Mitä itse tekisitte, jos...
Jos toiveissa olisi vauva, mutta sinulla olisi
1. sellainen sairaus, jonka takia alkuraskauden ultra olisi tärkeää tehdä mahdollisimman nopeasti sekä
2. epäsäännöllinen kuukautiskierto
Niin tekisitkö raskaustestin lyhimmän kierron vai pisimmän kierron lopussa?
Kommentit (4)
Tosin ei kaikilla kotitesti aina näytä heti plussaa, eikä sitä sitä alkuraskauden ultraa voida ihan heti plussatestin jälkeen tehdä (tai ei siinä mitään vielä näy).
Sitten vasta kun on terveyskeskuksesta varmistus, niin neuvolan kautta lähete äitiyspolille. Tässä kaikessa kestää, ja ultra mielellään esim. viikolla 6-7 tms. Tämän takia pitäisi mahdollisimman nopeasti saada plussa itselle selville.
Mietin vain, että onko esimerkiksi kp 26 testaaminen jo liioittelua, jos kierto on puolen vuoden sisällä ollut pari kertaa 25, pari kertaa 30 ja pari kertaa 35. Ihanan selkeä kierto minulla, eikö olekin?
Minulla samanlainen tilanne, verikokeisiin ja ultraan parasta mennä HETI, kun vain mahdollista. Yksi raskaus takana ja toinen puolessa välissä.
Minä otin ensimmäisen raskauden alla yhteyttä neuvolaan (olimme siis jättäneet ehkäisyn pois, ei vielä raskausmahdollisuutta) ja pyysin ajan jo silloin. Aika annettiin ja olinkin sitten raskaana viikolla 5, kun siellä ensimmäisen kerran kävin. Jos en olisi ollut raskaana, olisin käynyt neuvolassa ikään kuin suunnittelemassa tilannetta kuitenkin. Kaikki neuvolat eivät tästä kuitenkaan pidä, meidän toinen neuvolamme tovoi erilaista tapaa...
Toisen raskauden alussa tein testin kolmen päivän välein. Todella usein, tiedän, mutta sen voi käydä tekemässä neuvolassa ilmaiseksi, kun asiasta neuvottelee. Tämä oli neuvolatädin ohje ja toive toimintatavasta. Kun plussa saatiin, neuvolantäti kirjoitti minut heti kirjoille ja pisti lähettää menemään. Lähete äitiyspolilla rv 5.
Itse pidin tästä jälkimmäisestä tavasta enemmän :)
Siis kuinka nopeasti sinne ultraan pitää päästä? Jos tosi äkkiä, niin mikäs siinä on tehdessä testejä vaikka parin viikon välein.