te jotka olette hakeneet hoitovapaata työstänne siihen asti kun lapsi 3v
Oletteko täyttäneet hoitovapaahakemuksen työpaikalle tasan sen päivän kun lapsi täyttää 3v vai miten olette päivämäärän katsoneet?
Kommentit (24)
perustellusta syystä voi lyhentää hoitovapaatatai esim. uudelleen äitiyslomalle jäänti jne. eli lain mukaan vaikka ilmoittaisitkin työnantajalle että olisit 3 vuotissyntymäpäivään asti hoitovapaalla.
Joitakin vuosia sitten virassa oleva työkaverini yritti perua hoitovapaataan, kun jäi uudestaan äitiyslomalle että saisi palkalliset ensimmäiset 3 kuukautta toisenkin vauvan kanssa.
Ei onnistunutmillään, yritti ensin liiton kanssa, mutta liitto ei lähtenyt mukaan koska työnantaja ei rikkonut lakia vaan se ei ollut laissa mainittu syy keskeyttää hoitovapaa. Yritti yksityisen lakimiehen kautta, mutta ei sekään onnannut kun työnantajalla oli laki puolellaan.
Itse ainakin opin sen etten hae hoitovapaata suoraan kolmanteen ikävuoteen asti, vaan osissa.
Itse ainakin opin sen etten hae hoitovapaata suoraan kolmanteen ikävuoteen asti, vaan osissa.
...sillä työnantajan ei tarvitse myöntää kuin kaksi pätkää hoitovapaata. Eli jos haet ensin 6kk ja sitten sen perään toiset 6kk niin työnantajan ei tarvitse enää antaa kolmatta 6kk pätkää.
on tullut voimaan 2006 vuoden aikana. Lisäparannuksia maksatuksiin tuli vuonna 2007 alusta. ja eikö tämänkin vuoden 2009 alusta tullut jotain parannuksia.
KHOlla on jo ennakkopäätöksiä siitä, että jos haluaa mainitsmistani syistä keskeyttää hoitovapaan niin se on työnantajan myönnettävä. Eli lakihan on oltava kaikille sama.
t. vastaaja 20
siis hoitovapaan viimeinen päivä on se, jolloin lapsi täyttää 3-vuotta. Siitä seuraavana päivänä joutuu menemään töihin (tai ottamaan lopputilin, kuten minä tein ;) )
Ja omassa työpaikassani olisi hoitovapaan voinut keskeyttää niin, että vaikka seuraavana päivänä olisi mennyt takaisin töihin, olettaen tietysti, että olisi saanut lapsen jonnekin hoitoon :)