Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eskarista asiaa, läsnäolo"pakosta" kysyttävää

Vierailija
03.04.2009 |

Lomat pitää anoa erikseen ja sairauksista pitää ilmoittaa.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko 6h/päivä tai 4 täyttä työpäivää. Enkä muutenkaan innostuisi kahdesta pätkäpäivästä, työmatkoineen se kuitenkin ylittäisi eskariajan. Ja kuopuskin pitää ottaa huomioon, ei vain eskarilainen.

ap

Ei ole pakko olla joka päivä läsnä. Toki tietty säännöllisyys hyvä ja sehän teillä toteutuu.

Se vaan tuli mieleeni että etkö voisi lyhennettyä niin että lyhentäisit esim. to ja pe puolikkaiksi päiviksi?

Vierailija
42/54 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään läsnäolopakkoa ei ole ! Eskari on yhtälailla vapaaehtoista kun päivähoitokin. Meidän tyttö aloitti eskarin vasta tammikuussa kun perheeseen syntyi viime kesänä vauva ja hänkin sai sitten olla kunnon vauvalomalla...ja tämä on faktaa, koska olen itsekin lto. Oppivelvollisuus on sitten eri asia ja senkinhän voi suorittaa kotona, koulussa ei ole pakko käydä, mutta opinnot siis tulee suorittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itsellä on aikomus toimia samalla lailla kuin sinä, ja pk-johtaja ainakin jo tästä tietää. Eikä sanonut mitään sitä vastaan, kun asiasta mainitsin. Täytyypä selvitellä. Juttu on kuitenkin niin, että eskari ei Suomessa ole pakollinen, joten en ihan helpolla niele sitä, ettenkö itse saisi määrätä milloin lapseni on sieltä poissa.

Vierailija
44/54 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

läksyineen kaikkineen ja olisi tuntunut hullulta käydä siellä niinkuin huvittaa.

Kakkonen taas on menossa eskariin ensi syksynä ja täälä hetkellä käyn PKssa virikehoidossa vain 3pv/viikko - ja ne kaksi päivää suree kotona, kun ei pääse päiväkotiin. Eli hän on todella onnellinen, että pääsee ensi vuonna joka päivä eskariin. Nyt vaan on mietinnässä, kuinka paljon olisi iltapäivähoidossa eskarin jälkeen, sillä juuri silloin olisi se vapaampi leikkiaika kavereiden kanssa, joka on tytölle todella tärkeää.

Vierailija
45/54 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä sieltä oletettiin että lapset tulevat sinne JOKA päivä. Perjantaisin ja keskiviikkoisin heillä oli usein jotain opetusta ja keskiviikkoisin metsäretkiä. Minä tein sitten niin että perjantaisin ja maanantaisin saivat tulla suoraan eskarin jälkeen kotiin. Muina päivinä jäivät ip-hoitoon.

Itse kyllä pitäisin joka päivänä eskarissa. Ehkä pitäisin lapsilla sitten SATUNNAISESTI vapaapäiviä, kuten joskus teinkin. Mutta olihan eskarin säännöllisyys ihan hyvää harjoitusta koulua varten=)

Vierailija
46/54 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli niille on omat 'teemansa'. Perjantai on usein pelipäivä eli olemukseltaan tuo päivä viikon muita päiviä 'kevyempi' ja perustuu sosiaaliseen tekemiseen ja näihin taitoihin. Liikuntaa, leikkiä ja peliä on ohjatusti ja vapaasti, ei 'eskaritehtävien' tekemistä lainkaan. Sosiaaliset taidot on tärkeitä, mutta niitä tulee joka päivä opeteltua myös, eli pointtini on että perjantaisin ei panosteta ihan samalla tavalla 'opiskeluun' ja sen puolesta ei jää jälkeen... eikä muutenkaan hyvässä eskarissa sitä tee.

Tottakai vanhemmilla on mahdollisuus ottaa lapsi eskarista pois yhden päivän viikossa! Ja ilmoitathan olevasi halukas olemaan lapsen kanssa mukana perjantaina, jos ohjalme sitä erityisesti vaatii. Eli jos vuoden aikana tulette yhdessä tulokseen, että lapsesi TARVITSEE perjantai-eskaria, niin viet sitten ;-). Hyviä perjantaipäiviä lasten kanssa!

Vierailija
47/54 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni tyttö on tehnyt nelipäiväistä viikkoa ja koko eskarivuoden ajan jäänyt vaille käsityön opetusta. Perjantait on heidän eskarissa askartelupäiviä. Meillä eskarissa ei osallistuisi koko vuonna liikunnanopetukseen,jos perjantait olisi poissa.

Itse en moista suosittelisi. Kyllä meillä poika ainakin on ollut ylpeä omista käsityö- ja askartelutuotoksistaan. Voihan olla että lapsi menettää vaikka juuri "tehtävä" päivän eli on poissa silloin kun harjoitellaan äidinkielen tai matematiikan sisältöjä.

Eli aika suuri osa eskarin tärkeistä sisällöistä jäisi oppimatta.

Vierailija
48/54 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

millaista eskarissa on perjantaisin? itse tekisin ehkä niin, koska voihan olla, että lapsi viihtyykin sen muutaman tunnin eskarissa vaikka tietääkin äidin ja pikkusiskon olevan kotona... ja voihan sen eskarin muutenkin lapselle esittää vaikka merkkinä siitä, että hänestä on tullut jo "iso" ja SAA mennä siksi eskariin, eikä niin että joutuisi sinne menemään myös perjantaisin...

ymmärrän kyllä, että ap haluaisi jatkaa jo totuttua 4pvän viikkoa, ja varmasti lapsikin siitä tykkäisi. mutta vaikka ap:tä harmittaisikin, että lapsi "joutuisi" muutamaksi tunniksi eskariin myös perjantaisin, niin asian voi lapselle itselleen esittää niin monella tavalla - lapsi ei välttämättä edes tajuaisi harmistua siitä että äiti onkin silloin perjantaisin jonkin aikaa ihan vain pikkusiskon kanssa kotona. ehtiihän se eskarilainenkin olla monat tuntia sitten vielä kotona silloin perjantaina, vai mitä? ja joskus sitten olisi niitä satunnaisia vapaapäiviä, jolloin eskarilainenkin jäisi kotiin...

näin mä toimisin, mut tosiasiassahan se taitaa olla niin, ettei eskariin ole pakko mennä eikä siellä voi olla mitään läsnäolopakkoa. voihan ap vaikka kysäistä että mitäpäs sitten päiväkodilla tehdään, jos hän yksinkertaisesti päättää toistuvasti perjantaisin jättää lapsen tuomatta eskariin. ei kai tuolla perusteella lasta voi eskarista uloskaan heivata... tai olisi aika ylireagointia kyllä.

Vierailija
49/54 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikari ei ole pakollinen. Mikään päiväkoti ei voi velvoittaa lasta siellä käymään. sE ON IHAN FAKTA.

Vierailija
50/54 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eskarit eivät ole päiväkodeissa, on myös koulujen eskareita. Ihan fakta.

Kaikki eskarit eivät ole kunnallisia, osa on yksityisiä. Ihan fakta.

Eli omaa kokemusta ei voi suoraan yleistää. Meidän lasten eskarissa läsnäolo on pakollinen. Sairaustapauksissakin saa olla pois vain päivän ilman lääkärintodistusta.

Vierailija
51/54 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljä päivää/viikko, välillä vähemmän. Hyvin on mennyt, tehtävät sujuu ja kavereita riittää.

Vierailija
52/54 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii isältä paljon, että kuskaa lapsen joka päivä eskariin ja takas, ei mitään extemporeja eikä vierailuja. MUTTA meillä lapsi itse haluaa näin.

Talviloma meillä kyläl sijoittui hiihtoloman ulkopuolelle ja lapsi oil lomalla tuon viikon. Syyslomallamme lapsi halusi ihan itse vapaaehtoisesti käydä eskarissa ne päivät, kun emme olleet reissussa.

Minusta lapsi saa olla lapsi vielä eskarivuoden. Oppii se siellä koulussa siihen säännöllisyyteen.

Vierailija
53/54 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoulu EI ole pakollinen. Toki eskariopena suosittelin säännöllisyyttä, mutta olen aina korostanut vanhemmille, että nauttikaa vielä vapaapäivistä lapsenne kanssa, kun siihen on mahdollisuus! On eskariopen ammattitaidottomuutta mielestäni, jos toiminta on liian sidottua päivien mukaan. Sanoisin, että kaavoihin kangistunutta... Esiopetuksen opetussuunnitelmassa ei taatusti sellaista määritellä!!! Kirjatehtävistä - ne on usein lapselle niitä konkreettisia eskarijuttuja, mutta mielestäni eskarissa on paljon tärkeämpiäkin juttuja...

Niin, se säännöllisyys. Silloin, jos lapsella on paljon ongelmia/tuen tarvetta, se säännöllisyys on entistä tärkeämpää. Ja kaikille lapsille tietty rytmi tietystikin. Mutta en jaksa uskoa siihin, että se rytmi katoaa maagisesti perjantaivapaiden yhteydessä. Mitä tehtäviä eskarissa voisi olla sellaisia, että tipahtaisi yht. kunnan rattailta jo 6 -vuotiaana, jos siellä pääsääntöisesti on paikalla???

Jos ihan lakiin mennään, niin oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna, kun lapsi täyttää 7v. Eli jos lapselle anotaan koululykkäystä ja hän suorittaa lykkäysvuoden tuplaamalla eskarin, asia on hieman toinen, koska silloin lapsi on kuitenkin jo oppivelvollisuuden piirissä. Silloin lapselta jo kuuluisi edellyttää säännöllistä jokapäiväistä eskaria. Tosin itse olen kyllä silloinkin myöntänyt lapselle vapaapäiviä. Myönnetäänhän niitä lapselle koulussakin, jos vanhemmat anoo... Elämää on eskarin seinien ulkopuolellakin.

Omat lapseni olen pitänyt kotona, jos siihen joskus harvoin on mahdollisuus. Hyvinpä nuo näkyy pärjänneen. Sinuna, Ap, kyseenalaistaisin eskariopen puheet ja pyytäisin mustaa valkoisella: ) Mielestäni eskarivuoden tärkein anti on leikin ilo, sosiaalisuuteen opettaminen, ryhmässä olemisen opettelu ja kouluvalmiuksien opettelu. Muun ennättää oppia kyllä myöhemminkin!

Vierailija
54/54 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ainakin sanottiin, että esikoulu ei ole pakollinen, mutta jos sen lapselleen valitsee, siellä on periaatteessa oltava aina. Valinta on siis joko tai. Ei voi valita esikoulua ja käydä siellä vain silloin kuin huvittaa.

Näin siis sanoi opetushallinnon kurssin opettaja. Luotan häneen enemmän kuin noihin lastentarhanopettajiin. Mutta kuten tässäkin on havaittu, henkilökunta ei aina tunne lakia, joten erilaisia käytäntöjä on.

t: aineenopettaja, joka oli opetushallinnon kurssilla hereillä (ainakin tuossa kohdassa, oli niin mielenkiintoinen)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan