PPh haluaa mennä torstaina hoitolasten kanssa uimahalliin. Antaisitko luvan?
Kysyi siis tänään lupaa ja sanoin, että mietin huomiseen.
Hänellä on kuulemma torstaina vain kolme lasta hoidossa, joten oli saanut omasta mielestään hyvän idean käyttää lapsia uimassa.
Nyt vaan mietin, että tuleekohan siitä mitään? Saako katsottua kaikkien perään?
Silloin hoidossa olevat lapset todella vilkas 5v poika, 2-v poika ja 4-v tyttö. Ja tuo todella vilkas on meidän lapsi..
Kommentit (50)
pph tuntee hoitolapsensa, tietää millaisia he ovat ja mistä itse selviää.
Elleivät vanhemmat luota lastensa hoitajan arvostelukykyyn ja taitoihin ja anna lupaa ekstroihin ne varmaan loppuvat aika äkkiä.
Mutta kiva, että pph jaksaa ehdottaa tuollaista "ekstraa"
[/quote]
Omat lapseni ovat ADHD-tapauksia uimahallissa pahimmillaan, ja silti olen käyttänyt heitä yksinkin uimahallissa. 2kpl lapsia 3 ja 5v kahden vuoden ajan, tosin säännöllisyys on avainsana. Ovat tottuneet uimahallissa vallitseviin sääntöihin ja minä olen tottunut viemään ruokittuna ja eväiden kanssa heidät sinne. Banaani käteen tai joku pillimaito pukkarissa, niin jaksavat taas. Ja uni maistuu uimisen jälkeen. :)
muutaman kerran uimaan ja jatkossa koululaiset? Ja ne ovat isompia ryhmiä kuin mitä pph:lla on.
eli olen ollut vuosia myös pph.
En antaisi mennä. Periaatteessa. Pienet lienevät uimataidottomia?
Uimaopetus ja hengenpelastusliitto suosittaa että yhtä uimataidotonta vahtii yksi aikuinen ja lapsen voi kahluusyvyydessä päästää itsestään niin monen metrin päähän kuin on ikää lapsella. Tyyliin 2v kahden metrin päähän jne.
Nämä on siis puitteet jolloin uiminen on turvallista.
Toki totta on että äiti/isä usein joutuu tinkimään noista tavoitteista jos on monta pientä lasta. MUTTA äiti/isä on itse vastuussa lapsistaan.
Mikä vakuutus korvaa jos pph:lle sattuu jotain, jos lapsille sattuu jotain??
Ihana idea kyllä, mutta miettisin vielä kaksi kertaa.
Toki on mahdollista ettei mitään satu mutta haluaako hän todella ottaa riskin ja tosiaan mikä vakutus hänellä on ja mitä se korvaa?
Tiedoksi että meillä uidaan paljon ja lapset rakastavat uimista, en siis ole mikään vesikammoinen. Olen vain sitä mieltä että vettä pitää osata kunnioittaa.
Vaikka kahvikuppiin voi hukkua kun huonosti käy. Suomessa käy liian monta kertaa joka vuosi tosi kurjasti :(
Oma 5v osasi uida jo loistavasti ja nyt pienenä koululaisena peittoaa monet aikuisetkin taidoillaan. Verrokkina suurinosa luokkatovereista vasta opettelee uimaan, eli lasten tadot noin pieninä ovat vielä hyvin erilaisia.
Jos olisi kysynyt tänään (1.4.) olisin sanonut että aprillaa ;)
lapsenne (yksi kerrallaan) uimaan.. Uimakouluryhmässä vähän enemmänkin uimataidottomia yhden open kontolla.
Kaksi tuon ikaista lasta/aikuinen viela menee (omasta kokemuksesta, meilla 2 ja 5 veet, eivat erityisen vilkkaita) mutta kolmen kanssa - etenkin jos yksi on hyvin vilkas - huomio voi jo herpaantua (esim. UK:ssa monissa uimahalleissa saanto 1 lapsi per aikuinen). Onhan siella uimavalvojat mutta ei heitakaan lapsenvahteina voi kayttaa.
Itse olen käynyt 2-, 3,5- ja 5-vuotiaitteni kanssa uimassa ja ihan hyvin meni. Lilluttiin kaikki siinä matalassa lasten altaassa.
Tai eikö äiti selviä kahdesta omastaan uimahallista? Korkea aika ruveta herjoittelemaan! Moni 5-vuotias osaa jo uida hyvin. Vaikkei ap:n poika ehkä osaakaan, niin onhan 5-vuotiaan jo annettava hiukan omia siipiään kokeilla pikkualtaassa!
Voihan lapsille laittaa kunnon kellukkeet, jotka ainakin antavat lisäaikaa "pelastamiseen".
Oma 3,5-vuotiaani oli eilen uimassa päiväkotiryhmänsä kanssa. Järjestetyssä vesileikki-ryhmässä. Lapsia 10, valvojia 2. Ja lasten ikäjakauma 3-6. Laskin lapseni mukaan oikein ilomielin, kiva, että järjestetään!
Ja kellukkeita ei tuossa ryhmässä ole tapana pitää, sillä tarkoitushan on että lapset oppivat olemaan vedessä. Uimaan vaan! Lapset ovat ylättävän luonnollisessa olotilassa ollessaan vedessä. Harva sinne veden alle plumpsaa.
Lapseni ryhmä meni taksilla, osa henkilökunnan omissa autoissa. Tähän on lupa, mikäli vanhemmat tuon luvan ovat kirjallisesti antaneet lukukauden alussa. Ja yleensä kaikki tuon luvan antavat, mahdollistaahan se juuri tuollaisten "ylimääräisten" retkien tekemisen.
käyhän sitä eskarit ja alakoululaisetkin uimahallissa koulunkanssa eikä siellä ole sen enempää valvojia mukana. opettaja + uimahallin työntekijät.
joten tuskin antaisin hoitajalle luvan. Joku puhui eskarilaisista,se on eriasia sillä moni eskarilainen osaa jo uida.
lapsenne (yksi kerrallaan) uimaan.. Uimakouluryhmässä vähän enemmänkin uimataidottomia yhden open kontolla.
Kyse onkin siitä, että uimakoulussa lapset ovat vakuutettuja.
Heitä opettaa uimaopettaja jolla on hengenpelastutaidot hanskassa.
Ryhmä 5vuotiaita tai eskarilaisia on aivan eri asia kuin 2, 4, ja 5 vuotiaat.
Olen itse äitinä käynyt uimassa omien lasten kanssa (4 lasta joista yksi tuo koululainen ja siis täysin omatoiminen) mutta silloin minä itse olen lapsistani vastuussa ja meidän vakuutus kattaa vapaa-ajan.
Perhepäivähoitajan työhön se ei kuulu.
Suurimmassa osassa kuntia lasten kuljettaminen vaikka autolla on kielletty ja koen että uimataidottomien vieminen uimaan on yhtä riskaabelia.
Vakuutus ja ja vastuu ovat siis ne asiat jotka minua huolettaisivat.
Ne ovat monesti yllättävän tiukkoja ja kinkkisiä tämmöisessä.
Olisi kiva nähdä teidän huolettomien kommentit kun jotain oikeasti tapahtuisi.
Kuinka moni toteaisi vain no voi ei voi mitään on se kiva että lapset pääsivät kuitenkin uimaan!
En usko pph olevan huono! Vaan se tosiasia että mitä vain voi sattua.
käyhän sitä eskarit ja alakoululaisetkin uimahallissa koulunkanssa eikä siellä ole sen enempää valvojia mukana. opettaja + uimahallin työntekijät.
Kyse EI ole siitä että pph olisi jotenkin huonompi kuin vanhempi.
Kyse on siitä kuka loppuviimeksi kantaa vastuun ja kuka vakuuttaa?
Onko pph:lla vakuutus joka kattaa mahdollisen tapaturman uimahallissa?
Kattaako se murheen jos jotain vakavampaa sattuu?
Siis tosiasia on että todennäköisesti ei satu mitään, mutta entä jos sattuu??
Mielummin olen varovainen tällaisessa asiassa kuin itken jälkikäteen.
Miksei lapset voi käydä uimassa vanhempiensa kanssa?
Pph voi keksiä monenlaista muutakin extra kivaa :)
no, tätä nyt ei tyypillinen av. mamma tajua.
Haluaa, että pph käyttää lapset uimassa kun ei itse viitsi.
Kun nyt kahvikuppiinkin voi hukkua, niin oletteko ajatelleen mitä kaikkea riskialtista pph tekee päivittäin lasten kanssa?
Saako teidän lapsia esim. viedä kävelylle? Voihan joku rattijuoppo olla liikenteessä ja ajaa yli? Tai ylivilkas 5-vuotias voi lähteä omille teilleen liikenteessä. Porkkanan pala voi helpostikin mennä 2-vuotiaan kurkkuun. Liukumäestä voi tippua... Maailma on riskejä täynnä.
Ymmärrän toki, että lasten kanssa ollaan varovaisia, mutta tästäkin ketjusta voi lukea, että eiköhän nyt jo monilta osin mennä liiallisuuksiin. Jos äiti ei voi tehdä töitään, kun on niin huolestunut lapsensa päivästä, onkohan aika jäädä itse kotiin lastaan hoitamaan?
Ja hei. 70-luvulla ei edes ollut turvavöitä takapenkillä!
ollut yhtäaikaa tasan kerran uimahallissa: Toinen halusi olla lastenaltaassa sylissäni ja toinen juoksi päätä pahkaa ympäri hallia. Itse nousin ja laskeuduin uima-altaasta n. 50 kertaa 1,5-vuotias sylissäni ja karjuin 4-vuotiaan perään toivoen, ettei tämä liukastuisi tai putoaisi aikuisten altaaseen.
Käynhän itsekin kolmen lapseni kanssa uimahallissa ja hyvin saan katsottua kaikkien perään. Eiköhän pph ole kykeneväinen arvioimaan itse pärjääkö lasten kanssa vai ei. Tunteehan hän sinunkin vilkkaan poikasi.
kuinka avuttomia te oikein olette?
Mulla ei ole mitään ongelmia vahtia omiani ,kolmea alle kouluikäistä uimataidotonta, uimahallissa.
Ja miten se vakuutus hukkumiselta suojaa?
Itse kyllä vien omat lapseni uimaan. Ei pph:n tarvitse ottaa noin suurta vastuuta lapsista, vaikka kuinka hyvä hoitaja olisikin. Enkä myöskään itse ottaisi jonkun toisen lasta valvottavakseni uimahallissa.
Eskari-iässä antaisin lapseni mennä.
jos pph tuntee hyvin lapset ja osaa pitää kurin niin uimahallireissu on piristävä kaikille :)
Minulla lapset 2,4,6 ja 8, ja kerran olen heidän kanssaan ollut uimahallissa, eikä siitä oikein mitään tullut. Ensinnäkin 8v ujohko poika ei olisi halunut mennä yksin miesten pukuhuoneeseen, en tietenkään voinut ottaa naisten puolelle. Lasten allas oli liian syvä hyvin vilkkaalle 2vuotiaalle, joten jouduimme kykkimään enimmäkseen vauva-altaassa missä taas uimataidottomat tytöt 4 ja 6v eivät tietenkään kauaa viihtyneet, joten perässä juokseminen otti rimpuileva kuopus kainalossa aika voimille. Esikoinen osasi jo uida, eikä ymmärrettävästi malttanut vahtia sisaruksiaan, kun halusi kokoajan vain laskea isosta liukumäestä, joten se uimareissu jäi aika lyhyeksi :-(