Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imettäjä kysyy pulloruokinnasta.

Vierailija
24.03.2009 |

Täysimetän vauvaani, mutta olisi hyvä päästä joskus itse käymään jossain eli lapselle pitäisi opettaa myös pullosta juominen. Oon pari kertaa yrittänyt, mutta vauva jotenkin kielellä työntää pullon suuta pois ja pitkällisen äherryksen tuloksena maitoa saa vähän menemään ja hirveät imavaivat.

Onko kenelläkään vinkkejä siitä, mitä asialle voisi tehdä? Onko joku pullo sellainen, että aiheuttaa vähemmän ilmavaivoja kuin joku toinen? Pitääkö pullomaito lämmittää huoneenlämpöiseksi - voiko lämmittää mikrossa? Mikä on paras pullotteluasento?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat ovat erilaisia. Mun esikoiseni ei olisi huolinut pulloa kuin ehkä janokuoleman partaalla (se valitsi olla huolimatta pulloa lainkaan esim. mun ollessani poissa 10 tuntia), kuopus taas huolii pumpattua maitoa ilman minkäänlaista tappelua. Olen molempia täysimettänyt sen 6 kk ja muutenkin kohdellut niin samalla tavalla kuin ikinä osaan.

Vierailija
2/9 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nännikin venyy imettäessä pitkälle kitalakeen, samoin tutti pitää olla pitkällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se maito.

Pulloissa ei ole juuri eroja, erot on pullojen tuteissa. Tietenkin pullomaito pitää lämmittää eikä vain huoneenlämpöisesksi vaan ruumiin lämpöiseksi. Sen voi lämmittää mikrossa - muista sekoittaa, koska se lämpenee muuten epätasaisesti - tai vesihauteessa, kumman koet helpoimmaksi. Muista tarkistaa lämpötila, ettet syötä liian kuumaa. Paras pullotteluasento on usein sellainen, missä lapsi on sylissäsi ja nojaa käsivarteesi kyynärtaitteen kohdalla.

Vierailija
4/9 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokohan tuossa iässä pystyy hörppimään? Voi olla, että olen antanut maitoa liian kylmänä... Miten nopeasti maito menee pilalle pullossa - eli jos ottaa sen vaikka kauppakeskukseen mukaan, voiko sen antaa muutaman tunnin päästä vielä ilman lämmittämistä?

Ja varmaankaan en ole työntänyt tuttia riittävän syvälle suuhun. Jos työnnän niin syvälle, että suu osuu siihen paksuun kohtaan, vauva alkaa kakoa.

ap

Vierailija
5/9 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä pitääkö vauva totuttaa vastikkeeseen, jos sellaista pitäisi joskus antaa? Täysimetän 2 kk ikäistä vauvaa, mutta välillä minun olisi oltava jonkin aikaa pois kotoa (esim. hammaslääkäri tmv.).

Pitääkö lapsi siis ensin totuttaa pienissä erissä korvikkeeseen, vai voiko sitä antaa heti esim. 100 ml?

Helpointa olisi antaa äidinmaitoa pumpattuna, mutta aina sitä ei pulloon irtoa...

Vierailija
6/9 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauva on vasta 9 päivää ja hörpytän häntä joskus vähän lääkelasista ennen kuin annan tissin suuhun. Saatan antaa vähän omaa maitoa pullostakin. Syötän toistaiseksi kokonaan vain äidinmaitoa ja olen lypsänyt öiksi itseltäni vähän maitoa pulloon, kun tuntuu erityisesti silloin tarvitsevan ruokaa todella nopeasti ettei mene itku hysterian puolelle, jolloin ei pysty keskittymään rintaan. Sitten kun on saanut vaikkapa ensin 20 ml pullosta, voi jatkaa vaikkapa tunnin rinnalla.

Jo synnytyslaitoksella parin päivän ikäisenä jouduttiin hörpyttämään hänelle lääkelasista maitoa, kun ei vielä osannut pullotella (joutui antibioottihoidon vuoksi valvontaan, jossa syötettiin todella todella paljon maitoa siinä vaiheessa, kun multa tuli vasta kolostrum-tippoja).

Oman (todella lyhyen) kokemukseni mukaan vauva oppii hörpyttämisen nopeammin kuin pullosta juomisen. Eri asia sitten on, että 6-viikkoinen voi vaatia jo niin paljon maitoa, että se olisi kätevämpi antaa pullosta kuin hörpyttäen. Meidän alle 2-viikkoiselle hörpyttäminenkin vielä voi riittää.

Vierailija
7/9 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vain jos joku muu syötti. Minulta ei suostunut juomaan. Tajusi varmaan että aitoa on vieressä...

Vierailija
8/9 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten pitkään maito säilyy huoneenlämmössä? Pakastimessahan säilyy ainakin 3 kk ja jääkaapissa 3 päivää.

ap

Vierailija
9/9 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistaakseni 6-10 tuntia oli säilyvyys tuoreella maidolla, siis huoneen lämmssä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme