Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elareista

Vierailija
25.03.2009 |

millaisilla tuloilla sossu voi suosittaa 800€ elareita kahdesta lapsesta?!?!?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

!?!?!?

Vierailija
2/9 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen tyhmä kysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei tossa olis jotain totuuden perää?!

Vierailija
4/9 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä aika monta tuhatta euroa kuussa

Vierailija
5/9 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatus on noin 10% bruttotuloista per lapsi, eli 4000e tuloilla maksaa 800e kahdesta lapsesta. Ihan kohtuullista.

Vierailija
6/9 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiviä sitten. Ei elareita noin lasketa. Määritellään lapsen iän ja harrastusten perusteellvyn elatuksen tarve, joka sitten jaetaan vanhempien elatuekyvyn mukaan. 400 €/lapsi on iso summa.

Vierailija
7/9 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta joskus vuonna yks ja kaks laskettiin 10% tuloista, mutta minusta tuo summa kuulostaa todella isolta.

Meillä lapsen isä tienää bruttona vähintään tuon 4000 euroa ja elarit on 116 euroa kuussa. Voisin toki yrittää neuvotella isän kanssa suurempia elareita, mutta ei varmasti suostuisi. Kysyin sossulta, että miten saisin ne suuremmiksi, mutta sanoi, ettei he voi asialle mitään, kun alkupeäisesä sopimuksessa on minimi ja siihen tulee sitten ideksikorotus päälle, mutta ei aina niin, että se minimi pysyisi samana kuin "oikea" minimi on. Lisäksi lastenvalvoja sanoi, ettei ole mitään minimiä olemassakaan. Ihmetteli vain, että miksi haluan korotuksen13-vuotiaan elareihin.

No perusteluiksi ei riittänyt se, että alunperin minimi tuli siksi, että isä oli työtön (13 vuotta sitten) ja nyt tyttö on isompi ja haluaisi harrastaa vakituisesti. Silloin vuoden ikäisenä ei ollut vielä näitä harrastuskuluja ym. Meillä lapsen isä ei myöskään osallistu mihinkään muihin kuluihin eikä ole koskaan osallistunut. Pari kertaa pyysin rahallista apua mm. polkupyörän hankintaa, koska itse olin silloin opiskelija ja isä jo silloin ihan hyväpalkkaisessa työssä. Kieltäytyi silti avustamasta. Vieläkin tekee niin, että kun oli ostanut tytölle jonkun lahjaksi puhelimen. Ja sitten tytön kanssa ostettiin uusi (johon tyttö säästi itse puolet). Tytön oli tarkoitus myydä oma puhelimensa pois, mutta eipä onnistunut, koska isä halusi sen itselleen, koska oli sen ostanutkin.

Vierailija
8/9 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olen sitten kelkasta pudonnut, mutta minusta tuo 10% olisi kohtuullinen. Jokainen elättäköön lapsensa itse, vaikka eroaisi ja lapsen elintason ei pitäisi kärsiä siitä, että toinen vanhempi ei haluakkaan enää lasta. Ihan hölmölästä, jos lapsen lähihuoltaja joutuu maksattamaan yhteiskunnalla lapsen harrastuksia tai perus elämistä (toimeentulotuki, asumistuki ja mitä niitä onkaan) ja lapsen etävanhempi porskuttaa isoilla tuloilla, mutta ei viitsi enää elättää ´vanhaa´lasta, kun on uusi lapsi ja uusi perhe tai sitten omat menot (matkustelu ja itsensä kehittäminen) menevät lapsen typerien tarpeiden ohi.

Minusta kunnon elarit ovat lapsen paras ja ihan mielelläni kuulisin mini elaria maksavan vanhemman perustelut, miksi hänen ei tarvitse elättää lasta ja miksi yhteiskunnan se pitäisi tehdä?

Vierailija
9/9 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsen isällä on noin suuret tulot mitä kerrot saat 100 % varmasti suuremman elatusmaksun kuin 116 euroa kuukaudessa.

Älä jätä asiaa tähän. Vaadi lapsellesi oikeutta.