Sairaanhoitajat/lääkärit! Ripuli hoitoalalta itselle!! Voiko olla muu kuin tavallinen vatsatauti?
Mulla on siis vatsa ollut kipeä ehkä nyt n. viikon verran. Välillä on enemmän, välillä vähemmän. Niin vähän kuitenkin ettei juuri rajoita mitään tekemisiä, töissä olen ollut jne.
Töissä on ollut tietysti vatsatautiakin, muttei pitkään aikaan. Olen siis hoitajana sairaalassa.
Nyt mulla on ollut muutaman päivän ripulia, lähes vettä, muttei muuten pahaa oloa tms.. En ole oksennellut. Tänäänkin olen ihan normaalisti käynyt kaupassa ja tehnyt arkipäivän juttuja vapaapäivälläni. Maha vähän nipistelee, ei pahasti kuitenkaan.
Olen syönyt maitohappobakteereita nyt Gefilus-juomana ja otin sellaisen pillerin myös.
Olen hoitanut clostridium-potilasta asianmukaisesti suojautuneena ja huolehtinut käsihygieniasta. Voisko mun ripuli olla sitä? Kauanko seuraan jos vaan jatkuu? Syötyä saan normaalisti vaikkei ehkä nyt suuremmin himota mitkään herkut.
Minulla on ollut antibioottikuuri muistaakseni viime syksynä viimeksi virtsatietulehdukseen, joten ei kai enää altista clostridiumillekaan?
Kommentit (11)
ollut. Eiköhän se liene ihan tavallinen mahatauti. Meillä on koko kevään riehunut noro, ja taitaa se meidät hoitajatkin jokaisen käynyt läpi.
Harvinaistahan se tietty on terveelle ihmiselle eikä sitä kuuriakaan ole nyt ollut.
Mutta miksi mun maha on ollut jo viikon kipeä ja muutaman päivän ripulilla? Kauanko vielä seuraan, että kannattaa mennä lääkäriin?
ap
Kyllä clostridium tarttuu! Ja kun tarttuu, ei ihan noin vain irtoakaan, vaan pitää porstata pois.
mikä vaivaa ettei tartuta tautiaan potilaisiin ja muuhun henkilökuntaan.
Suurin syy esim. sairaalabakteerin leviämiseen on henkilökunta joka ei huolehdi riittävästi käsihygieniastaan.
Herää kysymys kuinka sairaanhoitajana voi toimia noinkin ajattelematon ihminen. Missä on sinun vastuu?
Olen vapaapäivilläni. Vatsa nyt voi olla muutenkin joskus kipeä. Ripuloinut olen muutaman päivän. Sitä juuri, että jos ripuli jatkuu, soitan huomenna lääkäriajan ja tarvittaessa antavat mulle sitten saikkua jos tarpeelliseksi katsovat, jos eivät, menen töihin.
Tänään en vielä ole ripuloinut, mutten ole paljon eilen syönytkään. Salmonella? No.. kai sekin mahdollista voisi olla vaikken ole matkustellut missään.
ap
perusteellisesti tutkia?
Yksi noro-tutkimus jo pelkästään on kallista puuhaa.
Ei sitä vaan joskus voi millään tietää mistä on taudin saanut, ja mikä sitä ripulia aiheuttaa.. Nyt on aivan valtavasti ripaskaa liikkeellä muutenkin, eli olethan voinut saada jonkun tavallisen vatsataudin vaikka mistä...
Jotenkin en tuohon clostridiumiin usko, kun olet itsesi hyvin suojannut. Ja sehän ei tosiaan terveelle ihmiselle normaalisti mitään tee, ja sulla omasta ab-hoidosta pitkä aika..
Joka tapauksessa et mene töihin niin kauan kun ripuloit. Meillä ohjeena ollut että ripulitaudin jälkeen pitää olla kaksi oireetonta päivää kotona... Eihän koskaan voi tietää vaikka ripuli palaisi oltuaan päivän "tauolla".
-sh itsekin
muut vempaimet päällä.
Eli toki clostridium tarttuu, mutta ylensä antibioottipotilaalle.