Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten av:lla on niin paljon täysimettäjiä?

Vierailija
27.03.2009 |

Kun ottaa huomioon, että keskimäärin täysimetys kestää 1,5 kk, niin yllättävän paljon tänne on kertynyt täysimettäjiä. Siis sellaisia, jotka ovat imettäneet 6 kuukauden ajan.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut tuttavapiirissämme lähes ainoa täysimettäjä ja olen kokenut itseni erilaiseksi. Muut pullotteli jo varhain. Imettäjät onkin siis rynnänneet tänne : )

Vierailija
2/23 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas tunnen olevani lähes ainoa lajiani täällä, tuntuu että kaikki pullottelee täällä jo synnäriltä asti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka on töissä vaativissa asiantuntijatehtävissä kv. yrityksessä, palkka 10 000 euroa kuussa plus bonarit.

Vierailija
4/23 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki tuttujen vauvat saaneet korviketta, tai sitten 3kk lähtien kiinteitä

Vierailija
5/23 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netin neuvojen turvin olen imettänyt pitkään ja mielestäni onnistuneesti. Voisiko olla että netissä (paljon) pyörivät (mm. av:lla käyvät) äidit löytävät tietoa imetyksestä ja osaavat näin vastustaa neuvolan imetyskielteisiä ohjeita.

(En kylläkään ole täysimettänyt lapsiani kuin 5,5 kk.)

Vierailija
6/23 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta omassa tuttavapiirissä tuntuu vaikealta uskoa niitä tilastoja. Tuntuu että melkein kaikki tuntemani äidit ovat täysimettäneet kuuteen kuukauteen jos ei ehkä ensimmäistä niin viimeistään sen jälkeen tulevat lapsensa.

Mutta varmaan on totta että imetysaiheisiin keskusteluihin osallistuvat nimenomaan ne joita imetys erityisesti kiinnostaa, eli tuskin ne lyhyeen lopettaneet vaivautuvat.

Vierailija
7/23 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sellaisia, jotka muutenkin hakevat tietoa ja ovat valistuneempia. Suuri osa näistä pullottelijoista on sitten taas niitä äitejä, joita ei voisi vähempää kiinnostaa lastenhoidon teoria.

Vierailija
8/23 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nämä täysimettäjäthän imettävät nettaillessaankin kun ei muuta pysty tekemään.

Vierailija
9/23 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen täysimettänyt molempia lapsiani sen 5,5kk - 6kk ja niin ovat monet tuttavanikin, suurin osa.

Vierailija
10/23 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta omassa tuttavapiirissä tuntuu vaikealta uskoa niitä tilastoja.

Lähes kaikki tuttavani ovat (täys) imettäneet pitkään. Toki niitä poikkeuksiakin löytyy, mutta suurin osa nuorista äideistä (siis joilla on nyt pieniä lapsia) jotka tunnen ovat imettäneet pidempään kuin tilastot sanovat.

Toki jos se vauvan ekana päivänä saama 10 ml luovutettua maitoa lopettaa "täysimetyksen" alkuunsa niin sitten voi olla että moni tuttuni ei ole täysimettänyt päivääkään.

Vierailija
11/23 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse täysimetin lastani 6kk, ja mä yllätyin todella tuosta 1,5kk keskiarvosta. En nyt äkkiseltään keksi lähipiiristäni muita äitejä jotka olisivat ihan 6kk täysimettäneet, mutta vähintään 4kk kuitenkin jokainen ennen kiinteiden aloittamista. Sitä en tiedä av-palstaileeko lähipiirini. :)

Vierailija
12/23 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka monta lasta syntyy Suomessa vuosittain, jotain 30 000? Jos täällä parikymmentäkin kirjoittaa monessa ketjussa täysimetyksestä niin se tuntuu heti siltä että "kaikki" imettää.

Omassa kaveripiirissä tuo on mennyt lähinnä niin, että joko imetys epäonnistuu heti ensimäisen kuukauden aikana, tai sitten sitä jatketaan vähintään puoleen vuoteen asti. Olen myös huomannut että toisen tai kolmannen lapsen kanssa imetys lopetetaan aikaisemmin.

Vierailija
13/23 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki jos se vauvan ekana päivänä saama 10 ml luovutettua maitoa lopettaa "täysimetyksen" alkuunsa niin sitten voi olla että moni tuttuni ei ole täysimettänyt päivääkään.

Itsellä täysimetys loppui heti alkuunsa, kun vauvalle jouduttiin antamaan päivän ikäisenä luovutettua maitoa. Sairaalasta kotiin päästyä ei ole saanut muuta kuin minun maitoani, mutta tilastoissa en ole käytännössä täysimettänyt ollenkaan vaikka jatkaisin nyt täysimetystä kuinka pitkään hyvänsä.

En kuitenkaan osaa ottaa asiasta minkäänlaista stressiä. Tilastotieteilijät ja kansanterveyslaitos saavat puolestani stressata noista jokusesta kymmenestä millilitrasta niin paljon kuin haluavat.

Vierailija
14/23 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä alhaisesi koulutettua sakkia, joilta maito loppuu viikon jälkeen tai sitten on pakko päästä baariin kun lapsi on kolme viikkoa. Nämä kaksi sakkia ovat sitten tukkanuottasilla.

Itse täysimetin viisi kuukautta.

Vierailija
15/23 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen "täys"imettänyt 5vrk-5,5kk mutta käytännössä siis en ollenkaan. Maito nousi 5. päivänä.

Vierailija
16/23 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen täysimetin kuusi kuukautta, mutta en kai silti ole ns. täysimettäjä?

Vierailija
17/23 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis että ei ole 6kk:n aikana saanut yhtään korviketta tai luovutettua maitoa. Kaverini lapsi on lähimpänä sitä, vauvalle annettiin osastolla korviketta ja äiti sai siitä aivan hirveän kohtauksen, juuri sen takia että täysimetys meni nyt pilalle. Se on joillekin oikeasti todella tärkeä asia, en vaan tiedä että miksi.

Vierailija
18/23 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pilkunviilaajia aina löytyy. Jos sairaalassa saanut pari annosta maitoa ja siitä eteenpäin imetetty niin eiköhän nyt jokaisen järki sano että lapsi on täysimetetty! Luulen että nämä pilkunnussijat ovat näitä ei-imettäjiä, jotka tekevät kaikkensa ettei kenenkään lapsia voi kutsua täysimetetyiksi!

Vierailija
19/23 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös huomannut että toisen tai kolmannen lapsen kanssa imetys lopetetaan aikaisemmin.

Mulla on ihan vastakkainen kokemus imetystukiäitinä. Esikoinen tuntuu monesti olevan sen harjoituskappale, jonka imetyskin menee vähän poskelleen ja joka ruokitaan pitkälti korvikkeella, mutta seuraavia lapsia sitten imetetään pidempään. Tilastot kyllä ovat puolellasi: esikoislapsen korvikeruokinta ennustavaa valitettavan lyhyttä/olematonta imetystä seuraavallakin kerralla. Itsestäni vaan tuntuu, että enemmän on niitä, jotka ovat toisella/kolmannella kerralla valveutuneempia ja yrittävät enemmän. Tämä harha voi tietysti johtua ihan vain siitä, että imetystukiryhmään tulevat juuri ne valveutuneet uudelleensynnyttäjä-äidit, jotka haluavat toisella/kolmannella kerralla onnistua ;)

Vierailija
20/23 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole täysimettänyt :) Osaksi rinnalla ja osaksi pullolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme