Olisko töissä 4 päivää vai 5 päivää viikossa
Siis tämä ihana aika lasten kanssa kotona on päättymässä ja pitänee palata työelämään. Suunnitteilla on tehdä 30 tuntista työviikkoa. Tässä vaan pohdiskelen, että kumpi olisi parempi 4 vähän pidempää työpäivää vai 5 lyhyempää työpäivää. Lähinnä ajattelen asiaa kuopuksen kannalta, jolla ikää hoidon alkaessa 1v9kk. Esikoinen sopeutuu isompana ja vanhana päivähoitolaisena kumpaankin ratkaisuun (luulisin).
Nuo lyhyemmätä päivätkin olisivat 8 tuntisia lapsille ja nuo pidemmän voivat venyä 10 tuntisiksi, tai niistä kolme olisi 10 tuntisia ja yksi sitten 8 tuntinen päivä.
Itse voisin kokeilla tuota 4 päivästä työviikkoakin. Kertokaas kokemuksianne
Kommentit (9)
samasta syystä kuin edellinenkin. Kun tulisin töihin, ovat muut jos siellä ja myös lähden aikaisemmin. Miten käy jos työt jää tekemättä ? Jättääkö ne vaan tekemättä vai osaako lähteä, kun muut jäävät ahertamaan, en siihen itse usko. Joten ehdottomasti valitsen sen 4 päiväisen.
fiksattua lasten hoitopäiviä yhtään lyhyemmiksi? Jos mies saisi joustettua omissa työajoissaan siten, että saisi lapset vietyä sinun työpäivinä myöhempään töihin tai pääsisi hakemaan aiemmin.
Vaikka en vastusta lasten päivähoitoa ja äidin työhön paluuta, niin 10h on aika pitkä päivä 2v lapselle.
kumman rytmin valitsee, olisit varmaan maininnut siitä.
Itsellä työn takia vähemmän päiviä, silti hoitopäivät kohtuullisia, koska menen vasta kympiksi töihin.
Pienten kanssa valitisin ehkä lyhyet päivät, jos et pysty miehen kanssa sumplimaan vientiä/hakua, 10t aika pitk päivä.
Pääasia kuitenkin että olet päätynyt osittaiseen hoitovapaaseen.
myös osittaiselle hoitovapaalle syksyllä, lapset 2 1/2v. ja 5. menevät hoitoon.
Olen ajatellut tehdä 4 päivän työviikkoa, pidän perjantait vapaana.
Olen aiemmin yhden lapsen kanssa tehnyt samoin ja täytyy sanoa, että 4 päivän työvko on tosi kiva ja 3 päivän viikonloppu vielä kivempi:) Perjantaina ehtii siivoilla yms. eikä sitten viikonloppua tartte siihen käyttää. Myös viikonloppureissuihin on helppo lähteä kun perjantait vapaana.
Mietin myös sitä, että lyhentäisin työpäiviä, omassa työssäni se olisi helposti järjestettävissä. Lasten haku päivähoidosta osuisi ulkoiluaikaan eikä hurjasti lyhentäisi päivää. Kotona jäätäisiin sitten myös ulos, joten miusta on järkevämpi että lapset ulkoilevat tarhassa (yleensä viihtyvät ulkona). Koen että lapset+perheen aikuiset hyötyvät enemmän yhdestä oikeasta vapaapäivästä viikossa.
ja lapset rakastaa sitä.
Olemme perjantaisin kotona, ja viikkoina, jolloin on arkipyhiä, saatamme olla myös torstain (meillä ainakin mä lyhennän viikon 80%:ksi eli jos esim. on pitkäperjantai palkallinen vapaa, niin mun kuuluu tehdä 4x7,5 tunnista 80% eli 24 h viikko: siis 3 kokonaista päivää ja parina päivänä tunti ylitöitä).
Tämä ratkaisu myös juuri siksi, että ei se muuten olisi oikein näkynyt lasten päivässä. Mullakin on sen verran pitkä työmatka, että päivä venyy aina lähemmäs 9 tuntia - toisaalta totta on, että 9 tuntia on eri kuin 10 tuntia eli 10 tuntia on jo tosi pitkä hoitopäivä lapselle.
4 päivässä säästää yhden työmatkan ja työpaikkaruokailun kulut, joka sekin merkitsee kun menettää kuitenkin 20% palkasta. Perjantaisin me yleensä hoidetaan kauppa-asiat aamupäivällä ja iltapäivällä ulkoillaan/askarrellaan/leivotaan ja/tai kyläillään (kaksi kaveria tekee samanlaista lyhennettyä työviikkoa).
Aika ihanaa on ja suosittelen monelle, tää on lähinnä sitä illuusiota, että työn ja perheen vois jotenkin tasapainoisesti yhdistää!
Komppaan seiskaa. Nelipäiväinen rulettaa. Mulla takana myös neljä vuotta nelipäiväistä. Elämä leppoista. Ei niin täyteen ahdettua.
M
p.s. Ei toki onnistu kaikissa ammateissa. Minun ammatissani on helposti järjesteltävissä (asiantuntijatehtävät). Minulla on työkänny ja yksityiskänny erikseen, niin ei työpuhelut häiritse perjantaisin.
p.s.s. Tiedän myös yhden ystäväni, joka on onnistunut järjestämään itselleen nelipäiväisen viikon, vaikka toimii ammatissa, jossa sen ei uskoisi helpolla onnistuvan. Hän toimii tehtävissä, joissa pitää suomalaisen järjestelmän mukaan tehdä viisipäiväistä viikkoa, mutta hän on onnistunut järjestämään itselleen sijaisen, joka sitten ilmeisesti haluaa tehdä töitä vain perjantaisin. En tunne taustoja tarkemmin, mutta esimerkki siitä, että voi onnistua myös ammateissa, joissa ei sen heti luulisi onnistuvan.
Olen esikoisen kohdalla tehnyt aikanani 5päivää ja siis 6 tuntista työpäivää (hoitopäivät silloin 8h) ja siinä hankaluutena oli juuri se, että piti lähteä tuntia aikaisemmin töistä ja vähän tuntui että työt jäi hoitamatta/ tuli aina iltapäivästä kiire. Mutta silloin hoitopäivät pysyi lapsella kohtuullisina.
Mies voisi tietty viedä lapset hoitoon niinä päivinä kun minulla on töitä, mutta en ole täysin vakuuttunut mieheni sitoutumiseen ja siihen että aina pystyy tähän. On yrittäjä, ja tottunut siihen, että vaimo hoitaa kyllä kotiasiat. Toisaalta, nyt on itsekin toisen lapsen myötä enemmän osallistunut arjen pyörittämiseen, joten ehkä voisikin sitoutua, koska ei itsekään halua lasten olla pitkiä päiviä hoidossa (miestä ahdistaa aika paljon töihin paluuni, mutta rahaakin tarvitaan).
Itseäni kyllä houkuttaisi ajatus tuosta 4 päiväisestä työviikosta, ehkä ainakin aluksi kokeilen sitä. Työnantajalleni todennäköisesti käy kumpi vaihtoehto vaan. Vielä kun saisi miehen pitämään myös yhden vapaapäivän arkena, niin lapset olisivat hoidossa vain 3pv/vko, mutta se ehkä on vain haaveilua. Mutta onneksi mieheni on sitä laatua, että usein yllättää näissä lapsiin liittyvissä asioissa positiivisesti:)
eli mies vie hoitoon ja minä haen. Vieminen on helpompaa, voi sitten venyttää iltaa (kun muutenkin niin tapahtuisi...) Silloin yleensä lasten hoitopäivä pysyy 8 tunnissa. Mulla vaan miehellä on aika paljon matkapäiviä, ja silloin vieminenkin on mun kontolla ja silloin lasten päivät 9-tuntisia.
t. en muista mikä numero, olen tehnyt 4 v 4-päiväistä =D
on itsellä menossa jo toista kertaa ja olen kummallakin kerralla valinnut 4pvä/vko töitä. Ihania on ne aamut, jolloin ei tosiaan tarvitse lähteä mihinkään. Tuntuukin oikeasti vapaapäiviltä!
Ja toisaalta, riippuu tietenkin töistä, mutta minulla ei ainakaan olisi ollut mahdollista saada sijaista, jos olisin vain lyhentänyt päivääni, vaan olisin joutunut tekemään samat työt muka lyhyemmällä aikaa. Arvelen, että päivät olisivat väistämättä venyneet.
Näin on meidän perheelle parempi!