Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksityisellä töissä ja huomasin et saan 1,5e tunti vähemmän palkkaa mitä alan

Vierailija
28.03.2009 |

vähimmäissuositukset. Pitääkö itse pyytää lisää vai eikö kukaan pidä asiasta huolta?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole koskaan pyytänyt mun puolesta palkankorotusta...

Vierailija
2/5 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyydät ja jos firmassa noudatettavan TESsin mitä palkkataulukossa on tuo 1,5eugenii suurempi tuntiliksa niin saat ne rahat takautuvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs olet suostunut!

Vierailija
4/5 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työehtosopimus eli TES ja laki

Työsuhteessa ovat turvana alan TES ja yrityskohtaiset paikalliset sopimukset. Jos työskentelet yrityksessä, joka ei ole velvollinen noudattamaan TESsiä, työsuhteen ehdot määräytyvät työlainsäädännön sekä tekemäsi työsopimuksen perusteella.

Vaikka työsopimuksen määräykset yleensä sitovat, toisinaan TES tai laki saattavat syrjäyttää työntekijälle epäedullisen työsopimusehdon. Esimerkiksi yleissitovan TESsin vähimmäispalkkamääräyksiä ei voida sopimallakaan alittaa.

TESsiä paremmista työehdoista taas voi aina itse sopia, TESsin piiriin kuuluville kun on sovittu valmiiksi ainoastaan vähimmäisehdot, jotka ovat lähes aina lakisääteisiä ehtoja paremmat.

Moniin epäkohtiin löytyy haluttaessa korjaus jo nykyisistä sopimuksista, kun niitä vain noudatetaan. Yritysten tarjoamista vaihtelevista sosiaalieduista saa tietoa esimieheltä tai luottamusmieheltä.

Vierailija
5/5 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna kysyisin liitostasi ohjetta miten toimit. Kymmenen vuotta taaksepäin on oikeus saada korjaus virheellisesti maksettuihin palkkoihin.

En jättäisi tuohon.

Jos et kuulu liittoon se on harmi sillä jäsenenä saisit ilmaisen oikeusavun tarvittaessa.

Olisiko työsuojelupiiri sitten niitä tapauksia varten jos henkilö ei ole ammattiliitossa.