vauvan mentyä nukkumaan" hälle julkistaisi. eli sellainen tättärä meillä...no, sain mä noottia herkuttelustakin: kun kerroin syöväni suklaata! meni täti vaan hiljaseksi, kun tokasin, etten ikinä syö kuin pari riviä tai patukan kerralla, aatteli siis, että kaikki naiset syö kerralla vähintään levyn...ja lisäksi mulle on aika turha saarnata herkuttelusta, kun bmi on 21-22 ja raskauskilot karisi kolmessa viikossa synnytyksestä... erikoinen tättärä siis...:P
Toinen asia, mistä piti kysyä on, että kärsiikö kukaan muu sellaisesta taudista kuin krooninen vauvakuume:)? Täällä asia jotenkin konkretisoitui ja tuli pintaan, heti kuin aloin olla parantunut komplikaatiosta. Nyt olen menossa uuteen jälkitarkastukseen (kun ei sitä pystytty kunnolla tekemään viimeksi ja haluan varmuuden, että kaikki on hyvin) ja samalla voisi laittaa sitten Mirenan (hormonikierukan). Toinen lapsi hetimiten perään ei ollut missään vaiheessa suunnitelmissa, eikä olisi meitin tytön kehityksen kannalta varmastikaan optimaalinen ratkaisu (huomioiden Ronjan herkkyys ja tarvitsevuus; tarvitsee varmasti paljon tukea kasvussaan, mikä ei olisi niin täysipainoisesti mahdollista, jos meillä olisi kaksi pienokaista). Miehuskin toivoisi pidempää ikäeroa, sillä eihän arki kahden ihan pienen kanssa ole varmastikaan aina ruusuilla tanssimista. Taisi miehukselle tosin jäädä traumaakin meidän hankalasta alusta:S joka tapauksessa pieni haikeus tuli mieleen, kun mirenan laitosta sovin. Tuntuu muka niin lopulliselta, vaikka ainahan tuo saa pois:) korostan nyt, että tietysti ei ole mikään itsestäänselvyys, että meitä edes kahdella lapsella siunataan. Aina on vaan haaveissa ollut kaksi lasta! mitä te rakkaat enskat olette ajatelleet pikkukakkosen ja ehkäisyn suhteen?
tällaisia syntyjä syviä tänään pohtii,
pariisitar (ja ronja: ehkä vähemmän kuin äiti)
Tauti meinaa siis taas iskeä. MIes sairasti viime viikolla ja nyt mulla alkavaa lenssua. Matias on onneks yhä terveenä.
Maisille tsemppiä öihin! Ne tahtoo yöt vaihdella, välillä nukutaan hyvin, välillä vähän vähemmän hyvin..
Samoin KOrkalle jaksamisia. Te olitte viettäny laatuaikaa miehuksen kanssa. Meillä ne hetket on harvassa ja nyt viä vähemmän raaskin laittaa Masaa hoitoon, kun oon töissä. Ehkä sit joskus..
Fiiu: JOko ootte päässy taudista eroon? Ei noilla miehillä aina löydy sitä tilannetajua. Kun ne ite on väsyneitä tai kipeitä, koko maailma pyörii niiden ympärillä, kun ne nukkuu sohvalla. Sit kun äiti on kipee, se ei vaikuta elämään milään lailla.. Mut äitithän on luotu jaksamaan.
Sadeorkidealle ja jokeltelevalle Mintulle vilkutuksia!
Pariisittaren Ronjalle onnea kääntymisen taidosta. Alkoholin käytöstä oon kans sillä linjalla, et lasi pari viiniä sillon tällön ei maailmaa kaada. Tosin itellä kokemukset imetyksestä jäi niin vähäsiks, et asiaa omalta kohalta niin miettiny. Tosin mun alkoholin käyttö on ehkä 2-3 siideriä vuodessa muutenkaan. Ja ihanasta vauvakuumeesta.. Mun kuume heräs jo synnärillä Masan syntymän jälkeen. 4 listaa söin pillereitä, sit kuulin et sisko oottaa vauvaa ja rupesin miehelle jutteleen, et eikö voitas yrittää taasen ja kun ei silläkään asiaa vastaan mitään ollu, niin täällä sitten yritellään:) Meidän projektia hidastaa se, et mun kierrot on ihan älypitkiä..
Täällä tilanne vähän rauhottunu. Masa ilmeisesti on sopeutunu tilanteeseen. Mä en niinkään. Tai töissä on ihan älytöntä menoo koko ajan ja kotiin tultuani oon ihan rättipoikki ja pinna meinaa olla aikas lyhyt. Onneks Masalle hillitsen itseni, mut ukkokulta saa sitten välillä melkosta ryöpytystä niskaansa.. Enää onneks kolme viikkoo, niin pääsee lomalle:) Ja tänään tullu tilinauha lämmitti kummasti mieltä.. Mä saan taas rahaa:)
Mä oon niin arka ton facebookin suhteen.. Miettiny oon asiaa, ja toisaalta ois kiva nähä teidät kaikki ihanaiset "kohtalotoverit", mut toisaalta kasvottomana ois jotenki helpompi olla.. Ja kun tosi pieneltä paikkakunnalta oon, niin mitäs, jos täällä onkin joku tuttu. Tää on ollu se kanava, jossa on voinu kertoo ihan kaikki, joku lukee jos lukee, mut on silti saanu kirjottaa ja purkaa mieltä.. No, ehkä mä oon vähän hysteerinen..
Arskat tilasin muuten Masalle tikkunekku nimisestä verkkokaupasta, viä ei oo tullu, joten kokemusta ei oo. Niissä ei oo sankoja ollenkaan, vaan sellanen kuminauha menee pään ympäri.
Kestovaippailuun oon myös innostunu kavereiden mukana. Paljon oon hankkinu tietoo ja suunnitelmissa on nyt alottaa ja ruveta ompeleen. Jos ees jonkun vaipan päivässä käyttäs, niin pienentäs tota kertisten rahtaamista. Ja sitten pikkukakkoselle aktiivisemminkin käyttään. Onhan idea muhinu jo Masaa oottaessa, mut ei oo ollu tietoo ja viitseliäisyyttä..
Jassoo, se täältä. Sänky kutsuu, et aamulla pääsis töihinkin.
Halit kaikille ja aurinkoo!!
Norppis ja Masa 10 ja puol kuukautta
Facebook-ryhmästä: vaihdoin sen salaiseksi eli se ei näy enää missään (siellä profiilissakaan siis) ja sinne pitää saada kutsu... Eli etsimällä ei enää löydy! Kutsun saa, kun lähettää mulle sähköpostia: dupplis@gmail.com
Meillä on tosiaan ollut vähän itkuisiä öitä, ylhäällä kaks hammasta ilmoittelee tulostaan... Ja silmät on punoittaneet ja rähmineet, mutta ei niissä tulehdusta ole vielä ainakaan... Terkka katseli niitä tänään ja pitää nyt vaan puhdistaa tiuhaan. Jäi tosiaan vauvauintikin viikonloppuna väliin, kun pelättiin, että se vesi ärsyttää silmiä. Ja jos se ois ollut tulehdusta, mikä ois tarttunut sitte kaikille... Parempi katsoa kuin katua.
Me muuten otettiin koppa pois vaunuista kuukausi sitten ja aloitettiin puoli-istuvassa asennossa. Terkan luvalla tämäkin :) Sen jälkeen Aada on hieman paremmin viihtynyt, kun on uloskin nähnyt. Reppu-ulkoilut on kivoja, mutta sillon pitää kyllä muistaa pysyä liikkeellä koko ajan :D Niin ja arskalaseja myy ilmeisesti bebes ainakin. Me ollaan ostettu myös, mutta Aada ei ihan älyttömästi innostunut niistä...
Voimia Norppikselle sinne töihin!
Ja menen taas...
K&A