Jaksaako 5-vuotias matkustaa bussissa 4h suuntaansa?
Meidän olis tarkoitus käydä lapsimessuilla ihan päiväseltään, rankkahan päivä varmaan on, mutta ajattelin kysellä täältä, kun en ole aiemmin mennyt pitkää matkaa bussilla lapsen kanssa.
Kommentit (7)
On aika pitkä matka yhden päivän aikana meno-paluu, mutta riippuu täysin lapsen luonteesta. Itse en tuollaiselle retkelle lähtisi oman pian 6-vuotiaan kanssa. Ollaaan matkustettu mm junassa päivän aikana n. 5 tuntia ja sekin oli tarpeeksi pitkä reissu. Itse en nauti tällaisista reisuista.
Mulla on 5 v. poika jolle paikallaan oleminen on ihan tuskaa, ei ole mitenkään erityisen vilkas mutta ei vaan millään kestä olla paikallaan. Ollaan kuitenkin reissattu jonkun verran niin että lennolla joutuu tuollaisia aikoja istumaan, meneehän ne sitten loppujen lopuksi kun on kaikenlaista viihdyksettä. Mutta kyllä poika lentämistä inhoaakin, muuten tykkäisi kyllä matkustella.
Matka lentokentältä kotiin kestää kaksi tuntia. Yhteensä 13 tuntia reissaaamista. Hyvin on jaksanut.
Mukaan eväät, joita voi ottaa esiin kun tilanne alkaa vaatia :) Eväät pelastaa mitä vain ! Jotain pientä naposteltavaahedelmälohkot, rusinat tms, joka ei sottaa ja jota on kuitenkin kiva napsia ja käyttää aikaa siihen touhuun. Ei liikaa makeaa tai juotavaa-> turhia vessareissuja. Toki varmaan useimmissa pitkän matkan busseissa nykyään on wc.
Kirjoja, paperia, kynät jne hiljaista puuhaa. Lapsi jaksaa kuunnella samankin sadun aika monta kertaa läpi ja jos tuollainen päivä tiedossa voi hyvin onnistua jompaan kumpaan suuntaan vaikka nukahtamaan osan matkasta)
Oma asenne kohdalleen eli stressitön olo ja huumori sekä mielikuvitus käyttöön : klassiset "lasketaan kuinka monta punaista autoa tulee vastaan/mikä liikennemerkki näkyy seuraavaksi/ehditkö laske kuinka monta lehmää tuolla onkaan...."
5-vuotiasta on omasta mielestäni helppo viihdyttää. Uhmakas 3v on paljon pahempi (nimimerkillä molempa sortteja löytyy omasta takaa)
Jos 5v osaa numeroita/kirjaimia voi opettaa ruutupaperilla laivanupotuksen tai sen pelin jossa pitää saada esim 3 omaa merkkiä riviin johonkin suuntaan.
Meillä ne on olleet aivan takuuvarmoja hittejä.
Meillä pitkien matkojen pelastajina ovat toimineet myös magneettikirjat. Siis paksusivuinen kirja jossa siirreltäviä magneettihahmoja. Aivan loistavia.
Pieni pussi tms mihin ne hahmot voi pistää kun eivät ole käytössä. (omasta kokemuksesta pysyvät näin paremmin tallessa, kirjan välistä ne helposti tippuu kun ottaa sen kassista huomaamattaan reippaasti tms)
10metrin päässä kotiportista alkaa marina, milloin ollaan perillä.....
Naapurin 4v käy rekkamiesisänsä kanssa ruotsin keikalla vähän väliä... No problem...
Joten valitetavasti sinun on kysyttävä itse itseltäsi kumpaa sorttia lapsesi on.
raahata lapsen sellaiseen ryysikseen? varmaan kivaa tekemistä löytyisi kotipaikkakunnaltannekin - eikä tarvitsisi piinata kanssamatkustajiakaan kitisevän viisivuotiaan huvittamisen kuuntelemisella.