Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yököt, missä olette, nukkumassako =)

24.03.2009 |

Pitkään aikaan ei kukaan meistä yököistä ole kirjoittanut kuulumisiaan. Tarkoittaako se sitä, että vauvat ovat alkaneet nukkua niin hyvin, ettei vertaistukea enää tarvita?

Meillä yöt ovat taas muuttuneet melko rauhattomiksi ja ovat melkoisen tuskaa tunnin välein heräämisineen. Herätysten syynä ei enää nykyisin ole tutin katoaminen, vaan konttausasento ja siinä pään päätyyn hakkaaminen.

Pitäisikö yöksi laittaa pojalle pehmustettu kypärä =)

t: Vilmis + poika 9.5 kk

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
29.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli meidän neidin kanssa tai oikeastaan väsymyksen kanssa joku mitta täyteen alkuviikosta. Yöt on olleet huonoja/imetyspainoisia muutenkin, ja sitten tuli korvatulehduksen aiheuttamat pari tosi huonoa yötä. Olin niin väsynyt, ettei voinut kuin itkeä vollottaa.

TÄnään meillä oli 8kk neuvolalääkäri. Oli loistava lääkäri, joka uskalsi ottaa kantaa ja kannustaa. "Määräyksenä" oli lopettaa yösyötöt kokonaan. Neidillä kun oli painoakin tullut vain 250g kahdessa kuukaudessa, kun lutkuttaa tissiä muttei sitten päivällä syö jytympää pöperöä. Lääkäri ehdotti, että mies olisi vauvan kanssa kaks yötä ja josko se siitä.. Eli railakas vappu tiedossa ;=)

On se ristiriitaista: päivällä meillä on niin ihana, aurinkoinen ja "helppo" vauva ja yöllä sitten jotain ihan muuta.

Miten muilla tovereilla yöt menee?

Lyle ja neiti 8kk (aloitti yöhulinat 4,5kk)

Vierailija
2/20 |
29.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime torstaina päätin, että nyt kokeillaan lopettaa yösyötöt. Illalla neiti torkahti tissille ja siirsin sänkyyn. Yhden kerran heräsi yöllä hihkumaan, ei mitään hysteeristä huutamista, vaan vähän itkeskelyä ja paljon uniyninöitä. Tätä kesti 45 min ja sitten nukuttiin jonnekin viiden, kuuden kieppeille. Ja siitä asti yöt ovat menneet samalla tavalla! Neitimme on siis nyt 8,5kk. Yllättävän kivutonta, ainakin tähän asti, olen ehkä oman väsymyksen takia lykännyt asiaa vähän turhan pitkään. Mutta pääasia, että nyt sujuu hyvin.

Tosin viime yönä heräsin kolmen aikaan siihen, että tyty oli kainalossa. Itse hän ei pinniksestä ole viereen tullut, joten todennäköisesti olen itse unenpöpperössä korjannut ähisevän tytön tissille.... Täytyy yrittää olla tiukkana ensi yönä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamumamma, ihanalta kuulostaa. Ja miten helposti teillä menikään! Meidän neiti on armoton huutaja. Toissa yönä, kun en suostunut puolen tunnin välein tissiä antamaan, huusi 1,5h ja viime yönä 45min. Ehkä ensi yö isin kanssa menee jo vähemmällä huudolla (toivoo hän)

Kysymys yöimetyksen lopettaneille: Milloin ja missä hoidatte aamun ekan imetyksen? Ja onko vauvan vieressä pitäminen onnistunut imetyksen lopettamisen jälkeen vai tuoko se vain ruuan mieleen?

Kiitos jo etukäteen vastauksista

Vierailija
4/20 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä yösyöttöjen lopetukseen, Lyle! Näin jälkiviisaana antaisin neuvoksi, että kannattaa ottaa heti tiukka linja käyttöön. Ei siis mitään aamuyön imetyksiä, vaan kerrasta poikki ja päätös, että tissiä ei tule vaikka mikä olisi. Tilalle voi tarjota mukista vettä, ettei lapsi ainakaan janoon ole kuolemassa. Muutama yö pitää varmasti taistella, mutta on se sitten sen arvoista.

Kaikista helpointa olisi varmaan, että lopettaa imetyksen kokonaan, siis päivisinkin. Ite en sitä kuitenkaan halunnut tehdä, enkä ole siihen vieläkään oikein valmis.

Tohon aamuimetykseen en osaa sanoa mitään, kun meillä vauva saa tissiä nykyään vain iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Kuten aiemmin kirjoitinkin, kahtena ekana yötissin totaalisena lopetusyönä huusi pitkän pätkän, mutta sen jälkeen on mennyt ongelmitta vaikka nukkuu osan yötä meidän vieressä.

Meillä on suht. hyviä öitä. Terveenä ja kun hampaita ei ole tulossa poika nukkuu tosi hyvin, sairaana on vähän levotonta mutta siedettävää silloinkin. Välillä pitää käydä kaatamassa seisova pikkuotus takaisin makuuasentoon, ja aamuyöstä napataan aina vanhempien väliin.

Pikkuhiljaa varmaan lopetan imetyksen kokonaan, saa nähdä, vaikuttaako se öihin mitenkään.

Mites muilla vanhemmilla ketjulaisilla? Aivilo? Vilmis? Möyri? LL?

Emel + poika pian 11,5 kk

Vierailija
5/20 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika heräilee siis öisin edelleen. Hiukan on tilanne rauhoittunut niin ettei enää käänny koko aikaa kyljeltä vatsalleen ja siitä sitten kontilleen + seisomaan. Mutta paikalla pitää silti käydä monta kertaa yössä, välillä tunnin välein läpi yön, välillä poika nukkuu pari pidempää pätkää. Joka yö on kuitenkin puolen yön aikaan sessio jossa pojan huoneessa pitää käydä tunnin välein useamman tunnin ajan. Rasittavaa.

Kauhean monet on kehoittaneet siirtämään pojan sängyn takaisin meidän makuuhuoneeseen ja meidän sänkyyn kiinni. Niin että voisi saada tilanteen rauhoittumaan vain laittamalla käden pinnojen välistä pojan päälle. Emme kuitenkaan ainakaan vielä ole ottamassa takapakkia ja siirtämässä poikaa takaisin meidän huoneeseemme. Ensimmäisenä pelkona on, että meidän yöäänemme häiritsevät poikaa. Toisena pelkona on, että kun poika yöllä huomaa meidät lähellään, alkaa riehua sängyssä tosissaan ja esim. kiskomaan mua hiuksista. Ehkä tämä tästä kuitenkin menee kun poika vielä hiukan varttuu ...

Esimerkki meidän viime yöstä:

Nukahtaa rauhallisena sänkyynsä klo 21

Tutin laitto + taputtelu klo 00

Kippaaminen seisomasta makuulleen klo 01

Tutin laitto + taputtelu klo 02

Käynti huoneen ovella klo 04

Herää aamuun, seisoo sängyssään klo 07

Viime yönä ei ollut sellaista kamalaa eroahdistus-huutorumbaa vaikka oli tuolloin klo 04 hereillä kun kävin huoneen ovella. Muutaman kerran äänteli kutsuääntään kun poistuin ovelta, mutta rauhoittui sitten nukkumaan kuitenkin. Ilonaihe sekin =)

Mitä mieltä olette, olenko ihan hakoteillä kun en halua ottaa ns. takapakkia ja siirtää poikaa takaisin meidän huoneeseen?

Vilmis + poikanen tänään 11 kk (yöhulinat aloitettu 4 kk:n ikäisenä)

Ps. Ehkä meillä tilanne alkaa rauhoittua nyt kun poika kävelee jo melko hyvin taaperokärrynkin kanssa. Käsistä pidettäessä ja huonekaluja pitkin menee jo kovaa vauhtia, välillä jopa vain yhdellä kädellä tukea ottaen. Hulinointi taitaa meillä johtua kehitysvaiheesta ...

Vierailija
6/20 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaksi, Vilmis, ymmärrän hyvin, ettet halua ottaa ns. takapakkia. Muistan meidän kakkosen ajoilta, miten mahtavaa oli saada oma makuuhuone taas itselleen, enkä kyllä olisi häntä hulinoidenkaan takia takaisin ottanut.

Tämän rakkaan kolmosen kanssa ollaan nyt harjoiteltu maidottomia öitä kahden yön verran. Eka ilta ja yö (vappua-aatoilta) oli minulle luksusta,vaikka jännitin pirusti. Avasin skumppapullon (pienen sellaisen) ja vietin yön tulpat korvissa IMETTÄMÄTTÄ ekan kerran kahdekasan kuukauden jälkeen. Neiti oli isin kanssa. Huutoa oli ollut yhdessä vaiheessa 2,5h putkeen, mut muuten oli tyytynyt kohtaloonsa ja söi vasta 6:30 ekan kerran. Oltiin sovittu, että kuus on jo aamu.

Viime yön minä jatkoin sohvalla. Ja ajatelkaa, neiti ei ollut heittänyt yhtään huutokeikkaa. Oli kyllä heräillyt, mutta nukahtanut heti isin paijailuun. Olen molemmista ylpeä!

Nyt sitten olisi tarkoitus, että minäkin menen meidän makkariin yöksi. Mies hoitaa heräilyt, tai siis nukutukset, mutta tuon houkutukset (eli tissit) jo samaan huoneeseen. Maitoa ei silti tipu ;=)

Toivotaan, että imetysvapaat yöt tuovat kaivattua unta erityisesti väsähtäneelle äidille. Ja samalla toivon, että kiinteät ruuat alkaisivat maistumaan paremmin. Ja uskon niin.

Tsemppiä kaikille, jotka imetystä öisin lopettelevat!

Lyle ja tytsi 8kk

Vierailija
7/20 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka täältäpäin onkin ollut hiljaiseloa niin kyllä taidan vielä kuulua Yökköihin. Meillä tuli tuossa maaliskuussa sairastelua ja kuumetta hampaiden takia, joten otin pojan meidän väliin yöksi. En voinut antaa kuumeisen lapsen nukkua yksin, ja en jaksanut ravata pojan huoneessa tunnin välein. Noh, sen jälkeen poika on nukkunut alkuyön omassa sängyssä ja 03-05 maissa aloittanut älämölön. Olen antanut pullosta velliä ja ottanut meidän sänkyyn. Hassua miten poika nukahtaa HETI kun pääsee meidän viereen ;-)

Näin on sitten jatkunut. Viime yö oli super, poika meni nukkumaan 20.00 ja heräsi vain 2 kertaa. Tuntuu että suuri vaikutus on sillä mitä päivisin tehdään & paljon on nukkunut päikkäreitä. Esim viikonloppu oltiin mökillä ja ulkoiltiin paljon, saunottiin yms. ja hyvin nukutti..

Vilmis: En ottaisi takapakkia. Harmittaa kun meillä sairasteluj + hampaiden takia jouduttiin ottamaan meidän huoneeseen nukkumaan. Pitäisi siirtää sänky takaisin ja pitää unikoulu, once again! Teilläkin ikää alkaa olla jo lähemmäs vuosi joten kai se siitä helpottuu kun oppii kävelemään, ainakin toivon niin. Meillä aamuyöt on rauhoittunut kun poika nukkuu meidän vieressä, tosin siitä saa äiti huonot unet ja todella kipeät hartiat.

- Aivolo & Jimi viikon vaille 1 vuosi -

Vierailija
8/20 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kait jo kohta reilu kuukausi menty siten, että otan pojan (nyt 9 kk) viereeni nukkumaan. Alussa otin aamu viideltä, nykyään jo klo 3, joskus jopa klo 1. Mutta onneksi en ole muuttunut vielä tutiksi, mikä oli tilanne ennen unikoulua. Toistaiseksi tämä systeemi sopii meille. Unikoulun saldoksi jäi siis se, että poika nukahtaa itsekseen pinnasänkyyn lastenhuoneeseen (sisko nukkuu samassa huoneessa) ja että tissiä ei käytetä nukahtamiseen - ainakaan pääsääntöisesti.

Viime yö oli vaikeimpia aikoihin. Poika nukahti klo 20.30 ja heräsi 01, jolloin otin viereeni. Mutta melkein 1-2 tunnin välein poju havahtui ja piti silitellä uneen. Pari kertaa imetinkin. Sängystä noustiin klo 7.30.

Imetykselle ei kyllä ole enää syytä, sillä kiinteitä ja varsinkin iltapuuroa menee tosi hyvin. Mutta kuten tiedätte, on siinä imettämisessä ja perhepedissä ne ihanatkin puolensa. Toisaalta olen välillä miettinyt koko imetyksen lopettamista. Yksivuotiaaksi olen ajatellut imettää, joten eipä tuohonkaan ole enää pitkä aika.

Tassuttelu/silittely on tepsinyt meillä huonosti viime ajat ts. tassutella on saanut 1-2 tuntia ennen kuin poju nukahtaa. Se siis pääsyy lipsumiseemme - viereen rinnalle on nukahtanut kuitenkin nopeasti.

Heräilyjen/nukahtamisvaikeuksien syyksi epäilenkin hampaita. Yksi puhkesi kolmisen viikkoa sitten, ja lisää pilkottaa muttei ole puhjennut. Ilmeisesti meillä tehdään hampaita pitkään ja hartaasti. Tänä iltana annettiin vaihteeksi Panadolia, jos se rauhoittaisi yötä. Katsotaan, kuinka käy.

Olen myös miettinyt, pitäisikö päivärytmiä muuttaa. Nyt mennään samalla rytmillä kuin 3,5 kk sitten, päiväuniakin nukutaan yhä yhtä paljon. Ehkä siis liikaa, kun ottaa iän huomioon. Minkälaisilla rytmeillä teillä mennään/mentiin suurin piirtein 9 kk iässä?

Olisi kiva kuulla, kuinka muut yöjöt ovat pärjäilleet. Toivottavasti paremmin kuin me ;-)

t. Marge ja poju 9 kk (heräili 1-2 tunnin välein 3-6 kk iässä; unikoulutettu noin 6,5 kk ikäisenä)

Vierailija
9/20 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä unien laatu niin äidillä kuin tyttärellä vaihtelee. Hieman tilanne on rauhoittunut tuolta kolmen, neljän kk:n iästä, minusta kiinteiden ruokien lisääminen on auttanut. Nyt syödään jo kaikki viisi kiinteää ateriaa. Mutta edelleen tyttö nukkuu rinnalle, ja jossain vaiheessa yöllä otan sitten viereen syömään. On öitä, jolloin syödään kerran, ja on öitä, jolloin äiti toimittaa lähinnä tutin virkaa.

Unikoulua meillä ei ole pidetty. Kertaalleen mies on saanut neidon nukahtamaan silitellen, jonkun kerran minäkin olen yöllä saanut tällä keinolla jatkamaan uniaan. NIin kauan kun yöt eivät mene kovin levottomiksi, ei unikoulua hätäilläkään. Isompien lasten kohdalla olen lähtenyt heti äitiysloman, tai siis vanhempainvapaan, jälkeen töihin, joten yöunet on pitänyt saada johonkin kuntoon ennen vuoden ikää. Nyt olen palaamassa töihin vasta syksyllä, joten siksikään kiirettä ei ole.

Päiväunia meillä nukutaan pääosin kahdet, 10-13 ja16-18. Unet ajoittuvat siis noile väleille, eivät kestoiltaan ole noin pitkät. Kolme, neljä tuntia tulee yhteensä päiväunia, yöunia yhdeksästä yhteentoista tuntiin.

Kaikenlaisia motorisia taitoja tulee kokoajan lisää, ja niitä hampaita... Nyt ainakin tyttö sätkii hurjasti nukuttaessa, varmaan kelailee ryömimisiä ja kontilleen nousuja.

Summa summarum, plus miinus nolla tilanne tällä hetkellä. Liekö vertaistuki antanut siinä määrin voimaa, etteivät kehnot yöunet tunnu enää ihan niin pahalle? Vaiko on vain niin väsynyt ja turtunut ettei huomaa?

Aamumamma ja neiti 7kk

Vierailija
10/20 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pitänyt jo pitkään kirjotella, mutta en ole saanut aikaseksi. Nyt päätin ryhdistäytyä, kun tuo vilmiksen aloitus oli niin houkutteleva :D

Meillä on välillä tosi hyviä öitä eli vauva nukkuu putkeen 5-7 tuntia, taantuu kerran tassuttelulla ja pääsee lopulta aamuyöstä viereen tissille. Välillä taas aikamoista helvettiä - tosin syynä ovat yleensä aina hampaat tai sairastelu ja varmaan liikkumaanlähtökin vaikuttaa. Myös pari viikkoa sitten aloitettu päiväkoti on aiheuttanut yöitkeskelyä.

Yökköilyn aloittamisesta tilanne on kuitenkin parantunut selkeästi, enkä ole enää niin kuolemanväsynyt kuin esim. pari kuukautta sitten.

Margen tyyliin on meilläkin vähän lipsuttu: jos vauva ei suosiolla (eli max. 10 minuutissa) rauhoitu tassutukseen, otan hänet viereeni ja annan tissiä olipa kello sitten 3 tai 6, vaikka aiemmin pidin rajana kello kuutta. Meilläkin tämä toimii ihan hyvin. Imetyksiä on 1 (aamu)yössä, lisäksi annan rintaa ennen nukkumaanmenoa.

Tassuttelu meinas meilläkin menettää tehoaan, kun sairaana nappasimme vauvan aina välittömästi syliin tai viereen. Nyt huomasimme kuitenkin (jälleen kerran), että sylittely vain herättää muuten ehkä unissaan itkeskelevän pienokaisen ja saa hänet lopulta raivon valtaan. Siksi on siis parempi välttää hänen nostamistaan pois pinnasängystä (ellei siis aio hyväksyä sitä, että vauva nukkuu loppuyön vieressä).

Olen miettinyt Margen tavoin imetyksen lopettamista, mutta aivan vielä en siihen rupea: Päiväkodin aloittaminen on aivan riittävän suuri muutos pojan elämässä. Lisäksi toivon imetyksen suojaavan häntä päiväkodissa jyllääviltä pöpöiltä.

Tässä vähän havaintoja, milloin meillä nukutaan hyvin:

- vauva on syönyt hyvin

- vauva on saanut seurustella paljon vanhempien kanssa päivän aikana (tämä tarkoittaa, että päiväkodista kotiutumisen ja yöunien välillä ollaan intensiivisesti vauvan kanssa)

- vauva ei ole nukkunut liikaa (yli 3:a tuntia) päivällä

- vauva on riittävän väsynyt yöunille mennessään

Emel + tänään ensiaskelensa ilman tukea ottanut poika rapiat 10 kk

Vierailija
11/20 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveiset täältäkin. Kiva kuulla että niin monella alkuperäisellä yököllä menee paremmin.

Meillä mennään nukkumaan n. 20.00 ja herätään 06-06.30. Itse en noista aikaisista heräämisistä niin välitä mutta paljon helpompi herätä aamulla kun on nukkunut edes jotenkin hyvin yön. Pahin on takana!

Meillä siis herätään n. 3-6 kertaa yössä, mutta melkein aina riittää että kippaan pojan takaisin sänkyyn ja laitan tutin suuhun, aikaa tähän menee alle puoli minuuttia ja nukahdan itse samantien toimenpiteen jälkeen. Aamuyöllä (03-06) otetana huikat pullosta ja jatketaan unia.

Tosiaan päiväkodin aloittaminen (osa-aikaisena) paransi meidän unia huomattavasti. Nyt pojalla on paljon aktiviteettiä päivisin joten veikkaisin että öisin nukuttaa paremmin?!?

Edessä on vielä tutista vieroittaminen, uskoisin sen parantavan yöunia ja aamuyöpullosta vieroittamisen.

Emel: meilläkin sairastelu katkaisee "hyvien yön rytmin" ja paluu kestää yleensä viikon/kaksi. Samoin nyt tulossa 2 ylähammasta, ja ne on vaikuttanut öihin ja olen antanut nestemäistä särkylääkettä. Hauska kuulla että teillä on otettu ensiaskeleita ;-) meillä kävellään vielä taaperokärryn kanssa, mutta uskoisin että ilman tukea lähdetään liikkeelle aika pian. Jännää!

Päiväunien määrä on radikaalisti vähentynyt, nyt poika nukkuu 2-2,5 h päivällä ja yöllä 10h. Mielestäni aika vähän (?), muistaako kukaan paljon on alle 1 v. suositus unentarpeesta?

- Aivilo & JImi 10 kk 2 viikkoa -

Vierailija
12/20 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveiset täältäkin. Kiva kuulla että niin monella alkuperäisellä yököllä menee paremmin.

Meillä mennään nukkumaan n. 20.00 ja herätään 06-06.30. Itse en noista aikaisista heräämisistä niin välitä mutta paljon helpompi herätä aamulla kun on nukkunut edes jotenkin hyvin yön. Pahin on takana!

Meillä siis herätään n. 3-6 kertaa yössä, mutta melkein aina riittää että kippaan pojan takaisin sänkyyn ja laitan tutin suuhun, aikaa tähän menee alle puoli minuuttia ja nukahdan itse samantien toimenpiteen jälkeen. Aamuyöllä (03-06) otetana huikat pullosta ja jatketaan unia.

Tosiaan päiväkodin aloittaminen (osa-aikaisena) paransi meidän unia huomattavasti. Nyt pojalla on paljon aktiviteettiä päivisin joten veikkaisin että öisin nukuttaa paremmin?!?

Edessä on vielä tutista vieroittaminen, uskoisin sen parantavan yöunia ja aamuyöpullosta vieroittamisen.

Emel: meilläkin sairastelu katkaisee "hyvien yön rytmin" ja paluu kestää yleensä viikon/kaksi. Samoin nyt tulossa 2 ylähammasta, ja ne on vaikuttanut öihin ja olen antanut nestemäistä särkylääkettä. Hauska kuulla että teillä on otettu ensiaskeleita ;-) meillä kävellään vielä taaperokärryn kanssa, mutta uskoisin että ilman tukea lähdetään liikkeelle aika pian. Jännää!

Päiväunien määrä on radikaalisti vähentynyt, nyt poika nukkuu 2-2,5 h päivällä ja yöllä 10h. Mielestäni aika vähän (?), muistaako kukaan paljon on alle 1 v. suositus unentarpeesta?

- Aivilo & JImi 10 kk 2 viikkoa -

Vierailija
13/20 |
29.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pääsääntöisesti nukutaan yöt läpeensä! 20.00 mennään nukkumaan (nyt kellojen siirto hiukka sekottaa) ja 6.00 noustaan ylös. Poika itkee kyllä usein 22.00 tienoilla, mutta kun käy kippaamassa nurin niin jatkaa sinne 6.00. Eli pääsääntöisesti loistavasti;)

Meillä tosiaan tuli kaksi alahammasta peräkkäin ja silloin oli päivin-öin itkuinen pari kolme päivää, mutta nyt taas nukutaan. Saattaa joinain öinä vaatia kääntämistä jalkopäästä oikeinpäin tai tuttia suuhun kerran pari, mutta alkuperäiseen puolen tunnin välein heräilyyn nähden loistavasti menee. Ja meillähän poika ei ole koskaan viihtynyt kainalossa joten omassa sängyssään nukkuu ja sinne iltaisin nukahtaa;)

Musta tuntuu että meillä alkoi uni maistua kun toi motoriikka otettiin haltuun. Eli poika on nyt kävellyt kuukauden päivät ja saman verran on myös ollut hyviä unia. Öitä ei riko vaikka ottaisinkin syliin ja lohduttaisin tai luisuisin muuten "tassuttelu koulun ohjeista". Näyttää siltä että kun kaikki on hyvin niin nukkumattikin tulee ja jos hampaat tai sairaus kiusaa niin kun ne on ohi niin taas nukutaan! Hyvä näin.

Möyri08 + poika 9,5kk (hulinoinut 4kk-8,5kk)

Vierailija
14/20 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi niin kiva kuulla, miten yököillä (tai ex-yököillä) menee. Hienoa lukea, että Möyrillä on tilanne noin mallillaan! Te jos ketkä ansaitsette kunnon yöt kaiken sen hulinoinin jälkeen :)

Me lopetettiin aamuyön syöminen viime viikolla. Kahtena yönä käytiin 1,5 tunnin itkutaistelu, mutta sen jälkeen poika on nukkunut loistavasti: vetää heräämättä tai korkeintaan parilla tutin annolla pinniksessä 20-06. Sen jälkeen jatkaa vielä meidän sängyssä klo 7-7.30 saakka. Tissiä saa enää iltaisin ja on näköjään nopeasti sisäistänyt uuden systeemin eikä hamua enää rintaa muutoin kuin yöunille mentäessä.

Aivan mahtavaa, kun saa taas nukkua sairasteluiden ja päiväkodin aloituksen rikkomien öiden jälkeen. Tosin herään tietysti ite monta kertaa yössä ihmettelemään, kun vauva ei olekaan herättänyt :D

Päivärytmikin on selkiytynyt nyt, kun vauva on ollut perjantaista saakka poissa päiväkodista (isovanhemmat ovat hoitamassa). Poika nukkuu yhdet päikkärit - lounaan jälkeen 2-3 tuntia. Tämä toimii mainiosti. Toivottavasti saavat pidettyä hänet hereillä lounaaseen asti päiväkodissakin sitten pääsiäisen jälkeen, kun sinne taas palataan.

Emel + poika vajaa 11 kk

Vierailija
15/20 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelin kerran aikaisemmin, esittelyviestin. Meidän neiti siis aloitti 4,5kk iässä yöhulinat samaan aikaan kiinteiden maistiaiskokeiluiden kanssa. Refluksi, ruokatorventulehdus ja mahan jumittaminen aiheuttivat kipua, josta seurasi heräilyä, johon lohtuna löytyi tissi.

Neiti on nyt 7kk ja lääkkeillä ollaan saatu puklailu kuriin. Vatsa on usein vielä tosi kovalla, vaikka kiinteiden kanssa edetäänkin hitaasti mutta varmasti. Aika hyvin ollaan ruokavalikoimaa kasvatettu.

Ja ne yöt.. Mieheni on tassutellen saanut hoidettua muutamia heräämisiä. Äiti jos saapuu yöllä sängyn laidalle, niin halutaan tissiä. Normiyö meillä on seuraavanlainen: 20:30 nukkumaan puuron ja tissin jälkeen, 00 tissiä, 3 tissiä ja viiden jälkeen äitin viekkuun tisuttelemaan tai ihan vaan nukkumaan. Tiedän, että neiti ei tarttis noin paljon syöttöjä yöllä, mutta kun tuttikaan ei kelpaa on tissi vähän niinku ainoa lohtu.. Onneksi sentään isin paijalukin auttaa ajoittain enkä ole ihan tunnin välein tuttina.

Haluaisin hiljalleen luopua yösyötöistä, jotta yöt olis vähän ehjempiä mulle ja neidille. Meidän tyttö on vaan hyvin sinnikäs huutaja, ja pelkään, että valvomme koko perhe (tämä vaavi on siis kolmas muksumme). Mietin myös, että riittääkö hänen ruokamääränsä jo pitämään nälän poissa tuonne aamuyölle. Neitimme syö aamulla riisipuuron (Muksun hiutale) hed.soseen kanssa, lounaaksi n. pikku purkillisen kasvis-broileri-sosetta, päivälliseks saman verran kasvista ja illalla taas puuron. Osaisko joku arvioida, onko riittävä. Tuohon päällehän tulee siis maitoa n. viis imetystä päiväsaikaan.

Viime yö oli taas jostain syystä kipuinen ja sitä kautta sitten myös varsin imetysrikas. IHmeen kivasti olen nyt itse jaksellut, mutta kun neiti ei syö pullosta juurikaan, niin olen siten aika korvaamaton unikaveri.

Toisten ikätovereiden yökköjen kokemuksia sekä kokeneiden konkareiden vinkkejä olisi kiva kuulla. Itselleni tämä kolmasmuksumme on eka kokemus tissivauvasta ;=)

Lyle ja tytteli 7kk sekä lapset 4v ja 6v

Vierailija
16/20 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäremme on samoja ikiä Lylen tytön kanssa, olemme varmaan kirjoitelleetkin Elotähkiin yhtäaikaa... Isommat lapsetkin näyttävät olevan samalla ikäerolla, täälläkin on 4- ja 6-vuotiaat isosisarukset. Meillä kaikki kolme ovat olleet tissivauvoja, ja tämä nuorimmainen on sitä mallia, joka ei syö tuttia. SIksi olen jatkanut yöimetyksiä, kun en ole vielä jaksanut ruveta muuhun nukutusrumbaan öisin. Tosin voihan se olla, ettei mitään nukutusrumbaa tulisi, jos vain kokeilisi...

Meillä syödään jo viisi ateriaa päivässä, siis kiinteää ja lisäksi 5-6 kertaa rintaa päivällä. Yösyöttöjä on 1-4. Yöunet vaihtelevat varmaan liikkumaan lähdön ja hampaidenkin vuoksi. Mitään allergiavaivoja tms. meillä ei onneksi ole ollut, mutta isommatkin ovat olleet melkoisia tissiapinoita.

Muutaman kerran neiti on tassuteltu nyt unilleen, mutta ei mitenkään järjestelmällisesti. Alkuillasta neiti usein havahtuessaan saa itse unen päästä kiinni. Eli unitaidot ovat kehittyneet.

Nyt nykeröinen vaatii lounasta.

Aamumamma ja neiti melkein 8kk

Vierailija
17/20 |
09.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkaa oikeesti palaa pinna näiden heräämisten kanssa. En enää tiedä tekeekö poika viimeistä hammastaan (toiseksi viimeinen puhkesi muutama pvä sitten jo viimeinen on ihan pinnassa jo) vai huutaako poika oikeasti jotain kipuja öisin.

Meillä on tosin nyt refluksiepäily päällä juuri noiden yöhuutamisten takia, toivottavasti kutsu tutkimuksiin tulee pian. Poika nukkuu tällä hetkellä pääpuoli kohotettuna sekä rattaissa että sängyssä. Silti heräilee huutelemaan. Eikä päiväunetkaan kunnolla maistu, kuten eivät koskaan ole maistuneet.

Päivät on edelleen röyhtäilyä, närästystä ja happamia pukluja täynnä. Ilmeisesti on sitten refluksia. Sitä olen epäillyt jo melko kauan, nyt vasta neuvolassa itse tajusivat, ettei tämä oikeasti voi olla enää normaalia, kun poika istuu, konttaa ja seisoo eikä siis enää makoile lattialla.

Nykyisin oikein pelottaa nuo yöt, kun ei tiedä, miten kamala se tulee olemaan. Enkä luota enää yhtään itseeni ja epävarmuus varmaan hermostuttaa poikaa vieläkin enempi. Viime yönä mun piti olla vahtivuorossa, kun isäntä on jo kahtena yönä lähtenyt töihin 03:n maissa ja pyysi, että saisi nukkua.

Mutta kun poika huusi ja minä menin paikalle niin ei rauhoittunut ollenkaan vaan aloitti huutamisen aina uudelleen, kun poistuin huoneesta. Hiukan otti päähän, että hermostuksissani mun oli pakko herättää isäntä ja pyytää rauhoittelemaan poikaa eikä sitten isälleenkään rauhoittunut, joten lopulta annettiin suppo ja maitoa. Rauhoitti hiukan, ilmeisesti siis hammaskipuja, kuka ties ...

Mies parkakin on ihan tuutissa ja käy vielä töissäkin. Ja mulla on kauhean huono omatunto siitä, että mies hoitaa nuo yörauhoittelut (herätään kuitenkin aina molemmat, mutta mies siis nousee rauhoittelemaan). Minä sentään olen vaan kotona, vaikka tuskinpa se mies kuitenkaan ajattelee, että kotona oleminen on lepäämistä.

Mutta alan olla kamalan epätoivoinen ja epävarma hermokimppu.

Miksei tämä heräily jo lopu, kun välillä nukkui ihan kokonaisia öitä!

t: Vilmis + poika 10 kk ja viikko päälle

Vierailija
18/20 |
10.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, yöimetykset jatkuu. Ja onhan siinä tissivaimentimessa omat hyvätkin puolensa mutta kyllä mulla alkaa olla taas vähän väsy päällä kun yhden jälkeen saa miltei 1,5h välein heräillä... Hammasta tehdään.

Vilmis, onko teillä kokeiltu mitään tuohon puklailuun? Meillä ihan ilman testauksia määrättiin Gaviscon tytön ollessa 5kk ja siitä oli aivan valtava apu. Puklailu kun saattaa aiheuttaa ruokatorven tulehduksen, joka on sitten tietenkin kivulias. Suosittelen kokeilemaan. Meillä tuo lääke vei puklut pois miltei kokonaan ja neiti oli kuurin aloituksen jälkeen kuin eri vauva. Jaksamista!!!

Mutta nyt nauttimaan illan hiljaisuudesta kun kaikki kolme lasta nukkuvat

Lyle

Vierailija
19/20 |
13.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilmis! Meilläkin on tilanne muuttunut eli yöllä herätään taas sata kertaa. Aina kun ehtii kuvitella, että no nyt poika on ruvennut nukkumaan yöt läpensä, niin otetaankin takapakkia ja kunnolla.

Teillä Vilmis tuo refluksi varmaan vaikuttaa heräämisiin, tosin tietysti kummallista, että vauva välillä on nukkunut niin hyvin. Mä en myöskään tajua, mikä taas on. 2 yötä on olleet tosi levottomia, eikä vauva ole jossain vaiheessa rauhottunut millään. Hän nousee aina vähänkin valpastuttuaan seisomaan pinnistä vasten. Nukahtaa tassutteluun nopeasti, mutta sitten taas kääntyy mahalleen ja pönkii ylös. Tota rumbaa on jatkunut molempina öinä tunnin-pari, ja lopulta vauva on vain itkenyt hysteerisesti, joten meilläkin on annettu suppo. Sen jälkeen on nukkunut hyvin.

Huh, ei tämmöstä heräilyä enää jaksas varsinkaan kun käydään molemmat jo töissä.

Tsemppiä teille kaikille yövalvojille. Nuorempien kukkujien äitejä suosittelen lopettamaan yöimetykset täysin: meillä se toi ainakin hetkellisen avun.

Emel & poika pian 11 kk

Vierailija
20/20 |
14.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt muutamana yönä taas nukuttu ihan ok eli muutama huutorumba on ollut vasta aamuyöllä. Ne aamuyön heräämiset on kaikkein pahimpia, kun ei meinaa millään saada mukulaa rauhoitettua ja uni ei meinaa tulla silmään, kun on nukkunut jo niin kauan. Aamun valoisuuskin alkaa varmaan jo vaikuttaa. Harkitsen pimennysverhojen ostamista.

Emel: Meilläkin oli jossain vaiheessa pätkä jolloin poika ei rauhoittunut sänkyynsä uudestaan sitten millään. Heti kun kippasi selälleen, kääntyi samantien kyljelleen ja siitä mahalleen ja siitä sitten konttausasentoon + istumaan. Ihan uskomatonta, miten nopeasti jätkä oli taas istumassa takaisin. Silti aina sitkeästi poistuin huoneesta ja menin sitten samantien takaisin, kun huuto alkoi ja alkaa heti kun kököttää istumassa. Muutaman kerran sadattelin, että onko pakko nousta istumaan jos ei halua istua =) Nyt hiukan naurattaa, mutta silloin ei todellakaan naurattanut. Odottelen sitä vaihetta, että alkaa seistä pinniksessään, huhhuijaa.

Meillä on nyt kahdeksan hammasta ja se on varmasti rauhoittanut tilanteen. Pojan sängyn pääpuoli on pystyssä eli on aika istuma-asennossa selälläänkin ollessaan, sekin on ehkä rauhoittanut sitä tuskaitkua. En tiedä sitten, onko sitä refluksia kuitenkaan, kun nyt on pulauttelukin loppunut (kopkopkop, koputan puuta kovaa). Tämä on nyt kolmas pvä kun ei ole vielä oksentanut yhtään. En ole antanut hedelmäsoseita, kun ne ainakin laittoivat pojan röyhimään kovasti. Tai sitten hampaiden tulo sotki mahan ja aikaansai närästyksen joka johti pulautteluun joka ehkä aiheutti ruokatorvessa kipua. En tiedä.

Tsemppiä työssäkäyville yököille, itse en takuulla kyllä jaksaisi kun väsyttää vaikka saa nukkua taas melko hyvin.

t: Vilmis + poika 10 kk ja vähän päälle (aloitti hulinat 4 kk:n ikäisenä, nukkui kokonaisia öitä 6 kk:n ikäisenä ja aloitti sitten hulinat uudelleen)