Kenelle saattoliina hautajaisissa tuttu käsite??
Itse kuulin tänään ensimmäistä kertaa, että sellainen (eli valkoinen kaulaliina) kuuluu olla kantajilla hautajaisissa. Toki olen nähnyt sellaista käytettävän, erityisesti virallisemmissa merkkihenkilöiden hautajaisissa. Mutta että olisi ihan yleinen käytäntö?
Kommentit (16)
Tuttu käsite, mutta yllättävän harvoin olen kantajilla valkoista liinaa nähnyt, ja olen kuitenkin ollut läsnä kymmenissä siunauksissa. T:suntio vuodesta 2006
ja olen 30v. Ihan yleinen käytäntö hautajaisissa. Pidän suoraan sanoen vähän ihmeellisenä, jos on muuten siisti takki (pitkä musta villakangastakki), eikä ole raskittu satsata saattoliinaan. Tullaan joku kirjava liina kaulassa. Tuo on kuitenkin vain yksi max. 20 euron ostos elämässä ja menee lopun ikää. Tai voihan sen lainatakin joltain.
23 vuotias ja ollut elämäni aikana useissa hautajaisissa. Ja sen verran olen oppinut että oikeaan hautajaispukeutumiseen kuuluu tosiaan tämä valkoinen kaulaliina.
Mutta etiketin mukaan hautajaisissa on monta muutakin juttua jota meidän "perhehautajaisissa" ei ole noudatettu.
ja olen 30v. Ihan yleinen käytäntö hautajaisissa. Pidän suoraan sanoen vähän ihmeellisenä, jos on muuten siisti takki (pitkä musta villakangastakki), eikä ole raskittu satsata saattoliinaan. Tullaan joku kirjava liina kaulassa. Tuo on kuitenkin vain yksi max. 20 euron ostos elämässä ja menee lopun ikää. Tai voihan sen lainatakin joltain.
mitä juttuja??
Mutta etiketin mukaan hautajaisissa on monta muutakin juttua jota meidän "perhehautajaisissa" ei ole noudatettu.
mutta en tuntenut tuota sanaa. Kiitos. Eikö valkoinen kaulaliina kuulu kaikille miehille hautajaisissa, jos on sellainen vuodenaika, että käytetään ulsteria? Siis ei vain kantajilla.
Naisella kokomusta asu, ei housupukua, pitkät hihat, helma vähintään polviin, umpinaiset kengät, ei siis sandaaleja, päähän jotain...
Moniko näistä toteutuu? Itse olen mennyt mustissa housuissa ja mustassa jakussa hautajaisiin ilman päähinettä. Eikä minulla ole mustaa päällystakkia, tumma takki on.
Että jos nyt se miehen kaulaliina ei ole etiketin mukainen valkoinen vaan esim musta niin mitä väliä.
mitä juttuja??
Mieheni on ollut useamman kerran kantamassa hautajaisissa arkkua (ainakin 5x) ja aina on kantajilla valkoinen huivi kaulassa. Kesähautajaisista en nyt muistavarmaksi, että oliko silloin pitkää takkia puvun takin päällä?
Aika usein kyse lienee siitä, että kantajien pukeutumisen tulisi olla jotakuinkin yhdenmukainen, joten jos liina ja hanskat on vain yhdellä mukana, kannattaa jättää nekin pois.
Onneksi en monissa hautajaisissa ole joutunut käymään, mutta niissä joissa olen, en ole nähnyt käytettävän saattoliinaa. Tosin pienellä porukalla perhepiirissä ollaan hautajaisia vietetty, ei muutenkaan tarkkaa pukeutumisetikettiä.
Mutta aina näköjään viisastuu, nytpä tiedän tämänkin ottamaan huomioon tarpeen tullen.
pilkulleen noudattaneet, mutta kyllä kieltämättä pistää silmään, jos saattojoukossa jollain ei saattoliinaa ole, mutta suurimmalla osalla on. Mut muuten ei ole aikaa seurailla muiden pukeutumisia, kunhan ei nyt räikeitä erheitä tee (silmiinpistävän lyhyt hame, kirkkaanväriset tai tosi arkiset vaatteet). Itse olen omasta ja perheeni pukeutumisesta tarkka hautajaisissa (myös lapsilla musta-valkeat vaatteet, toki ulkovaatteet talvella on mitkä on).
2
Äiti haudattiin heinäkuun helteillä. Ei tasan ollut kantajilla muuta kuin mustat puvut, niissäkin oli tarpeeksi kuuma.
Oon ollut kummitädin hautajaisissa kantamassa eikä mulla silloin mitään saattoliinaa ollut. Ei olis voinut vähempää kiinnostaa mikään etiketti silloin. Enkä muista oliko mulla edes silloin pukua (ei vissiin).
Valitettavasti olen joutunut osallistumaan useisiin hautajaisiin viimeaikoina, vielä aina oma suku kyseessä. Yhdelläkään kantajalla en ole saattoliinaa nähnyt, enkä ole siitä edes kuullut. Hautajaiset olivat ihan lähiomaisille, että ehkä siitäkin kiinni. Tietääpähän ensi kerralla. Toivottavasti siihen on vielä aikaa.
Ohjeet oikeaan pukeutumiseen löytyy netistä. Valkoista saattoliinaa ei käytä kuin arkun kantajat, muilla miehillä mustat tai tummat ja vain talvella.