Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesittekö, että kaukolaseilla ("miinus") ei saisi koskaan lukea?

Vierailija
28.03.2009 |

Minä en aikaisemmin tiennyt...

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minulla se tarkoittaa kyllä sitä, että pitää lukea nenä lähes kiinni kirjassa. Eikö se sitten rasita silmiä?

Vierailija
2/64 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös johtaa ns. valelikinäön kehittymiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukaisi sitten sain ekat lasini (kauko) ja silmälääkäri nimenomaan käski pitää niitä ihan aina, myös lukiessa. Ja jos luen ilman laseja tulee päänsärky, kun hajataittoa on tosi paljon. Kokeiltu on.

Vierailija
4/64 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse joutuisin pitämään tekstin nenässä kiinni ilman miinuslasejani (-4,5), että ylipäätään voisin lukea.

Vierailija
5/64 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mulla ainakin on niin huono näkö (likinäkö), että en näe lukea ilman laseja. Tai no, näen, mutta kirja pitäisi tuoda n. 5 sentin päähän naamasta --> ei kovin mukavaa sekään.

Vierailija
6/64 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sit muuhun elämään lasit, joissa on sekä hajataiton korjaus että kaukonäön tarkennus.

Vierailija
7/64 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi koko ajan ojan ottaa laseja pois ja laittaa takaisin

Vierailija
8/64 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi olla erikseen heikommat lasit lukemiseen ja koneella työskentelyyn.

Ihmiset, joilla on vain vähän miinusta näkevät yleensä lukea ilmankin. Ap

Vierailija
9/64 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälääkäri Kaisu Viikari on siis puhunut tästä asiasta jo 30 vuotta, mutta teoriasta kiistellään edelleen.

Minusta kuitenkin vaikuttaa loogiselta, jos ajattelee miten silmä toimii. Ap

Vierailija
10/64 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisekseen, laita linkki johonkin tutkimukseen, ennen kuin alat tuollaista väittää.

Vierailija
11/64 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miinuslaseja käyttänyt aina. Eikä ole kahta puhetta, että olisin edes ikinä nähnyt lukea ilman rillejä.

Nyt kun alkaa ikänäkökin vaivata, olen kokeillut lääkärin kehoituksesta katsoa lähietäisyydellä olevat tarkat jutut ilman rillejä. En näe lukea ilman rillejä, mutta esim. tikun poisto sormesta pitää tehdä ilman rillejä.

Vierailija
12/64 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesänä uusia rillejä ostaessani, että päätteellä ollessa ja lukiessahan näitä ei sitten saisi käyttää, koska silmät rasittuvat liikaa. En jänyt penäämään sen trkemmkin enkä kyllä ole noudattanut ohjettakaan. Unohtui, ei jaksa.

Vierailija
13/64 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lasien tarve ilmenee juuri lukiessa, tv: tä katsellessa jne.

Muuten pärjään melko hyvin ilman laseja, mutta tosiaan em. toiminnoissa en voi olla ilman.

Vierailija
14/64 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miinuslaseja olen käyttänyt kuudennelta luokalta lähtien. Tosin minulla on myös hajataittoa, joten sekin vaikuttaa asiaan,

Vierailija
15/64 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, että uimalasejakin saa vahvuuksilla? Suosittelen niitä ehdottomasti, saa uitua kunnolla.

Vierailija
16/64 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun en oppinut lukemaan. Sain lasit ja alkoi homma toimia. Nyt lasien vahvuus noin -6. Lasit on yöpöydällä, josta laitan heti herättyäni ne päähän. Ilman olen vain suihkussa ja saunassa. Ei onnistuisi lukeminen tai koneella olo ilman laseja.

Vierailija
17/64 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eräs likinäköisyyden ensioireistahan on se, ettei pysty lukemaan kauan, joutuu siristelemään lukiessaan, kärsii päänsärystä jne. Ja nyt sitten pitäisikin kärsiä näistä asioista? Joopajoo, äly hoi!

Vierailija
18/64 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä otan kyllä lasit pois, kun luen tai käytän lukulaseja.

Vierailija
19/64 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta käytännössä vaikea toteuttaa.

Itsekin luen tai lukisin mieluusti ilman laseja, mutta sitten tosiaan nenän pitää olla kiinni kirjassa. Ja miestä pelottaa kun joskus maksan perheen laskuja koneella ilman silmälaseja (=nenä kiinni tietokoneen ruudussa). Ja olisi se töissäkin hankalaa, kun jatkuvasti pitää ottaa laseja pois ja takaisin. Ja sitten vielä tuo hajataitto tuo oman lisänsä asiaan.

Ja sellainen jolla on vain hieman miinusta, niin ei kannata meitä todella likinäkösiä kauheasti neuvoa, kun eivät oikeasti tiedä mitä se tarkoittaa. Saatika sellainen jolla ei ole edes silmälaseja, näitäkin olen tavannut.

Vierailija
20/64 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesänä uusia rillejä ostaessani, että päätteellä ollessa ja lukiessahan näitä ei sitten saisi käyttää, koska silmät rasittuvat liikaa.

kun istuisi koneella naama 10 cm päässä ruudusta. En mä nyt miksikään sokeaksi myyräksi voi ruveta.