Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***VantTujen huhtikuu***

01.04.2009 |

Avataanpas aprillipäivän kunniaksi uusi pino. Tässä vanhat jutut:

http://www.vauva.fi/web/vauva/keskustelut?_forum_WAR_perhe_treeView=0&_…

-Amy-

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ONNEA ONNEA!!! Siis Iiriksen pesueelle!

Antoisaa arkea nelikkona toivotteleepi

Burde & likat

Vierailija
22/59 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pitkästä aikaa yritän muutaman sanasen kirjoitella lyhyen työpäivän ja aurinkoisen ilman innoittamana. Mä oon jotenkin ihan jäänyt facebook-loukkuun eli vaan sillä pörrään, enkä tänne saa mitään kirjoitettua. Ei edes aprillipilana kannata yrittää luvata parantaa tapoja.

Kirjoittamattomuus johtuu varmaan siitä, että elämä täällä meillä kulkee niin rutiininomaisilla urilla, ettei siitä oikein osaa mitään ihmeempiä kertoilla. Emmi senkun kasvaa vaan ja samalla kasvattaa sekä omaansa että vanhempiensa luonnetta. Hienosti se osaa tilanteesta riippuen vedota siihen, että hän on jo iso ja osaa/voi tehdä vaikka mitä tai sitten, että hän on vielä pieni, eikä siis tietenkään osaa/voi tehdä jotain. Ihan uskomaton kyky! =D

Open ahdistus tuntuu tutulta. Voima vaan sinne! Emmi onneksi on vain aika ajoin tuollainen, mutta sekin riittää kiristämään mun pinnaa ihan äärimmilleen. Just tuo iltarumba on tosi rasittavaa. Illat on muutenkin venyny, ja sitten neiti huutaa vähän väliä rapsuttamaan, paijaamaan, niistämään, laittamaan peittoa jne. Eilen se huusi, että äiti kato, nää irtos. Ja kädessä hänellä oli yöpukunsa housut. Että ihan vahingossa oli irronneet... ;D Mutta on se kyllä vaan niin ihana, kun se jo niin paljon osaa ja ehtii ja jutellakin sen kanssa jo voi ihan mainiosti.

Olen nyt pari päivää miettinyt, kuinka sisäänrakennettua tytöillä on se, että vain yhden kaverin kanssa kerrallaan voi leikkiä. Koulussahan se on ihan arkipäivää, että aina joku on kolmas pyörä, ja se hyvin kärkkäästi myös ääneen sanotaan. Mutta jo kaksi vuotiaatkin tekevät niin. Emmin yksi parhaista hoitokavereista (muutaman kuukauden Emmiä vanhempi tyttö) on nyt kahtena aamuna ollut Emmiä vastassa ovella ja lällättänyt, että mäpä leikin X:n kaa, mäpä leikin X:n kaa. Onneksi Emmi ei ole niitä huomannut, kun on touhuissaan esitellyt hoitotädille omia juttujaan, mutta mulle on jäänyt kyllä aika paha mieli. Eilen en vielä kysellyt asiasta hoitajilta, mutta tänään aion kysyä, onko tuo näkynyt tyttöjen päivän leikeissä.

Lycka kyseli aikatauluista tai siis rytmeistä. Emmi heräilee noin seiskan aikaan. Monesti viikonloppuna ennen sitä ja viikolla täytyy herättää vähän jälkeen. Vien hänet hoitoon vähän vaille kahdeksan ja haen kolmen-puoli neljän aikaan. Sen jälkeen käydään kaupassa, tehdään ruokaa, syödään ja ulkoillaan. Välillä käydään kirjastossa ja kavereilla illan mittaan. JOs tullaan hoidosta suoraan kotiin, Emmi mielellään katsoo hetken Muumeja ihan vaan sohvalla tai sängyllä lötköttäen. On siis selkeästi väsynyt hoidon jälkeen. Ja kaipaa äitin tai isin syliä tai kainaloa siinä vaiheessa. Kirjoja luetaan illan aikana paljon ja kaikkien jaksamisesta riippuen leikitään, piirretään, mitä miloinkin. Iltapesuille ja -palalle ryhdytään seiskan maissa ja sänkyyn pyritään pääsemään kasin aikaan. Uni on viime aikoina antanut odottaa itseään ysiin ja välillä ylikin. Päikyt on kyllä nyt venyneet, eli niistä vois varmaan herätellä aiemmin jotta ilta ei venyis.

Nyt täytyy lähteä leipomaan mustikkapiirakka, kun illalla on tulossa vieraita. Palailen taas jossain vaiheessa jatkamaan höpinöitäni...

Aurinkoista kevättä kaikille!

-Amy ja Emmi 2v5kk-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä onkin taas tovi kun viimeksi skriivailin tänne. Kummasti aika vierähtää puuhastellessa tyttöjen kanssa ja yrittäessä pitää kodin edes jonkinlaisessa järjestyksessä. Huoh.. Käyn kuitenkin ahkerasti lueskelemassa kuulumisia.

Oona oli taas viime viikon kipeänä. Yhden päivän kuumeessa ja muuten kovin räkäinen ja yskäinen. Tällä viikolla on ollut ihan terve tyttönen taas, vähän vielä yskää mutta sehän on ihan "normaalia" meidän neidille.. On ollut kavereiden kanssa leikkimässä pph:lla ja me ollaan Emman kanssa shoppailtu pari päivää, tänään siivotaan kotona. On pitänyt löytää Oonalle & hänen ystävälle mekot lauantain juhlia varten, ovat morsiusneitoina. :) Teinkin löydön ja selvisin uskomatonta kyllä 15 eurolla!

Emman kanssa käytiin maanantaina 2kk neuvolassa; uudet mitat paino 5640g, pituus 58,4cm, pipo 39,5cm (s.mitat 3440g, 51cm, 34cm). Kiva muuten lueskella muidenkin neuvolamittoja! :) Hurjasti alkaa jo juttua tulla ja seuraa todella tarkkaan aina mitä ympärillä tapahtuu. Raukka on kyllä taas räkäinen ja yskii (ihan kuten isosiskonsakin), kuorsaa tuossa sitterissä kovaan ääneen aamumaitonsa jäljiltä. ;)

NINCA - pottailuun.. En keksi oikein muita konsteja kuin kirjojen lukeminen, kenties jonkun lastenohjelman katsominen olkkarissa tms. ;) Meillä alettiin pottailla ekat kerrat jo heti kun Oona alkoi istua, 6kk aikaan. Siellä ahkerasti istuskeltiin ja luettiin kivoja kirjoja jne. Nykyään pottaan tulee pisuja monta kertaa päivässä, mutta kakat neiti haluaa tehdä vaippaan jostain syystä - eli en pysty NIAMEYlle mitään vinkkejä heittään.. Nyt yritetään kotona harjoitella vaipattomuutta. Pikkuhousut jalassa ja pidetään pottaa olkkarissa, jotta pääsee heti siihen jos tulee hätä. Ja tarroja saa vihkoonsa kun pisuja ja kakkoja pottaan ilmestyy.

IIDA-LINNEA - ihanaa kun sun sisko on ollut kyläilemässä! :) Mihinkäs rokotetutkimukseen osallistuitte? Mäkin sitä mietin, mutta mua edelleen kammoksuttaa nuo piikitykset ja "turhat" verikokeet jne.. Onko teillä masuvaivat yhtään vaavilla helpottaneet?

KANDI - aikamoisia reippailuja harrastat - loistavaa! Happi tekee hyvää! :) Ihanan kuvan olit laittanut.

JEPSIS - onnittelut kun saitte lonkkavaljaat pois! Varmasti vapauttavaa, sekä äidille että vauvalle. Varmasti Rodoksen reissu onnistuu, saatte nauttia lämmöstä! Meilläkin on 2 vkoa Kreikkaan heinäkuussa varattu. Mun sisko & vanhemmat lähtee kans, joten aikamoinen kööri lähtee. Onpahan lapsenvahtejakin jos vaikka miehen kanssa käytäisiin kahdestaan laatuaikaa viettämässä. :)

NIAMEYkin oli laittanut kivoja kuvia. :)

LYCKAN Höpikselle myöhästyneet 2w onnittelut! :) Meilläkin on ne bileet pääsiäisen jälkeen edessä. Ja meillä on vaihdellen Oonalla käytössä 80-98cm kuteita, riippuu tosi paljon merkistä. Oonan tämän hetkinen "aikataulu": 7 herätys -> hoitoon 8ksi aamupalalle, haen 15 aikaan vaunuilla Emman kans ja ulkoillaan samalla, 16.30-17 päivällinen ja sen jälkeen leikkiä. Kovasti kaipaa myös syliä, joten aika usein isukki ottaa Emman kotiutuessaan jotta Oona pääsee äidin syliin. ;) Iltapuuhat aloitetaan 19, iltapala n. 19.30 ja unille 20-20.30.

OPElle on muuttanut tyranni. höh.. Onneksi nää tyrannivaiheet on vaan ohimeneviä - kuulemma. Niin ainakin yritän itse ajatella kun Oona välillä saa kunnon hepuleita.

Nyt puuhastelemaan. Kohtahan tuo pikkuneitikin herää varmaan taas maidolle! Aurinkoisia kevätpäiviä ja huiskutuksia kaikille!

Mammis + Emma 2+kk & Oona melkein 2v pph:lla touhuilemassa kamujen kans

P.S. Yksi uusi kuva pikkuneidistä juttelemassa mummollensa, jos onnistuu
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=22fde512-1eb2-11de-8b74-…!

Vierailija
24/59 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ilma. Tosin vaikea pukea varsinkin pikku-neidille ulos, kun aamupäivälla kun ulos menee nukkumaan niin on vielä kylmä ja iltapäivällä kun herää on jo lämmin. Nyt ollaan menty pelkällä toppahaalarilla ja makuupussi auki.

Meidän vauvalla oli nyt eka korvatulehdus. Toivottavasti ei tuu mitään kierrettä kun näin aikaisin alkoi. Tosiaan, kovin verraton viikonloppu takana. Pe-la yön oksensin itse, mikälie vatsapöpö, ja seuraavat kaksi yötä huusi vauva. Siis tosiaan huusi ja valehtelematta illasta aamuun. Meinasin moneen kertaan jo viedä vauvan keskellä yötä ensiapuun. Oltiin mun vanhemmilla. Kauheeta kun toinen vaan huutaa huutamistaan ja selkeesti kipuitkua. Ja lisäksi ei ottanut rintaa kuin tosi harvakseltaan. Esim. lauantaina söi iltapäivällä ja sitten seuraavan kerran vasta seuraavana aamuna. Ja sittenkin vaan jos seisoin ja heijasin koko ajan. Päivisin oli rauhallisempi. Maanantaina mentiin sitten päivystykseen ja korvatulehdushan siellä. Antibiootit saatiin. Seraavankin yön vielä itki, mutta viime yön nukkui. Oli kyllä ihanaa nukkua monen valvotun yön jälkeen.

Muuten ei kummempaa. Helmi nukkuu sängyssään ja vauva vaunuissaan. Varmaan herää kyllä kohta.

Opelle voimia uhmaisen taaperon kanssa. Meilläkin tuollaista on aina välillä. Nyt menee taas paremmin. Mutta tutulta kuulostaa. Eli voinen rauhoitella, että meillä ainakin noita tulee ja menee. Vauvan tulo on vaikuttanut siihen, etten tosiaan ehdi kaikkiin oikutteluihin suostua ja se on ehkä vähentänyt niitä. Oon vaan kylmästi sanonut, että äiti lähtee alakertaan ja satu jää lukematta ja laulut laulamatta, jos on alkanut säätää jotain. Se kyllä auttaa.

Lyckalla onkin komea poika. Meidän Helmi käyttä 92cm vaatteita, vaikka on jo 2,5 vuotias. 98 cm oon hankkinut ja melkein kaikki vaatteet joita hankin on 98cm. Mutta ovat kyllä isoja vielä. Menevät varmaan vasta syksyllä.

I-L on rokotetutkimuksessa tai siis vauva varmaan. Mekin ajateltiin osallistua siihen pneumokokki-tutkimukseen, joka tehdään neuvolakäynneillä. Jospa se vaikka vähentäisi jatkossa noita korvatulehduksia. Rokotetutkimuskeskuksessakin ois joku, mutta sinne on noin 50km matkaa ja siellä pitäis käydä 8 kertaa, että siihen ei lähdetä. Mutta tuon toisen tutkimuksen rokotteet annetaan neuvolakäynneillä, joten se ei tuo mitään ylimääräistä matkustelua. Mites muuten pienten äidit, oletteko otattaneet Rota-rokotetta? Me varmaan otetaan se, Helmikin on saanut aikanaan. Mä oon jotenkin vauhko tuon rota-viruksen suhteen :-)

Sellasta meille. Nyt valmisteleen ruokaa, kun MiaMikin poppoo on tulossa kylään.

Jepsis ja tytöt 2,5v ja 2kk

Vierailija
25/59 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope: Tsempitykset täältä! Meillä on IHAN SAMANLAISTA välillä. Onneks edellinen tommonen kausi kesti vaan (tänk kaad) kaksi päivää. Välillä siis aivan hirveetä, sit helpottaa ja välillä taas semmosta normaalia tahto-juttua. Rankkaa on, mutta onneks se välillä tosiaan helpottaa. :)

Amy: Onhan tytöt paljon viekkaampia kuin pojat, mutta uskon että 2-vuotiaiden "en leiki sun kaa, leikin vain X:n kaa"-jutut on isommilta matkittuja. Varsinkin Heidin serkkutytöiltä on huomannu ton tosi hyvin.

Jepsis: Meillä oli Annilla kans tosi pienenä eka korvatulehdus, mutta ei tullu kierrettä! :) Toivottavasti ei teillekään.

Meillä on nyt Anni mahataudissa. Just oli kuumeessa ja toipu siitä ja nyt on mahis. :( Plääh. Saapa nähdä saanko mäkin sen. Nyt tässä kirjottaessa tuli vähän huono olo, mutta toivottavasti se menee ohi. (Pitääkin mennä pesee pönttö, jos vaikka alkaakin yrjö lentää ;))

Heidi se kattelee Heinähattua ja Vilttitossua. Se on sen yks suosikeista. :) Ihan kurjaa kun Heidi ei pääse ulos,kun Anni on kipee. :/ Noh.. Onneks iltapäivällä sitten.

Eipä nyt muuta.. meen pesee sen pöntön. :D

t. burde, heidi 2,5v ja anni 1v perjantaina

Vierailija
26/59 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh mikä aamupäivä. Tälläisinä päivinä toivoisin niin kovasti olevani töissä ;) Ida on ollut aivan järkyttävä tapaus tänään! Ei olekaan aikoihin äitiä kohtaa ollut tälläinen. Ida kävi jo eilen illalla ihan ylikieroksilla kun kotiuduttiin Jepsikseltä. Ida nukahti vasta klo 22 yöunille ja tänä aamuna heräsi sitten kiukkuisena kuin ampiainen kasilta. Jotenkin jo aamusta tuntui ettei Ida kestä yhtään jos höpöttelin Emmalle jne. Tavarat kuulkaa lenteli täällä taas pitkin ja poikin ja neiti sai aivan järkkyjä raivareita ihan joka asiasta. Mikään ei ollut hyvin. Neiti lensikin useasti kuin leppäkeihäs huoneeseen miettimään. Lähdettiin sitten klo 10 ulos ja siellä Ida oli hetken ihan iloinen oma itsensä. Kunnes minä menin kaivamaan polkupyörän esille. Voi kiesus sentään sitä raivoa kun äiti ei saanut koskea tyttöön eikä pyörään, mutta samaan hengenvetoon Ida huusi että äiti auta mua, mä en pääse eteenpäin. Ja taas kun yritin lähestyä niin Ida huusi "älä koske muhun". Huh huh. Ei muutakuin äkkiä sisälle, lapselle ruokaa ja nukkumaan. Tuolla se nyt taitaa jo vetää unta palloon ja toivottavasti nukkuukin sen 3h! Kaiken tämän lisäksi Ida herätti Emmankin vaunuista. Emma nukkuu tähän aikaan yleensä sen 4-5h niin nyt sai tunnin nukuttua.

Onneksi Emma kuitenkin oli hyvällä tuulella ja valvoi tuossa vaan tunnin ja nukahti sitten sitteriin. Äsken kiikutin hänet omaan sänkyyn nukkumaan :)

Ykkösope, eli meilläkin välillä tämmöisiä ei niin hehkeitä hetkiä ;) Ida muuten kans yrittää välillä tuota että määrää missä äiti tai isi saa istua jne kaikki muukin pitää mennä välillä ihan Idan mukaan. Mutta mä en anna Idan määrätä ja jos mies meinaa jäädä tossun alle iltatouhuissa niin minä kyllä karjaisen olkkarista että aikuinen määrää ihan itse missä kohtaa istuu eikä 2v kauhukakara ;)

Mammis ja muutkin, tulikos hommattua ne Carenan double swingit? Pitkän harkinnan päätteeksi päädyttiinkin noihin mieluummin kuin siihen seisomalautaan. Me ollaan nyt lumien sulettua kävelyteiltä oltu ihan jumissa neitien kanssa tuossa kotipihassa. Autolla päästäisiin vaikka ja mihinkä, mutta ei jaksa autoilla. Ja jotenkaan en luota yhtään että Ida jaksaa nälkäisenä ja väsyneenä paluumatkat seisomalaudalla, kun nämä reissut on muutenkin välillä niin uhmaa täynnä. Nuo sisarusrattaat kun on nyt tarjouksessa Vauvatalo Johannassa 199e + koppa vauvalle sen 59e :)

Meilläkin on tosiaan Kanarian matka toukokuulle varattu ja nyt pähkäillään millä rattailla sinne lähdetään. Ilmeisesti otetaan vauvalle kantoliina+Manduca-kantoreppu ja Idalle Scooterit.

quiero, onko sulla vinkkejä Bahia Feliziin? Tehän kävitte siellä pikku-quun kanssa?

Mitäs vielä... Meillä menee noin niinku muuten oikein kivasti täällä tyttöjen kanssa. Emma on oikein iloinen ja hymyileväinen tyttö, ainakin aamuisin ja aamupäivisin ;) Iltaisin on välillä aikasmoista väsyitkua, kun silloin torkutaan vaan sitterissä 5-10min unia. Yöt meillä nukutaan kuin pienet possut. Emma nukahtaa klo 21.30-22 yöunille ihan itsekseen omaan sänkyyn. Herää klo 4 syömään. Sitten joko herää lopullisesti klo 7-7.30 tai syö tuolloin toisen kerran ja jatkaa vielä unia puol ysiin asti. Riippuu vähän onko Ida hereillä jne. Tytöt herättävät yleensä toisensa aamulla, kun molemmille käy suut kuin papupadoilla :)

Sitten kakka-asiaa ;) Emma on alkanut kakkaamaan tosi harvoin. Idahan kakkasi melkeinpä joka ruuan päätteeksi, 2kk ikäisenä kymmenisen kertaa päivässä. Emma se kakkaa 3-4 päivän välein ja välillä kyllä pierut sitten haisee ihan kuolemalle. Eilen illalla kyllä vähän itki masuvaivaakin, kun oli pierutkin hukassa. Tuntuu että tänään ja eilenkin kun on jo kolmas päivä kakasta, niin Emma puklailee tosi paljon maitoa ja syö muutenkin harvemmin, mahtaa olla neidillä täysi olo! Nooh, kaippa sinne jotain maitoa jää massuun, kun neiti on aikas lihapulla. 2kk iässä jo 800g isompi ja 2cm pitempi kuin Ida tuon ikäisenä, vaikka oli ihan samanpituinen kuin Ida syntyessään ja Emma 500g pienempi kuin Ida.

MiaMik ja tytöt 2kk & 2,5v

Vierailija
28/59 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on töissä ja lapset nukkumassa, joten saan nauttia omasta ajasta netin äärellä. :)

Sonjan rytmi on muuttunut aikalailla ihan lähipäivinä. Ennen se nukku tosi pitkiä päikkyjä, mutta nyt ne on ihan selkeesti lyhentyneet. Illalla se meneekin jo 20-21 nukkumaan, kun ennen meni lähempänä puoltayötä. Sonja herää aamulla 7-8. Sopii mulle tämä järjestely. :)

Oltiin tiistaina siellä ylimääräisellä neuvolalääkärillä ja saatiin Sonjalle lähete ultraan sen päässä olevan rasvapatin takia. Siellä sitten ilmeisesti katsotaan tarkemmin, mikä se on ja mitä sille pitäis tehdä. Jotenkin vaan outoa, kun Jonskullakin oli vauvana sellanen ja ei sitä silloin mitenkään tutkittu?

MiaMik meidän Sonja on myös ollut tosi harvakakkainen. On aina vaan kakannut jus 3-4 päivän välein. Jonsku taas kakkas monta kertaa päivässä. Sonjalla oli pienempänä vauvana selkeesti maha kipee ja vaikee olo, kun kakka ei tullut, mutta nyt se on ihan normaali. Lääkäri sanoi, että vauvan normaali kakkaväli on 4 krt päivässä - 1 krt viikossa.

Nyt on pakko kömpiä nukkumaan.

pesukarhu, J 2v11kk ja S 7kk

Vierailija
29/59 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaseen vaan moikkaan teitä ja ilmoittelen, että lukemassa käyn teidän kuulumisia, mutta oma kirjoittelu jäänyt koska meillä sairastetaan.

Mies oli lomallaan kipeänä ja minä lähdin mummolaan kolmestaan tyttöjen kanssa. Oli aivan supermahtavaa viettää aikaa vanhempien ja siskojeni kanssa. Isosiskoni tyttärestä on kasvanut varsin hurmaava 4-v neiti ja kyllä vain leikit sujui serkuksilla hienosti lievästä kieliongelmasta huolimatta. =) Ja yllättävän hyvin onnistui heippojen sanominen vaikka tietysti itkettiin pitkän aikaa toisiamme halaten...

Mummolassa viimeisenä yönä tyttönen itki tunnin välein ja arvasinkin, että tämän talven eka kunnon tauti pukkaa päälle. Ja räkis meni niin pahaksi, että käytiin lääkärissä torstaina. Virusperäistä on keuhkoputkentulehdus, joten siihen ei ab-kuuria, mutta silmätulehdukseen saatiin rasva. Ja ihan kamalaa on lääkkeen laitto, kun neiti huutaa kurkku punaisena ja puristaa silmiään tiukasti kiinni. En tiedä osuuko lääkettä oikeaan osoitteeseen yhtään... Varsinkin unien jälkeen silmät on ihan rähmää täynnä ja olo sen myötä aika kurja pienellä. Lisäksi mulla on kurkkukipeä ja nokka vuotaa, joten ihan kiva kun on viikonloppu ja mies kotona.

Täytyy kyllä sanoa, että aivan ihanan pirteä tyttönen jaksaa olla vaikka kipeä onkin. Ja pikkusisko on alkanut ilahduttaa meitä tosi kovasti höpöttelemällä. "Puhuu" kuin papupata ja naureskelee ääneen paljon. Ihania hymytyttöjä siis meillä täällä!

Harmittaa vaan, kun lapsimessuille olisin halunnut mennä mutta haaveeksi taitaa jäädä tänäkin vuonna...

Tyttösen päikkäreiden aikana sain tehtyä pikkusiskon ristiäisten kiitoskortit valmiiksi. Seuraava projekti onkin tyttösen 2-v kutsut. Niin ja iiiiso pino valokuvia odottaa albumiin pääsyä. Kun vaan aikaa jostain löytyy.

Nyt kuuluu itkua, joten mentävä. Voikaa hyvin!

t. iida-linnea ja tytöt 1v 10kk & 3kk+

Vierailija
30/59 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin poika on kuumeessa, outo mysteeri koko tauti kun muita flunssan oireita ei ole, ehkä vähän yskää mutta en usko hampaidenkaan näin useammaksi päiväksi kuumetta nostavan, poika pulauttikin eilen kahdesti, ei siis ole ikinä edes pikkuvauvana pulautellut joten pelästyin että saadaan mahatauti mutta siihen se jäi.

Tyttö lähti täksi päiväksi mummolaan pääsiäisaskarteluja tekemään ja vitsit että on rauhallista:D meillä kun edelleen vaan uhmaillaan kovasti ja päivät on aikamoista kädenvääntöä joka jutusta.

Amy kirjoitti tuosta kavereiden mä en leiki sun kaa-jutusta, meilläkin on vähän samaa, pihan lapset leikkii tiettynä ryhmänä kivasti keskenään mutta toisella kokoonpanolla tulee syrjimistä ja lällättelyä johon tietysti puututaan. Musta myös tuntuu pahalta kun kohteena on usein meidän tyttö koska muilla pihan lapsilla on pari vuotta isompia sisaruksia jotka just harrastavat näitä juttuja ja lietsovat sitten pienempiä sisaruksiaan mukaan.Meidän tyttö on aika ärhäkkä pakkaus ja alkaa tosi herkästi tappelemaan (ja tosiaan nyrkit ojossa karjuen tappelemaan) pari vuotta isompien naapurin poikien kanssa heti kun tulee jotain erimielisyyttä..ja minä sitten kiskon tuota pikku sähikäistä pois nujakasta,mikähän hirmu siitäkin isona tulee,on tainnut tulla isäänsä joka on aikamoinen kuumakalle;)

Queen

Vierailija
31/59 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

MiaMik, joo, me oltiin siellä Bahia Felizissä, kun quu oli noin 8kk. Milloin lähdette? Voin toki laittaa jotain vinkkejä, mutta en nyt millään jaksa tähän hätään, kun ollaan oltu koko päivä liikenteessä. Palaan asiaan pian.

Mutta siis tulin kysymään, että miten ihmeessä ootte onnistuneet jatkamaan imetystä pidempään kuin 7-8kk? Pikku-quu vaan silloin lopetti itse 7-kuisena, mutta kuvittelin, että Aatu olis ollut toista maata. Nyt on kuitenkin ihan alle viikossa imetyksestä tullut jotenkin tosi hankalaa. Oonkin miettinyt, että taidetaan olla nyt vähän niin kuin ratkaisevien kysymysten äärellä. Eli pitäiskö nyt yrittää vaan taistella ja jatkaa vähän väkisinkin imettämistä, vai antaa vaan periksi ja lopettaa tähän, kun lapsi tuntuu luontaisesti sitä haluavan juuri tässä vaiheessa. Kysyn myös itseltäni, että toisaalta, onko enää mitään erityistä hyötyä siitä, että jatkaisin? Aatu on nyt siis aika tarkalleen 8kk.

Kuvio on siis se, että Aatua ei yhtään kiinnostaisi olla rinnalla, paitsi ehkä aamumaidon jaksaa ottaa puuron päälle kunnolla, kun on selvästi tosi janoinen yön jälkeen. Yösyötöt loppui viikko sitten. Muuten sitten lounaan, välipalan ja päivällisen jälkeen se vaan muutaman kerran imaisee ja jotenkin vaan nyhjää ja PUREE ja on paljon kiinnostuneempi rämppäämään mun koruja tms. Aatulla on nyt 6 hammasta, ja se syö niillä tosi hyvin jo sormiruokia. Siitä se onkin tosi innostunu. Kurkkutikut, omenalohkot, päärynälohkot, ruisleipä ja kaikki vastaava menee jo hienosti, ja Aatu saa ne pureskeltua ja nieltyä ihan oikeastaan kokonaan. Oon ajatellut, että tosta kiinteiden ruokien pureskeluinnostuksesta johtuu varmaan toi uudelleen alkanut pureminen imettäessä, ja ehkä se menee ohi. Mutta sitten kun se ei ole todellakaan ainoa ongelmakohta imetyksessä, vaan just toi lapsen suorastaan haluttomuus koko touhuun. Jotenkin mä oon taas, samalla tavalla kuin quun kohdalla, taipuvainen vaan toteamaan, että mun lapsi on tällainen eikä sillä ole tän kauempaa luontaista tarvetta jatkaa imetystä. Kumpikaan meidän pojista ei ole ollut kovin rinnalla viihtyvää sorttia. Ne on ihan vastasyntyneestä asti syönyt tosi nopeesti ja tehokkaasti 2-4 tunnin välein, eli mitään maratontissittelyjä meillä ei koskaan ole ollut.

En nyt siis oikeastaan kaipaa mitään mielipiteitä "kannattaa imettää vielä/ei kannata imettää enää", koska uskon, että loppupeleissä jokainen äiti tietää, miten oman lapsensa kanssa haluaa toimia. Vähän vaan pohdin tätä koko imetysjuttua "ääneen"... Kysyisin kuitenkin mielenkiinnosta, että onko teillä muilla lapset tässä vaiheessa osoittanut merkkejä siitä, että imetys voisi jo loppua? Vai onko teidän lapset 7-8kk-ikäisinä ollut vielä ihan tyytyväisiä rinnalla? Miten ootte yhdistäneet kiinteiden ruokien syömisen ja imetyksen?

Mietin sitäkin, että tässä on oikeastaan tapahtunut sellanen ihan periaatteellinenkin muutos, että nyt kiinteät ruoat on jo ihan Aatun ruokavalion perusta, eikä niin, että maito olisi se tärkein ruoka. Itse asiassa nyt ollaan jo siinä vaiheessa, että maito on selkeästi vaan ruokajuoma. Jotenkin meillä ei toimi se, että ruokajuoman saa vasta sitten kun on noustu pöydästä ja syöty. Vettä kun annetaan nokkiksesta tai hörpyttämällä, niin Aatu haluais sitä tosi paljon, kun sillä on kova jano ruokailun yhteydessä. Ja sit kun se litkii vettä, niin vatsa täyttyy "turhaan" vedestä eikä maidolle ehkä sen takia jää tilaa. Mutta jos vettä ei anna, niin Aatu vaan kiukkuaa ja hamuaa meidän muiden mukeja ja karjuu. Ja miksi en antais lapselle pöydässä juomaa, jos se sitä haluaa? Tuntuis ihan hölmöltä. Eli oon tosiaan taipuvainen vaan siirtymään siihen järjestelyyn, että maito on ruokajuoma ja sen saa ruokapöydässä mukista ihan niin kuin kaikki muutkin.

Vielä tässä pyörittelen tätä ajatusta hetken, mutta kuten varmaan mun kirjoituksesta voitte päätelläkin, oon jo aika pitkälti päätökseni tehnyt. Olis vaan kiva kuulla, miten teillä muilla on mennyt tää vaihe, etenkin teillä, jotka ootte imettäneet pidempään. Olin joka tapauksessa ajatellut lopetella imetyksen hiljalleen toukokuun aikana, mutta jos tää nyt menee luonnostaan näin niin menköön sitten. Luulen, että meillä ei tähän liity sen suurempaa kriisiä, ei lapsella eikä äidillä. :)

Niin ja loppukaneettina mainittakoon, että quulla on vaihteeksi myös taas joku ihan mahdoton riivakausi menossa! Vähänkö palaa hihat sen kanssa!!! Liitytään siis muiden Vanttu-Enskojen uhmajengiin. ;)

-Q- ja pojat 2v8kk ja 8kk

Vierailija
32/59 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope, meillä on tuota ihan joka päivä, olkoot hyvä tai huono päivä. Turha kuvitella, että Noel ikinä antaisi pukea suosiolla. Myös nukkumaanmeno on tahtojen taistelua: menee 40-80min siihen hommaan, vaikka Noel ei edes aina nuku päiväunia... Kyllä siihen turtuu, pakon edessä! ;)

Vierailija
33/59 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Q:lle imetyksestä. Meillä likat on ollu täysin erilaisia imetyksen suhteen siinä mielessä, että Heidi vaan söi ja sillä hyvä. Yövierotus meni kohtalaisilla huudoilla ja päiväimetyksen jättäminen meni ihan kivuttomasti muutama viikko yöimetyksen loppumisen jälkeen (maito hiipui ja kun en sillon tajunnu tyrkyttää päivällä useemmin ni siirryttiin korvikkeeseen nokkamukista vähäks aikaa ennen lehmänmaitoa). Nii joo ja kiinteiden syöminen meni ihan kivasti... joi nokkiksesta vähän vettä, ja sit imetyksen loputtua korviketta niin paljon ku halus.

Anni taas on ihan eri maata. Se RAKASTAA mun tissejä. Ne on sille maailman tärkeimmät. Se ihailee niitä, läpsyttelee niitä onnessaan, jne.. :) Yövierotus oli aika karseeta (sen jälkeen oikeestaan vasta tajusin Annin tissirakkauden). Anni söis mielummin tissiä kuin kiinteitä... niitä siis menee nyt paljon vähemmän kuin heidillä vastaavassa iässä. (No nyt ei mee oikeestaan muuta kun tissiä kun sillä on vieläkin korvatulehduksen takia ripulia....eilen ei oksentanu ollenkaan mut nyt aamulla taas yökki) Oon miettiny, että millastahan tissivierotuksesta tulee sit kun se pitäis kokonaan jättää pois.. et jos odotan Annin alotetta siihen, niin se voi olla joskus toooooooosi pitkän ajan päästä. :D Mut kattellaan... kiirettä sen kanssa ei oo, kun oon tyttöjen kanssa kotona. :)

Tämmöset imetysjutut täällä. :)

burde, heidi ~2,5v ja anni 1v + 2pv

Vierailija
34/59 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän Eekakaan nyt niin kauheasti tissin perään ole, Liia oli selvästi kiinnostuneempi ja söikin kiinteitä huonommin. Maito maistuu parhaiten aterioiden välissä, siis kun syödään vaikka aamupala puoli kahdeksalta ja imetän juuri ennen ulos lähtöä yhdeksältä niin poika imee mielellään. Samoin muutenkin imetän ennen kuin lähdetään jonnekin, sekä ennen ja jälkeen unien. Harvemmin edes imetän ruuan perään ja meillä myös poika juo itse nokkiksesta vettä ruuan kanssa.Maito on vähän niinkuin välipala.

Mulla on aikeissa jatkaa imetystä vuoden ikään että poika siirtyisi sitten suoraan tavalliseen maitoon ja senkin jälkeen imetän jos vaan pojalle kelpaa.

Vaikka et neuvoja kysellytkään niin ehdotan että voisithan tehdä niin että annat korviketta/pumpattua maitoa ruualla ja imetät lisäksi minkä imee jos olet huolissasi maidon riittävästä saannista kun aatu ei enää öisin syö..jos jokatapauksessa meinaat vierottaa toukokuussa niin poika tottuisi ainakin jo hiljalleen korvikkeen makuun?

Kandin Noel taitaa olla samaa maata kun meidän ärripurri;)

Queen

Vierailija
35/59 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko mennä nukkumaan, piti vaan tulla nopsaa MIAMIK:lle noista Double Swingeistä tuumailemaan.. Olen ollut tosi tyytyväinen. Näppärästi niillä liikkuu, kauppaan, postiin jne. Ainoa mikä mua vaivaa, natisevat ja kitisevät kovasti mutta eipä ole iso ongelma. Eli tuohon hintaan kyllä hyvä menopeli. Meillä on kyllä seisomalautakin, mutta vielä ei ole Oona halunnut kokeilla. Odotellaan että isoimmat hiekkaläjät on raavittu pois kävelyteiltä, josko sitten..

Mammis + tytöt zzz

Vierailija
36/59 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

quiero, 13.5 lähdetään sinne reissuun :) Minähän kävin itsekin siellä kesällä 2005, mutta silloin ei ollut vielä lapsia niin ei tullut siltä kantilta seurattua mitä tulee ottaa huomioon. Mutta jos vaan jaksat ja kerkiät niin kerro jotain :) Esim, liikuitteko bussilla jne. Kävittekö muualla syömässä kuin siellä lomakylässä?

Mammis, me ostettiin sitten nuo sisarusrattaat ja tosi hyvät ovat olleet. Asvaltilla ja ostoskeskuksessa menevät niin kepoisasti etiäpäin ja molemmat tytöt viihtyy niissä, ainakin toistaiseksi :) Jaahas, eli natinaa odotettavissa :D Taitaa olla Carenoiden yleinen vika...

quiero oli pohtinut imetystä. Minäkään en mitään neuvoja jakele, mutta täytyy vaan sanoa että kyllä ovat lapset erilaisia. Meillähän Ida oli oikein tissitakiainen ja oikeastaan juuri tuossa 7-8kk iässä siitä tuli entistäkin tärkeämpää ja imetyksen vähentäminenhän oli meille tosi vaikeeta. Aloin 10kk iässä vähentämään aina yhden syötön kerralla ja sen ekan syötön vähentäminen meni niin että Ida roikkui 2-3 viikkoa mun paidassa ja huusi ja raivosi kun en antanut entiseen tapaan tissiä, itku pääsi kyllä molemmilta :( Emmasta nyt en osaa vielä mitään sanoa, mutta tällä hetkellä ainakin tisu on tärkeetä ja juuri tajusin että tämä typy ei ole saanut edes vielä rintaraivareita :) Niin ja tämäkään ei huoli tuttipulloa. Huoliiko Aatu? Ootko aatellut antaa nyt korvikkeet tuttipullosta vai siirtyä nokkamukiin?

Meidän perjantai jatkui uhmaikäisen kauhukakaran kanssa silleen, että neitipä se sitten suoraan sanottuna paskoi 2 kertaa housuihinsa ja pissasi kerran sänkyynsä päikkäriaikaan! Voi kiesus kun mulla oli sitten pinna kireällä tuolloin!!!!! Tosiaan Ida ei nukahtanut päikyille ollenkaan vaan kakkasi ja pissasi sänkyyn ja nauroi vaan perään, plaah. Nooh, viikonloppu menikin sitten tosi hyvin ja ei paljon uhmailua näkynyt :) Isin perään tuo olikin taas kovasti.

Kello on puoli yhdeksän ja molemmat neidit vetää vielä unta palloon! Emma on nyt neljänä yönä mennyt klo 21.30 nukkumaan ja herännyt n. klo 6 syömään ja jatkanut unta vielä klo 8.30-9 :) En olisi uskonut saavani kahta hyvin nukkuvaa lasta ;) Kohta kyllä taitaa alkaa ekat yöhulinat...

MiaMik ja Emma 10vkoa & Ida 2,5v

Vierailija
37/59 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Imetyksestä* juttua ollut... Eikös se niin ole, että maidon pitäisi olla ensisijainen ravinto 1-vuoteen asti, joten ainakin siltä kannalta kannattaisi yrittää imettää niin pitkään kuin jaksaa, ettei tarvitsisi opettaa pullolle ja/tai korvikkeille enää myöhäisessä vaiheessa. Siis saa toki opettaa, mutta itsestä tuntuisi, että jos imetystä joka tapauksessa olisi jäljellä se muutama kuukausi, niin eikös silloin olisi sama imettää "vaikka väkisin" ja siirtyä sitten suoraan lehmikseen...? :) Näin tekisin itse.

Varmaan just tuo 6-9kk ikä on sellainen aktiivinen ikä, kun lähdetään liikkeelle ja tutustutaan maailmaan, niin ei tissillä oleminen välttämättä kiinnosta kaikkia vauvoja yhtä paljon kuin ennen. Maito on kuitenkin vielä tässä vaiheessa ensisijainen ravinto, joten jos kuitenkin imetys onnistui mitenkuten, niin itse jatkaiasin sitä huolimatta lapsen venkuroinnista. Voisihan tissittelyn mahdollisesti ajoittaa sellaisiin aikoihin, että lapsi on hieman väsyneempi, taio ympäristö mahd. virikkeetön, jolloin ei ehkä ympäristö tai leikkiminen kiinnosta niin paljoa, vaan voi keskittyä rauhassa siihen imemiseen.

Nyt ei taas muuta ehdikään.

Han ja Ässät 2v2kk ja 2kk

Vierailija
38/59 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu olevan niin kireistä tämä elämä etten varmaan yli kuukauteen ole ehtinyt täällä käydä! Tuntuu niin orvolta.. Kaikki aika menee pihaa laittaessa näin keväällä, koirien ja näiden "hirviölasten" kanssa.

Meillä siis onnistuttiin välttämään ero, jos en muistanut sitä tänne ilmoittaa.. Asiat puhuttiin moneen kertaan ja väänneltiin ja käänneltiin. Nyt onkin sit mennyt paljon paremmin kuin aikoihin. Osittain ehkä senkin takia, että yöt on jo vähän helpompia eikä kumpikaan ole koko ajan kiukkunen väsymyksen takia..

Joel täytti helmikuussa jo 2! Äidin isolta pojalta leikattiin vähän synttäreiden jälkeen hiuksetkin, nyt on niin isänsä näkönen kun vaan olla voi.. Sanoja tulee ihan hirveesti ja kova laulaja on pojasta tullut. Ihhahaata ja Puuha-Peteä laulaa, välillä muumejakin. Siivous-hullu Joel on edelleen, pihalla lakasee koko ajan tai kerää lapioon roskia. Kaikkia ihmisiä moikkailee pihalla (myös tuntemattomia) ja on tosi reipas.

2-vuotis neuvolassa oli mitat 14kg 350g ja 92cm. Hyvin poika kasvaa ja on todella omatoiminen. Neuvolassa sanoivat että puhuu kuulemma enemmän kun ikäisensä. Mut onhan se tosiaan koko ajan pälpättämässä.. Automerkkejä kyselee ja toistaa, mersut ja osan amerikkalaisista autoista tuntee jo, osaa sanoa jos vastaan tulee että minkä merkkinen auto siinä meni. Itse pukee jo melkeen kaiken, paidassa tarvii apua. Kengätkin menee melkeen aina oikeisiin jalkoihin.

On meillä tosin uhmaakin. Ja hirvee uhma onkin. Välillä lentelee ruoat pitkin seiniä, ruoalla maalataan seinät tai kun silmä välttää, ne syötetään koirille. Siskoa pitää töniä vähän väliä tai jos ei saa tahtoa läpi, heitetään leluilla. Ulkona heittäytyy koko ajan kun ei saa mennä mihin haluaa. Välillä musta tuntuu siltä että voisin myydä molemmat lapset...

Pottailu ei oikein onnistu. Joel jotenkin kammoaa pottaa ja saa kauheet raivarit jos pojan siihen laittaa. Nykyään potta on Joelin huoneessa ja myöhemmin, kunhan on siihen tottunut, kokeillaan uudestaan. Vuos sitten jo pottailtiin ihan hyvin mut yhtäkkiä tuli stoppi.

Ninnikin on vielä hengissä ;) Täytti vuoden vajaa kuukausi sitten ja on kehittynyt hirmusta vauhtia. synttäreiden jälkeen lähti konttaamaan, nyt kävellään jo tukea vasten ja lasten pöytää työntämällä pitkin kämppää. Pöytä kun ei karkaa niin kuin taaperokärry..

1-vuotis neuvolan mitat oli 9500g ja 74,5cm pitkä, pipo 46cm. 2 kuukaudessa tullut pituutta 4cm ja painoa 900g! Otti kyllä hyvin muita lapsia kiinni, koko ajan kun on mennyt reippaasti miinus-käyrillä. Mun mielestä kehittyy hyvin, neuvolan mielestä ei ja koko ajan on kontrollikäyntejä (erehdyin kerran sanomaan siitä kun ei tyttö syö kunnolla..) ja tota liikkumista seuraavat.. En mä vaan ymmärrä miks pitäis liikkua normaalia aikasemmin vain siks kun veli on liikkunut.

Ruoka ei siis Ninnille kunnolla maistu. Välillä saattaa syödä vaan pari puuroa päivässä mut ei ruokaa yhtään, välillä sit taas saattaa syödä vaan yhden purkin. Joskus ruokaa taas menee ihan hirveitä määriä. Oon huomannut, että Ninni tankkaa joka toinen viikko ja sit taas ollaan melkeen viikko syömättä.. Kasvaa se kuitenkin ihan hyvin.

Tyttökin sanoo jo sanoja, vahvimpana on äiti. Sitä hoetaan vaikkei mitään "asiaa" oliskaan.. Ninni on kyllä paljon voimakastahtosempi kun Joel. Kaikki pitää tapahtua just heti, muuten saa hirveet raivarit. Tän lapsen uhmat tulee olemaan varmaan kamalia..

Mä itse olen innostunut tekemään kakkuja.. Ja leipomaan muutenkin kaikkea.. Mikä ei ole hyvä juttu kun ei niistä raskauskiloistakaan ole tullut päästyä eroon. Ei vaan ole aikaa mennä mihinkään salille tms, ja tän toisen jälkeen ne tuntuu olevan niin tiukassa ettei lähe millään.. Onneks tässä on ollut kaikenlaisia juhlia ni on saanut leipoa ihan luvan kanssa!

Tähän väliin on pakko laittaa pari kakkukuvaa..:

Ninnin 1-v kakku: http://i206.photobucket.com/albums/bb184/henna_016/juhlat.jpg

Joelin 2-v kakku: http://i206.photobucket.com/albums/bb184/henna_016/kakku2.jpg

Snautseri-kakku: http://i206.photobucket.com/albums/bb184/henna_016/snaku.jpg

Yritän jatkossa ehtiä kirjottelemaan useemmin, lukemassa nyt ainakin käyn! Kun alkaa väsymys pikkasen hellittämään ni jaksaakin.. Laitanpa lopuks vielä kuvia lapsista..

Joel 2-v (vielä hiukset päässä..) http://i206.photobucket.com/albums/bb184/henna_016/juhlat1.jpg

Korkokengät jalassa http://i206.photobucket.com/albums/bb184/henna_016/Kuva178.jpg

Joel lyhyillä hiuksilla http://i206.photobucket.com/albums/bb184/henna_016/Joel-1.jpg

Ninni veikan synttäreillä http://i206.photobucket.com/albums/bb184/henna_016/juhlat5.jpg

Ninni omissa juhlissa http://i206.photobucket.com/albums/bb184/henna_016/juhlat2-1.jpg

Tässä myös.. http://i206.photobucket.com/albums/bb184/henna_016/juhlat4-1.jpg

Sit vielä rusetit päässä http://i206.photobucket.com/albums/bb184/henna_016/Kuva195.jpg

Anteeksi kuvien ja tekstin määrä, toivottavasti joku jakso loppuun asti!

Henna, Joel 2v ja Ninni 1v

Vierailija
39/59 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hennan Ninnille isot 1v onnittelut! :)

Mä en yleensä juuri noteeraa muksujen neuvolamittoja (en omien enkä muiden), mutta nyt pisti silmään noi Ninnin mitat (ja kontrollit). Meillä Anni oli eilen 1-vuotisneuvolassa 71cm ja 7250g, eikä siitä olla oltu huolissaan. Nyt tosin sovittiin painokontrolli, että katotaan et paino alkaa nousee kunhan on tervehtyny, mutta senkin saan ite varata sit ku haluun. :)

burde + likat

Vierailija
40/59 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan alkuun onnittelut 1-vuotiaille tonskille, Annille ja Ninnnille!

Kiitos tosiaan kommenteista ton imetyksen suhteen. Mun oma kanta tähän asiaan on kyllä erilainen kuin Hanilla. Ihmettelen, mihin ylipäätänsä perustuu se sanonta, että alle 1-vuotiaan ensisijaisen ravinnon pitäis olla maitoa. Esim. tässä 8kk kohdallahan suositus on kai 6-8 dl maitoa päivässä. Meidän Aatu on ainakin niin jysky, että ei tuolla määrällä pärjäisi mitenkään, tai muutenkaan lähes pelkällä maidolla. Viime viikolla 8kk-neuvolassa mitat oli 10930 g ja 76 cm. Aatu on syönyt 7-kuisesta lähtien jo ihan samoihin ruoka-aikoihin kuin me muutkin ja ihan siis kaksi liha-ateriaa+välipalan ja puurot aamuin illoin. Ruokapöydässä on annettu vettä nokkiksesta ja heti ruoan jälkeen oon sitten vielä imettänyt. Mun mielestä ruoka-aika on näin lapsiperheessä ainakin ihan jatkuvasti eli parin-kolmen tunnin välein, joten jos vielä antaisin varsinaisten ruokailujen välissä ikään kuin välipalana rintamaitoa (eikä aterian yhteydessä tai siis heti sen jälkeen), tuntuis, että ruoka-aika olis koko ajan! Miten teillä Queen toi toimii, syökö Eeka siis kuitenkin jo kaikki kiinteät ateriat vai jätätkö vielä jonkun antamatta?

Aatu suostui vihdoin hieman reilu 6-kuisena ottamaan maitoa myös pullosta (samalla kun oppi ylipäänsä imemään mitään nokkiksesta tai pullosta), joten ollaan siitä asti annettukin jo Nania viimeisenä iltamaitona parempien yöunien toivossa. Samoin ollaan käytetty Nania kotiruokien löystyttämiseen, joten korvikkeen makuunkaan ei sinänsä enää tarvitse totutella. Mulla ei heru maito pumpulle kuin muutamina ekoina viikkoina, enkä toisaalta myöskään ole nähnyt ollenkaan tarpeellisena alkaa pumppailla äidinmaitoa ruoan sekaan. Mä kyllä ihan ehdottomasti kannatan imetystä ja haluan imettää lapsiani, mikäli vaan mahdollista, mutta en ole kauhean ehdoton sen asian suhteen, kuten huomaattekin.

Me tehdään Aatun ruoat pääasiassa itse, ja osa päivän maidontarpeesta täyttyy ruokaan lisättävällä maidolla. Uskon, että tähän asti poika on saanut tarpeeksi maitoa päivässä näillä järjestelyillä. Nyt kuitenkin mietityttää päivittäinen maidon määrä, kun aamumaidon ja iltamaidon välissä tissittelyhaluja on niin vähänlaisesti...

Mitä tulee tohon "vaikka vähän pakolla" -imettämiseen niin siihen mä en kyllä halua ryhtyä. En näe mitään syytä siihen. Musta jotenkin tuntuu, että ei siinä ole mitään niin kummallista, vaikka ekaks vähän aikaa annettaiskin Nania ja sit siirryttäis lehmänmaitoon. Ehkä just siksi kun Aatu jo on tottunut korvikkeeseen eikä itsekään pidä sitä kummana asiana. Ja sit toisaalta, miks ihmeessä haluaisin järjestää tollasia rimpuilukohtauksia parin kuukauden ajan? Johan se olis quullekin kurjaa, jos äiti ja pikkuveli vaan taistelis syömisistä päivät pitkät, sen sijaan että syötäis kaikki mukavasti samaan aikaan ja sit jatkettais leikkejä. Oon huomannut, että kahden lapsen kanssa on kaikenlaisia ratkaisuja mietittäessä aina tärkeintä se, että arki rullaa mahdollisimman mutkattomasti. Yks äiti kertoi mulle imettävänsä toista lastaan aina esim. kauppakeskuksessa ollessaankin niin, että menevät pimeään vessaan, ettei vauvalla ole siellä niin paljon virikkeitä, ja siellä esikoinenkin sitten odottelee pimeässä tämän toimituksen ajan! Huh, ei kyllä toi on vähän liikaa mulle!

Lopuksi vielä totean, että mä itse haluaisin kasvattaa lapset alusta lähtien niin, että ruokailusta ei tehdä mitään sen suurempaa numeroa. Uskon, että silleen monet ruokaan liittyvät temppuilut voidaan välttää (vaikka ainahan lapsilla on kaikenlaisia virityksiä). Ruokaa on meillä tarjolla parin tunnin välein, ja jos joku ei tykkää jostain ruoasta tai ei sillä hetkellä maistu niin sitten voi mennä pois pöydästä ja tulla parin tunnin päästä takas hieman enemmän nälkäisenä.

Elikkäs summa summarum: jos Aatu nyt tuntuu päättävän, että tissittelyt on ohi niin sitten se on niin. En halua alkaa mihinkään syömistaisteluihin (kun vielä taisteltavaa riittää myös pelkästään jo ton uhmakkaan quunkin kanssa:) . Aamumaito menee vielä ihan kuin ennenkin, joten jospa sit jatkan vaikka vähän aikaa imetystä vain aamuisin. Eikös monet esim. taaperoimettäjätkin imetä pitkään vain kerran tai pari päivässä? Riittääköhän silloin maito vai hiipuuko maidontuotanto kokonaan? Mä jotenkin yhdistän tän Aatun haluttomuuden siihen, että kun yösyötöt loppui, maitoa tulee vähemmän tai ainakin se alkaa herua selvästi hitaammin, mikä ei näin kiireiselle pikkumiehelle sovi ollenkaan. Vain aamuisin tuntuisi olevan aikaa fiilistellä enemmänkin äidin sylissä, ennen kuin päivän touhotus taas alkaa :) Mutta aamulla teenkin poikkeuksellisesti just noin kuin Queenkin sanoi, eli annan maitoa vasta vähän ajan kuluttua puurosta, just ennen ulos lähtöä.

Tällä kertaa olinkin aika kantaa ottava. Hassua, miten tää koko imetys kyllä on aikamoinen mielipidepommi! :)

-Q- ja poitsut