Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulos yksin pihalle leikkimään, milloin lapsi itse haluaa ja saako luvan?

Vierailija
03.04.2009 |

Missä iässä teidän av-mammojen lapset ovat itse alkaneet haluta yksin pihalle leikkimään? Ja ovatko päässeet? Meillä on nyt 5,5v, ja on halunnut ja pukenut oma-aloitteisesti joten on sitten päässyt eka kertaa tänä keväänä nimenomaan toisten lasten kanssa, omalla takapihalla on leikitty aiemminkin yksin jo vuoden verran. Ympäristö vaikuttaa myös,eli täällä on aika turvallista laskea. Näyttävät leikkivän keinumista, kura-lapioleikkejä, ja kuurupiiloa ja ruutuhyppelyä jne. Eli ei mitään kummallista. :)

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan omakotitalossa. Piha rajattu aidalla ja lapset pysyy kujan perällä. Ikkunasta sitten vahtaan. Mutta kivempi se on mennä ulos mukaan, tekee vaikka pihatöitä!

Vierailija
2/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorin oli ulkona jo 2 1/2 vuotiaana.. ja muuten puki päällensä myös... juoksee pihalla isompien perässä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on liikaa.

Vierailija
4/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi kohta 7, nuorempi 4,5. Oma täysaidattu ja turvallinen ok-piha. Kesällä on tarkoitus 7-vuotiaan ruveta vähän laajentamaan reviiriä, viime kesänä meni jo itsekseen naapureihin hakemaan lapsia jne.

Helsingissä.

Vierailija
5/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo, iso takapiha, tiemme on umpikuja eli ei läpiajoliikennettä. Jo 2-vuotiaana lapsi saanut olla isompien sisarusten valvonnassa (8-10-vuotiaiden). Nyt nuorin on 3 v. ja hän ei missään tapauksessa pärjää vielä yksin pihalla, ennen kaikkea siksi, että on vilkas, rohkea ja arvaamaton. Isompien kanssa kyllä.

Vierailija
6/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä ulkoili takapihallamme, joka rajoittuu laajaan metsäalueeseen. Tässä ei ole teitä eikä mitään vesistöjä tms. lähellä, asutaan maaseudulla.

Mutta, nyt talven aikaan on tehty 10 km:n säteellä useita susihavaintoja, mm. laumassa liikkuvia. Ovat vierailleet myös joidenkin talojen pihapiireissä.

En tiedä olenko ylivarovainen. Mutta toisaalta Suomessa ei ole yli vuosisataan ollut yhtä suurta susitiheyttä kuin nyt. Silloin viimeksi tapahtui myös ihmisvahinkoja, kun reviirit törmäsivät.

Vierailija
7/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä lapsi on saanut ulkoilla itsekseen 3-vuotiaana, sillä porttia ei saa auki ja minä istun ikkunan takana katsomassa mitä puuhaa. Taloyhtiön isolle pihalle ei ole itsekseen vielä edes halunnut mennä (on nyt 4 v) enkä kyllä vielä päästäisikään.

Vierailija
8/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä, missä nyt asutaan ei ole ollut yksin ulkona, koska en näe pihalle.

Muutetaan pian, talossa on suojaisa piha. Siellä sitten poika saa harjoitella yksin ulkona olemista. Mutta tulen kyllä kyttäämään ikkunasta aika paljon.. =)

Vierailija
9/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on se että asumme kerrostalossa aika lähellä kaupungin keskustaa. Olen surrut sitä ettei hänellä ole sitä vapautta mikä esim. minulla itsellläni oli lapsena kun asuimme maaseudulla omakotitalossa. Minulla oli pienestä pitäen iso vapaus mennä, osittain isoveljen perässä, osittain naapurinlasten kanssa mitä oli kymmenkunta. Muistan että äitini saattoi joskus kurkistaa keittiön ikkunasta että missä menen, mutta ei siinä sen kummenpaa.

Toista on nyt minun lapseni kanssa. Harkitsemme vakavasti muuttoa osittain tästäkin syystä. :(

Vierailija
10/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja omalle pihalle saavat mennä ja takapihalla pitää pysyä, että näen heidät koko ajan.

Kaverin pihalle vievä tie näkyy myös, joten luvan kysyttyä saa sinne juosta ja minä katson, että pääsevät perille asti. Kaverin äidin kanssa soitellaan, kun pojat lähtevät sitten kyläilemästä kotiin.

Vierailija
11/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja susilla oli heikot mahdollisuudet saada saalista luonnosta. Ymmärrän tietysti että pelottaa, mutta näin lohdutuksena tämä :)

Syksyllä ulkoili takapihallamme, joka rajoittuu laajaan metsäalueeseen. Tässä ei ole teitä eikä mitään vesistöjä tms. lähellä, asutaan maaseudulla.

Mutta, nyt talven aikaan on tehty 10 km:n säteellä useita susihavaintoja, mm. laumassa liikkuvia. Ovat vierailleet myös joidenkin talojen pihapiireissä.

En tiedä olenko ylivarovainen. Mutta toisaalta Suomessa ei ole yli vuosisataan ollut yhtä suurta susitiheyttä kuin nyt. Silloin viimeksi tapahtui myös ihmisvahinkoja, kun reviirit törmäsivät.

Vierailija
12/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin lainausmerkeissä, sillä olihan siellä aina kavereita.

- N. vuoden ajan piti aina ilmoittaa, jos halusi mennä naapuriin ja minä tarkistin tienylityksen.

- Viiden vuoden iässä reviirinä oli kolme pihaa, meidän ja pari muuta, tienylityksen sai tehdä itse, mutta piti ilmoittaa ennen kuin meni.

- Kuuden vuoden iässä sai olla yksin neljällä pihalla (ei tarvinnu ilmoitata), lähistöllä olevaan leikkipuistoon sai mennä yksin, mutta piti ensin ilmoittaa meille.

- Nyt on seitsenvuotias, samat rajat on edelleenkin kuin tuossa yllä. Kesän aikana pitää laajentaa reviiriä, sillä kohtahan hän menee kouluun ja oletetaan, että sen ikäinen selviää koulumatkastakin.

Esikoinen on harkitsevainen ja tottelevainen luonne. Kertaakaan ei ole karannut/ollut ei-luvatulla alueella.

Kuopuksen kanssa harkitsen vakavasti pääseekö vielä tänä kesänä yksin ulkoilemaan. Täyttää neljä kohta. Pitää seurailla vielä.

Naapurin kaksivuotiaskin näyttää ulkoilevan isoveljien kanssa. Itse en laittaisi isommalle sisarukselle, vaikka kuinka olisi kymmenvuotias, näin isoa vastuuta. Toisen naapurin kolmivuotias karkaili aikanaan pyörällä minne sattuu. Sellaiselta lapselta olisin kyllä takavarikoinu pyörän eka karkureissun jälkeen.

Vierailija
13/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ulkoilevat itsekseen kerrostalon pihalla. meidän talon pihalla ulkoilee jatkuvasti itsekseen 6-10 -vuotiaita, ja tokihan tuon ikäisten pitääkin jo pystyä keskenään olemaan. Mutta se siivo! Ihan sama mitä tekevät omille leluilleen mutta jos antaisivat niiden muiden tavaroiden olla siellä leluvarastossa. Tosi kiva kun isot lapset pistää tavaraa päreiksi minkä ehtii, vanhemmat kulkee nenä pystyssä jos niille kerran siitä huomauttaa. Käykää edes katsomassa mitä ne teidän "isot" lapset oikein tekee. Ja meillä ne on tyttöjä jotka hajottaa paikkoja.

Vierailija
14/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai edes nelivotiasta yksin ulos! Ihan käsittämätöntä

Vierailija
15/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitti tänä talvena. Piha-alue on suojaisa ja rajoittuu joka suunnasta rivitaloon. Olemme sopineet, että sillä alueella saa leikkiä, muualle ei saa lähteä. Käyn välillä pihassa huhuilemassa ja tyttö vastailee milloin minkin pensaan tai lumikasan takaa. Toiminut ihan hyvin, mutta tyttö on luotettava ja pitää sanansa. Silti kannan huolta ja käyn siellä ulkona. Yhtään nuorempaa en taitaisi laskea yksinään ulos.

Vierailija
16/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme kerrostalossa läellä kaupungin keskustaa. Taloissa asuu paljon ulkomaalaisia ja tuntuu heillä olevan melko rento meininki lastensa kulkemisen suhteen. Juuri hiljattain näin pienen n1,5-2-vuotiaan kulkevan 5-vuotiaan siskonsa perässä...Pissut housuissa ja räkä nokassa. Etsivät kotiavainta jonka 5-vee oli kadottanut. Ei ollut edes eka kerta kun näin vastaavaa. Usein olen nähnyt kun kauhea lauma lapsia juoksee kadun yli...vanhemmat lapset kärjessä ja pikkuset perässä.

Omasta mielestäni 2-3-vuotiaat ovat liian pieniä olemaan yksin ulkona. Eikä ole yhtään parempi jos mukana on 4-6-vuotiaita sisaruksia. Lapset saavat päähän kaiken laista ihan tosta vaan. Silloin isolta kehittyneeltä 5-veeltäkin saattaa kadota vastuuntunto hetkellisesti.

Mun mielestä sopiva ikä yksin ulkoiluun ainakin kaupunki olosuhteissa ois joku 5 aikaisintaan. Omakotialueella vaikkapa 4.

Vierailija
17/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-vuotiaat saavat tietysti olla keskenään yksinkin pihalla. Ovat saaneet jo varmaan parisen vuotta.

3-vuotiaan kanssa menen vielä luonnollisesti mukaan. Minusta hän on vielä niin pieni että kaikenlaista sattuu koko ajan. En voi sälyttää vastuuta 7-vuotiaille vaikka erityisesti toinen on todella järkevä. En edes keittiön ikkunasta näe kaikkialle meidän pihalle, joten turvattomalta tuntuisi päästää pikkusta yksin.

Katellaan ehkä syksymmällä kun pienin on 3,5v mutta luultavasti odotan vielä kunnes on 4v ennen kuin hän saa olla hetken isoveljen kanssa ulkona yksin.

Vierailija
18/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täyttänyt on saanut yksin leikkiä pihalla, sekä myös naapurin pihalla, ilman meitä vanhempia. Toki ikkunasta seurataan että ei lähde muualle. Mutta luotan poikaani hyvin paljon. Omakotitalossa siis asutaan.

Lapset on erilaisia, ehkä jos tuo oma olisi kovinkin vilkas tapaus en päästäisi yksin menemään..

Meillä on myös 2½ vuotias, ja ei tulisi kuuloonkaan päästää ulos yksin tai edes tuon 6vn seurassa.. 2v ei todellakaan vielä ymmärrä mitä saa ja voi tehdä ulkona..

Vierailija
19/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan ei mene. Ei osaa tehdä mitään yksikseen. Ja ei kai tuo nyt niin kumma ole, kun ei ole kavereita. Siis muita lapsia ei asu lähellä.

Vierailija
20/21 |
03.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

5v sai mennä yksin pihalle, mutta vahdin häntä ikkunasta (itse olen pahasti allerginen ja olin silloin yh, joten muuten lapsi ei olisi päässyt ollenkaan ulos keväällä). 6v sai itse olla omalla pihalla. 7v on laajennettu pihapiiriä noin 3x oman pihan suuruiseksi alueeksi.

Nyt olen aikeissa laajentaa piirin kohta koskemaan lähes koko lähiöä. Poika siis 8, kohta 9.

Asutaan pääkaupunkiseudulla kerrostalossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän