Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesittekö, että kaukolaseilla ("miinus") ei saisi koskaan lukea?

Vierailija
28.03.2009 |

Minä en aikaisemmin tiennyt...

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannata opastaa meitä lähes sokeita, kun ei asiasta mitään tiedä. Mutta ap on kyllä hävinnytkin kuin pieru Saharaan, eikä ole pahemmin käynyt kommentoimassa.

Vierailija
22/64 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rasittuu jos lukee lasit päässä, ainakin jos pitkään lukee.

Koneella on tietty pakko pitää laseja (-5) jotta ylipäätään näkee päätteelle, samoin jos lukee päydän ääressä jotain esim sanomalehteä.

Mutta aina, ihan aina (n 30 vuotta), olen ottanut lasit pois kun luen esim kirjaa koska lasit päässä lukeminen on tuntunut pahalta. Vaikkei mulle kukaan ole kertonut ettei lasit päässä saisi lukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta aina, ihan aina (n 30 vuotta), olen ottanut lasit pois kun luen esim kirjaa koska lasit päässä lukeminen on tuntunut pahalta. Vaikkei mulle kukaan ole kertonut ettei lasit päässä saisi lukea.

Ja aina olen lukenut lasit päässä. Äsken ihan mittasin että etäisyys kirjaan pitäisi olla 12 cm tai vähemmän että näkisin ilman laseja lukea. Tuntui että katsoisin ihan kieroon kun luen tuolta etäisyydeltä!

Vierailija
24/64 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä olen nyt sitten lukenut lähes kolmekymmentä vuotta miinuslaseilla. Hyvä, että nyt tämän edes kuulin.-

Vierailija
25/64 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen ilman laseja hyvin noin 20 cm päähän, joten olen aina lukenut ilman laseja, se rasittaa vähemmän silmiä. Piilareita en ole lähtenyt lukemisen takia poistamaan. Ap on oikeassa ainakin minun kohdallani, mutta olettaisin että sokeampien pitää lukea lasit päässä.

Vierailija
26/64 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa se lääkäri kertoi, että LIEVÄsti likinäköisen kannattaa lukea ilman laseja.

Jokainen tietää kohdallaan, onko kyseessä lievä likinäkö.

98% likinäköisillä on hajataittoa myöskin. Se on tavallinen silmän häiriö, joka korjataan laseilla. Se ei ole kieroon katsomista tms. =)

t.optomeri

Vierailija
27/64 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja just testasin kuinka voisin lukea ilman laseja. Varmaan minulla myös tuo etäisyys on n. 20 cm minkä näen hyvin mutta sehän tekee jo sen että näyttöpäätetyö ei onnistu eikä pöydällä olevan opuksen lukeminen.

Eli minulla pitäisi olla normaalit miinuslasit (joissa hajataitto korjattu) sekä vähintään näyttöpäätelasit (joissa hajataitto korjattu), lisäksi varmaan tarvitsisin "lukulasit" joissa ei ole voimakkuuksia mutta joissa on hajataitto korjattu (teksti hyppii hieman ilman laseja).

Vierailija
28/64 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja just testasin kuinka voisin lukea ilman laseja. Varmaan minulla myös tuo etäisyys on n. 20 cm minkä näen hyvin mutta sehän tekee jo sen että näyttöpäätetyö ei onnistu eikä pöydällä olevan opuksen lukeminen.

Eli minulla pitäisi olla normaalit miinuslasit (joissa hajataitto korjattu) sekä vähintään näyttöpäätelasit (joissa hajataitto korjattu), lisäksi varmaan tarvitsisin "lukulasit" joissa ei ole voimakkuuksia mutta joissa on hajataitto korjattu (teksti hyppii hieman ilman laseja).

Vierailija
29/64 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just testasin lukemista ilman laseja, lastenkirjaa isolla fontilla pystyin lukemaan 15 cm:n päästä. Tietokoneen ruudusta en erottanut edes tekstiä normaalilta etäisyydeltä.. Että luetaanpa ilman laseja :)

Vierailija
30/64 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ollut itse enää käynyt lukemassa. En yritä mitenkään neuvoa ihmisiä, joilla on paljon miinusta, vaan halusin vain kertoa tästä asiasta, kun oli minullekin uusi tieto.

Tietenkään esim. -5 tai enemmänkin ei näe lukea kirjaa/tietokoneen ruutua ilman laseja, mutta miinusta tulisi siis olla vähemmän lähityötä tehdessä. Eli esim. -3,5 ja vain autolla ajaessa ym. kun tarvitaan täydellistä kaukonäköä, pidettäisiin niitä -5 laseja. Ap

Tästä haastattelusta tosiaan on kyse, toivottavasti linkki toimii:

http://yle.fi/akuutti/arkisto2004/140904_a.htm

Vierailija
31/64 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin syksyllä optikolla ja kysyin pitäisikö minun hankkia pääte- tai lukulasit töitä varten, mutta en kuulemma tarvitse sellaisia vielä muutamaan vuoteen.

t. likinäköinen kolmekymppinen

Vierailija
32/64 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pidän piilareita, en näe esim. sormeen tullutta tikkua.

Menee söheröksi.

Pitääkös mun ostaa lukulasit kun pidän piilareita?

Vierailija
33/64 |
15.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ilman silmälaseja en voi lukea ollenkaan. Laitan silmälasit päähäni heti kun herään ja otan ne pois kun menen nukkumaan, saunassa en juurikaan käy, mutta siellä olen ilman laseja kuten myös suihkussa (osaan ulkoa missä pullossa on shampoota ja missä hoitoainetta). Autoillessani tarvitsen lasit. Erillisiä lukulaseja (tai niiden) olen kysellyt joka kerta silmälääkärillä/optikolla käydessäni, mutta en niitä kuulemma ihan vielä tarvitse. Päätelasitkin todettiin tarpeettomaksi muutama kuukausi sitten. Ikäiseni ihmisen silmät kuulemma mukautuvat riittävästi lasien kanssakin. Muutaman vuoden kuluttua sitten tarvitsen erilliset työlasit.

t. 46

Vierailija
34/64 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli aika provosoiva aloitus, että miinuslaseilla ei saisi KOSKAAN lukea. Ehkä jollekin voisi onnistua, mutta ei mulle. Tuolla jo aiemmin kuvailin, etten edes sängystä nouse, jollei minulla ole laseja. Olen pitänyt laseja yli 25 vuotta (olen 39) ja nyt ne ovat -8 luokkaa.

Vierailija
35/64 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

luen liki aina ilman laseja, -4,5 kummassakin, mutta ei esim hajataittoa.. Luen paljon, vähintään 6-8kirjaa kuukaudessa, siis ihan min. 300s.. ja totesin, että näen yllättävän hyvin näytöllekin ilman laseja.. Voi sit vaan kuvitella miten vaikuttaa jos linsseillä on iso ero.. joskus kokeillu miehen laseja, toinen linssi liian heikko toinen vahva eli mitään ei nää kunnolla ja ku näkö korjattu yhteneväks ni voi vaan kuvitella miltä tuntuu katsoa, ku silmät näkee "erilailla"..

Vierailija
36/64 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarpeettomat. Minulla on perinnöllinen likinäköisyys, joka on tullut minulle jo kauan ennen tietokoneaikaa ja lisäksi minulla on hajataittoa. Näköäni seurataan säännöllisesti ja toki hankin erilliset työlasit heti kun sellaiset määrätään, mutta ilman määräystä niitä ei voi ostaa.

t. 46

Mukauttajalihaksesi voi olla kiristynyt äärimmilleen, ei anna enää "periksi".

Tilanne on kuitenkin päässyt -6 saakka.

Käyttämällä kaksiteholaseja (bifokaalit), lasien jatkuvaa poisottoa voidaan välttää.

Kaksiteholasien linssit jakautuvat ylä- ja alaosaan. Yläosa on säädetty kaukovahvuuksille, alaosa lähityöhön.

Kätevimmät ovat nk. executive -tyypin kaksitehot, näissä ylä- ja alaosan raja kulkee linssin laidasta laitaan hiukan pupillin alapuolella (näin esim. lukiessa katsoo varmasti lukuosan läpi).

Päätetyön kaltaiseen jatkuvaan lähityöskentelyyn saattaa joutua hankkimaan erilliset lasit (ellei halua pitää päätänsä takakenossa nähdäkseen näytölle kaksitehojen lähityö-alaosan läpi!)

Kuten aiemmin on todettu, ei kaksitehojen hankkimista tarvitse/kannata odottaa ikänäkövaiheeseen

Vierailija
37/64 |
29.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ap, miten toteutan sen käytännössä. Mulla on ollut lasit 30 vuotta, sen aikaa olen myös osannut lukea ja olen lukenutkin nämä lasit päässä.

Lasit ovat -9,5. En edes pysty nousemaan sängystä, ellen laita laseja päähän. En koskaan, siis koskaan ota laseja pois (no suihkussa), tai en näe mitään. Millä laseilla minun pitäisi lukea ja miksi?

Vierailija
38/64 |
29.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulla on kohtalotoveri. Käyn jopa uimassa rillit nokalla.

Vierailija
39/64 |
29.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäsi sit varmaan lukea ollenkaan .). Ilman laseja en minäkään näe lukea muuten kuin ,että kirja on ihan nenässä kiinni. Mulla linssit -4.5 ja -6.25.

Vierailija
40/64 |
29.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimassakin on pakko pitää laseja, kun muuten mistään ei tule mitään.