Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teidän mielestä ok että 8v tokaluokkalainen menee joka päivä koulun jälkeen

Vierailija
24.03.2009 |

yksin tyjään kotiin?

Vanhemmat ja pikkusisko kotiutuu 17 aikaan.

Koulumatkaa 2,9 km. Ei kavereita lähistöllä (lähin kaveri 0,5 km päässä) eikä ketään kotona näissä harvoissa lähinaapureissa siihen aikaan...

Ei saanut tyttö ip-kerhopaikkaa ensi syksyksi :( Ekaluokkalaiset täyttää tänä vuonna kaikki paikat jotka kunta on ensi kaudeksi kustantanut...

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 18 vuotiaille on järjestettävä iltapäiväksi ohjattua toimintaa, muuten on olemassa suuri vaara, että lapsi ei jääkään täysin avuttomaksi...

Vierailija
2/16 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te tietenkin hankitte itse lapselle hoitajan, jos haluatte, että tyttö ei ole yksin.

Kamalan pitkä koulumatka. Meidän elkaluokkalainen ei varmaan jaksaisi kävellä tuota matkaa aamuin illoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi kuvitellakaan että jättäisin omaa lastani tuolla tavalla heitteille.

Vierailija
4/16 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi kuvitellakaan että jättäisin omaa lastani tuolla tavalla heitteille.

Ja niin olenkin järjestänyt oman työni siten että kahdeksanvuotias poikani ei joudu olemaan iltapäiviä yksin. Olen ottanut osittaista hoitovapaata ja järjestänyt lapsen kaverin vanhempien kanssa toisinaan "vahtivuoroja".

Joo, tuntuu palkassa. Pojalla ei ole esim. omaa huonetta, mutta uskon että tämä järjestely on silti lapsen kannalta parempi.

Kaikki on omasta tahdosta kiinni.

Vierailija
5/16 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silloin matka on tosiaan pitkä!

Ei ole tarkoitusta kuitenkaan missään nimessä täältä muuttakaan. Löysimme vanhan omakotitalon täältä halvalla ja koulun läheltä ei saisi samaan hintaan kuin kaksioita kerrostalosta (ja eipä siellä muita tarjolla olekaan kuin kerrostaloja).

Hoitajaan ei kyllä olisi varaa... Työajan lyhennystä olen miettinyt yhtenä vaihtoehtona... ei vaan varmasti pomoni ilahdu, koska olen ainoa joka tekee kyseistä työtä ja nytkin aika tiukilla välillä että ehdin kaiken tehdä. Joutuu vähän sumplaamaan mikäli mahdollisuus tähän annetaan.

ap

Vierailija
6/16 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantajallasi on sen suhteen ongelma, niin se olkoon hänen ongelmansa.

Vierailija
7/16 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti kaikki on ilmoittamassa kaikesta lastensuojeluun ja tietty kaikki on väärin, jopa sekin että käy vessassa yksin.. eipä sitä omassa lapsuudessa ollut näin kireetä toimintaa, 20 vuotta sitten, oli ihan normaalia että sitä oli jonkusen tunnin kotona koulupäivän jälkeen ja nykyään lapset saa siitä traumoja täydellisten mammojen mukaan ja lapsuus ja koko elämä on pilalla. Työssä sitä on käytävä, jos ei ole varaa olla kotona, eikä se tee huonoa vanhempaa eikä vahingoita lasta jos se on kotona joitakin tunteja. voihan sille tehdä välipalan aamuisin valmiiksi jääkaappiin jne...

T. yksi fiksu aikuinen, joka on joutunut olemaan yksin koulupäivien jälkeen tokaluokalla muutamia tunteja.

Vierailija
8/16 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 h pois per päivä jolloin yhtä myöhään olisin kotona kuin nytkin tai sitten yksi päivä viikosta pois, esim. keskiviikko. Ja muistaakseni työnantaja voi evätä oikeuden jos siihen ei ole järkevää mahdollisuutta. Noh, katsotaan ja toivotaan parasta. Auttaisi se osittainen kuitenkin vähän. Ei tartteisi ihan niin pitkään (ehkä) olla yksin kotona.

ap

Vierailija
9/16 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli saman ikäisenä saman pituinen koulumatka, ja matka taittui eka- ja tokaluokalla kävellen, kolmannella luokalla sai vasta kulkea pyörällä. 3km oli rajana että pääsi bussilla.

Mutta matkat meni hyvin kavereiden kanssa tai yksin, ja matkahan kesti melkein aina n.tunnin. Kovilla pakkasilla sain bussirahan.

Kotosalla aika meni nopiaa, ensin välipalaa ja läksyt, sitten kavereita tai yksin leikkiä tai videoita. Ei siinä oikeesti ole montaa tuntia yksin oloa, kunnes vanhemmat tulee kotio. Ja puhelimella saa aina kiini, että kaikki ok.

Olen aina ollut paljon omatoimisempi pienenä, kuin sisarukseni, joilla on aina ollut joku kotona, kun tulee koulusta ja kaikki hoidettu valmiiksi nenän eteen..

Vierailija
10/16 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä oli tietysti 70-luvulla ihan toista, mutta niinpä sitä vain olin iltapäivät yksin kotona koulun jälkeen ja kuljin vielä aika lailla samanpituisen koulumatkankin ihan yksin. Oikopolku kulki metsän läpi, joten siitä vaan taskulampun kanssa talviaamuisin matkaan. (Onneksi silloine niillä seuduilla ollut yhtä paljon susia kuin nykyään!) Silloin ei kukaan ollut kuullutkaan mistään iltapäiväkerhoista.

Omasta mielestäni normaali 8-vuotias pärjää jo ihan hyvin iltapäivän yksin kotona. Hän osaa varmaan jo soittaa vanhemmilleen, kun on päässyt kotiin, joten voitte aina varmistaa, että hän on tullut koulusta kotiin. Samoin voitte tehdä valmiiksi välipalan iltapäiväksi. Pienellä vaivannäöllä voitte keksiä aina jotain mukavaa puuhaa sinne kotiin, kuten sen välipalan tekeminen, lukemista, askartelua, joten aika tuskin jää pitkäksi.

Älkää antako lapsenne ymmärtää, että hän on yhteiskunnan heitteille jättämä surkimus, vaan ottakaa koko perhe tämä mahdollisuutena kasvuun.

Vierailija
11/16 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mä en tajua tollasta ruikutusta! Itsepä olette asuinpaikkanne valinneet.

Jos tyttö ei ole saanut ip-paikkaa niin miten on hänen luokkakavereiden laita? Voisitteko ajatella että kaverit vuorottelisivat koteja joihin mennä koulun jälkeen, varsinkin jos lähin kaveri asuu jopas jotakin, niinkin pitkällä kuin 500 METRIÄ?? Ja kotiin voi keksiä tekemistä kyllä läksyjenkin jälkeen ja tosiaan näin kännykkäaikana pitäisi aina saada vanhempia kiinni, muistatte vaan opettaa lapsillenne etteivät avaa tuntemattomille ovea eivätkä lähde yksin ulos!

Vierailija
12/16 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteiskunnan tarttis tehdä asialle jotain- lisää iltis paikkoja pliis

Vierailija
13/16 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikko menee syksyllä tokalle. Aion olla kotona pari vuotta.

Vierailija
14/16 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota selvää ja jos näyttää siltä että muitakin samalta luokalta joutuisi olemaan yksin kotona, voisitteko järkätä, että lapset olisivat yhdessä vuorotellen jonkun kotona?

Vierailija
15/16 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitoon maksua vastaan (esim sen verran mitä iltapäivähoito maksaisi koululla)? Esim. jollain hoitovapaalla olevalla voisi hyvinkin olla tarvetta lisätienestille. Itse olen hoitovapaalla ja hyvin voisin ottaa lapsen koulukaverin meille iltapäiviksi.Aika paljon meillä kyllä nytkin noita kavereita tuossa pyörii iltapäivisin.

Vierailija
16/16 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kävi niin sääliksi, koska hän oli selvästi yksinäinen ja joutui liian aikaisin huolehtimaan itsestään. Pari kertaa hänelle kävi niinkin, ettei saanut ovea kylmillä sormillaan auki, ja joutui leikkimään pihalla pari tuntia pakkasessa! Tietysti kun tajusin tämän, kävin aina auttamassa, kun näin että oli pihalla pitkän aikaa orvon näköisenä. Mutta lapsi oli niin ujo, ettei ollut uskaltanut pyytää apua itse! :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi