Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesittekö, että kaukolaseilla ("miinus") ei saisi koskaan lukea?

Vierailija
28.03.2009 |

Minä en aikaisemmin tiennyt...

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli likinäkö pahimmillaan -13 molemmissa silmissä, mutta nykyään käytän töissä -9,5 laseja ja kotona -7,75 laseja. Lukiessa pärjään -6 laseilla. En tiedä kuinka paljon näköni on tarkalleen parantunut mutta hajataitto on melkein kokonaan hävinnyt. Näissä alikorjatuissa laseissa ei hajataiton korjausta ole ollut ja olen käyttänyt näitä reilut puoli vuotta. Että mielestäni hajataiton korjaus laseilla tekee vain hallaa.. Hajataittoa minulla on ollut molemmissa silmissä 1,25-2 diopteria.

Vierailija
42/64 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä näe lukea tai tehdä mitään muutakaan ilman rillejä.

Jatkossakin meinaan lukea lasit päässä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälääkäri Kaisu Viikari on siis puhunut tästä asiasta jo 30 vuotta, mutta teoriasta kiistellään edelleen.

Minusta kuitenkin vaikuttaa loogiselta, jos ajattelee miten silmä toimii. Ap

Kerropa sitten, miten silmä toimii...

Mun mielestä toi ei vaikuta loogiselta. Likinäköisellä silmän oma linssi ei taita oikein tai silmämuna on liian pitkä, joten kuva muodostuu verkkokalvon eteen. Miinuslasit siis korjaavat tämän taittovirheen. Mitä haittaa niistä laseista on lähelle katsottaessa?

Vierailija
44/64 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likinäköisellä on miinus-lasit ja kaukonäköisellä plus-lasit.

Kumpaa Ap tarkoittaa vai mahtaako tietää itsekään ?

Vierailija
45/64 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
46/64 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskin tietysti joidenkin vaikea toteuttaa. Mulla on miinuslasit ja otan tosiaankin ne aina lukiessani tai koneella ollessani pois. Mieheni on optikko (likinäköinen) ja hänellä on erikseen lasit lukemista ja koneella työskentelyä varten. Mutta ei hän kyllä niitä juuri koskaan käytä.

Vierailija
47/64 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi ei valitettavasti ole ainoa silmälääkäri, jolle tämä asia ei ole valjennut (heitä on valtaosa). Koulutuksessa ei tällä hetkellä juuri käsitellä

akkommodaatiospasmin merkitystä likinäön kehityksessä.

Edelleen mennään sen uskomuksen mukaan, että likinäkö on periytyvää,

vaikka käytäntö on toisin osoittanut.

Esimerkiksi:

Likinäkö on lukuisien tutkimuksien mukaan hyvin harvinaista alkuperäiskansoilla.

Mm. Alaskan eskimoiden keskuudessa tehdyssä tutkimuksessa todettiin ensimmäisestä koulusukupolvesta 60% olevan likinäköisiä. Heidän lukutaidottomilla vanhemmillaan vastaava luku oli 1,5%.

Francis A. Young et al., "The Transmission of Refractive Errors within Eskimo Families," American Journal of Optometry and Archives of the American Academy of Optometry 46, no. 9 (September 1969)

Aasiassa likinäön lisääntymisestä on tehty vastaavanlaisia havaintoja:

http://www.newscientist.com/article/dn6117-lifestyle-causes-myopia-not-…

Allaolevasta saa hyvän kuvan tilanteesta Suomessa:

http://www.kaisuviikari.com/blog/

Vierailija
48/64 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasiassa likinäön lisääntymisestä on tehty vastaavanlaisia havaintoja:

www.newscientist.com/article/dn6117-lifestyle-causes-myopia-not-genes.h…

Vierailija
49/64 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivittäin ja olen tehnyt jo yli kymmenen vuotta. Ko. aikana näköni ei ole todistettavasti muuttunut lainkaan.

46

Pitkään kestävä lähityö rasittaa mukauttajalihasta. Tuloksena voi olla lihaksen kramppi, jolloin linssi jää pullistuneeseen, lähelle tarkentuneeseen tilaansa. Kaukonäkö on epätarkka niin kauan kuin kramppi on päällä.

Tämä nk. valelikinäkövaihe on palautuva. Mikäli käyttöön otetaan kaukolasit (miinuslasit),

ja kaukokäytön lisäksi niitä käytetään lukemiseen/lähityöhön, mukauttajalihaksen kramppi

ei pääse laukeamaan, vaan voimistuu. Kaukonäkö heikkenee edelleen.

Vierailija
50/64 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hankalaa olisi, jos ne pitäisi joka kerta ottaa pois päästä kun pitää lukea jotain. En mä edes näkisi kaukana olevia tekstejä.

Vierailija
51/64 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla tämä ei pidä paikkaansa, teen tarkkaa työtä miinuslaseilla (noin-6)

päivittäin ja olen tehnyt jo yli kymmenen vuotta. Ko. aikana näköni ei ole todistettavasti muuttunut lainkaan."

Mukauttajalihaksesi voi olla kiristynyt äärimmilleen, ei anna enää "periksi".

Tilanne on kuitenkin päässyt -6 saakka.

Käyttämällä kaksiteholaseja (bifokaalit), lasien jatkuvaa poisottoa voidaan välttää.

Kaksiteholasien linssit jakautuvat ylä- ja alaosaan. Yläosa on säädetty kaukovahvuuksille, alaosa lähityöhön.

Kätevimmät ovat nk. executive -tyypin kaksitehot, näissä ylä- ja alaosan raja kulkee linssin laidasta laitaan hiukan pupillin alapuolella (näin esim. lukiessa katsoo varmasti lukuosan läpi).

Päätetyön kaltaiseen jatkuvaan lähityöskentelyyn saattaa joutua hankkimaan erilliset lasit (ellei halua pitää päätänsä takakenossa nähdäkseen näytölle kaksitehojen lähityö-alaosan läpi!)

Kuten aiemmin on todettu, ei kaksitehojen hankkimista tarvitse/kannata odottaa ikänäkövaiheeseen

Vierailija
52/64 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla tämä ei pidä paikkaansa, teen tarkkaa työtä miinuslaseilla (noin-6)

päivittäin ja olen tehnyt jo yli kymmenen vuotta. Ko. aikana näköni ei ole todistettavasti muuttunut lainkaan."

Mukauttajalihaksesi voi olla kiristynyt äärimmilleen, ei anna enää "periksi".

Tilanne on kuitenkin päässyt -6 saakka.

Käyttämällä kaksiteholaseja (bifokaalit), lasien jatkuvaa poisottoa voidaan välttää.

Kaksiteholasien linssit jakautuvat ylä- ja alaosaan. Yläosa on säädetty kaukovahvuuksille, alaosa lähityöhön.

Kätevimmät ovat nk. executive -tyypin kaksitehot, näissä ylä- ja alaosan raja kulkee linssin laidasta laitaan hiukan pupillin alapuolella (näin esim. lukiessa katsoo varmasti lukuosan läpi).

Päätetyön kaltaiseen jatkuvaan lähityöskentelyyn saattaa joutua hankkimaan erilliset lasit (ellei halua pitää päätänsä takakenossa nähdäkseen näytölle kaksitehojen lähityö-alaosan läpi!)

Kuten aiemmin on todettu, ei kaksitehojen hankkimista tarvitse/ kannata odottaa ikänäkövaiheeseen

Vierailija
53/64 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sylintereitä voi "pelkistää" asteittain, lopulta kenties täysin korvaten nk. sfäärisellä ekvivalentilla ( =linssi, jossa ei ole lainkaan sylintereitä).

Optikot kyllä osaavat metodin - niin halutessaan.

Asiasta syvemmin kiinnostuneet voivat opiskella lisää esim. kirjasta:

The Fine Art of Prescribing Glasses Without Making a Spectacle of Yourself

by Benjamin Milder, Melvin L. Rubin

(kappale "Cutting" the Cylinder Power and Rotating the Axis)

http://www.amazon.com/Prescribing-Glasses-Without-Spectacle-Yourself/dp…

Vierailija
54/64 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten muutama henkilö onkin jo todennut, kaukolaseilla lukukielto ei tarkoita, että kaikkien pitäisi lukea "ilman laseja". Vähemmän likinäköiset henkilöt voivat tehdä näin, mutta mikäli likinäköä on runsaammin, lukemiseen käytetään alikorjattuja laseja. Esim. kaukovahvuus -6: lukulasit -3.

Minkä takia kaukovahvuuksia ei tulisi käyttää lukiessa?

Lähelle katsoessa silmän linssin ympärillä oleva mukauttajalihas supistuu, aiheuttaen linssin pullistumisen (akkommodaatio): linssin taittovoima lisääntyy ja lähellä olevat kohteet tarkentuvat silmän takaosaan, verkkokalvolle.

Pitkään kestävä lähityö rasittaa mukauttajalihasta. Tuloksena voi olla lihaksen kramppi, jolloin linssi jää pullistuneeseen, lähelle tarkentuneeseen tilaansa. Kaukonäkö on epätarkka niin kauan kuin kramppi on päällä.

Tämä nk. valelikinäkövaihe on palautuva. Mikäli käyttöön otetaan kaukolasit (miinuslasit),

ja kaukokäytön lisäksi niitä käytetään lukemiseen/lähityöhön, mukauttajalihaksen kramppi

ei pääse laukeamaan, vaan voimistuu. Kaukonäkö heikkenee edelleen.

Nuorella vielä elastinen silmämuna kasvaa krampin ajamana pituutta tuottaen anatomista, palautumatonta ("todellista") likinäköä.

Mukauttajalihas linkittyy suoraan kolmanteen ja viidenteen aivohermoon.

Pitkään ja vahvasti ylirasittuneen mukauttajalihaksen tuottama palaute voi myös vaikuttaa autonomisen hermoston tasapainoon tuottaen mm. migreeni- ja jopa trigeminusneuralgia -tyyppisiä oireita.

Ikänäkövaiheeseen saakka ei pidä odotella lähityölaseihin siirtymisessä.

Mukauttajalihaksen akkommodaatiokrampin ongelmien ehkäisemiseksi

"mitä aiemmin, sen parempi".

Suosittelen kaikkia asiasta kiinnostuneita tutustumaan aihetta todella kattavasti ja hyvin puivaan sivustoon:

www.kaisuviikari.com

Vierailija
55/64 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi hajataittoa.

Jos luen ilman laseja, silmiä alkaa särkeä ja ne rasittuvat, sama jos olen päätteellä ilman laseja. En yksinkertaisesti voi olla näissä tilanteissa ilman laseja.

Vierailija
56/64 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

luen paljon. Siksi linsseissä onkin sllainen hionta, että linssien alaosassa on "vähemmän miinusta". Optikkoni myöskin sanoi, että silmien lihakset väsyvät kun joutuvat niin kovasti töihin kaukolasien läpi lukiessa.

Vierailija
57/64 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä tarkoittaisi minun kohdalla että lukisin esim. tietokoneen ääressä niin että kasvot olisi muutaman sentin etäisyydellä ruudusta. Minulla on -8.5 molemmissa silmissä.

Vierailija
58/64 |
18.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista vaan, ettei oma silmälääkri aviomies ole kieltänyt tässä viimeisen 20 vuoden aikana lukemasta ilman kaukolaseja. Toisaalta sitten ei saisi tehdä kotitöitäkään lasit paikallaan, kun siinäkin joutuu tarkentamaan lähelle.

Vierailija
59/64 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt noin 98-vuotias Kaisu Viikari ei tehnyt elämäntyönsä turhaan. Nuoremmat sukupolvet ovat löytäneet hänen ideoitaan, yhdistäneet niitä toisiin tutkimustuloksiin, ja jatkohekittäneet niitä. Katsokaa esim. Endmyopia.org, tai Todd Beckerin Vision Improvement by Hormetism sivustoja. Kaikki on niin paljon helpompaa kun "potilas" oppii itse arvioimaan itselleen sopivat, terapeuttiset vahvuudet, ja tilaamaan lasit suoraan netistä esim EyeBuyDirect.comilta. Toinen asia mikä on muuttunut: Kaisun aktiivi-aikakaudella lähityöt tehtiin pöydällä, jolloin kaksiteholasit tai "half eyes"-pokat olivat oikea ratkaisu. Nykyään lähityö tehdään päätteellä joka nostetaan silmien korkeuteen, jotta voit istua hyvässä ryhdissä katsoen suoraan eteenpäin. Näin voin käyttää lähityössäkin ihan tavalliset perus-pokat ja -lasit, mutta kevennettynä noin 1 D verrattuna kaukolaseihin. Vaihdan kaukolaseihin kun nousen ylös hakemaan kahvia. Myös kaukolasit ovat kevennettyjä, ehkä 0.25 D verran. Vuosi sitten kaukolaseissani oli -6.00, nyt niissä on -5.00, ja kohta toivottavasti -4.75 j.n.e.

Vierailija
60/64 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien optikko on silmälääkäri?