Eskarista asiaa, läsnäolo"pakosta" kysyttävää
Lomat pitää anoa erikseen ja sairauksista pitää ilmoittaa.
Kommentit (54)
Meillä kun mentiin eskariin ja kyselin hieman "huolissani" että mitä kun meillä tulee poissaoloja eskarista erinäisistä syistä, esim. isovanhemmat haluaa lapset luokseen pariksi päivää, itse saan ylimääräisiä vapaita töistä jolloin haluaisin olla lasten kanssa jne, niin eskariope (=päiväkodin johtaja) oikein huudahti että kuusivuotiaalle lapselle on paljon, paljon tärkeämpää olla perheensä ja läheistensä kanssa kuin tulle eskariin! Sanoi vielä että nyt kannattaa vielä tätä mahdollisuutta käyttää koska koulussa on tärkeää olla mukana rytmissä.
Ajattelin hetken puhelun jälkeen, että olenko ihan hullu, kun haluaisin olla lapseni kanssa kotona vielä kun siihen on mahdollisuus! Puhelun jälkeen minulle tuli sellainen olo, että en ymmärrä mistään mitään... Pitää vielä kysyä päiväkodin eskariopen mielipidettä, tuo oli siis johtajan mielipide. Hetken ajattelin, että kuskaan lasta sitten eskariin ja olen kuopuksen kanssa vain kotona, mutta hitto, hän on mun lapsi ja minä haluan nauttia hänen seurastaan :) Äsken lapselta taas kysyin, että haluaako vielä jatkaa kotipäiviä, niin ehdottomasti haluaa.
ap
Meidän tytöllä on loistava eskaripaikka, päiväkodin yhteydessä. Vapaapäivät ei ole ongelma, kyllä säännöllisen rytmin oppii neljänäkin päivänä viikossa. Minä pidän tytön kotona silloin jos sisarukset sairaina, en viitsi viedä tartuttamaan. Joskus myös jos matkustamme johonkin tai on muuta ohjelmaa, voi olla poissa. Aina ilmoitan poissalolon, tarvitsevat tiedon ainakin ruokahuollon takia.
Meillä eskari on hyvin liikunta- ja toimintapainotteinen. Joka aamu on tunti liikuntaa ulkona, huonoilla keleillä sisällä. Liikunta on siis erilaisia pelejä, leikkejä jne. Ohjaajat myös järjestävät erilaisia retkiä, näytelmien tekoa jne. Eskarikirjakin on käytössä, tottakai, mutta ei kukaan jälkeen jää vaikka vähän on poissakin, ei niitä tehtäviä niin paljoa ole.
eli sieltä saa tottakai olla pois. Eskareissa tehdään mm. eskarikirjaa ja luonnollisesti lapseltasi jäisi pois yksi kerta (mikä ei maailmaa kaada :-) ). Minä kannustan viettämään lapsen kanssa mahdollisimman paljon aikaa, kyllä ne pikkuihmiset ehtivät vielä siihen viisipäiväiseenkin tutustua. Mutta voi olla, että lapsesi alkaa itse jossain vaiheessa toivoa pääsevänsä myös silloin perjantaisin mukaan kavereiden kanssa ja voihan hän aina sen eskariajan olla paikalla :-D Meillä kävi niin ;-)
Pidä puolesi ja tee niinkuin itse katsot olevan parasta juuri teille
t: Lto
Meillä on kuukauden joululoma, 2,5 kuukauden kesäloma, eikä lapsi ole ikinä ollut päivähoidossa, joten en osaa nähdä noita pakollisia neljän tunnin eskaripäiviä kauheina.
Ja kyllä koulun alla oikeasti kannattaa jo opettaa sitäkin, että jonnekin on pakko mennä.
Onko teillä joku kuljetusongelma? Nuorempi lapsi varmaan haluaa olla "yksin" äidin kaa isomman eskarin ajan ja eskarin päätyttyä lähette sitten yhteisille retkille/ puistoon asioille.
Ja jonain perjantaina voit varmaan viedä sen pienemmänkin eskaripäivän ajaksi hoitoon ja nauttia neljän tunnin omasta ajasta. Tekee ihan hyvää äidillekin!
Syynä on kuljetusongelmat. Ei me edes kysytty, että käykö se, vaan ilmoitettiin, että tyttö ei tule yhtenä päivänä viikossa eskariin. Mitään ongelmia tuosta ei ole ollut. Aika usein tyttö on parikin päivää viikossa pois, jos miehelle tulee muutoksia töissä eikä siksi voi tyttöä kuljettaa.
Meillä 2 lasta käynyt jo eskarin ja molemmilla ollaan pidetty säännöllinen vapaapäivä kerran viikkoon. Tytön kohdalla hänen opettaja toivoi, että tyttö tulisi aina eskaripäivinä eskariin (joka päivä ei ollut eskaria). Pojan kohdalla pidettiin vapaapäivät oli eskari tai ei. Poika kyllä osasi jo lukea ja laskea ekan luokan laskuja jo eskarivuonna.
Ensi syksynä nuorin lapsi eskariin ja hän todennäköisesti pitää myös vapaapäivän kerran viikossa. Minusta on mukavaa, että isä ja poika voivat viettää yhden vapaapäivän keskenään kerran viikossa ja tehdä jotain kivaa yhdessä esim. käydä uimassa tms.
Meillä lapset ovat olleet ja yksi edelleen Siilitien päiväkodissa Herttoniemessä.
Meillä kun mentiin eskariin ja kyselin hieman "huolissani" että mitä kun meillä tulee poissaoloja eskarista erinäisistä syistä, esim. isovanhemmat haluaa lapset luokseen pariksi päivää, itse saan ylimääräisiä vapaita töistä jolloin haluaisin olla lasten kanssa jne, niin eskariope (=päiväkodin johtaja) oikein huudahti että kuusivuotiaalle lapselle on paljon, paljon tärkeämpää olla perheensä ja läheistensä kanssa kuin tulle eskariin! Sanoi vielä että nyt kannattaa vielä tätä mahdollisuutta käyttää koska koulussa on tärkeää olla mukana rytmissä.
Juuri näin meilläkin! Minä kun olin syksyn työttömänä, niin usein lapsi oli perjantait pois eskarista. Ja niin on moni eskarikaverikin ollut kun vanhemmilla vapaata tai isovanhemmat ovat tulleet kyläileen.
Tee juuri niin kuin itse parhaaksi näet - kokonaisuus on tärkeintä, ei päivÂkodin mielipide.
Kyllä 4p viikko on niin säännölinen rytmi ettei se lapsea "opeta huonoille tavoille".
Enemmän minä olisin huolissani niistä lapsista/perheistä jotka kouluaikana häipyvät lomalle loma-aikojen ulkopuolella. Syynä tietysti halvemmat matkat.
Itse töissä jo näen tämän matkasukupolven vastuuttomuuden. Aina pitää päästä matkoille silloin kuin haluaa (=halvalla pääsee), ei silloin kuin se parhaiten töiden rytmin kannalta sopisi.
Meillä eskarista nimenomaan painotetaan, että vielä voi olla pois ja kannattaa pitää vapaata kun pystyy, kun koulussa ei sitten enää voi. Ei eskarissa voi olla länsäolopakkoa :)
Lapsi on (ja jatkaisi syksylläkin) 4 päivää viikossa hoidossa koko päivän. Eli eskarin lisäksi vielä jää hoitoon klo 16 asti, kun ollaan töissä siihen saakka. Jos olisin kokonaan kotona ja lapsi kävisi VAIN 4 tunnin eskarin päivittäin, niin asia olisi eri, eihän noin lyhyet päivät ole kovin raskaita.
Mutta nyt työmatkojen takia lapsen hoitopäivät on eskarin kanssa 8,5 tuntia. Olisi mielestäni vähän hassua kiskoa lasta vielä perjantainakin aikaisin ylös, että eskariin nyt vaan, ei saa levätä, vaikka äiti ja pikkusisko jää kotiin... Eihän koulupäivät ole noin pitkiä ikinä! Joten vähän ontuvaa verrata kouluun.
Itse en ikinä veisi lapsia hoitoon jos olen itse kotona. Saan vapaa-aikaa muutenkin, eli ei kävisi siis mielessäkään viedä kuopusta myös eskarin ajaksi päiväkotiin! Ihan samaten hänellä on pitkät hoitopäivät ja yksi leppoisa ylimääräinen vapaa on 3-vuotiaalle ihan tarpeen. Eikä se onnistuisi, vaikka haluaisin, sillä meillä on hoitosopimus 16 hoitopäivästä kuukaudessa.
Mutta siis kuten arvelinkin, suurin osa on kuitenkin kanssani samoilla linjoilla, eli että perjantaivapaa olisi lapselle parhaaksi. Lapsen etua tässä haluan ajatella, en muuta. Ja ainakin tuo nappula nyt siis haluaa vapaansa pitää, toki kysyisin sitä häneltä eskarivuoden aikanakin.
Ja niille, jotka edelleen puhuu siitä, miten pitää opettaa, että jonnekin on pakko mennä jne. Meillä lapsen ON PAKKO mennä sinne eskariin ma-to, eikö se riitä 6-vuotiaalle rutiiniksi? Meillä ei lapsi aamulla saisi päättää, että huvittaako tänään lähteä vai ei. Ma-to mentäisiin aina, totta kai kun vanhemmilla on työpäivä.
ap
lomalla ja on luokkansa priimus. Mitä huonoja tapoja hän on tästä oppinut? Että elämä ei kaikilla mene samalla syklillä ja kaikilla ei ole lomia koulujen loma-aikoina.
Meillä sama tilanne, enkä ole vielä miettinyt tarkemmin kävisikö esikoinen perjantaisinkin eskarissa vai olisko meidän kanssa kotona + tehtäisiin jotain kivaa yhdessä. Ei kyllä tullut mieleenkään, että poissaolosta voisi tulla ongelma! Ei eskari kuitenkaan kuulu oppivelvollisuuteen vielä.
Kyllä sen koulurytmin sitten ekalla luokalla oppii. Olen minäkin mennyt kotihoidosta suoraan kouluun, eikä se viisipäiväinen kouluviikko ollut mikään ongelma, kyllä lapsi siinä vaiheessa ymmärtää että kouluun pitää mennä joka päivä ihan niinkuin isän ja äidin töihin.
Siis kun tuolla aikaisemmin joku lto mainitsi et lapselta jäisi yhtenä päivänä tehtävät tekemättä. Niin ainakin meidän, ja kaikissa eskareissa jotka tiedän, on perjantaina korkeintaan ohjelmana jotain laulua. Siis ei mitään kirjallisia eikä muitakaan tehtäviä. Oman lapseni eskarissa on perjantaisin lelupäivä joten hän ei yleensä halua silloin olla poissa. Meillä vapaapäiviä saa ottaa ihan milloin haluaa ja ollaan huoletta otettukin (olen hoitovapaalla kahden pienemmän kanssa, esikoinen eskarissa vain sen 4 tuntia). Meidän pojan eskarissa tekevät kirjasta tehtäviä vain 1-2 kertaa viikossa. Muina päivinä jotain muuta ohjelmaa. En ymmärrä mitä haittaa siitä voisi olla että lapsi voi pitää vielä vapaata tarvittaessa, jos tulee joku reissu tai muuta. Koulussa käyminen on pidemmän päälle tylsää joka tapauksessa vaikka olisi aamulähtöihin tottunutkin.
Ja niistä jää jälkeen aika nopsaan, jos on poissa ihan vaikka sairauden takia.
Meillä lapset menee eskariin kotihoidosta, joten minusta on hyvä sitten siinä vaiheessa opettaa, että kouluun pitää alkaa suhtautua tosissaan.
ja koulua ei tarvitse vielä ottaa tosissaan, vaan nauttia eskarilaisena olosta muuten. Kyllä sitä ehtii seuraavat vuodet sitten siellä koulussa opiskella ja opetella.
läsnäolopakkoa. Pk-johtaja jopa suoraan sanoi (kun minä vuorotyöläisenä pidän lastakin kotona arkivapaina ja vieläpä epäsäännöllisesti - ei säännöllisesti kuten ap), että "hyvä ottaa rennommin, ehtii sitä sitten istua koulussa viisi päivää viikossa".
PS: koulupakkoakaan ei Suomessa ole. Oppivelvollisuus on, mutta kotiopetuskin on laissa täysin sallittua.
Ei ole pakko olla joka päivä läsnä. Toki tietty säännöllisyys hyvä ja sehän teillä toteutuu.
Se vaan tuli mieleeni että etkö voisi lyhennettyä niin että lyhentäisit esim. to ja pe puolikkaiksi päiviksi?
Lapsi on todellakin eskarikypsä, kyse ei ole siitä. 5-vuotistesti ei olisi voinut paremmin mennä.
Väitän, että jos kenen lapsen kanssa tahansa (heh, tai aikuisen ;)) testaisi 4 päivän työviikkoa 5-päiväisen sijaan, niin kaikki olisivat tyytyväisempiä lyhyempään työviikkoon ja pidempään vapaaseen... Tässä siis ihmettelen sitä, että miksi pitää (jos ei ole pakko) rasittaa lasta, miksei hän saa levätä rauhassa pitkää viikonloppua?
ap